Förprövning

Johannna1

Trådstartare
Om man ska bygga boxar för två hästar i en byggnad som är klassad som ekonomibyggnad, behövs förprövning då ?
Byggnaden är en lagård där det nu förvaras båtar traktorer, men är byggd för att kunna hålla djur.
Blir förvirrad när jag läser på länsstyrelsen och jordbruksverkets hemsidor
 
Du behöver ingen förprövning, men då den är kostnadsfri så är det ändå bra att göra en sådan.

Däremot så behöver du bygglov.
Ändringar av användningsområde av byggnad på jordbruksfastighet är bygglovspliktigt.
Däremot så är inte nybyggnad det.
 
Du behöver ingen förprövning, men då den är kostnadsfri så är det ändå bra att göra en sådan.

Däremot så behöver du bygglov.
Ändringar av användningsområde av byggnad på jordbruksfastighet är bygglovspliktigt.
Däremot så är inte nybyggnad det.
Det tror jag är VÄLDIGT ovanligt att kommunen kräver bygglov, faktiskt aldrig hört om det ens.
 
Däremot så behöver du bygglov.
Ändringar av användningsområde av byggnad på jordbruksfastighet är bygglovspliktigt.
Däremot så är inte nybyggnad det.
Finns inte generell bygglovfrihet för jordbruksfastigheter. Det är vissa typer av byggnader, med viss roll, inom vissa näringsverksamheter som har lättnader i bygglovskraven. Så länge man inte villkoren i den specifika undantagsregeln gäller samma bygglovskrav som för andra byggnader.

Det låter som vi talar om hobbydjurhållning här? Det brukar väl inte kräva bygglov så länge man håller sig i en byggnad som sedan gammalt är utformad för t.ex. blandad småbruksverksamhet även om det var ett tag sedan man hade djur där sist. Precis som det inte är ny användning att flytta in i ett hus som inte varit bebott på många år - så länge det inte har ändrats till något annat än bostadshus i mellantiden.
Större djurstallar av mer kommersiell typ, eller total förändring av byggnad med helt annan användning håller jag däremot med dig om. Och vid gränsfall är det värt att kolla upp hur aktuell kommun ser på saken.
 
Om man ska bygga boxar för två hästar i en byggnad som är klassad som ekonomibyggnad, behövs förprövning då ?
Byggnaden är en lagård där det nu förvaras båtar traktorer, men är byggd för att kunna hålla djur.
Blir förvirrad när jag läser på länsstyrelsen och jordbruksverkets hemsidor
Förprövning är en sak, bygglov en annan :)
 
Förprövning är en sak, bygglov en annan :)
Ja det är lite det jag undrar Många verkar tolka skrivelserna olika däribland min sambo och jag vill verkligen inte åka på någon straffavgift , men allt kommer ta mycket längre tid om det ska förprovas och bygglov i min kommun kan ta hur länge som helst tyvärr De verkar vara ena riktiga stolpskott som sitter där tyvärr
 
Förprövning; behövs inte om det finns färre än fyra hästplatser på anläggningen/gården. Dvs är de två boxarna det enda som finns (lösdrift räknas också in i detta) är det ok utan.
Förprövning är generellt en bra sak annars, jag har sett vädligt få stall som fått allt rätt utan (jobbar med stallbyggnation).

Bygglov är jag inte expert på tyvärr.. och det verkar variera mer mellan kommunerna.
 
Ja det är lite det jag undrar Många verkar tolka skrivelserna olika däribland min sambo och jag vill verkligen inte åka på någon straffavgift , men allt kommer ta mycket längre tid om det ska förprovas och bygglov i min kommun kan ta hur länge som helst tyvärr De verkar vara ena riktiga stolpskott som sitter där tyvärr
Jag som bor utanför detaljplanen behövde inte bygglov för vissa saker men tex för ridhus behövs det. Du kan enkelt ringa kommunen och fråga om du behöver det. Förprövning till 2 hästar behöver du inte.
 
Förprövning; behövs inte om det finns färre än fyra hästplatser på anläggningen/gården. Dvs är de två boxarna det enda som finns (lösdrift räknas också in i detta) är det ok utan.
Förprövning är generellt en bra sak annars, jag har sett vädligt få stall som fått allt rätt utan (jobbar med stallbyggnation).

Bygglov är jag inte expert på tyvärr.. och det verkar variera mer mellan kommunerna.
Färre än fyra? Är det inte max fyra hästplatser?
Har jbv fel på sin sida då?

Du behöver bara förpröva om antalet hästar, som ryms på fastigheten efter att åtgärden är klar kommer att vara 5 eller fler.

https://jordbruksverket.se/djur/lan...llmiljo#h-Forprovninginnanduskabyggaforhastar
 
Färre än fyra? Är det inte max fyra hästplatser?
Har jbv fel på sin sida då?

Du behöver bara förpröva om antalet hästar, som ryms på fastigheten efter att åtgärden är klar kommer att vara 5 eller fler.

https://jordbruksverket.se/djur/lan...llmiljo#h-Forprovninginnanduskabyggaforhastar
Jo jag är mos i hjärnan (skyller på bebis!)
Men platser i ligghall räknas fortfarande. Så fyra platser i ligghall och fyra boxar är åtta platser även om man bara har fyra hästar.
 
Du behöver ingen förprövning, men då den är kostnadsfri så är det ändå bra att göra en sådan.

Däremot så behöver du bygglov.
Ändringar av användningsområde av byggnad på jordbruksfastighet är bygglovspliktigt.
Däremot så är inte nybyggnad det.
Osannolikt att kommunen skulle kräva bygglov i en byggnad som byggts som djurstall, men använts till förvaring av (jordbruks-) maskiner o dyl.. Antagligen har det ej anmälts att djurhållningen upphört, och man använt byggnaden till förvaring, så det riskerar faktiskt att så att anmäla bygglov i det fallet, riskerar att "ställa till det".

Det är nog snarare så att att det är mer korrekt att ha hästboxar i byggnaden än förvaring.

Det är väsentligt ändrad användning det handlar om. Så att bygga hästboxar i en f.d. ladugård (djurstall) torde inte vara bygglovspliktigt.

Däremot att bygga festlokal, eller gårdsbutik i sagda ladugård bör alltid vara lovpliktigt.
 
Jo jag är mos i hjärnan (skyller på bebis!)
Men platser i ligghall räknas fortfarande. Så fyra platser i ligghall och fyra boxar är åtta platser även om man bara har fyra hästar.

Men hur räknar man då? Om man ämnar ha 4 st hästar som har varsin box men som går på lösdrift om det inte är typ storm? Det kan inte vara så att det krävs förprövning pga att hästarna inte kommer in om kvällen?

Uppriktig fråga :)
 
Men hur räknar man då? Om man ämnar ha 4 st hästar som har varsin box men som går på lösdrift om det inte är typ storm? Det kan inte vara så att det krävs förprövning pga att hästarna inte kommer in om kvällen?

Uppriktig fråga :)
Det beror på i vilken ordning man bygger platserna. 🙄
Om man börjar med att bygga 4 boxar behöver man inte förpröva. Sen kan man bygga ligghall till lösdriftshästarna utan förprövning, eftersom ligghall (upp till viss storlek) generellt är undantagen.
Bygger du ligghall för 4 hästar först så har du redan 4 djurplatser. DÅ måste man ansöka om förprövning för att bygga 4 boxar i stallet, eftersom det då ger totalt 8 hästplatser.

Det är exakt där jag är.
 
men allt kommer ta mycket längre tid om det ska förprovas och bygglov i min kommun kan ta hur länge som helst tyvärr De verkar vara ena riktiga stolpskott som sitter där tyvärr
Varför drar du slutsatsen att de är stolpskott för att det tar tid?
Bygglovsärenden tas i turordning och ett för litet kontor i förhållande till antal ärenden ger lång handläggningstid.
 
Varför drar du slutsatsen att de är stolpskott för att det tar tid?
Bygglovsärenden tas i turordning och ett för litet kontor i förhållande till antal ärenden ger lång handläggningstid.
Kommunen har i flera år haft problem med personalen och organisationen på bygglovskontoret, vilket har påverkat bygglovsärenden
 

Liknande trådar

Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 158
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 196
Senast: Freazer
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 488
Senast: Linda_A
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 902
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp