Häst dog på tävlingsplats

Sv: Häst dog på tävlingsplats

Jag kan verkligen inte tycka att denna häst var i tävlingsmässigt skicka att ens få tävla! :mad:
 
Sv: Häst dog på tävlingsplats

Fast vad grundar du det på? Hästen hade en historia av kolik ja, men det står inte om den historian sträcker sig lång tillbaka och senaste anfallet var för 6 mån sen, eller om det var i förrgår?

Kolik kan komma plötsligt, och att en tidigare frisk häst får kolik på en tävlingsplats innebär ju inte att den inte var i skick för att tävla när den ankom tävlingsplatsen. Naturligtvis skulle den inte tävlat ens om den blivit bra avv koliken, men det står ingenstans att det var avsikten heller.
 
Sv: Häst dog på tävlingsplats

Det tycker jag också som det står i ridsport. Men det kan ju bara ägaren svara på. Spontant tycker man väl att kolikrisken är mindre om de får gå ute dygnet runt i stora hagar med kompisar och fri tillgång på både vatten och stråfoder och slippa stressmoment och foderbyten...Det kanske var en "för bra " häst för att bara vara en häst eller den fick kanske kolik även när alla yttre förutsättningar var tillgodosedda...

Återigen - ägaren hade väl sina skäl till detta.
 
Sv: Häst dog på tävlingsplats

Varför då? :confused:
Jag tycker det verkar vara en seriös ägare, h*n var ju tom påläst om åkomman.
Ska en häst som är i tävlingsmässigt skick inte ha någon som helst sjukdomshistoria tycker du? I så fall blir det nog inte många hästar som får tävla skulle jag tro, de flesta hästar har någon gång varit krassliga.

Fö tragiskt med en sådan händelse, väntad eller inte! :cry:
 
Sv: Häst dog på tävlingsplats

Hästen gick en enkel nolla i torsdagens klass och det är bara tragiskt att den fick kolik senare.
Jag kan förstå att ägaren inte ville lägga upp den på op bordet, för precis som texten säger så blir dom ofta känsligare efteråt och de är så pass lång konvalecens osv.
 
Sv: Häst dog på tävlingsplats

Kolik kan ju komma mycket snabbt, hästen kan vara fullt frisk ena dagen och död nästa vet av egen erfarenhet tyvärr. Bara för att en häst haft historia av kolikanfall ska man väl inte låta bli att använda den? Hästar med magproblem mår ju i regel alltid bäst av att hållas igång. Sen kan man ju undra om hästen fick självdö eller om den avlivades som man ju kan tro efter hur det är skrivet, det framgår inte av artikeln.
 
Sv: Häst dog på tävlingsplats

KL

Usch, hoppas verkligen att hästen inte avled som det stod utan var under konstant veterinärvård och avlivades när den blev för dålig..

Det där med att inte vilja buköppna sin häst kan man ju ha olika åsikter om,
utgången beror ju helt på vad felet beror på, en del enklare grejer är rätt att fixa till och det blir en kort och okomplicerad operation med god chans till fullt tillfrisknande. Och det ser man ju inte på "utsidan".

Eftersom att denna häst har haft upprepade koliker hoppas jag iallafall att den varit inne på djursjukhus för utredning, och inte bara fått konstaterat att "detta var väntat".

Sedan är det ju bara en lösryckt artikel, som vanligt ingår inte någon relevant fakta.
Evale
 
Sv: Häst dog på tävlingsplats

Fast en buköppning på häst kan aldrig ses som en 'enkel och okomplicerad' operation.

I övrigt håller jag helt med dig =)
 
Sv: Häst dog på tävlingsplats

Spontant tycker man väl att kolikrisken är mindre om de får gå ute dygnet runt i stora hagar med kompisar och fri tillgång på både vatten och stråfoder och slippa stressmoment och foderbyten...

Och du vet hur hästen bodde och vad den åt? Nej visst nej, en häst som tävlas är ju en vanskött, pressad, lidande häst. Vi är ju på Buke.:grin:
 
Sv: Häst dog på tävlingsplats

Spontant tycker man väl att kolikrisken är mindre om de får gå ute dygnet runt i stora hagar med kompisar och fri tillgång på både vatten och stråfoder och slippa stressmoment och foderbyten...

Det gjorde min häst, han fick kolik i alla fall, dock inte, peppar peppar, varken förr eller senare. Han har inte haft en tillstymmelse till kolik när han har tävlat, varken när han varit iväg över dagen eller varit iväg en helg och stått på box.
Betyder det att jag ska stalla in honom 24/7 då? Det var ju när han gick ute som han fick kolik...
 
Sv: Häst dog på tävlingsplats

KL

Usch, hoppas verkligen att hästen inte avled som det stod utan var under konstant veterinärvård och avlivades när den blev för dålig..Evale

håller med!!! reagerade på att det låter som att både i rubriken och i intervjun med hästägaren att hästen fick självdö. Hoppas verkligen inte att så var fallet för det vore ju fruktansvärt!

förövrigt så kan man som hästägare iallafall försöka rädda hästen genom t ex att trycka in sina knytnävar och massera tarmen HÅRT, jag gjorde detta när min ena häst drabbades av kolik för några år sedan och helt plötsligt lät det "flopp" från magen. jag blev helt iskall i kroppen för jag trodde att det var tarmen som sprack, under hela tiden så övervakades han av veterinär vill jag bara säga. jag var beredd på att vi skulle ta bort honom så jag slutade massera och la hans huvud i mitt knä och bara grät. han låg i padocken när detta hände och helt plötsligt så kom hans flock och ställde sig på rad och gnäggade, han lyfte då på huvudet och reste sig upp! veterinären trodde att "floppet" var tarmen som la sig till rätta igen, nu tror jag inte att det är möjligt att massera tarmen tillrätta på alla men man måste ju göra allt för att rädda sin häst!
 
Sv: Häst dog på tävlingsplats

Fast en buköppning på häst kan aldrig ses som en 'enkel och okomplicerad' operation.

I övrigt håller jag helt med dig =)

hihi, håller med det lät ju lite väl.. nä inte är det så okomplicerat att öppna magen på en häst bara sådär.
Men det finns "enkla" och komplicerade bukoperationer, beroende på vad som är fel, ett stort ingrepp är det så klart hur som helst.
 
Sv: Häst dog på tävlingsplats

Eh, vad hade det med texten att göra?
Du vet väl inte ett skvatt om vad ägaren gjorde för sin häst? Det kanske var det enda rätta att låta den somna in, det vet inte du eller hur?
 
Sv: Häst dog på tävlingsplats

jag vet bara det som jag läst på ridsport, det står inte att hästen fick "somna in" utan att den avled på morgonen. det står heller inte att han gjorde något mer än att promenera med hästenvilket jag hoppas verkligen inte stämmer, det är oherhört smärtsamt för en häst att dö av kolik.
 
Sv: Häst dog på tävlingsplats

Jag håller med dig. Om hästen har UPPREPADE kolikbesvär så är det ju något väldigt fel på hästen och den ska man inte släpa runt på tävlingar = förvärrar symtomen. Om sen folk tycker annorlunda så är det deras sak, men fakta är fakta.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst dog på tävlingsplats

Fast den kan ha haft kolik 6 gånger på tre år och den senaste för ett år sen, eller 3 ggr på 1 månad och den senaste förra veckan. Båda exemplen är upprepade koliker, men för mig är det STOR skillnad i om det är lämpligt att tävla dag X eller ej.
 
Sv: Häst dog på tävlingsplats

*halvknapp*

Jag förstår ägaren fullt ut varför denna inte ville lägga hästen på OP-bordet.
Jag gjorde det själv med mitt årsföl i mars, sex dagar senare dog hon.
Denna lilla jag hade var VERKLIGEN värd att lägga på OP-bordet, men nu i efterhand så kommer jag nog aldrig våga det igen, att se mitt föl stå där och trots medicin bara bli sämre och till slut ge upp, hon förtjänade så mycket bättre..

Visst är chanserna goda för tillfrisknande, vet en till som buköppnades i år och han går på stort fint bete idag och mår prima.. Men med min lilla gick det inte.

Kan påpeka att det var FÖRSTA kolikanfallet på min lilla som då ledde till buköppning..
Man kan inte vara så säker på vart världen vill ta vägen alla gånger.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Under ryttarnas lunchpaus drabbades hästarna av panik. Flera personer skadades i tumultet, en 70-årig man så svårt att han senare avled...
Svar
5
· Visningar
1 154
  • Artikel
Hästnyheter Fälttävlanssäsongen hann inte mer än starta förrän en tragedi inträffade. I säsongens första tävling dog OS- och VM-medaljören William...
Svar
0
· Visningar
207
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Trippeltravet på Axevalla fick en tragisk start. Hästen Miss Bubbly dog på banan i fredagens tredje V5-avdelning, vilket förstås också...
Svar
0
· Visningar
341
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter 18-åriga Consensus, som tidigare har gått fyrstjärnig fälttävlan, dog på tävling i helgen. Naturliga orsaker låg bakom dödsfallet...
Svar
0
· Visningar
713
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp