Det här att skaffa nya vänner.........

Rie

Trådstartare
Hur gör man?
Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att utöka min vänkrets även om jag inte känner mig ensam.
Mina närmaste vänner bor i andra städer.

Har gått med i SPF där jag är klart yngst. Har bara varit på ett fåtal möten än men inte hunnit prata med så många än förutom en vän som jag umgås med sedan tidigare.
Jag har fritidsaktivitet men många där bor på annan ort. Skulle helst vilja hitta nya vänner i min stad, både för att det är enklare att träffas - kanske cykla dit? - för att det tar mindre tid och är billigare då kanske inte bilen behövs. Även om bränslepriserna inte är lika horribla som tidigare så är de en del av pensionen.
Har även deltagit i annan aktivitet där jag var klart äldst, de flesta vabbade då och då och där jag antar att livet går i 190 med småbarn, jobb och allt annat.
Om jag nu skulle träffa någon på någon sammankomst - eller i andra sammanhang - som jag skulle vilja lära känna, vad säger man åt personen?
Buke måste väl vara ett uppslagsverk även i denna fråga, tänker jag.
 
Hur gör man?
Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att utöka min vänkrets även om jag inte känner mig ensam.
Mina närmaste vänner bor i andra städer.

Har gått med i SPF där jag är klart yngst. Har bara varit på ett fåtal möten än men inte hunnit prata med så många än förutom en vän som jag umgås med sedan tidigare.
Jag har fritidsaktivitet men många där bor på annan ort. Skulle helst vilja hitta nya vänner i min stad, både för att det är enklare att träffas - kanske cykla dit? - för att det tar mindre tid och är billigare då kanske inte bilen behövs. Även om bränslepriserna inte är lika horribla som tidigare så är de en del av pensionen.
Har även deltagit i annan aktivitet där jag var klart äldst, de flesta vabbade då och då och där jag antar att livet går i 190 med småbarn, jobb och allt annat.
Om jag nu skulle träffa någon på någon sammankomst - eller i andra sammanhang - som jag skulle vilja lära känna, vad säger man åt personen?
Buke måste väl vara ett uppslagsverk även i denna fråga, tänker jag.
Bra fråga.
Jag har en hög vänner, men bara en som bor nära (ett par mil bort).
Problemet jag har är förutom avstånd att vi alla är ständigt upptagna med hästar eller barn så man ses inte i närheten av så ofta som vore lagom. Trots att jag försöker buda in.

En väg kam vara att träffa folk från buke 😇, där har jag hittat en hel del vänner genom åren.

Annars går med i föreningar eller går på kurser inom nåt intresseområde man har?
Så träffar man likasinnade och kanske uppstår en trevlig kontakt och man umgås utanför den aktiviteten också.
 
Hur gör man?
Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att utöka min vänkrets även om jag inte känner mig ensam.
Mina närmaste vänner bor i andra städer.

Har gått med i SPF där jag är klart yngst. Har bara varit på ett fåtal möten än men inte hunnit prata med så många än förutom en vän som jag umgås med sedan tidigare.
Jag har fritidsaktivitet men många där bor på annan ort. Skulle helst vilja hitta nya vänner i min stad, både för att det är enklare att träffas - kanske cykla dit? - för att det tar mindre tid och är billigare då kanske inte bilen behövs. Även om bränslepriserna inte är lika horribla som tidigare så är de en del av pensionen.
Har även deltagit i annan aktivitet där jag var klart äldst, de flesta vabbade då och då och där jag antar att livet går i 190 med småbarn, jobb och allt annat.
Om jag nu skulle träffa någon på någon sammankomst - eller i andra sammanhang - som jag skulle vilja lära känna, vad säger man åt personen?
Buke måste väl vara ett uppslagsverk även i denna fråga, tänker jag.


Kolla om citypolarna har aktiviteter i din stad. Där kan man både lägga upp aktiviteter och hänga med på andras aktiviteter.

https://www.citypolarna.se
 
Min mamma flyttade från fastlandet till Gotland och hade noll anknytning till Gotland mer än att hennes dotter och svärson bodde där. Nu jobbade hon förvisso lite extra på en skola som pensionär men annars var hon volontär på en secondhand, hon gillar handarbete så hon började gå på handarbetegrupper som kyrkan höll (hon är inte troende), hon är nu med i PRO, och flänger och har sig till höger och vänster. Blivit bra vän till en granne hon har (och några mer, varje torsdag har de kortspel). Mamma tog mest bara kontakt med några men nog underlättat en del att hon är en social person som pratar med folk i sig. Annars kanske det skulle varit lite svårare.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 573
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 217
  • Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
893
Senast: _Taggis_
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 702
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp