Häst som backar

bitta

Trådstartare
Jag har en bruksnordis som jag mestadels kör. Är lite fascinerad av att hon verkar vara en naturbegåvning på att backa.
För det mesta när det krävs av henne, men ibland beslutar sig denna något egensinniga dam alldeles själv.
I dag var vi ute och mötte ett husvagnsekipage på en bro. Bilisten var ett underverk och stannade!
Vi var en tredjedel in på bron och madam beslutade att den där går jag inte förbi, varpå hon backade rakt och snyggt av bron och ¨fickparkerade¨ på sidan om vägen.
Jag borde kanske vara upprörd över att hon inte gick fram men jag kunde bara inte, efter den prestationen.
Är det vanligt att hästar är så där bra på att backa?
 
Sv: Häst som backar

Nej, jag är ju inte belåten med hennes olydnad, och hon brukar inte få komma undan så där. Men hon tog mig med total överraskning denna gång.
Jag måste erkänna att jag tyckte det var en lite häftig lösning på problemet som hon såg det. Hon vände sig om efter att hon var nöjd med sin parkering och såg verkligen belåten ut. Nå, matte, var inte det där mycket bättre, såg hon ut att tänka.
Jag har nog aldrig tränat att backa så där seriöst egentligen utan jag har bara sett att hon är otrolig på det när vi inte kunnat vända, överraskade av nerfallna träd och så.
 
Sv: Häst som backar

"Min" shettis backar också väldigt bra, dock oftast utan att jag har sagt åt henne. Hon brukar helt enkelt backa ner i diket då hon tycker att vi kört tillräckligt långt! Speciell liten dam med stark vilja. Brukar oftast sluta med att jag blir tvungen att hoppa ur och leda upp både häst och kärra ur diket.
 
Sv: Häst som backar

Pisk?

det är just för sådana situationer jag har pisk i handen..ok, jag styr och väcker lite mé..
 
Sv: Häst som backar

Min häst kan bara gå frammåt, kompisar
 
Sv: Häst som backar

Lyllo dig ;)
Min (också nordsvensk) vill inte alls backa! Nu är jag ingen van kusk, men hon är mycket körd, och jag inbillar mig ju att hon även backat förut. Jag har inga problem att backa henne från marken. Uppsutten ryggar hon, fast sällan rakt. Men, med vagnen vill hon INTE! Nu är den ganska tung, så det kan ju bero på det. Jag ska prova lite på slätt underlag, och kanske lite, lite bakåtlut få se om hon tycker det är OK. Men, lite jobbigt eftersom jag måste köra där jag kan vända med en volt. Har nästan inte någon väg där jag kan köra en runda, utan det är fram och tillbaka som gäller...
Jaja, övning ger färdighet!
Lotta
 
Sv: Häst som backar

Fia-Lina skrev:
Lyllo dig ;)
Min (också nordsvensk) vill inte alls backa! Nu är jag ingen van kusk, men hon är mycket körd, och jag inbillar mig ju att hon även backat förut. Jag har inga problem att backa henne från marken. Uppsutten ryggar hon, fast sällan rakt. Men, med vagnen vill hon INTE! Nu är den ganska tung, så det kan ju bero på det. Jag ska prova lite på slätt underlag, och kanske lite, lite bakåtlut få se om hon tycker det är OK. Men, lite jobbigt eftersom jag måste köra där jag kan vända med en volt. Har nästan inte någon väg där jag kan köra en runda, utan det är fram och tillbaka som gäller...
Jaja, övning ger färdighet!
Lotta


Har du baksele då? Annars kan ju hästar vägra pga smärta från svanskappa. Tyvärr kör ju många utan baksele fortfarande.

Mvh jenny
 
Sv: Häst som backar

Självklart!
Skulle möjligen köra med lätt rockard utan, då vi inte har mycket till backar hos oss (tyvärr :( ), men inte med den vagnen!
Hon håller emot bra i halt även om det skjuter på litegrann, och i de nedförsbackar som finns är det heller inga problem, så det verkar inte som om det är trycket bakifrån som är direkt obehagligt.
Fortsätter träna, ska rapportera hur det framåtskrider. Eller bakåt....?
Lotta
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Jag skulle behöva goda råd från erfarna människor om hur jag ska jobba med min "det där lövet kommer döda mig"-häst, som just nu bara är...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 527
Senast: Caterpillargirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp