Häst som aldrig har mycket mask - men andra har jättemycket?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Satt och funderade på det fenomenet nyss, nu när det avmaskningstider och allt.
Herr Häst har alltid haft max 100 i *vad det nu är för enhet*. Oftast bara 2-siffrigt. Så han har aldrig behövt avmaskas, iaf inte så länge jag känt honom.
Men andra i stallet verkar ju helt "fulla av mask". Hur kommer det sig? :confused: Att det är individuellt förstår jag ju också, men att vissa kan ha hiskeligt mycket, medan andra knappt har någonting alls - när de står i samma stall?
 
Har samma sak i mitt stall. Ett par ston som alltid har 0 eller sådär lite att man rekommenderar att inte avmaska, och så ett annat gammalt sto som hade jättemycket (tyvärr dog hon i våras, i ett fånganfall) och en unghäst som också har mycket.
Jag frågade SVA om varför, och förklaringen de hade var att gamla hästar ofta är bärare av stora maskmängder, liksom unga. Hästar sin bästa ålder har ofta upprättat en balans med parasiterna, så de håller sig på en låg nivå,
Sen vet jag inte om det kan påverka om hästen blir sjuk och immunförsvaret blir försvagat, att de kan angripas av mer mask då?
 
Har samma sak i mitt stall. Ett par ston som alltid har 0 eller sådär lite att man rekommenderar att inte avmaska, och så ett annat gammalt sto som hade jättemycket (tyvärr dog hon i våras, i ett fånganfall) och en unghäst som också har mycket.
Jag frågade SVA om varför, och förklaringen de hade var att gamla hästar ofta är bärare av stora maskmängder, liksom unga. Hästar sin bästa ålder har ofta upprättat en balans med parasiterna, så de håller sig på en låg nivå,
Sen vet jag inte om det kan påverka om hästen blir sjuk och immunförsvaret blir försvagat, att de kan angripas av mer mask då?

Låter rimligt att det kan vara så! :)
Nej, för de jag vet har lite är just "i sina bästa år" (typ 8-18 år), inte sällan av mer "alternativa" raser och givetvis väldigt välmående!
 
Min har alltid noll, år efter år. Han är 18 nu. Min gamla häst hade också noll trots hög ålder och ppid.

De enda som haft är en jag köpte som 17 åring, han hade 250 första gången men efter det inget. Och 3 åringen som hade 750 vid första provet. Nytt ska tas i höst.

Jag gör inget speciellt med mina hagar, går dessutom i samma året om. Men det är stora gräshagar så de tvingas inte äta på dass...
 
Det normala är att hästarna har bra immunitet mot parasiter. Om många i stallet ligger på högre värden är det ett tecken på att hagarna inte sköts.
Så är det ju, men @dressyrtjejen frågar ju främst ang att vissa hästar i samma stall/hage har mycket och andra samtidigt har "noll" . Det är en väldigt vanlig fråga tycker jag .
Flera har ju svarat bra och det är ju så att vissa (många) individer har en bra symbios med parasiterna och därmed låga värden, samtidigt som enstaka individer om än i samma hage, kan ha väldigt höga värden.
 
Så är det ju, men @dressyrtjejen frågar ju främst ang att vissa hästar i samma stall/hage har mycket och andra samtidigt har "noll" . Det är en väldigt vanlig fråga tycker jag .
Flera har ju svarat bra och det är ju så att vissa (många) individer har en bra symbios med parasiterna och därmed låga värden, samtidigt som enstaka individer om än i samma hage, kan ha väldigt höga värden.
Det var det jag försökte förklara men var väl för kortfattad.

Det normala är att hästen har noll eller låga värden, 20% av hästarna bär på 80% av smittan, så statistiskt har en av fem mycket mask och behöver avmaskas regelbundet. De andras immunitet gör att de ändå inte får mer mask.
 
Det var det jag försökte förklara men var väl för kortfattad.

Det normala är att hästen har noll eller låga värden, 20% av hästarna bär på 80% av smittan, så statistiskt har en av fem mycket mask och behöver avmaskas regelbundet. De andras immunitet gör att de ändå inte får mer mask.

Du är inte för kortfattad för de som är lite insatta, men blir det ibland när du ska förklara för de som inte är det, troligtvis för att det hela är så självklart för dig själv att du tycker din förklaring är uppenbar (det problemet har vi ju alla om det är ett ämne man själv är väldigt trygg och insatt i ) .

Bra svar nu tycker jag , för de som inte är lika insatta :)
Öht är ju parasit frågan en never ending story tycks det bland hästägare, då information/fakta tycks vara svår att få fram trots otroligt mycket artiklar, studier och fakta osv. Jag blir rädd ibland att så många fortfarande har så lite koll hur man tex bör avmaska om man behöver avmaska , innan släpp i ny hage osv . Samma frågor dyker upp år efter år efter år.
Tycker som du vet sen tidigare att det brister en hel del hos veterinärerna informationsmässigt . Veterinärerna är jättenoga med direktiv ang andra recept och behandlingar osv , men inte gällande info när de skriver ut maskmedel för en individ utifrån träckprov. Det blir oerhört märkligt tycker jag att de fortfarande inte ger råd och direktiv hur maskningen bör skötas när hästen behöver maskas pga höga nivåer parasiter.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 114
Senast: Stereo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
21 216
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 780
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 121
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp