Bukefalos 28 år!

Häst rymde – blev påkörd

Sv: Häst rymde – blev påkörd

Jag tror inte att någon kan göra den jämförelsen som inte förlorat ett barn! (Och jag vågar anta att du inte gjort det men man vet aldrig..)
Jag tycker det är hemskt att jämföra ett barn och en häst. skulle mina pållar dö skulle mitt hjärta krossas och jag skulle alltid minnas dem men aldrig att jag skulle komma på tanken att jämföra det med mina barn!

Jag tycker att det är ok att visa bilder på döda djur i tidningen, oberoende om det är ett sällskapsdjur eller ett vilt djur. Som djurägare hade jag nog läst atikeln och snabbt bläddrat vidare.

En rubrik där det står att en häst blivit påkörd väcker inte mångas känslor men kan man visa med bild vad som hänt tror jag många ögon tåras och det tycker jag inte är etiskt fel.
 
Sv: Häst rymde – blev påkörd

Kl.

Som djurägare så har man ett ansvar och det är att ta ett beslut när djuret (sin kära familjemedlem) måste avlivas.
Så jag tycker inte alls det är konstigt att se ett dött djur, inte ens mina egna.
På bilden ser man bakdelen på hästen och den ligger "fint". Så jag tycker inte alls det är konstigt att se.

Här http://hn.se/nyheter/falkenberg/1.134573 visar t o m ägaren själv upp sin döda häst. Tycker inte det är konstigt det heller.



Folk ska ha djur, äta kött mm. Men de kan inte se ett dött djur :crazy:
 
Sv: Häst rymde – blev påkörd

För en hästägare är det lika hemskt att förlora sin häst som det är för en mamma o pappa att förlora sitt barn..
Håller helt med.

Jag tror inte att någon kan göra den jämförelsen som inte förlorat ett barn! (Och jag vågar anta att du inte gjort det men man vet aldrig..)
Jag tycker det är hemskt att jämföra ett barn och en häst. skulle mina pållar dö skulle mitt hjärta krossas och jag skulle alltid minnas dem men aldrig att jag skulle komma på tanken att jämföra det med mina barn!
Det kan man visst det.
Jag har förlorat varken häst eller barn, men JAG VET hur obeskrivligt stark min kärlek är till min häst. Det finns inget som någonsin kan jämföras med den.
Jag älskar min sambo precis lika galet obeskrivligt mycket, men på ett annat sätt. Jag kommer älska mitt barn också, på det sättet man älskar ett barn.
Kärleken mot ett barn och mot ett djur kan vara precis lika stark, men man älskar dem på olika sätt.

Kan inte annat än hålla med dig. Går inte på något sätt att jämföra häst eller människa. Ett djur är ett djur.

/Camilla
Det gör det visst det, läs ovan.

Vissa är väl olika helt enkelt, och förstår/respekterar inte att man kan älska ett djur obeskrivligt mycket.
Familj som familj liksom, oavsett "ras".
 
Sv: Häst rymde – blev påkörd

håller helt med! det finns personer som älskar sina hästar starkare än vissa älskar sina barn, det handlar helt enkelt om värderingar och vilka känslor man har för en viss individ. i mina ögon är människor djur och vi får mer känslor för vissa individer än för andra, varesig det är djur eller människor. varför väljer svensk media att lägga ut bilder på döende och döda barn i afrika men inte på döende o döda svenska barn i sverige? jo, barn ses ej som grupp utan det finns barn som vi förhåller oss mer till och därför blir det tabubelagt att visa deras sargade kroppar i media. betyder det att de afrikanska barnen är mindre värda??

jag skulle ta väldigt illa vid mig om en liknande bild på min häst publicerades i en tidning. acceptera att man kan ha starka känslor för andra än bara människor
 
Sv: Häst rymde – blev påkörd

Min tanke var att hur kunde bilisten inte se hästen?- inga bromsspår.:confused:
Det var i dagsljus o landskapet ser flackt ut- mobilpratande:confused::mad:

Vilken mardröm för ägaren:eek:
Tycker dock inte att bilden var stötande- ingen makaber bild.
 
Sv: Häst rymde – blev påkörd

Min tanke var att hur kunde bilisten inte se hästen?- inga bromsspår.:confused:
Det var i dagsljus o landskapet ser flackt ut- mobilpratande:confused::mad:

Vilken mardröm för ägaren:eek:
Tycker dock inte att bilden var stötande- ingen makaber bild.

Jag håller med dig om att det känns som om bilisten borde ha sett hästen redan på långt håll, men allför många bilister fattar inte hur hästar fungerar, tyvärr...

Jag har varit i livliga diskussioner med fler än en bilist i fråga om att köra för nära och för fort förbi hästar som rids eller leds i trafiken och folk fattar liksom inte att det faktiskt inte spelar någon roll att hästen är ett TAMdjur - att den kan bli rädd för en papperslapp i diket och hoppa rakt ut i vägen! Ingen vettig människa skulle köra i 180 tätt förbi en älg som står vid vägkanten, men med en häst tycker man att det är helt okej att göra så och ser inte heller faran för sin egen del i att göra det.

Inte förrän man påtalar att "krocka med en häst är precis som att krocka med en älg" så brukar man få slut på diskussionen för då inser bilisten att dennes eget liv också står på spel!

Så min teori är helt enkelt att bilisten inte begrep bättre och när h*n var tillräckligt nära hästen var det liksom för sent för att hinna stanna.
 
Sv: Häst rymde – blev påkörd

Ängslig; Skönt att de finns någon som förstår.

Det handlar inte om att det är en människa eller en häst, utan en individ som man älskar. Därav ingen skillnad. Så trött på folk som säger att man inte kan jämföra en häst och en människa.
 
Sv: Häst rymde – blev påkörd

Min tanke var att hur kunde bilisten inte se hästen?- inga bromsspår.:confused:
Det var i dagsljus o landskapet ser flackt ut- mobilpratande:confused::mad:

Håller med. Hur f*n träffar man en häst på den långa kör/siktsträckan?
Den är dessutom vit och inte kamoflagefärgad så den borde ju synas lätt. :grin:

Jag blir så arg. Människor som är SÅ ouppmärksamma/dumma i huvudet(?) ska inte vistas i trafiken! :mad: :(
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En personbil krockade med en lösspringade häst på E16 i höjd med Ornäs, mellan Borlänge och Falun, på tisdagskvällen. Polisen varnade...
Svar
0
· Visningar
515
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En häst som hade rymt från en hage blev påkörd av en bil i Ljungby. Hästens skador blev så omfattande att den fick avlivas. ... Källa /...
Svar
0
· Visningar
324
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter På onsdagsförmiddagen såg ett vittne en häst som hade rymt från hagen utanför Enköping. Hästen sprang ut på vägen och blev påkörd av en...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 566
Senast: nullo-modo
·
  • Artikel
Hästnyheter En häst har blivit påkörd av en personbil på måndagskvällen i Trollhätteområdet. – Det är oklart vad som hänt, men hästen har hamnat i...
Svar
0
· Visningar
375
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp