Häst med värmeslag

Sigvard

Trådstartare
Min ponny fick värmeslag igår och blev väldigt dålig. Tack och lov var stallägaren hemma och kunde ta in och spola honom så han återhämtade sig ganska snabbt.

Upplever att han blivit känsligare när det gäller värme den senaste tiden, vid 25+ så blir han flåsig om han inte har tillgång till skugga. Luftvägar är kollade utan anmärkning. Är det vanligt att hästar blir känsligare med åldern? Är det någon mer här som haft en häst som blivit känsligare för värme med åren? Han är 16 i år. Ska tillägga att ponnyn i fråga är världssämst på att dricka, så det underlättar ju inte direkt 🙃
 
Min ponny fick värmeslag igår och blev väldigt dålig. Tack och lov var stallägaren hemma och kunde ta in och spola honom så han återhämtade sig ganska snabbt.

Upplever att han blivit känsligare när det gäller värme den senaste tiden, vid 25+ så blir han flåsig om han inte har tillgång till skugga. Luftvägar är kollade utan anmärkning. Är det vanligt att hästar blir känsligare med åldern? Är det någon mer här som haft en häst som blivit känsligare för värme med åren? Han är 16 i år. Ska tillägga att ponnyn i fråga är världssämst på att dricka, så det underlättar ju inte direkt 🙃
Hade din ponny inte tillgång till skugga? De fall av värmeslag som jag hört om har gällt hästar/ponnyer som står i hagar utan möjlighet att kunna söka skugga.

Eftersom du vet att din ponny är känslig så är det ju bra om du låter den stå inne på dagen och ute på natten, om det blir lika varmt igen. Hästar som dricker dåligt kan bli hjälpta av att få salt i maten varje dag. Börja med någon tesked och öka successivt till en matsked per dag.
 
Jag tänker att 16 inte är någon ålder egentligen. Hade han varit 25-30 så hade man kanske kunnat tänka att det är åldersrelaterat kanske. Fick han värmeslag bara av att stå still eller blev han jagad av flygfän och sprang slut på sig?

Salt i maten och en skvätt äppeljuice i vattenhinken kan hjälpa dem att dricka mer. Man kan också blötlägga betfor med massor av vatten och hälla av vattnet i vattenhinken för att smaksätta.
 
16 år är ju ingen ålder. Har han tillgång till skugga? Vi tog in våra några timmar på dagen nu när det var som varmast. De var svettiga av att bara stå stilla i hagen, stackarna.
 
Min ponny fick värmeslag igår och blev väldigt dålig. Tack och lov var stallägaren hemma och kunde ta in och spola honom så han återhämtade sig ganska snabbt.

Upplever att han blivit känsligare när det gäller värme den senaste tiden, vid 25+ så blir han flåsig om han inte har tillgång till skugga. Luftvägar är kollade utan anmärkning. Är det vanligt att hästar blir känsligare med åldern? Är det någon mer här som haft en häst som blivit känsligare för värme med åren? Han är 16 i år. Ska tillägga att ponnyn i fråga är världssämst på att dricka, så det underlättar ju inte direkt 🙃
Jag har haft en import som var väldigt känslig för sol och värme. Tog alltid in den, spolade och gav mash när jag såg att den visade sina tecken. Hästen hade möjlighet till skugga men använde inte det så därför fick den komma in istället. Du måste vara noga med att svalka den och se till att den dricker.
 
Har din häst börjat fälla och sätta vinterpäls, det kan bli lite väl varmt nu. Min isbjörn har alltid varit tidig med vinterpälsen. Inte så att en utomstående ser det. Den börjar att bli tätare i juli. Klippte hals och mage innan värmeböljan. Spolade av honom lunch och på kvällen samt gav rejält med betfor med äpplen.Har aldrig sett honom påverkad men tar inga risker. Stallet har öppet till nock och endast en dörr så det blir alldeles för varmt och mycket flugor. Inga träd i hagen, ligghallen ger lite skugga.
 
Min ponny fick värmeslag igår och blev väldigt dålig. Tack och lov var stallägaren hemma och kunde ta in och spola honom så han återhämtade sig ganska snabbt.

Upplever att han blivit känsligare när det gäller värme den senaste tiden, vid 25+ så blir han flåsig om han inte har tillgång till skugga. Luftvägar är kollade utan anmärkning. Är det vanligt att hästar blir känsligare med åldern? Är det någon mer här som haft en häst som blivit känsligare för värme med åren? Han är 16 i år. Ska tillägga att ponnyn i fråga är världssämst på att dricka, så det underlättar ju inte direkt 🙃
Tror det är få hästar som mår särskilt bra i den värmen utan någon tillgång till skugga. Här har det dessutom varit väldigt jobbig värmen, kvalmigt och svettigt.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 999
Senast: nullo-modo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 810
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 232
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Skulle gärna vilja ha lite hjälp om vilken storlek på häst som skulle passa mig bäst . Jag är en tjej på 25 år som till våren tänkte...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 424

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp