Bukefalos 28 år!

Häst med bebislängtan?

Centaur

Trådstartare
Hur vanligt är det att valacker/hingstar är besatta av allt som kan uppfattas som "bebisdjur"?

Jag har en (väldigt hingstig...) valack som är helt betuttad i hundvalpar, kattungar och allt som är litet och luddigt och rör på sig (mina fårskinnstofflor eller sin egen fårskinnspad tex). Det är inte enbart storleken han går i gång på, för en vuxen minihund är han inte ett dugg intresserad av, de vill han snarare nafsa lite på och visa dem vem som bestämmer.

Men en valp eller kattunge däremot... :love:
Han hummar och gör massa konstiga små ljud, nosar och pustar på den och ibland blir han förlägen och måste vända huvudet bort eftersom den lilla är såååå söt och fin att det blir alldeles för mkt för honom.
Övertygad om att hans högsta önskan är att få ett föl som han kan ta hand om!

Någon annan som har en valack med så starka faderskänslor/beskyddarinstinkter? Har aldrig sett någon häst bete sig så öht, förutom ston med egna föl.
 
Sv: Häst med bebislängtan?

Min är sådan... Vet inte varför, men han är enormt försiktig kring barn/föl/kattungar/hundvalpar. Håller noga noga noga koll. Snusar på dem. Humhumhummar. Ser till att ingen annan häst stör dem. Väldigt mycket Big Daddy. ;)
 
Sv: Häst med bebislängtan?

De är ju så söta. :)

Jag tänker att min häst säkert hade haft uppgiften som beskyddare i en vild flock, den som ser till att alla är trygga och beskyddar fölen från fara. I brist på föl att ta hand om så skyddar han andra små djur.
 
Sv: Häst med bebislängtan?

måste ännu fråga om killarna på rikktigt har varit i kontakt med ett föl då? då blir de väl helt galna kanske?
 
Sv: Häst med bebislängtan?

Jag tror inte det är faderskänslor öht även om du tolkar det så .
Många hästar är bara extremt förtjusta i andra djur . Varken mer eller mindre .
Min egen valack älskar hundar och katter och små barn .
 
Sv: Häst med bebislängtan?

Som sagt så är han inte förtjust i vuxna små djur, de nafsar han gärna efter istället. Så det verkar inte vara stl utan åldern på djuret som leder till detta beteende.
 
Sv: Häst med bebislängtan?

Låter fortfarande mkt mänsklig inläsning om du frågar mig .

Hingstar är aldrig välkomnande /omhuldande om andra avkommor i sig .
 
Sv: Häst med bebislängtan?

KL

Jag kände en vallack som var lite sådan med föl. I det fallet var det dock hans flickvän som var mamma till fölet, så det kan ju vara så att han uppfattade fölungen som hans. Men han var som galen i det där fölet :)
 
Sv: Häst med bebislängtan?

Nu är förvisso inte min hingst speciellt gammal (4). Men när han släpptes ihop med nya unghingstar, åringar, så tog han direkt vad som kunde ses som en pappa roll. Den ena var hans, den andra hade han aldrig träffat förut.

De drack ihop alla 3, sov ihop, åt gärna ur samma grästuva.

Vid ihopsläppet så hade han inte öronen bakåt en enda gång, pep inget, sparkade inget, utan ville bara undersöka den nya kompisen. Efter 5 min så drack de ur samma tunna och gick tätt tätt ihop. Och åringen fick klia sig mot honom.
 
Sv: Häst med bebislängtan?

Min förra valack älskade shetlandsponnyer.
Han gick i en flock med shettisar och tog hand om alla sina 6 "bebisar".
Fanns det en shettis i stallen vi stod i så gick han alltid med den.
Han var även en perfekt barnhäst.

Han gillade småfolk helt enkelt.
 
Sv: Häst med bebislängtan?

? Nä ?
Att hästen nosar på ludd och är vänlig mot smådjur betyder inte att den vill Ha barn och har bebis längtan .

Därav kommentaren som hänvisar till tråden och ditt inlägg och redogörelse är ju en helt annan sak då den är kopplad till hästar i flock .
 
Senast ändrad:
Sv: Häst med bebislängtan?

Så det är skillnad om det är samma art? Ok...

Jag vet hur många bångstyriga hästar som helst som blir snälla som lamm om ett litet barn håller på med dem. Så för mig är det inget konstigt.
 
Sv: Häst med bebislängtan?

Vad har det återigen med att göra att hästen vill ha barn ? Läs vad jag skriver ?
 
Sv: Häst med bebislängtan?

Min gamle valack blir helt till sig när han ser fölungar. Han gör allt för att få komma fram till dem och gnäggar mjukt. Men har aldrig sett några sådana tendenser till andra djurungar. Bara föl.
 
Sv: Häst med bebislängtan?

Nu tror ju inte jag att hästar går i hagen och tänker "ohh jag vill ha ett föl" Men däremot när de ser en bebis så blir det ju väldigt försiktiga och väldigt måna om dess välbefinnande. Men så är det ju generellt med djur.
 
Sv: Häst med bebislängtan?

Men gillar den föl då, eller bara små luddiga varelser? Föl är ju inte alls små och luddiga på samma sätt som kattungar och fårskinnspaddar.

Jag hade en medryttarhäst som var anmärkningsvärt förtjust i katter, tror helt enkelt hon tyckte om att de var så mjuka och luddiga att snusa på. Däremot var hon inte alls förtjust i andra hästar, eller hundar för den delen.
 
Sv: Häst med bebislängtan?

Ta inte allt så bokstavligt. ;)

Överskriften är såklart lätt ironisk, självklart menar jag inte att min häst vill "ha barn" som i ett föl han själv är pappa till! Om du tolkat det så förstår jag vad du menar med förmänskligande, men det var alltså inte det jag menade. Jag skrev "ett föl", dvs vilket föl som helst. Han är ju valack numera så kan inte få flera föl själv. Men vem som är föräldrarna tror jag är helt ovidkommande för honom. :)

Mabuse; han gillar mjuka saker och tycker om katter, men det är bara när de är kattungar/valpar han hummar och håller på. Bär jag iväg ungen kan ha stå och gnägga och kolla efter den länge. Grannens lamm är han också väldigt intresserad av, men inte vuxna får.
Min hund var fluffig som valp men nu är han än mer fluffig och hästen är inte särskilt vänlig mot honom nu som han är vuxen. Min andra häst är mkt snällare mot (vuxna) hundar och katter men han har inte detta beteendet mot ungar.

Så det verkar vara en instinkt som riktar sig uteslutande mot små ungar oavsett art, inte vad de har för stl eller päls.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp