Bukefalos 28 år!

Häst fick avlivas efter misstänkt djurplågeri

Sv: Häst fick avlivas efter misstänkt djurplågeri

Tar knappen från mig själv, nu när jag hunnit fundera lite mer.

Detta vet vi:
Pilen är, enligt given beskrivning, för kort för att vara till en normal pilbåge.
Pilen skadade inte hästen på annat sätt än genom att riva upp ett sår - vi kan därför veta att avståndet var långt, eller att det var en svag båge.
Pilen hittades i hagen, inte i hästen.

En synnerligen trolig förklaring skulle då kunna vara detta:
Ett barn (säg 7-11 årsåldern) har gjort en egen pil till en för barn anpassad pilbåge. Detta förklarar både att den är cirka dryga 20 centimeter kortare än vad en riktig pil (dvs en sådan som en aktiv bågskytt skulle skaffat själv från butik) och att kraften inte är nog för att tränga igenom.
Detta barn kan ha fått för sig att skrämma hästen, på samma sätt som andra barn skrämmer fåglar och katter genom att kasta sten och dylikt. Pilen träffar synnerligen olyckligt, och konsekvenserna blir långt värre än barnet tänkt sig.

Skulle jag dessutom få se en bild på pilen så skulle jag kunna sätta pengar på att detta är förklaringen till vad som hänt.

På motsvarande sätt kan vi konstatera att det orimligt kan vara en bågskytt med "riktig" utrustning som har skjutit från när håll, dvs siktat för att träffa hästen i syfte att skada, eftersom anslagskraften i pilen även med låg styrka på bågen skulle ha satt sig. Allt ovanför 30 lbs och normaltung eller lätt pil är uteslutet (dvs väger mellan cirka 25-35 gram), om vi utgår från avstånd på 20 meter eller mindre då pilen skulle gjort markant skada och kanske till och med satt sig i ben (eller studsat in i ögat).

Allt pekar på ett barn, kanske ett som inte förstod bättre, eller kanske ett som bara var dumt.
 
Sv: Häst fick avlivas efter misstänkt djurplågeri

Såg just beskrivningen av pilen. 50 centimer (19 tum) är väldigt kort för en normal pil som någon av misstag skulle ha kunnat skjuta på detta sätt, även om jag som aktiv bågskytt både till fots och från hästrygg (något för dig att fundera på Spirit? ;) ) helt kan instämma i resonemanget i övrigt.

Vilket leder till två mer specifika möjligheter:
1) Någon ung person (=kort drag) som gjort egen pil
2) Armborst, och isåfall troligen med egentillverkat lod (för kort för pil; för lång för riktigt lod)

I fall nummer två så är ju det ett vapen för vilket det krävs licens, och om det är någon som skjutit armborst utan det så är ju ett brott begånget redan där.
Det kan alltså röra sig om någon, som antingen underskattat kraften i sitt material eller missat. Men visst kan det också vara någon som med flit ville kolla.

Med tanken på att pilen inte penetrerade hästen, utan snarare skar (de hittade pilen i hagen enligt artikeln) kan det ju ha varit hur långt bort som helst - eller väldigt nära med svaga prylar, och då sannolikt någon väldigt ung.

Men finns det inte sk hobbyarmborst att köpa/beställa via katalog & på internet??
Oavsett vilket så kommer pilarna oftast utan fjädrar & det krävs lite kunskap att sätta fjädrarna på en pil korrekt, så pilen blir balanserad..
Men ditt resonomang är bättre än min.

Ang skytte till häst så har jag funderat på det, men har tyvärr inte min utrustning kvar. Men jag är sugen på att skaffa ny utrustning. :d
 
Sv: Häst fick avlivas efter misstänkt djurplågeri

har varit med om detta med att stå o vänta på någon som kunde avliva. Min stackare förblödde nästan innan hjälp kom... det är så grymt!!!!!!!!!!!!!:cry: Visst är det tråkit när en olycka händer. Men värst är när man inget kan göra själv.
 
Sv: Häst fick avlivas efter misstänkt djurplågeri

Usch vad hemskt :(, även om det bara var ett barn och inte "riktigt" djurplågeri är det ju hemskt för ägarna.
 
Sv: Häst fick avlivas efter misstänkt djurplågeri

Med lite tur kan polisen, förutom att ta fingeravtryck på pilen, ta bågskytteklubbar i närheten till hjälp;

Tror du dom är så angagerade i ett brott mot ett djur?? :confused:

Jag fattar inte varför man inte får lika höga straff om man gör precis lika mot ett djur som man gör mot en människa. Bara för att det är människan som är monstret på jorden så bhvr de ju för F*n inte btda att man ska ge en lägre straff om man plågar ett djur till dötts. Om man t.ex får 20år för att ha våldtagit och dödat en människa så får man bara 2-3år om man våldtar å dödar ett djur :mad: Usch, hatar den jä*la dåliga rättvisan mot djuren i världen! ! :cry:
 
Sv: Häst fick avlivas efter misstänkt djurplågeri

Detta barn kan ha fått för sig att skrämma hästen, på samma sätt som andra barn skrämmer fåglar och katter genom att kasta sten och dylikt.


Ursäkta men det är väl inte ett dugg normalt beteende hos ett barn att kasta sten på fåglar och katter?? :crazy::confused::crazy:

Det är snarare ett stört beteende som inte alls är normalt för något barn. Hade ett barn i min närhet sysslat med det hade jag antagit att de haft empatistörningar, nån diagnos, problematik i familjen eller mått allmänt dåligt.
 
Sv: Häst fick avlivas efter misstänkt djurplågeri

Fy fan, vad hemskt, usch vad jag lider med ägarna och de stackars hästarna.
 
Sv: Häst fick avlivas efter misstänkt djurplågeri

Ursäkta men det är väl inte ett dugg normalt beteende hos ett barn att kasta sten på fåglar och katter?? :crazy::confused::crazy:

Det är snarare ett stört beteende som inte alls är normalt för något barn. Hade ett barn i min närhet sysslat med det hade jag antagit att de haft empatistörningar, nån diagnos, problematik i familjen eller mått allmänt dåligt.

Jag skrev aldrig att det är normalt, bara att andra barn gör så. Ganska många barn, till och med, någonstans runt en av hundra.
 
Sv: Häst fick avlivas efter misstänkt djurplågeri

KAN vara någon som varit i skogen eller nått & satt upp en provisorisk tavla för att öva ifred utan riskera träffa någon utomstående & missat hästhagen.
Det var även min tanke, men såvitt jag vet är det inte tillåtet att skjuta utanför bana om man inte har ett visst säkerhetsavstånd, tydliga markeringar osv. Nu skjuter jag iofs i Danmark, men jag kan bara anta att det är samma förhållningsregler där hemma.

Med lite tur kan polisen, förutom att ta fingeravtryck på pilen, ta bågskytteklubbar i närheten till hjälp; dom har hjälpt till med liknande saker förut. Är det en praktiserande skytt borde det inte vara svårt att få tag på vederbörande.

Jag hoppas dock på ett sätt verkligen inte att någon skytt från en skytteklubb har varit så dum att gå ut i allmänheten för att skjuta, men å andra sidan är det nog lättare att hitta personen ifråga då.

Jag lider med familjen - vilket fruktansvärt sätt att mista en häst på. :cry:
LÄS HELA INLÄGGET !
TROR LITE PÅ SPIRIT, MEN KAN VARA NGT INTE HELT FRISK SOM SKUTER, MEN OM MAN LÄSER, SÅ SER MAN ATT HON HADE ETT SÅR UNDER ÖGAT, MEN FICK AVLIVAS PGR AV ATT HON BRÖT BENET NÄR HON FLYDDE I PANIK!
men klart det är hemskt men är det som spirit säger finns det endå en stor chans att hitta personen i fråga , men är det med mening kan jag inte finna ord för att beskriva denna grymhet,
är inte heller säker på att polisen kollar fingertryck mm?
sjukt iallefall :@
 
Sv: Häst fick avlivas efter misstänkt djurplågeri

ja hoppeligen had de gått FEL, att de nu int va meningen!!:S:(
 
Sv: Häst fick avlivas efter misstänkt djurplågeri

KAN vara någon som varit i skogen eller nått & satt upp en provisorisk tavla för att öva ifred utan riskera träffa någon utomstående & missat hästhagen

detta är i mitt gamla stall. och det går inte att missa hagen, den ligger precis intill stallet, mitt emellan två byggnader (stallet och en bygdegård) och mitt i samhället.
och vill man öva i fred utan människor så ska man inte placera sig där så att säga.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst fick avlivas efter misstänkt djurplågeri

En synnerligen trolig förklaring skulle då kunna vara detta:
Ett barn (säg 7-11 årsåldern) har gjort en egen pil till en för barn anpassad pilbåge. Detta förklarar både att den är cirka dryga 20 centimeter kortare än vad en riktig pil (dvs en sådan som en aktiv bågskytt skulle skaffat själv från butik) och att kraften inte är nog för att tränga igenom.
Detta barn kan ha fått för sig att skrämma hästen, på samma sätt som andra barn skrämmer fåglar och katter genom att kasta sten och dylikt. Pilen träffar synnerligen olyckligt, och konsekvenserna blir långt värre än barnet tänkt sig.

precis min tanke-
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En man är misstänkt för att ha släppt ut sin grannes hästar ur hagen, i samband med ett bråk. Hästarna försvann och hittades först dagen...
Svar
0
· Visningar
424
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En hästägare i Essunga kommun misstänks för djurplågeri efter att en död häst hittats i en hage på fredagen. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
1 310
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Hallands Nyheter) En hästägare från Falkenbergs kommun stämmer en kvinna som varit fodervärd åt hennes hästar. Hon kräver en kvarts...
Svar
3
· Visningar
2 127
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp