Bukefalos 28 år!

Häst fick avlivas efter misstänkt djurplågeri

Sv: Häst fick avlivas efter misstänkt djurplågeri

Lder med alla inblandade :cry:

Skickar en hög med styrkekramar
 
Sv: Häst fick avlivas efter misstänkt djurplågeri

Fy fan vilja äckliga människor det finns.

Jag önskar dem detsamma som de orsakar andra.
De borde känna hur det känns att förlora någon de älskar.


Ska det inte vara tryggt att ha häst längre? :(
 
Sv: Häst fick avlivas efter misstänkt djurplågeri

Så fruktansvärt, och den största mardrömmen att inte kunna hjälpa. Så fruktansvärt hemskt! Man lider verkligen med familjen. Stackras häst och j*a människor. Fy f*n!

Hur bröt den benet undrar jag?
 
Sv: Häst fick avlivas efter misstänkt djurplågeri

troligtvis när den sprang i panik.

Människor är grymma varelser och vissa är grymmare än andra. Se bara på de idioter som har sex med djur och njuter av att våldta dem. Fram för mer psykvård och strängare straff för djurplågeri!!

Jag lider med alla inblandade. Skulle någon göra nåt av mina djur illa och jag fick veta vem det var skulle jag nog få tillbringa tid bakom galler för då skulle jag inte kunna stå till svars för vad jag skulle göra
 
Sv: Häst fick avlivas efter misstänkt djurplågeri

Så fruktansvärt!!! Stackars, stackars ägarna och hästarna. Hur kan man? :(

Ett pojkstreck som gått fel?
 
Sv: Häst fick avlivas efter misstänkt djurplågeri

Måste göra ett litet inlägg.

Jag har tidigare hållt på aktivt med bågskytte, nu sköt jag classic med en recurvbåge & kolfiberpilar. Där är ganska bra tryck i pilbågarna & pilarna kan i medvind flyga ganska långt om man missar måltavlan.

Har du istället en Compoundbåge där du får en utväxling dvs med speciella trissor på båglinan. Då får pilen ännu högre fart pga utväxlingen & när man skjuter på normalt avstånd så sitter pilen i tavlan nästan samtidigt som man släpper avlösaren.
En sådan båge tillsammans med en kolfiberpil i rätt vindriktning som knappt väger någonting så kan den pilen flyga ett par hundra meter förbi tavlan.
Man kan även jaga med dom bågarna, Danskarna har jakter där man kan delta & jaga hare & rådjur har jag för mig, dock måste man genomgå ett skytteprov först för att delta.
Tror man har en speciell sort pil till det som gör mer skada än våra pilspetsar avsedda till frigolit.


KAN vara någon som varit i skogen eller nått & satt upp en provisorisk tavla för att öva ifred utan riskera träffa någon utomstående & missat hästhagen.
Kan även ha varit en Armborst som skytten har använt, ett precisionsvapen som är hemskt kul att skjuta med, men svårt.
Jag föredrar båge.

Detta är bara en reflektion, oavsett vilket så tycker jag att skytten har varit oaktsam, för just bågskytte är en dödlig sport om det går fel.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst fick avlivas efter misstänkt djurplågeri

Fast går man inte och letar reda på sin pil om man missar? Hade kanske varit lugnare för människor i omgivningen om de vetat att det var ett misstag istället för en galning på vift, även om det förstås varit en liten tröst för hästägaren.
 
Sv: Häst fick avlivas efter misstänkt djurplågeri

Fast går man inte och letar reda på sin pil om man missar? Hade kanske varit lugnare för människor i omgivningen om de vetat att det var ett misstag istället för en galning på vift, även om det förstås varit en liten tröst för hästägaren.

Det är nästan omöjligt att hitta pilarna igen om man råkar skjuta bort dem.

Kan vara att skytten, gjorde en miss & vågar inte stå sitt misstag.
Alla kan göra allvarliga misstag, bara synd detta gick över en häst & dess ägare.
 
Sv: Häst fick avlivas efter misstänkt djurplågeri

På något sätt hoppas man ju nästan att det var så. Det vore grymt otäckt om en person verkligen ställt sig och med FLIT skjutit mot hästarna.

Men fruktansvärt tråkigt och sorgligt är det förstås oavsett. :( Och jag hoppas att polisen lyckas ta reda på vem som skjutit pilen.
 
Sv: Häst fick avlivas efter misstänkt djurplågeri

Jag skäms över att vara människa! Fy satan!
 
Sv: Häst fick avlivas efter misstänkt djurplågeri

Man får verkligen hoppas att det var ett vådaskott, jag tror att det är större chans att få tag i skytten om det varit så. Var det regelrätt djurplågeri tror jag inte att chansen att samvetet kommer ikapp är speciellt stor om ens befintlig.
 
Sv: Häst fick avlivas efter misstänkt djurplågeri

(HN)
Under presenningen på familjen Andersson-Vahls gårdsplan på Hällebergsvägen i Vinberg ligger hästen May Lucie. Hon dog i söndags efter att ha brutit benet, troligen blev hon träffad av en pil.

http://hn.se/nyheter/falkenberg/1.134573

Hur fan kan man göra såhär mot ett oskyldigt djur?jag hoppas att du som gjorde detta åker dit på det och att nån skjter dig med pil,fan för dig!!!!!:devil:
 
Sv: Häst fick avlivas efter misstänkt djurplågeri

jag håller med fullständigt! HUR KAN VARA SÅ GRYM?
 
Sv: Häst fick avlivas efter misstänkt djurplågeri

Hörrni ni två nya Suomi och Grandeesplendidos, läs igenom hela tråden om vilka spekulationer som uppkommit ang händelsen.. :idea: skriv sedan era inlägg med hela tråden i tankarna.. det blir mycket trevligare då :)

och
välkomna!
 
Sv: Häst fick avlivas efter misstänkt djurplågeri

Måste göra ett litet inlägg.

Jag har tidigare hållt på aktivt med bågskytte, nu sköt jag classic med en recurvbåge & kolfiberpilar. Där är ganska bra tryck i pilbågarna & pilarna kan i medvind flyga ganska långt om man missar måltavlan.

Har du istället en Compoundbåge där du får en utväxling dvs med speciella trissor på båglinan. Då får pilen ännu högre fart pga utväxlingen & när man skjuter på normalt avstånd så sitter pilen i tavlan nästan samtidigt som man släpper avlösaren.
En sådan båge tillsammans med en kolfiberpil i rätt vindriktning som knappt väger någonting så kan den pilen flyga ett par hundra meter förbi tavlan.
Man kan även jaga med dom bågarna, Danskarna har jakter där man kan delta & jaga hare & rådjur har jag för mig, dock måste man genomgå ett skytteprov först för att delta.
Tror man har en speciell sort pil till det som gör mer skada än våra pilspetsar avsedda till frigolit.


KAN vara någon som varit i skogen eller nått & satt upp en provisorisk tavla för att öva ifred utan riskera träffa någon utomstående & missat hästhagen.
Kan även ha varit en Armborst som skytten har använt, ett precisionsvapen som är hemskt kul att skjuta med, men svårt.
Jag föredrar båge.

Detta är bara en reflektion, oavsett vilket så tycker jag att skytten har varit oaktsam, för just bågskytte är en dödlig sport om det går fel.

Såg just beskrivningen av pilen. 50 centimer (19 tum) är väldigt kort för en normal pil som någon av misstag skulle ha kunnat skjuta på detta sätt, även om jag som aktiv bågskytt både till fots och från hästrygg (något för dig att fundera på Spirit? ;) ) helt kan instämma i resonemanget i övrigt.

Vilket leder till två mer specifika möjligheter:
1) Någon ung person (=kort drag) som gjort egen pil
2) Armborst, och isåfall troligen med egentillverkat lod (för kort för pil; för lång för riktigt lod)

I fall nummer två så är ju det ett vapen för vilket det krävs licens, och om det är någon som skjutit armborst utan det så är ju ett brott begånget redan där.
Det kan alltså röra sig om någon, som antingen underskattat kraften i sitt material eller missat. Men visst kan det också vara någon som med flit ville kolla.

Med tanken på att pilen inte penetrerade hästen, utan snarare skar (de hittade pilen i hagen enligt artikeln) kan det ju ha varit hur långt bort som helst - eller väldigt nära med svaga prylar, och då sannolikt någon väldigt ung.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst fick avlivas efter misstänkt djurplågeri

Man får verkligen hoppas att det var ett vådaskott, jag tror att det är större chans att få tag i skytten om det varit så. Var det regelrätt djurplågeri tror jag inte att chansen att samvetet kommer ikapp är speciellt stor om ens befintlig.

Om det är ett misstag så är det ju helt vansinnigt ansvarslöst att inte skjuta på avgänsade för allmänheten områden. Vem som helst hade ju kunnat bli träffad, tänk och få en sådan pil i ansiktet!!!:eek:
Är det avsiktligt, finner jag inga ord för denna grymhet !! :devil:
Man tappar ju snart tron på mänskligheten!
 
Sv: Häst fick avlivas efter misstänkt djurplågeri

Fan vad hemskt!!!:confused:
Blir så arg!!:devil:
 
Sv: Häst fick avlivas efter misstänkt djurplågeri

KAN vara någon som varit i skogen eller nått & satt upp en provisorisk tavla för att öva ifred utan riskera träffa någon utomstående & missat hästhagen.
Det var även min tanke, men såvitt jag vet är det inte tillåtet att skjuta utanför bana om man inte har ett visst säkerhetsavstånd, tydliga markeringar osv. Nu skjuter jag iofs i Danmark, men jag kan bara anta att det är samma förhållningsregler där hemma.

Med lite tur kan polisen, förutom att ta fingeravtryck på pilen, ta bågskytteklubbar i närheten till hjälp; dom har hjälpt till med liknande saker förut. Är det en praktiserande skytt borde det inte vara svårt att få tag på vederbörande.

Jag hoppas dock på ett sätt verkligen inte att någon skytt från en skytteklubb har varit så dum att gå ut i allmänheten för att skjuta, men å andra sidan är det nog lättare att hitta personen ifråga då.

Jag lider med familjen - vilket fruktansvärt sätt att mista en häst på. :cry:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En man är misstänkt för att ha släppt ut sin grannes hästar ur hagen, i samband med ett bråk. Hästarna försvann och hittades först dagen...
Svar
0
· Visningar
424
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En hästägare i Essunga kommun misstänks för djurplågeri efter att en död häst hittats i en hage på fredagen. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
1 310
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Hallands Nyheter) En hästägare från Falkenbergs kommun stämmer en kvinna som varit fodervärd åt hennes hästar. Hon kräver en kvarts...
Svar
3
· Visningar
2 127
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp