Bukefalos 28 år!

Häst med känslig mun?

H

Hannzo

Hur rider man en sådan egentligen?
Min ena medis är himla känslig i munnen..
Vet inte hur jag ska rida henne. :crazy:
 
Vad har du för bett på henne? Det kan vara för tjockt, långt, smalt, tunnt. Har du varit hos tandläkaren med henne?
Det är värt att kollas upp och fråga även då vilket bett dem rekomenderar.
 
Ja, nummer ett är att kolla tänderna. Vanligare än vad man tror med sår och vassa taggar i munnen.
Mitt förslag efter egen erfarenhet: Rid ett tag på hackamore( 1 vecka eller två) gå sedan över till ett rakt äppelbettt med D-ringar. :)
 
Säger som de andra,, kolla upp munnen, kan vara något sår, haka eller liknande som spökar. Men sen finns det också vissa hästar som bara ÄR känsliga utan att det är något fel, då skulle jag rida på hackamore eller sidepull ett par veckor och försöka få hästen att våga ta stöd därifrån.. Sen när det går bra kan du byta tillbaka till ett milt bett och försöka få henne att förstå att det inte är farligt att ta ett lätt stöd på bettet. Sådana hästar brukar vara ganska svåra att rida, de vill gärna krulla ihop sig och så.. Men försök lära hästen att stanna för säte, samla sig för säte och göra sidoförande övningar för sätet och sök sakta ett stöd från hästens sida...för det kan vara så att hon inte vågar.. Men ta allt väldigt sakta och få henne att lite på bettet, tygleln och ryttaren som sköter allt ;)
Lycka till :)
 
Hej!
Hon rids på ett "kul"-bett. Och ett 3 delat.
Hon har inte sår eller så i munnen. Ägaren rider henne JÄTTEBRA! Min kompis red henne också bra.
Det e nog jag som gör något fel. & vill gärna få lite tips om hur man rider en häst med känslig mun.. Med mig går hon som en kamel. :crazy: Vad gör jag för fel? :(
 
hmm, oki, men då är du ett steg i rätt riktining, du vet att det handlar om dig och inte hästen ;), det är ju tyvärr det jobbigaste och svåraste att förstå när det gäller hästar.
Ägaren rider antagligen med ett ytterst litet stöd i tygeln men däremot desto större stöd av sätet. Prova att släppa hästen på långa tyglar, försök att samla, stanna, öka och minska med bara sätet. På det sättet kan du få ett litet hum om hur pass stora hjälper ägaren ger hästen. Reagerar hon bra på det, flyttar sig och lyder (för sätet) så prova då att samla upp tyglarna, sakta, rid fram hela tiden, sen kommer du antagligen att hitta en "längd" på tygeln som passar den här hästen och i det läget kommer hon antagligen att slappna av. Sitt aldrig och försök få ner huvudet först för det ger bara bakslag utan rid som vanligt, fast på långa tyglar och ta upp efter hand, men tänk på att aldrig hålla emot.. Jag kan tänka mig att ägaren rider med mycket mer ben och säte än vad du gör,, så prova det här så ska du se att rump musklerna blir fina också ;) :)

Lycka till och fråga gärna igen :)
 
Okej. Tack för svaret! Ska testa det imorgon/i helgen när jag ska rida henne! :love:
 
varför tror alla att hästen har något fel (ont) i munnen bara för att hon är känslig i munnen?
Hannzo har inte skrivit att hon är så känslig i munnen att hon inte vågar ta stöd på bettet utan att hon bara är känslig.
och det är väl det man strävar efter? att få en känlsig häst som lyssnar mer på vikthjälperna och att man slipper sitta och dra eller blåhålla i munnen.

Hannzo:
när du lärt dig att "trycka på de rätta knapparna" och få in rätt mängd med sitshjälper och tygeltag och lärt känna hästen så är det så mycket mer roligare och givande (enligt mig) att rida en häst som gör allt utan att man behöver ta speciellt mkt i munnen.
som du säger så kan ju ägaren det där, men det är ju för att hon känner hästen.

min häst är precis likadan som denna häst,
jag kan samla honom och stanna/svänga osv med bara sätet och vikt/sitshjälper :).
jag kan få honom i form på helt långa tyglar.
men så känner jag honom och jag har ridit honom enda sen han reds in så jag vet vilken "teknik" jag ska använda på honom. men det är bara för härligt när allt det där funkar.
 
varför tror alla att hästen har något fel (ont) i munnen bara för att hon är känslig i munnen?
Hannzo har inte skrivit att hon är så känslig i munnen att hon inte vågar ta stöd på bettet utan att hon bara är känslig.
och det är väl det man strävar efter? att få en känlsig häst som lyssnar mer på vikthjälperna och att man slipper sitta och dra eller blåhålla i munnen.

Första frågan blir självklart om hästen kan ha ont i munnen. Många har inte den kunskapen och många kollar inte tänderna regelbundet därav att det blir det första man tänker på, jag ser inget fel i det?!
Men det är väll också skillnad på känslig och FÖR känslig. Självklart ska man sträva efter att få en häst som är känslig i munnen, en häst som man inte ska behöva hålla upp eller slita och dra i. Därav mina råd med att försöka få hästen att söka ett lätt stöd på bettet... Men det är också väldigt svårt att rida en häst som inte tar stöd alls, då de lätt krullar ihop sig, därför var min tanke att pröva utan tyglar med bara sätet och sakta sakta ta ett lätt stöd och då menar jag inte ett hängande stöd utan bara en lätt kontakt......Och hennes fråga var HUR hon skulle rida en sån här häst och hon har inte heller sagt att hästen tar stöd :smirk: och när hästen är så här känslig så ser jag det så att hästen inte vågar ta ett stöd i bettet ;)
 

Liknande trådar

Ridning Har en häst idag mer nerver/känslighet än en ”vanlig” ryttare klara av? Jag har hört från min ridskola att det är svårt att få tag på...
Svar
11
· Visningar
1 101
Senast: Grazing
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 002
Senast: villhöver
·
Hundhälsa Jag vet ju att vissa raser, t.ex. border collie m.fl., kan vara känsliga mot ivermektin och i värsta fall bli riktigt dåliga och till...
Svar
11
· Visningar
791
Senast: Roheryn
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 295
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp