Häst kostnader

B

**BORTTAGEN**

Vad kostar det egentligen att ha häst?
Jag har just skaffat min första häst, har den hemma så jag har inga stall kostnader.
Men kostnader för foder, strö, hovslagare mm.
Vad ska man räkna med?
 
Planerar man inte en budget för kostnaderna kring hästandet innan man skaffar häst?

Lite sent att börja kolla vilka kostnader man har för att ha häst, när hästen redan står i stallet... :smirk:

Hoppas det fixar sig! Lycka till med nya hästen.
 
Jag vet att jag har råd med häst. Det är inte problemet.
Men jag ska ha en medryttare som ska stå för 25% av kostnaderna och det var därför jag ville ha hjälp att räkna.
 
hö ca 300-600kr i månaden
halm ca 100-250kr
kraftfoder ca 350kr
hovslagare ca 200kr i månaden
försäkring ca 200kr i månaden
 
Tacka, tack!
Så om jag tar 300:- i månaden som ska motsvara ungefär 25% av kostnaden så borde det varken vara för dyrt eller för billigt?
 
Det beror ju på vart du bor med!!
Jag har mina hästar hemma med och betalat alltså ingen uppstallning!
Men Hovslagarn kostar för mig 750 kr var 6:e vecka!! För en häst alltså! :crazy:
 
Glädjekalkyl...

Kalkylen ovan var nog en glädjekalkyl. Hovslagare kostar nog som någon skrev ca 750kr var 6:e vecka om man använder en UTBILDAD och medlem i Hovslagareföreningen. Försäkring beror ju på hur högt man vill försäkra sin häst men ett HBL brukar man ju försäkra för marknadsvärdet och är det runt 50 000kr (rätt lågt räknat) så blir det mycket mer än 200kr/mån. Stallplats, utrustning (räkna även med sadelutprovning/omstoppning då och då), bensin, träning, extrafoder/tillskott, löpande veterinärvård (vaccinationer, någon småskada då och då), avmaskning, tappskor, ev. licens, ev. transport mm.

Har du hästen hemma så tillkommer stallunderhåll (kranar läcker, elen kostar, någon söndersparkad boxvägg, trasiga lampor, stängsel är svindyrt, "eget hö" kostar ofta mer än det smakar att ta in, gödselplatta (lagstadgat) mm.

Obs, det jag räknat på är ungefär minimum, har ej räknat med "lyxfoder", tävligar, träningsläger och oväntad veterinärvård.

Kommer du undan med under 2000 kr/månad så tror jag du har tur, mitt hästeri (ett par mil utanför större stad) gick på runt 5000 kr/månad utan lyx och dyra tävlingar.

/Shayd
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 036
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
3 981
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 267
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 281
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp