Bukefalos 28 år!

Häst rymde – blev påkörd

Sv: Häst rymde – blev påkörd

Kan inte hjälpa det men jag tkr det är förjävligt att de lägger ut en bild på den döda hästen, de gjorde likadant med min kompis häst och hon tog fruktansvärt illa vid sig
 
Sv: Häst rymde – blev påkörd

Kan inte hjälpa det men jag tkr det är förjävligt att de lägger ut en bild på den döda hästen, de gjorde likadant med min kompis häst och hon tog fruktansvärt illa vid sig

Kan inte göra annat än att hålla helt med dej, FY FAAAAAN!! :eek: Tragiskt, stackars ägare.. :crazy:
 
Sv: Häst rymde – blev påkörd

tack för att du skrev de så att jag hann läsa vad du skrivit innan jag kolla på artikeln, är så lätt stött :'(
 
Sv: Häst rymde – blev påkörd

Reagerade också direkt när jag såg artikeln, tyckte det blev makabert med bilden :crazy:
 
Sv: Häst rymde – blev påkörd

jag mailade ansvarig utgivare, margaretha.engstrom@allehandasyd.se

Fruktansvärt osmakligt att lägga ut en bild på den döda hästen. Tänk på att det finns en ägare som förmodligen är i upplösningstillstånd för att den har förlorat sin bästa vän.

mvh
 
Sv: Häst rymde – blev påkörd

jag kan inte säga att jag blev illa berörd. Visst kan inte hålla med annat att de är en mkt tragiskt händelse och jag lider med de anhöriga. Men nja, de verkar ha täckt över de "värsta" och tidningen vill ha ett "scoop".

Värre för mig är när de hänger ut utsatta individer i skit situationer.

För mig ska alla lära sig att kunna hantera att se ett dött djur, själv dött eller mos av en bil etc. Livets gång helt enkelt...
 
Sv: Häst rymde – blev påkörd

jag kan inte säga att jag blev illa berörd. Visst kan inte hålla med annat att de är en mkt tragiskt händelse och jag lider med de anhöriga. Men nja, de verkar ha täckt över de "värsta" och tidningen vill ha ett "scoop".

Värre för mig är när de hänger ut utsatta individer i skit situationer.

För mig ska alla lära sig att kunna hantera att se ett dött djur, själv dött eller mos av en bil etc. Livets gång helt enkelt...

:eek:
Det handlar inte bara om att det skulle vara osmakligt att visa sådana här bilder...men framförallt skulle jag vilja säga att det har med att visa respekt till hästens ägare.
Värdighet mot ägarens känslor.
Ödmjukhet att visa hänsyn i en sådan situation.

Denna här hästen var någons bästa vän...
...tillhörde någons familj.

Mvh Xoya
 
Sv: Häst rymde – blev påkörd

*kl*

Som sagt så tyckte jag också att det var smaklöst, å andra sidan så är det så media arbetar..
Typ i höstas när vi var ute och körde och stannade på en rastplats ungefär samtidigt som en bil tog eld. När vi väntade på polis/brandkår stannade det EN buss som hade brandsläckare i bilen, övriga som stannade stannade för att titta och fotografera!! Vi kunde inte ta oss därifrån eftersom bilen o branden blockerade utfarten så vi stannade så klart. Först av alla annars var så klart pressen på plats o stod o filmade händelsen medan vi stod o hoppades att den inte skulle explodera. När vi går fram till de vi förstår är de drabbade för att höra om de har någon som kan hämta dem (vår lilla bil var fullproppad) så var vi de första som överhuvud taget reagerade för att de fanns! Ett ungt par i 25-årsåldern, med en liten bebis, hund o barnvagn - tack o lov för att de hann ut allihop! De står o ser sin bil brinna upp o det enda folk tänker på är att fotografera! Usch!

Men det är tyvärr sånt man ser på nyheterna varje dag.. Att man ska rapportera javisst, men kanske inte utan nån hänsyn alls..
 
Sv: Häst rymde – blev påkörd

*kl*

Som sagt så tyckte jag också att det var smaklöst, å andra sidan så är det så media arbetar..
Ett ungt par i 25-årsåldern, med en liten bebis, hund o barnvagn - tack o lov för att de hann ut allihop! De står o ser sin bil brinna upp o det enda folk tänker på är att fotografera! Usch!Men det är tyvärr sånt man ser på nyheterna varje dag.. Att man ska rapportera javisst, men kanske inte utan nån hänsyn alls..

Visst är det helt sanslöst... :o
 
Sv: Häst rymde – blev påkörd

*kl*

Jag mår ibland illa av hur tidningar gör. Och jag har själv varit utsatt för just denna tidning ett antal gånger med det som hände mig. Och varenda gång det skrivs något om händelsen/huset så MÅSTE de lägga ut en bild på det när det brunnit och dra hela storyn. :( Jag kollar ju den online varje dag för att se vad som händer i ens gamla hemtrakter ändå och fy vad dåligt man mår när allt slängs upp i huvudet på en och man dras tillbaka i det. Men det var nog ett par månader sen sist så man får hoppas de glömt och gått vidare.

Det är väl tyvärr del av dagens journalistik...
Jag hoppas bara det inte är en häst jag känt för det vore ännu sorgligare. Lider med ägaren.
 
Sv: Häst rymde – blev påkörd

Samtidigt så är det en fördel med bilder också. folk reagerar. Hästägare kanske tänker till en gång till angående säkekerhet när de handskas med sina hästar nära trafiken och bilister kanske kan vara mer uppmärksamma när de ser att det finns hagar nära vägen. Tanken som dyker upp när man ser hagar tycker jag ska vara lika med en varnsingsskylt för älg eller nått.

Jag blev väldigt mycket mer vaksam när det är mörkt och jag kör förbi områden med mycket hästar, efter en olycka när en bil körde på hästar som hade rymt, i mörkret. Såg bilden i tidningen och reagerade. Nu har jag alltid reflexer på deras grimmor i hagen.

Självklart lider jag med hästägaren, (kanske ännu mer nu när jag sett bilden- det blir mer verkligt då)
 
Sv: Häst rymde – blev påkörd

:cry::cry::cry: är ledsam när sånt händer. finns folk som lever på detta.
vi som har hästar känner värkligen för en människa som älskar sina djur. värkligen sorg. jag hade dött själv om det hade varit min häst. Man måste tänka säkerhet när man hantera hästar det är stora djur. reflex är ett måste. cina:cry:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst rymde – blev påkörd

Av samma anledning som man inte skulle publicera en bild på ett dött barn, ska man självklart inte publicera en sådan här bild heller. Hade det varit en älg/rådjur är det självklart skillnad, men här har man brustit i omdöme, anser jag.
 
Sv: Häst rymde – blev påkörd

Vad är det du inte förstår? Jag förklarar en gång till: Av etiska skäl bör man ej publicera en sådan bild!
 
Sv: Häst rymde – blev påkörd

För en hästägare är det lika hemskt att förlora sin häst som det är för en mamma o pappa att förlora sitt barn..

Lillfi har rätt. Vrf visa en bild på en död häst? Stackars ägare :'(
 
Sv: Häst rymde – blev påkörd

Nej fy!

Visst det är väl okej att publicera bilder men dom böhövde väl inte ta med en bild på häststackaren vars ägare är utom sig av sorg!

Ett scoop? dagens tidningar är enbart ute efter att suga ut varje lilla info dom kan ur händelser, jag tycker det är bedrövligt att göra något sånt.
Hade det varit en människa så hade dom ALDRIG visat liket eller kroppen för den delen så varför är det skillnad när det gäller djur då?

Messy det skulle vara intressant att få veta vad den ansvarig utgivaren svarade på ditt mejl sen;) skämmas borde dom göra allihopa! rena blodsugare "suck"
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 115
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 269
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Hästnyheter En personbil krockade med en lösspringade häst på E16 i höjd med Ornäs, mellan Borlänge och Falun, på tisdagskvällen. Polisen varnade...
Svar
0
· Visningar
515
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En häst som hade rymt från en hage blev påkörd av en bil i Ljungby. Hästens skador blev så omfattande att den fick avlivas. ... Källa /...
Svar
0
· Visningar
324
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp