Häst dog på tävlingsplats

Sv: Häst dog på tävlingsplats

*delvis knapp*

Förstår dig till fullo, har själv inte behövt ta ställning till frågan operation eller inte, men diskuterade just den frågan med en person igår. Som just sa att ja, han hade valt att göra en buköppning på en häst en gång, med följd att denna hästen senare, vid fölningstid, istället för att föla, så kom hela tarmpaketet. Ingen trevlig upplevelse för hästen och en säker död. Han sa därför att han inte kommer att låta buköppna en häst igen.
Jag tror att man har goda skäl till varför man tar dte beslutet man tar oavsett vilket, väga för och emot, har inte hästen otroligt goda chanser att bli bra så inte utsätta den för onödigt lidande. Att döma någon för ett beslut som man inte har en aning om vilken bakgrund det finns till beslutet är helt galet.
 
Sv: Häst dog på tävlingsplats

Och du vet hur hästen bodde och vad den åt? Nej visst nej, en häst som tävlas är ju en vanskött, pressad, lidande häst. Vi är ju på Buke.:grin:

Klockrent! För så är det ju alltid? :angel:

På tal om tävlingshästar. Vet flera kändisryttare i hoppning som i reportage säger de tempar hästarna varje dag innan ridning, så de aldrig tränar en häst med något "på gång". Man hör ju vad rosettokiga dessa tävlingsryttare är! ;)
 
Sv: Häst dog på tävlingsplats

Ja och min kompis häst fick kolik om han fick gå ut i hagen när det var frost. Precis som din häst så var ju inte ett alternativ att ha hästen inne. Det hade ju då blivit tidig vår, sen höst och en del av vintern...
 
Sv: Häst dog på tävlingsplats

*kl*

Det jag hänger upp mig på är hur hästägaren kunde veta vad just denna koliken berodde på och att den inte var behandlingsbar (utan ev. buköppning, då). Det hade kanske gått att fixa efter undersökning. Alla koliker är inte likadana.
 
Sv: Häst dog på tävlingsplats

*kl*

Ni som verkar förutsätta att ägaren inte försökte rädda hästen och att den självdog.. Det är möjligt att ni har rätt men var i artikeln läser ni att veterinär inte tillkallades, att ingenting gjordes för att rädda hästen och att hästen tilläts självdö och inte avlivades? Det stycket hittar inte jag nämligen..

Varför förutsätta det värsta? Skillnaden på att vara på tävling och att vara hemma är väl att på tävling av den statusen ska det väl finnas veterinär på plats, redan innan det händer nåt, eller? Om det fanns en veterinär har jag svårt att tänka mig att denna inte tillkallades när en häst blev så sjuk att den senare dog.
 
Sv: Häst dog på tävlingsplats

Artikeln är alldeles för kort för att man ska kunna bilda sig en uppfattning om vad hästen hade för åkomma, än mindre hur stor chans det var att hästen skulle kunna opereras för den.
 
Sv: Häst dog på tävlingsplats

Klockrent! För så är det ju alltid? :angel:

På tal om tävlingshästar. Vet flera kändisryttare i hoppning som i reportage säger de tempar hästarna varje dag innan ridning, så de aldrig tränar en häst med något "på gång". Man hör ju vad rosettokiga dessa tävlingsryttare är! ;)
Men visst! Och aldrig får de gå i gräshage eller ridas ut heller...:grin: Ibland har jag lust att börja med studieresor (by bus?) runt bland elitryttare så gemene man kan få en riktig uppfattning om hur de tar hand om sina hästar.

Hlsn Lucy som håller på att gå upp i atomer av nervositet eftersom lilltjejen ska deb 1,30 imorron och tänkte att lite bukeläsning skulle lugna nerverna men jag vet i f-n....:angel:!
 
Sv: Häst dog på tävlingsplats

Ja nog skulle sådana guidade turer vara rena aha-upplevelsen för många! :D

Lycka till med 1,30 debuten i morgon! :laugh:
 
Sv: Häst dog på tävlingsplats

precis,man kan ju inte bara acceptera att hästen får kolik hela tiden utan att göra något med det utan tävla på som vanligt tills den dör. :crazy: man får på alla sätt försöka att hitta orsaken och den är ofta stress så tävling gör knappast hästen bättre... dessutom var ju hästen bara 5 år!

jag hoppas att det inte är så hemskt som artikeln framställer det.
 
Sv: Häst dog på tävlingsplats

Ingen fara! Det är ok att önska lycka till så länge den man lyckönskar inte svarar "tack"!
* kopparberg - skrockfull som f-n * ;)

Hur har det gått?
 
Sv: Häst dog på tävlingsplats

Ingen fara! Det är ok att önska lycka till så länge den man lyckönskar inte svarar "tack"!
* kopparberg - skrockfull som f-n * ;)

Hur har det gått?
SUPER, hon gick som en klocka, perfekt rakt igenom o nolla förstås :love: Tack för lyckönskningen! Ja, jag är likadan.. nu får hon BARA tävla med exakt den mössan, vojlocken, stå på samma plats i lastbilen, jag måste kliva ur sängen med HÖGER ben först :banana::banana::banana:
 
Sv: Häst dog på tävlingsplats

Jag förstår inte hur folk kan döma någon efter denna artikel!!!
Jag vet själv hur det känns att bli "dömd" för ett beslut man har tagit om sin älskade häst. Självklart har alla olika åsikter men jag har lärt mig att ALDRIG säga sådana elaka saker om någon, speciellt inte när man inte vet något om omständigheterna. Jag tror dock inte att en häst åker till den här typen av tävling om den inte är i tävlingkondition m.m. Så snälla sluta skriv så elaka saker och känn medlidande för de som drabbats istället.
 
Sv: Häst dog på tävlingsplats

Grattis! :laugh:

Jag är lite likadan, vill gärna tänka på att ha samma utrustning som när det gick bra och sådant. :p
 
Sv: Häst dog på tävlingsplats

Stackars häst.

Men en femåring som redan har fått flera upprepade koliker borde man väl inte våga tävla stora tävlingar med då stress lätt sätter igång koliken? Och att t.o.m. stanna över natten på en helt främmande plats med massa nya hästar och förmodligen inga/knappa hagar borde väl öka risken för ett anfall ganska rejält?
Jag har inte mycket erfarenhet av kolik, men jag tycker det låter som en onödig risk att ta med en kolikhäst.
Fast ägaren kanske kände att jag den gjorde en välkalkylerad bedömning, då h*n kan hästens historia.
 
Sv: Häst dog på tävlingsplats

Om du brytt dig om att läsa länge innan du hugger hade du sett att jag skrivit att det kanske var en häst som fick kolik ändå fastän alla yttre förutsättningar var tillgodosedda det betyder : fastän man gjort så gott man kan.

Och att jag skrev att bara ägaren kan bedöma detta. Att ägaren blir citerad "Det är tragiskt men jag visste att det skulle hända förr eller senare,förklarar hästens ägare." kan ju tyda på att just den hästen fick kolik ändå hur man än gjorde...
 
Sv: Häst dog på tävlingsplats

Det var ju bara en onödig kommentar, eftersom en häst kna få kolik oavsett om den står inne eller ute.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst dog på tävlingsplats

:confused: Genom sig själv känner man andra eller?

Om du vansköter, pressar eller låter dina hästar lida för du tävlar får stå för dig. Jag känner inga som vansköter eller låter sina hästar lida inom rid eller travsport. Dressyr, hopp eller fälttävlan. lokal, regional eller nationellt. Men jag har väl bättre hästkompisar än vad du är då.

Fast i och för sig att pressa hästen tror jag att man måste göra för att nå framgång. Det är ju faktiskt hästens jobb att prestera ngt om den är en tävlingshäst.
 
Sv: Häst dog på tävlingsplats

Aha, det var därför du citerade mig och svarade på min knapp!
Vad du mer skrev var:

"Det gjorde min häst, han fick kolik i alla fall, dock inte, peppar peppar, varken förr eller senare. Han har inte haft en tillstymmelse till kolik när han har tävlat, varken när han varit iväg över dagen eller varit iväg en helg och stått på box.
Betyder det att jag ska stalla in honom 24/7 då? Det var ju när han gick ute som han fick kolik... "

Inte för att jag tycker din fråga har ngt att göra med artikeln men jag kan svara. Eftersom det bara har hänt en gång och inte mer så skulle jag se det som olycksfall i arbetet,. Händer det fler gånger när hästen går ute med fri tillgång på grovfoder och vatten och lugn hagmiljö så kulle jag kolla upp giftiga växter i hagen, ev. parasiter i hästen, kontrollera vattenkvaliteten (det händer att brunnsvatten får kolibakterier)Så svar : nej jag tycker inte du ska stalla in din häst 24/7 för den fick kolik en gång ute...

svans jag :o ?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Under ryttarnas lunchpaus drabbades hästarna av panik. Flera personer skadades i tumultet, en 70-årig man så svårt att han senare avled...
Svar
5
· Visningar
1 150
  • Artikel
Hästnyheter Fälttävlanssäsongen hann inte mer än starta förrän en tragedi inträffade. I säsongens första tävling dog OS- och VM-medaljören William...
Svar
0
· Visningar
207
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Trippeltravet på Axevalla fick en tragisk start. Hästen Miss Bubbly dog på banan i fredagens tredje V5-avdelning, vilket förstås också...
Svar
0
· Visningar
341
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter 18-åriga Consensus, som tidigare har gått fyrstjärnig fälttävlan, dog på tävling i helgen. Naturliga orsaker låg bakom dödsfallet...
Svar
0
· Visningar
713
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp