Häst dog i mc-olycka

Nä, nä, att anpassa farten efter förhållandena ingick väl inte i körkortsutbildningen? Stackars häst. :(
 
Med tanke på att polisen inte misstänker brott så körde de nog inte för fort. Synd om både häst o ryttare.
 
Nä, nä, att anpassa farten efter förhållandena ingick väl inte i körkortsutbildningen? Stackars häst. :(

Jo det gör ju det, men sedan gäller det att föraren tar ansvar. Mina killar tog MC-kort förra året och det var inte lätt, trots att min man har flera olika körkortskomb tidigare. De är petnoga på uppkörningen. Så petnoga att vi fått veta att många kör MC utan körkort. Vi stannar alltid och stänger av hojarna när vi passerar hästar. Det är oerhört uppskattat kan jag säga.

Oavsett är det oerhört tragiskt att det gick så illa. Vilken hemsk upplevelse. :cry:
 
Jo det gör ju det, men sedan gäller det att föraren tar ansvar. Mina killar tog MC-kort förra året och det var inte lätt, trots att min man har flera olika körkortskomb tidigare. De är petnoga på uppkörningen. Så petnoga att vi fått veta att många kör MC utan körkort. Vi stannar alltid och stänger av hojarna när vi passerar hästar. Det är oerhört uppskattat kan jag säga.

Oavsett är det oerhört tragiskt att det gick så illa. Vilken hemsk upplevelse. :cry:

Visst att många kör som svin, men så verkar det ju inte vara i det här fallet och det är långt från alla som inte sköter sig.
Varför stanna och stänga av hojarna? Visst om någon häst är ovanligt rädd, men normalt ska ju hästarna vara så pass välutbildade att det ska klara av att bli omkörda av fordon som kör försiktigt och håller avstånd.
Är det bara jag som tycker det är katastrof att dagens hästägare generellt är så fruktansvärt dåliga på att utbilda sina hästar att klara av de mest basala saker som det faktiskt är att bli omkörd av ett fordon?
Själv uppskattar jag inte alls de som stänger av fordon, blir mina hästar rädda så ska de vänja sig och lära sig att det inte är farligt och det gör de inte av avstängda fordon.

I övrigt håller jag med om att hela händelsen är hemsk och tragisk för både mc förare och ryttare :(
 
Nu kan jag inte svara för den aktuella mcföraren.

Många kör fort på den vägen. Jag bor/bodde (har en suga precis vid olycksplatsen) och särskillt sommartid är det en populär väg att köra på. Och många, inte alla, kör fort. De ligger i kurvorna och kör nästan som om de vore på en bana.

Mina ponnyer går även på sommarbete där den avlidna hästen stod. Trakiskt för hästen började bli väldigt fin. Mina tankar går till ägaren.
 
Med tanke på att polisen inte misstänker brott så körde de nog inte för fort. Synd om både häst o ryttare.
Nä, kanske inte enligt maxhastigheten på den vägen men man måste anpassa hastigheten efter omständigheterna också, inte gena i kurvor man inte ser etc. Man måste inte ligga i max hela tiden.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En trafikolycka har inträffat på E18 väster om Karlstad. – Det var en personbil med en hästtransport som körde av vägen. Inga...
Svar
4
· Visningar
578
Senast: Magnum
·
  • Artikel
Hästnyheter En bil med hästsläp var med om en olycka på E18 strax innan ett på lördagseftermiddagen. En häst dog i samband med att släpet välte ner...
Svar
0
· Visningar
776
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Strax efter klockan 14 på måndagen inträffade en trafikolycka när en personbil kolliderade med en häst. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
265
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vid 17-tiden på lördagen krockade en bilist med en häst i närheten av Nästvattnet, väster om Kramfors. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
338
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Burkfisk
  • Sytråden del 4
  • Dasspapper

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp