Häst frågor!

B

**BORTTAGEN**

jag vill ha svar på nåra frågor:

Hur mycket kostar de ungefär att ha egen häst med allat inräknat! hö, havre, tillskott, strö, skoning,avmaskning m,m

alltså ja vill veta hur mycket de skotar om man köper allt själv. om men tex. har eget stall då köper man ju allt själv!

hjälp mej snarast! :):
 
Vad det kostar per månad att ha häst varierar kraftigt beroende på i vilken stad du bor och vad du har för krav på stallet/anläggningen. Är du i behov av ridhus, kan du stå i kollektiv, hur bra kommunikationer behöver du mm mm.

Jag kan bara säga att där jag står nu så betalar jag 2000kr/mån för lösdrift med all mat inräknad. Vi har en fodr/helg.
För hovslagare betalar jag 600kr (mer på vintern) var 6-8 vecka.
Avmaskning, vet och försäkring varierar i pris. Du måste ta ut vet minst en gång per år för vacc och koll av tänderna.

Tänk efter en gång extra om du verkligen har råd att ha häst för det är verkligen inte gratis.
Känner du att du har råd så är det bara att grattulera. Jag lägger flera tusenlappar i månaden på min häst, för mig är det värt varenda krona. Kan inte tänka mig ett liv utan min häst!

Linsan
 
min häst kostar mig ca: 2500 i månaden, då har jag räknat med, stallhyra, hö, kraft, spån, hovslagare å en träning i månaden. men en del månader blir det ju dyrare.
 
Mellan 500kr, ( shettis i eget stall och bra betesmark i södra sverige som endast behöver verkas och endast vetrinärvårdsförsäkring) och 10.000+ (häst i lyxigt stall exv. i stockholm med hög försäkring). Du behöver nog precicera frågan en aning, var bor du? Vilken typ av häst? Vad tänker du göra med den, titta på den i hagen eller träna för SM?

Helena
 
Jag lägger ca 2500 kr i månaden på stall, mat, försäkring, hovis och förbrukningsmaterial. Till detta kommer ridhusaboneamang och lektionskostnader, medlemsavgifter till 3 klubbar. Det går alltid mycket mer pengar än man räknat med.
 
Min pållas fasta månadsavgifter är:

Hovslagare: 300kr
Kallhyra: 400kr
Försäkring: 370kr
Ensilage: 550kr
Halm: ca 300kr
Foder: ca 300kr


Sedan tillkommer ju veterinär, träningsavgifter, tandläkare och utrustning! Inte billigt!
 
Jag lägger ca 2500kr/mån inkl stall och mat och försäkring. Just nu.
 
Kallhyra i ett Sthlm-stall kan bara den ligga på 4000 kr. Och då handlar det kanske om ett stall med endast små små uteboxar till hagar, motorväg runt knuten osv. Skulle inte vilja betala så mkt för ett sånt stall....

Jaja jag betalar:
*Stallhyra 1200 kr/mån och då är mat inräknad (hon äter för ca 800 kr/mån).
*fodertillskott som biotin kostar lite, biotinen ex kostar ca 100 kr/mån
*hovslagare; 480 kr/gång för verkning o skoning runtom
*veterinär, ex vaccination kostar bara den 300-500 kr, sen kan det ju va andra grejer som händer
*försäkring, e inte säker på vad den kostar men några 100-lappar blir det ju
*avmaskning, kostar väl ca 100 kr per gång, alltså 300-400 kr/år
*utrustning; jag e ganska köpgalen, vissa månader kan det bli en del, andra knappt ingenting. beror ju helt på vad man vill ha o behöver ha för utrustning till sin häst!
*tränings- och tävlingsavgifter +(bensinkostnader) beror hur mkt o ofta man tränar/tävlar, e ju väldigt individuellt

I min stallhyra ingår, förutom mat, oxå: torv, insläpp morgon, fodring morgon, lunch o sen kväll, tillgång till bil+transport, träningshjälp nån gång då och då, bra hagar, box i fint o mysigt stall, paddock m belysning o hinder, så jag kommer väl ganska billigt undan. Dock hjälper jag till en del oxå m diverse saker.
 
Hej!

Jag har eget stall, egen halm o eget hö, egen havre och min egen arbetskraft..

Men det skulle bli dyrt om vi inte hade allt själva.
Mineraler, veterinär, hovslagare 1300:-/ 6-8:e vecka.
Utrustning, fösöker nu att köpa begagnat, vill köpa nyare saker till våren, behöver ett till regntäcke då mitt Buccas var för litet till nya hästen :mad:..

Medlemsavgift, snart träning vilket jag räknar med att det kommer kosta minst 300:-/månad, anläggningskort till ridhus minst 600:-/halvår.

De va lite de.

Men hade bra!

Mvh Lisa!!!! :rofl:
 
Har en shetlandsponny och det kostar runt 250 kr i månaden, han blir verkad och skodd gratis för att vi hjälper hovslagaren lite. veterinären tar ca 200kr (vi åker till en veterinär station) fodret köper vi för halva priset hos shettisens förra ägare, och så köper vi MASSOR med torv och spån på samma gång(samma ställe som höet) och så har vi honom i eget stall, har han på en STOR ville tomt, han har nästan en halv hektar som hage.
så de blir ganska billigt :D
så underbart att på morgonen öppna fönstret och roppa på pållen och han sträcker upp huvet och lägger det på fönsetbrädan :love:
 
Ja säg det...beror på vart i landet man bor och vem man hyr av och vem man köper grovfodret av. När jag bodde i Norrland var allt mycket enklare och framförallt billigare. Hyrde en boxplats för 500:-, och köpte hö av en kompis för knappt 1:-/kg, sedan så var hovslagaren en gammal kompis till mig så där blev det alltid kompispris...ibland inget alls. Veterinären kände jag också så där kunde det hända titt som tätt man fick saker svart. I den enda foderaffär som fanns i den staden jag bodde i kände jag ägaren så där fick man bra pris på spånet. Grovt räknat så gick hö + kraftfoder + spån + stallhyran till min häst per månad för 1200:-. Så billigt kan jag inte få det här i Göteborg. Detta var en 525 kg halvblod. Vi analyserade även vårat hö, och det var oftast så bra så kraftfoderkostnaden blev minimal. Jag är inte den som tränar för tränare eller åker och tävlar så den kostnaden hade jag inte.
 
Nu undrar jag verkligen var du har fått de uppgifterna från, en kallhyra på 4000:-/månad?! :eek: Jag bor i city, har haft häst i flera stall runt omkring stan + att jag har vänner och bekanta som har häst uppstallade på allt från små kollektiv till stora flashiga adresser, ingenstans har jag hört talas om en kallhyra som ens kommer i närheten av 4000:-! Hyrorna på östermalm kommer inte i närheten av de priserna när man snackar kallhyror. En kallhyra är en tom box utan någon service alls. Ingår det fodringar, foder, mockning eller ngt alls så är det inte en kallhyra.

Att det är dyrt att ha häst här i Sthlm är ingen nyhet, men några kallhyror på 4000:-/månad har jag aldrig ens hört talas om i hela Sverige. Var kostar det så mycket?
 
Oj beror HELT på vart du bor och vad du vill att det ska ingå. Istockholm kan du få betala uppåt 6000:- i månaden för allt utom mockning/ridning då .

Och här där jag bor kostar det mellan 1500-2500 bara.

där jag står kostar det 600 ikallhyra så med allt blir det ca 1200 i månaden=)
 
Bor på landet, får därför i princip allt rätt mkt billigare än de i storstäder osv.
*Hö ca 1-2 kg/kg
*Havre ca 1-2 kr/kg från bonde, i affär ca 70 kr för 30 kg
*Strö är olika, i affär kostar en spånbale här 50 kr (går nog åt 2 i veckan kanske?)

*Mineraler (mina 133 kr för 8 kg)
*Fodertillskott (jag ger biotin, vitlök, E-vitamin o de kostar ca 250 kr/mån)
*Försäkring (jag har IF o betalar 3500 kr/år)
*Avmaskningar kanske 300 per år?
*Utrustning - jättesvårt å säga men mer än man tror.... Beror ju på vad du använder, kvalite osv osv.
*Hovslagare - 520 kr för verkning o skoning runtom (va 6-7:e v)
*Träningar - jag betalar ca 400-500 i månaden, + ev mer träning utöver det = mer pengar
*Tävling ca 200 kr/gång får man räkna med
 
Ok, jag har haft hästar både långt ut på landet och nära storstad. Jag kan med stora drag säga att för en normal stor häst säga runt 2000-3000 med hyra, foder, hovslagare. Fast jag har ju aldrig haft häst i stockholm :p
Veterinär kan man dock aldrig förutsäga när eller hur mycket det kostar så det gäller ju att ha lite pengar under madrassen. Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 267
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 060
Senast: Bee
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 959
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
801
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp