Häst gillar inte att bli rörd i spiltan men helt ok när den är uppbunden

Jagriderpåridskola

Trådstartare
Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga.
Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få kramar och bli ompysslad fast inte i spiltan. När hon står i spilan och man går in till henne så backar hon undan och riktar öronen bak (pressar inte bak utan bara riktar). Försöker man röra henne så kanske nafsar hon till eller blir sur. När hon är uppbunden så är hon glad och ÄLSKARR att bli ompysslad.
Jag har känt henne i tre år och första året så var hon helt cool med att gosa i spiltan, men var man där för länge blev hon sur. Sedan fortsatte det ända tills ungefär nio månader sedan. Då började hon att bli lite sur och backa undan. Jag ska också tillägga att det har blivit mer och mer av det med tiden. Det som är konstigt är att det inte alls är likt henne då hon på andra platser verkligen älskar att bli ompysslad och gosad med. Jag vet inte om det här är en viktig detalj men när man rider så vill hon inte gå framåt. Hon bockar inte, stegrar inte , sparkar inte utan bara ser ut som om hon sover. Men när man hoppar så springer ganska fort. Jag vill också säga att det inte är min häst, utan ridskolans. Säger inte namnet på ridskolan eller hästen. Jag tror att det finns en anledning till beteenden. Jag undrar vad kan orsaka till att hon är så olik i spiltan och varför hon inte vill gå framåt i ridningen? Jag kanske övertänker men jag hoppas på att få svar endå. Tack i förhand!
 
Svårt att säga. Det kan vara smärtrelaterat, eller så har hon tröttnat på att hela tiden bli störd inne i spiltan. Ridskolehästar har ju ofta folk som är inne hos dem hela tiden och det varierar hur folk hanterar dem. Spiltan är ju hennes hem och en del hästar vill få vara ifred där. Sin egen plats liksom.
 
Det är sannolikt att hästen blivit utsatt för någon form av obehag när hon stått uppbunden i spiltan så att hon nu känner att hon behöver gå i försvarsläge. Eftersom hon inte visar beteendet när hon är uppbunden på andra ställen är det bundet till hennes spilta.
 
Utan att beröra ämnet om ev smärtproblematik eller hur hästen är ridningen, så har jag upplevt att en del hästar, framförallt ston, är väldigt måna om sitt eget space, dvs boxen, eller i det här fallet spiltan. Det är deras hem där de bestämmer och där vill de vara ifred. Samma hästar är änglar i övrig hantering utanför boxen.
På ridskola, där det naturligt är mer folk som rör sig, blir det säkert extra viktigt för hästen att få vara ifred i sitt egna utrymme.
 
Svårt att säga. Det kan vara smärtrelaterat, eller så har hon tröttnat på att hela tiden bli störd inne i spiltan. Ridskolehästar har ju ofta folk som är inne hos dem hela tiden och det varierar hur folk hanterar dem. Spiltan är ju hennes hem och en del hästar vill få vara ifred där. Sin egen plats liksom.
Tack för ditt svar! Jag håller med om att det kan vara smärtrelaterat men tänker nog att det andra är mer sannolikt. Ibland ser man personer på min ridskola som kanske inte behandlar hästarna på bästa sätt, så det vore naturligt att vilja ha sin space. Dock är jag lite orolig om jag har har stört henne för mycket. Tack igen för ditt svar!
 
Det är sannolikt att hästen blivit utsatt för någon form av obehag när hon stått uppbunden i spiltan så att hon nu känner att hon behöver gå i försvarsläge. Eftersom hon inte visar beteendet när hon är uppbunden på andra ställen är det bundet till hennes spilta.
Tack för svaret! Det vore väldigt sannolikt. Som jag sa i ett annat svar så behandlar inte alla personer hästarna rätt där jag rider. Tack igen för svaret!
 
Utan att beröra ämnet om ev smärtproblematik eller hur hästen är ridningen, så har jag upplevt att en del hästar, framförallt ston, är väldigt måna om sitt eget space, dvs boxen, eller i det här fallet spiltan. Det är deras hem där de bestämmer och där vill de vara ifred. Samma hästar är änglar i övrig hantering utanför boxen.
På ridskola, där det naturligt är mer folk som rör sig, blir det säkert extra viktigt för hästen att få vara ifred i sitt egna utrymme.
Tack för ditt svar! Det låter väldigt sannolikt. Hon är dessutom en populär häst så jag kan gissa på att många går in till henne. Tack igen för ditt svar!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 767
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 464
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 170
Ridning Köpte en ny häst för ett par månader sen (ca 4), en mycket fin hopphäst med meriter upp till 140. När jag köpte honom var jag väl...
Svar
3
· Visningar
1 716
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp