Nerviga/känsliga hästar

Hästtokig123

Trådstartare
Har en häst idag mer nerver/känslighet än en ”vanlig” ryttare klara av? Jag har hört från min ridskola att det är svårt att få tag på bra hästar för verksamheten eftersom det avlas för mycket ”blod” i dagens hästar. Om det stämmer, betyder det att jag som växt upp och lärt mig rida på ridskola inte klarar av de här nya hästtyperna?
 
Har en häst idag mer nerver/känslighet än en ”vanlig” ryttare klara av? Jag har hört från min ridskola att det är svårt att få tag på bra hästar för verksamheten eftersom det avlas för mycket ”blod” i dagens hästar. Om det stämmer, betyder det att jag som växt upp och lärt mig rida på ridskola inte klarar av de här nya hästtyperna?
Så mycket frågor. Hur länge har du haft hästen? Ridning är i grunden en balansakt och koordinationsait, hur är din balans? Koordination? Min erfarenhet är att har man problem med hästar så utövar man tålamod, tar det lugnt och är envis på ett vettigt sätt? Gör du det eller är målet att tävla nästa vecka? Det finns massor med olika hästtyper, raser, inriktning, måste du ha en viss typ av häst? Har du råd att köpa en äldre, trygg, välutbildad häst? Varför har du dåligt självförtroende om du fått tillräcklig utbildning på ridskola? Har du dåligt självförtroende?
 
Så mycket frågor. Hur länge har du haft hästen? Ridning är i grunden en balansakt och koordinationsait, hur är din balans? Koordination? Min erfarenhet är att har man problem med hästar så utövar man tålamod, tar det lugnt och är envis på ett vettigt sätt? Gör du det eller är målet att tävla nästa vecka? Det finns massor med olika hästtyper, raser, inriktning, måste du ha en viss typ av häst? Har du råd att köpa en äldre, trygg, välutbildad häst? Varför har du dåligt självförtroende om du fått tillräcklig utbildning på ridskola? Har du dåligt självförtroende?

Tror inte att det är TS som har en nervig häst utan det är en öppnare fråga: ”har en häst idag…” = har dagens hästar mer nerv än tidigare, och kan det bli ett problem för någon som fått sin ridutbildning på en annan typ av häst?
 
Så mycket frågor. Hur länge har du haft hästen? Ridning är i grunden en balansakt och koordinationsait, hur är din balans? Koordination? Min erfarenhet är att har man problem med hästar så utövar man tålamod, tar det lugnt och är envis på ett vettigt sätt? Gör du det eller är målet att tävla nästa vecka? Det finns massor med olika hästtyper, raser, inriktning, måste du ha en viss typ av häst? Har du råd att köpa en äldre, trygg, välutbildad häst? Varför har du dåligt självförtroende om du fått tillräcklig utbildning på ridskola? Har du dåligt självförtroende?

???

Inte det ts undrar över....
 
Jag tror att det är en kombination av att lite fler hästar har en del nerv/känslighet men också att de lugna fina enkla hästarna har blivit mycket eftertraktade så de kostar mer. Alla vill ha en enkel och okomplicerad häst, vilket gör att den typen av häst helt enkelt blir för dyr för ridskolan att köpa in.
 
I huvudsak är det väl SWB/motsvarande varmblodiga ridhästar som brukar avses?
Kollar man på andra raser är det inte alls samma sak med att man avlat för högt blod/reaktiva hästar.
(Med tillägget som vanligt att det beror på individ...)
 
Nej då. Visst talas det om att hästarna idag har mer nerv och har mer fullblod i sig, men det går att rida även som "vanlig ryttare". Har ridit väl avlade hopphästar som inte varit för mycket för mig att hantera t.ex, och då anser jag mig inte vara någon elitryttare. Så som vanlig dödlig människa kan man lära sig rida de flesta hästar, men en nervig häst kan ju kräva lite mer tålamod och anpassning. Lite mer finkänslighet, än vad man tidigare är van vid.
 
Har en häst idag mer nerver/känslighet än en ”vanlig” ryttare klara av? Jag har hört från min ridskola att det är svårt att få tag på bra hästar för verksamheten eftersom det avlas för mycket ”blod” i dagens hästar. Om det stämmer, betyder det att jag som växt upp och lärt mig rida på ridskola inte klarar av de här nya hästtyperna?
Att ridskolor har svårt för mycket ”blod”/nerv osv är nog för att de hästarna har svårare för så många olika ryttare och hjälper som det blir på en ridskola. Så en ridskoleryttare kan mycket väl klara av hästen men hästen klarar inte av 100 olika ryttare
 
Finns en stor variation gälla de hur ”nerviga” dagens swb är. Går definitivt att hitta stabila varianter, men de är inte billiga.
Det där tror jag är nyckeln till åsikten! Det finns hästar med olika grad av nerv, men många verkar förvänta sig att de stabila ska vara billigare än de känsliga. Jag tror det finns en bild av att de känsliga har mer tävlingspotential och ska alltså vara dyra, men de stabila är inte tävlingshästar och ska därför vara billigare.
 
Det finns hästar som inte är "för mycket häst" för ryttare som tidigare ridit på ridskola, även inom rena fullblod. De stabila, filbunkarna till hästar är eftertraktade. Så du behöver inte oroa dig över att det skulle krylla av hästar som du inte hade klarat av när det är dags att kanske skaffa egen. :) Så mycket har det inte förändrats för oss vanliga ryttare.
 
Har en häst idag mer nerver/känslighet än en ”vanlig” ryttare klara av? Jag har hört från min ridskola att det är svårt att få tag på bra hästar för verksamheten eftersom det avlas för mycket ”blod” i dagens hästar. Om det stämmer, betyder det att jag som växt upp och lärt mig rida på ridskola inte klarar av de här nya hästtyperna?
Jag skulle faktiskt säga att näe, det är inte vanligt med hästar som inte klaras av av vanliga ryttare. Ger man hästen det den behöver i vardagen så är majoriteten av hästar helt okej.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 204
Senast: Sirap
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 474
Senast: mamman
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 252
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 902

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp