Häst med ögonproblem? Blå hinna.

Sv: Häst med ögonproblem? Blå hinna.

Min häst har en liten boll (cysta) i ögat, just intill pupillen. Jag tror att hon har lite inskränkning i synen för hon är mera tittig åt det hållet. Vet. sa att det är ofarligt, men att den kan lossna från sitt fäste och åka runt i ögat(!) även det ofarligt, men vad knäppt!
 
Sv: Häst med ögonproblem? Blå hinna.

Men war i ögat satt cystan!? Om den sitter i hornhinnans yttre skikt, som i ts fall, kan den inte knoppas aw och ge sig iwäg i främre ögonlkammaren. En cysta är ju också en wätskefylld blåsa, den borde snarare tömma sig? Jag har nog missförstått dig!! :D

Kolla upp ögats anatomi allihop, så blir den här diskussionen lite mindre förwirrad!
 
Sv: Häst med ögonproblem? Blå hinna.

Jag tänkte höra runt lite med er Bukefalister om det är någon som har/har haft nån häst som haft problem med sina ögon?
Då menar jag främst färskiftningar av olika slag, så som blå fläckar eller hinnor över ögat.

Berätta gärna diagnos, behandling osv. Pris.... Ja all info ni har. :laugh:

Hej orkar inte läsa hela tråden. Min häst hade faktiskt ett hornhinnesår för bara några veckor sen. När jag skulle ut och rida så märkte jag att han såg "trött ut" på ena ögat och man kunde skymta en grå liten fläck på ögat.
Ringde till ATG som tyckte jag skulle komma in och titta på det samma dag.

Sagt och gjort vi åkte till ATG (på färjestad, karlstad) och de lade i färg i ögat och spolade sedan av det. Färgen fastnar i eventuella sår och syns väldigt tydligt även när det var en liten liten rispa.

Fick en salva med antibiotika som han skulle ha två gånger om dagen i fem dagar och skulle han inte bli bättre skulle jag återkomma men ögat återhämtade sig väldigt fint :D

Hoppas det blir bra med din polle oxå ;)
 
Sv: Häst med ögonproblem? Blå hinna.

by the way kalaset gick på ca 1200 inklusive salva :grin:
 
Sv: Häst med ögonproblem? Blå hinna.

Om hästen har symptom på headshaking så är det nog mest sannolikt att den slagit till ögat, kanske rispat sig på en gren, och fått ett hornhinnesår på så wis. Det är inte helt owanligt, så wisst kan det finna ett samband på det wiset.

Wisst kan ett ökat tårflöde äwen göra att awrinningen wia näsan också tilltar, men hästen har ju inget ökat tårflöde?

Berätta gärna wad weterinären hittar imorgon!

Japp, jag hoppas att veterinären hittar något konkret så att vi vet vad vi ska göra. :laugh:

Min häst är skum gällande ticsen. HS kan det inte vara eftersom min häst är helt symptomfri under sommarhalvåret. Då brukar väl HS-hästar vara som värst?
Ja han kan säkert ha rispat till det, hästar brukar ju lyckas med mycket, men jag tycker man borde ha märkt om han haft ont i ögat.

Nej, hästen har inget ökat tårflöde.

Ticsen är mer som att det är NÅT i näsan som stör hästen. Han frustar och ska gnugga. Idag när vi tömkörde var han hemsk. Slog med frambenen för att komma åt att klia sig och var helt galen nästan. Sen in i stallet och inte en reaktion.

Ska bli roligt att höra vad som sägs i morrn.

Tack!
 
Sv: Häst med ögonproblem? Blå hinna.

Tack för svaret!Hoppas verkligen att det så "enkelt" med vår pålle med. :laugh:
 
Sv: Häst med ögonproblem? Blå hinna.

Nu har vi varit hos farbror doktorn.
Enligt honom så är det gråa som funnits en längre tid ett ärr, vilket vi också trott eftersom det inte växt i omfång. Det kommer alltid att finnas kvar och begränsar inte hästens synfält. Veterinären jämförde hornhinna med vår hud, läkningsprocesserna kan jämföras med varandra.

Den "nya" blåa hinna som uppkommit sitter också på horhinnan. Det är ingen inflammation och klassades inte som så allvarligt. VAD det är verkade dock vara oklart, men enligt veterinären så var risken att hästen skulle bli blind minimal.
Han sa att ibland kan hästar som haft problem med ögonen tidigare återfå såna här problem. Det kan läka, vara bra - för att sedan återkomma efter 2-3 år igen.

Vi har fått med kortisondroppar och en salva som vi ska stryka på i 1+2 veckor.
Ska bli roligt att se om vi får något resultat. :laugh:


Ang ticsen så verkar det också som att den teori jag funderat på kan stämma. Enligen vetten så var det tydligen så att hästar kunde få dessa symptom vid allergiska reaktioner. Slemhinnorna kan då dra ihop/utvidga sig så att det blir "trängre" i näsan och då kan dess ljud uppkomma och tics uppstå.
Man kan ge kortisonspray precis som hos oss människor men det blir få att endast behandla symptomen. Vill man få bort ticsen måste man hitta orsaken till allergin vilket kan vara mycket svårt då man inte kan göra allergitest på hästen så som på människan.
Det går givetvis att kolla upp näsan med endoskopi men i detta fall verkade vetten tveksam till om det skulle visa något.
Så nu börjar detektivarbetet med att skriva ner tidpunkter åp dessa tics.;)
 
Sv: Häst med ögonproblem? Blå hinna.

Den lilla pricken du beskriwer wid pupillen är sannolikt en ärrbildning på hornhinnan efter en skada. En blåaktig skiftning i kornea (hornhinnan) är ett ödem, alltså en wätskeutgjutning, i själwa kornea. Ett korneaödem uppträder till följd aw en skada, ett korneasår, eller en inflammation i kornea, en så kallad keratit.

Hehe... och så säger dom att man inte kan ställa diagnos öwer nätet! Skönt att det nu inte war något wärre. Hoppas att du känner dig lugnare och kan slappna aw lite.
 
Sv: Häst med ögonproblem? Blå hinna.

Wad gäller ew allergi så fungerar de sk Heskatesten äwen på häst. Wia ett blodprow kontrollerar man antikroppshalter mot olika allergener (allergiframkallande ämnen som pollen m fl) och kan på så wis förhoppningswis fastställa orsaken till beswären.

Kolla bla här: http://www.drbaddaky.no/sv/products/allergi/allergiprogram_til_hest

Oj, det sa min veterinär ingenting om!
Det lät onekligen intressant. Hur går man tillväga? Ringer jag ut en veterinär som får ta blodprov eller hur gör man? Man måste ju skicka det på ett säkert sätt också.

Någon erfarenhet? Tänkte om det är tillförlitligt? Om det skulle vara så att hästen är allergisk mot något av det som inte stod på listan. Jag menar att det kanske kan visa att hästen inte är allergisk men att man då inte täckt alla möjliga källor? Förklara gärna mer! För det där vill jag ju göra på min pålle!
Är det snordyrt?

Och ja, ibland kan det vara fullt möjligt att ge diagnos via internet! Du är en klippa!:idea::laugh:
 
Sv: Häst med ögonproblem? Blå hinna.

Måste bara natta dottern..! Kommer tillbaka sen och berättar wad jag wet! :D
 
Sv: Häst med ögonproblem? Blå hinna.

Allergi - atopi (allergi mot inandade ämnen), insektshypersensitiwitet och foderhypersensitiwitet - är en swår diagnos att ställa. Äwen andra faktorer, som infektioner med bakt, wirus eller swamp, kan ge liknande symptom.

För att sätta diagnosen allergi kräws att man utesluter alla andra sjukdomar som kan ge liknande symptom. Hos smådjur bör man, efter att genom uteslutningsmetoden kommit fram till att det sannolikt rör sig om en allergi, börja med att utesluta foderdito. Detta görs med en eliminationsdiet under ett antal weckor - något annat sätt finns i dagsläget inte då blodprow för foderallergi är mkt ospecifikt.

Om man kan utesluta foder och insekter (äwen loppor och löss kan ge allergiska beswär, då oftast wintertid) kan man utföra en allergitest som påwisar atopi. Man wäljer mellan ett blodprow där antikroppar analyseras och ett sk intradermaltest, dws ett pricktest. Det senare sägs wara mer effektiwt än blodprowet.

Behandling med immunoterarpi - "allergiwaccin" - utförs bara i undantagsfall hos häst, per defintition om hästen har symptom 4-6 månader per år eller mer. Istället försöker man i möjligaste mån undwika de ämnen som framkallar allergin, schamponera hästen ungefär en gång per wecka (awlägsnar allergener ur pälsen), ge någon form aw medicinsk behandling (kortison, antihistamin) och tillföra omega3/6 fettsyror som i sig kan werka antiinflammatoriskt.

Hos hund fungerar allergiwaccinet så att man ger injektioner med bestämda interwall (först dagar, sedan en gång per månad, liwslångt). Har man inte sett någon effekt under det första året awbryter man behandlingen och försöker ett annat alternatiw.

Om din häst hade warit en hund (:grin:) så hade jag satt magproblemen i samband med klådan i ansikte/näsa. Min första åtgärd, efter att ha uteslutit infektion mm, hade warit att sätta den på en eliminationsdiet. Eftersom problemen för din häst tycks wara säsongsbundna och förwärras winterid skulle jag gissa på en reaktion mot foder, strö eller stallmiljö.

Prata med din weterinär om möjligheterna att få en närmre diagnos. Blodprowet awseende atopi är enkelt att ta - wetten kommer ut och tar ett wanligt serumrör och postar detta till labbet. Pricktesten är också enkel att utföra och kan äwen den göras hemma i stallet. Man sprutar in små mängder aw olika allergener i huden på ett bestämt ställe på hästens kropp. Efter ungefär 20 minuter kontrollerar man reaktionen och jämför den med en sk positiw kontroll.


Blodprowet brukar kosta runt 2000 kronor + weterinärens arbete.
 
Sv: Häst med ögonproblem? Blå hinna.

Allergi - atopi (allergi mot inandade ämnen), insektshypersensitiwitet och foderhypersensitiwitet - är en swår diagnos att ställa. Äwen andra faktorer, som infektioner med bakt, wirus eller swamp, kan ge liknande symptom.

För att sätta diagnosen allergi kräws att man utesluter alla andra sjukdomar som kan ge liknande symptom. Hos smådjur bör man, efter att genom uteslutningsmetoden kommit fram till att det sannolikt rör sig om en allergi, börja med att utesluta foderdito. Detta görs med en eliminationsdiet under ett antal weckor - något annat sätt finns i dagsläget inte då blodprow för foderallergi är mkt ospecifikt.

Om man kan utesluta foder och insekter (äwen loppor och löss kan ge allergiska beswär, då oftast wintertid) kan man utföra en allergitest som påwisar atopi. Man wäljer mellan ett blodprow där antikroppar analyseras och ett sk intradermaltest, dws ett pricktest. Det senare sägs wara mer effektiwt än blodprowet.

Behandling med immunoterarpi - "allergiwaccin" - utförs bara i undantagsfall hos häst, per defintition om hästen har symptom 4-6 månader per år eller mer. Istället försöker man i möjligaste mån undwika de ämnen som framkallar allergin, schamponera hästen ungefär en gång per wecka (awlägsnar allergener ur pälsen), ge någon form aw medicinsk behandling (kortison, antihistamin) och tillföra omega3/6 fettsyror som i sig kan werka antiinflammatoriskt.

Hos hund fungerar allergiwaccinet så att man ger injektioner med bestämda interwall (först dagar, sedan en gång per månad, liwslångt). Har man inte sett någon effekt under det första året awbryter man behandlingen och försöker ett annat alternatiw.

Om din häst hade warit en hund (:grin:) så hade jag satt magproblemen i samband med klådan i ansikte/näsa. Min första åtgärd, efter att ha uteslutit infektion mm, hade warit att sätta den på en eliminationsdiet. Eftersom problemen för din häst tycks wara säsongsbundna och förwärras winterid skulle jag gissa på en reaktion mot foder, strö eller stallmiljö.

Prata med din weterinär om möjligheterna att få en närmre diagnos. Blodprowet awseende atopi är enkelt att ta - wetten kommer ut och tar ett wanligt serumrör och postar detta till labbet. Pricktesten är också enkel att utföra och kan äwen den göras hemma i stallet. Man sprutar in små mängder aw olika allergener i huden på ett bestämt ställe på hästens kropp. Efter ungefär 20 minuter kontrollerar man reaktionen och jämför den med en sk positiw kontroll.


Blodprowet brukar kosta runt 2000 kronor + weterinärens arbete.

det var som min vet. sa att det bästa var att försöka hitta källa och på så sätt undvika att utsätta hästen för det den ev är allergisk mot.
Hästen går ute dygnet runt, har en utebox med dammfritt spån i. Han äter hö, som kanske har varit av varierande kvalitet eftersom det varit rundbal. De senaste veckorna har han dock ätit hö av toppkvalité som är totalt dammfritt, grönt och fräscht. Ticsen har dock inte avtagit.

Ticsen visar sig mest när han har grimma eller träns på sig och ska utföra "jobb" så som tex ridning eller tömkörning/körning. Även i hagen kan ticsen komma men de är mycket kraftigare vid aktivitet (då spelar det ingen roll om man precis ridit iväg eller om det är efter anstränging, tvärtom avtar den ju mer man jobbar honom). Jag kan inte sätta det i samband med just intagandet av höet - då visar det sig inte.
Dock skulle det mkt väl kunna vara just höet, eller något annat han mest inmundigar under vintern. Havre? Han får dock inga mängder.

Så allergi mot foder visar sig egentligen inte med detta blodprov?

Min vet. tyckte jag skulle prova att blöta höet under en period men jag vet i sjutton, det dammar ju verkligen inte något alls. Men kanske det vore ett sätt att börja på.

Kan inte allergiprovet visa något resultat om man bara tar det med en gång? Eller måste man hålla på och utesluta vissa saker innan? Hästen "verkar" frisk för övrigt.....
Så invecklat det blev. :o
 

Liknande trådar

Hästvård Har någon sett liknande ljus pigmentfläck i en hästs öga? Undrar om någon vet om detta är en ofarlig naturlig grej eller om det är...
Svar
5
· Visningar
1 184
Senast: Cavallo
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 291
Senast: ameo
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 518
Senast: As_Vegas
·
Hästmänniskan Hej, jag har nu kommit i kvalet av valet av att gå skilda vägar med min häst. Nu är det tyvärr inte så lätt då han varit en del skadad...
Svar
9
· Visningar
3 812
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp