Hysterisk häst, hur gå vidare?

Sv: Hysterisk häst, hur gå vidare?

Nej, gummiklädd huva har jag iofs inte provat.
Har du någon uppfattning om huruvida materialet som (ryck)tussarna är gjorda av dövar mer än bomull? Tänkte om man vid behov skulle kunna prova att kombinera tussar och huva.

Hon brukade gå banjobben med helstängt, även om jag inte tyckte hon reagerade varken negativt eller positivt på det.
 
Sv: Hysterisk häst, hur gå vidare?

Ta dig tid o rid när ngn annan ska ut-
Hur svårt kan det vara att bestämma en tid:confused:

Ja, hur kan folk prioritera jobb och studier framför en ridtur? Det är hemskt vilka prioriteringar människor gör. :eek:
 
Sv: Hysterisk häst, hur gå vidare?

Ja, hur kan folk prioritera jobb och studier framför en ridtur? Det är hemskt vilka prioriteringar människor gör. :eek:
Om man har såna problem som du verkar ha, skulle jag ta mig den tiden- om hästen är värd det plus om man verkligen VILL rida:grin:

Helgerna helgerna:idea:
 
Sv: Hysterisk häst, hur gå vidare?

Ja, det är du, det. Andra kanske tycker att det där med inkomst är en ganska bra grej att ha här i livet.

Du och jag lär i alla fall inte komma någonstans i den här diskussionen och jag får inte ut något av folk som minsann kräver att man tar emot alla förslag med öppna armar, hur lite de än förstått av problemet, så nu tackar jag för mig.
Övriga som inte bara råder om självkritik och ödmjukhet utan faktiskt hyser det för egen del också får dock gärna fortsätta svara. :idea:
 
Sv: Hysterisk häst, hur gå vidare?

jag gjorde mycket övningar på marken, var ute och gick med honom, att han stannade och gick när jag sa till, backade när jag backade och så vidare, enkla övningar men som kräver uppmärksamhet av hästen. i början gick han bara förbi och brydde sig inte om jag stannade, då gick han förbi mig som ledare, vilket jag inte accepterar hos en häst. Skakade då med grimskaftet och sa nej och bad honom backa sen fortsatte vi och jag upprepade övningarna. till slut blev han uppmärksam och lyssnade på mig. Gjorde en hel del löslongering också. Men det gäller att vara bestämt, man måste visa att man är ledaren och vinna förtroende.

När jag red och han blev rädd så försökte jag få honom att stanna, klappade honom på halsen och pratade lugnande. sen försökte jag få honom att gå framåt, oftast blev det då mot det farliga. han gjorde så att när han inte ville gå förbi så sprang han runt i cirklar och stegrade sig när man försökte trycka förbi honom när han blev rädd. därför var det viktigt för honom att jag tog det lungt och var lung. Villa att han skulle stanna så att jag kunde lugna ner honom. Men jag lät honom inte springa hem, att han sprang i cirklar kunde jag inte göra något åt förutom att förhindra att han sprang hem. gick han förbi det farliga berömde jag honom massor sen fortsatte jag rid turen som vanligt.

I början var jag väldigt rädd själv vilket gjorde situationen värre, han blev bara mer stressad och det gick inte alls. Men man måste ha förtroende av hästen både på marken och på ryggen. han behövde någon på marken som visade vad som var rätt och fel, då visste ju han med och det blev inga diskutioner.
det blev lite rörigt.
 
Sv: Hysterisk häst, hur gå vidare?

Nej, gummiklädd huva har jag iofs inte provat.
Har du någon uppfattning om huruvida materialet som (ryck)tussarna är gjorda av dövar mer än bomull? Tänkte om man vid behov skulle kunna prova att kombinera tussar och huva.

Hon brukade gå banjobben med helstängt, även om jag inte tyckte hon reagerade varken negativt eller positivt på det.

Det kan ju vara en idé men jag tycker ju hon borde lugna sig med bara bomull o huva om det har med ljudet att göra.
Men är hon jätte känslig för ljud, på o med dövo (som öronproppar som växer) o sen en gummiklädd huva, så har du iallafall svaret på det ;)

Okey, hästar som är mycket körda med helstängt ser ju en helt ny värld när den går med öppet.. men har hon bara haft den på banan så bör det ju inte vara svaret heller.

Men jag tycker du ska sluta låta henne fara omkring när ni går ut o går, var konsekvent o sträng o visa att här går vi lugnt o fint, låt henne titta på det farligt, men låt henne aldrig vända själv eller bli hysterisk, då får du se till att påkalla uppmärksamheten på det sätt som funkar.

Min travare är oxå arbetsnarkoman o ju mer jag tränar ju snällare o lugnare blir hon.
Som otränad ser hon allt o tar varje tillfälle att bli "rädd", nu uppför hon sig ju inte som din, men det skulle hon kanske göra om hon skulle ha en annan ägare/ryttare som hon inte känner o som blir osäker på henne..
 
Sv: Hysterisk häst, hur gå vidare?

Just det där med att stanna, backa, flytta sig i sidled, hålla sig bakom mig osv. är något vi tränar på varje dag till och från hagen, och det har absolut gjort skillnad i den dagliga hanteringen. Det är ju också det jag försöker göra när vi är ute och hon vill springa om, för att försöka påminna om att det fortfarande är mig hon ska lyssna på och rätta sig efter.

Sätta av i trav hem får/kan hon ju inte göra när jag leder och cirklandet är det väl förmodligen inte så mycket att göra åt förrän hon varvat ner i allmänhet.
När hon börjat härja ute har jag dock mest gått på och totalt ignorerat det som gjort henne rädd (dock inte vid skoterincidenten, då jag fick vända henne bort från skotrarna för att få henne någorlunda hanterbar), men då ska jag kanske prova att stanna och titta på det "farliga" istället. Tack för utförligt inlägg!
 
Sv: Hysterisk häst, hur gå vidare?

Om jag hade en sådan häst så skulle nog jag ta och packa en matsäck till mej och gå en/några lång promenad på minst 6 timmar och med några mat raster.

Men så länge du är osäker kan du aldrig lungna hästen.

Kram och lycka till.
 
Senast ändrad:
Sv: Hysterisk häst, hur gå vidare?

Det kan ju vara en idé men jag tycker ju hon borde lugna sig med bara bomull o huva om det har med ljudet att göra.
Men är hon jätte känslig för ljud, på o med dövo (som öronproppar som växer) o sen en gummiklädd huva, så har du iallafall svaret på det ;)

Ja, det kan ju inte gå mer än åt skogen, höll jag på att säga. :p
Får införskaffa en gummihuva och se om det gör någon skillnad, är hon fortfarande lika stissig med den och tussar kan man väl åtminstone avskriva ljuden som en bidragande orsak.

Nej i motionskörningen har hon mig veterligen inte gått med helstängt sedan det inledande arbetet i inkörningen som åring, och nu är hon sju. Jag har i alla fall inte använt det under de tre år jag haft henne.

Det är ju mitt eget agerande jag är väldigt tveksam om; Om jag gör bäst i att ignorera det hela i nuvarande "det är inget farligt"-stil, eller om jag ska våga ryta till ordentligt när hon börjar. Det finns ju de som stressar igång sjutton gånger värre om någon höjer rösten, likväl som andra skärper till sig. Men får jag med mig någon mer som kan hjälpa till om hon skulle visa sig reagera negativt ska jag göra ett försök.


Ska förresten se om någon kan filma lite vid nästa promenad så folk får se exakt hur det ser ut i bild och inte bara skrift.
 
Sv: Hysterisk häst, hur gå vidare?

Om jag hade en sådan häst så skulle nog jag ta och packa en matsäck till mej och gå en/några lång promenad på minst 6 timmar och med några mat raster.

Sex timmar? Haha en sådan runda skulle jag hinna dö av utmattning under.

Får jag fråga varför du skulle göra en exceptionellt lång promenad istället för en exceptionellt kort?
(ingen kritik, bara intresserad fråga eftersom det finns de som förespråkar korta rundor också.)
 
Senast ändrad:
Sv: Hysterisk häst, hur gå vidare?

Ja, det kan ju inte gå mer än åt skogen, höll jag på att säga. :p
Får införskaffa en gummihuva och se om det gör någon skillnad, är hon fortfarande lika stissig med den och tussar kan man väl åtminstone avskriva ljuden som en bidragande orsak.

Nej i motionskörningen har hon mig veterligen inte gått med helstängt sedan det inledande arbetet i inkörningen som åring, och nu är hon sju. Jag har i alla fall inte använt det under de tre år jag haft henne.

Det är ju mitt eget agerande jag är väldigt tveksam om; Om jag gör bäst i att ignorera det hela i nuvarande "det är inget farligt"-stil, eller om jag ska våga ryta till ordentligt när hon börjar. Det finns ju de som stressar igång sjutton gånger värre om någon höjer rösten, likväl som andra skärper till sig. Men får jag med mig någon mer som kan hjälpa till om hon skulle visa sig reagera negativt ska jag göra ett försök.


Ska förresten se om någon kan filma lite vid nästa promenad så folk får se exakt hur det ser ut i bild och inte bara skrift.

Jag tycker inte du ska ignorera ett beteende du inte vill ha.
Jag tycker du ska säga ifrån på skarpen.
Testa ryt i o se om det hjälper, annars får du använda grimskaft o grimma.
En pisk att peta till henne med för att få uppmärksamhet kan oxå hjälpa.
Hon får aldrig, läs aldrig springa runt dig, det kommer sluta med att hon springer över dig.
Jag menar inte att du ska slå henne, men att klappa hjälper sällan, det viktiga är att du får henne att förstå vad man får o inte får, innan hon springer ner dig.

När ni möter "farliga" saker, ska du titta rakt fram, ignorera dem o bara gå, titta inte på henne, hon ska gå på din sida, men för enkelhetens skull bör du gå på den sidan det farlig är.
Inuläget bör du inte ha henne i ryggen.
 
Sv: Hysterisk häst, hur gå vidare?

För att jag vill att hästen skall ha hunnit lugna ner sig och börja inse att allt ”farligt” inte dödar mej.

Det funkade på min häst i alla fall men han var inte så extrem som din utan tog allt farligt som andledning att vända hem (4års trots).

Kram
 
Sv: Hysterisk häst, hur gå vidare?

jag får kanske börja med att erkänna att jag inte läst hela tråden, och ursäktar mig om du redan fått dessa svaren.

det jag kom och tänka på är att hon är ett travtränat varmblod, vad gick hon med för huvudlag då? hade hon blinkers eller skygglappar så är det ju en helt ny värld hon upplever nu...
samt har du provat att ha bomull i öronen på henne, dem flesta travhästar går alltid med bomull, så nu helt plötsligt så hör hon ju kanske saker på ett annat sätt. och detta gör ju att om hon redan är nervös, så blir det ju bara värre.

och att flytta är jättestressigt för en häst, att byta rutiner, och byta flock är väldigt onaturligt för en häst, så det spelar säkert en avgörande roll.

när hon blir helt stirrig och flippar har du provat att bara stå stilla, tills hon med gör det. bara stå tills hon blir avslappnad, snacka med henne och klappa lite, sen tar man 10 steg fram igen vänder och går hem, detta han kan upprepa. och så har jag jobbat med lite nerviga hästar, inte lika nerviga som din men ändå....tar tid men det är det väll värt!

lycka till!
 
Sv: Hysterisk häst, hur gå vidare?

Kan ni inte köra henne ute då, eftersom det är en travare?

Jag tror ändå att en stor del ligger i överskottsenergi, som andra här också tror.

Jag hade ett varmblod, och 2 v efter att jag köpte han råkade jag ut för en trafikolycka, vilket resulterade i att jag inte fick rida egentligen pga nackskada. Men fick tillslut rida på ridplan.
Han var i tävlingskondition när jag tog över han.

Så han fick knappt komma ut i skogen på kanske 1-2 månader.
Från att vara lugnet själv, så blev han skitfjantig, hoppig, brallig och rädd för diverse saker.
Lösningen för oss var att helt enkelt tjura på. Jag var halvskraj när jag var ute, pga att jag verkligen INTE fick ramla av.. Och jag lyckades men man satt på sniskan många gånger.

Hur många timmar om dagen är hästen ute? Det kan också vara en sak, att din häst kanske behöver mer utevistelse?
Tömköra måste du ju kunna göra på planen om inte annat?

Har även upptäckt på vissa travare att om man tex travar förbi saker istället för skrittar så blir dom mindre tittiga. Skrittar man så har dom all tid i världen att leta upp saker att "vara rädda för".

Hoppas du hittar någon lösning, vet att det inte är kul när det bli så här.
 
Sv: Hysterisk häst, hur gå vidare?

Hon har för tillfället inte ridmuskler nog för att ridas i några andra tempon (vilket kommer sig av att vi inte kunnat rida ut och bygga muskler), och det blir ju lite väl vanskligt att trava runt med vagn på en liten ridbana.

Det låter inte speciellt roligt, det där. :crazy:
Visst tror jag också att vissa hästar alltid kommer vara mer nervösa och tittiga än andra, men i och med att mitt sto var världens tryggaste nybörjarhäst i början är jag övertygad om att det är något som går att få tillbaka, bara vi lyckas hitta rätt tillvägagångssätt.
Nu har vi kommit en bit på vägen i och med rutiner och det nya, lugna stallet, men jag tror att det krävs mycket arbete och träning för att få bort den här lättskrämdheten i skogen.

jag förstår, hur länge har du stått i det nya stallet?Jag kanske missförstått dig men det lät som hästen flyttat flera ggr på ett år/par år. Hon kanske inte trivs i stallet eller så har hon ännu inte acklimatiserat sig. Finns det ingenstans du kan gå där du inte möter folk,bilar etc? Så det kanske bli lite lugnare för henne i början.
 
Sv: Hysterisk häst, hur gå vidare?

Ja gör det :) Det är värt att testa och ge dom en chans.
Men tycker att du ska ryta i också och visa att du bestämmer i vissa situationer, men det är så olika till från häst till häst. Som den häst jag har idag måste jag vara mycket mer bestämd med annars tror han att han får göra som han vill.
Men testa och lycka till.
 
Sv: Hysterisk häst, hur gå vidare?

Stackars er,vad jobbigt det låter!

Flytt är säkerligen jobbigt. Min kompis köpte tillbaka sitt gamla fullblod i somras. Han är nog världens coolaste fd galoppör. Men hos ägaren hade varit såld till mellan stod han 3 år i 2 olika stall, hon hade nämligen med sig hästen till sommarstället. Så han flyttade 2 ggr/år. Det i kombo med lite annan ridning gjorde att han var ganska stirrig i början när han var tillbaka hos min komips. Han var heller inte lika lättlastad vad jag förstått det som. Men han är nog sitt gamla vanliga jag igen :) Hur länge har ni stått i stallet ni står i nu?

Jag tror oxå, även om du inte håller med, på en kombination av överskottsenergi och att hon inte känner sig trygg i den nya skogen. Du har ingen möjlighet att ex tömköra "dressyrpass" på banan i alla gångarter så hon kommer igång med ridmusklerna? Jag förstod inte riktigt men hon är lika farlig att köra med vagn i skogen oxå eller? Löshoppning en gång i veckan över olika hinderserier som bygger upp henne? Cavalettiarbete på lina? Kombinerat med ridning i skritt o trav då. Det är vad jag kan komma på i motioneringssyfte hemmavid.

Ang skogen, jag skulle vilja tipsa om båda varianterna kort o lång tid. Endast den ena eller båda kombinerat. Antingen att du gå samma väg varje dag, säg 50 meter ut från stallplanen (eller ja, en liten bit så att hon börjar bli osäker men inte mkt längre). Gå den 10 gånger fram och tillbaka varje dag - blir hon bättre? Kan du utöka sträckan?

Eller att du gör som någon skrev - ta med matsäck och gå iväg en bit och bosätt dig på platsen. Jag är nog lite mer tveksam till att gå och gå och gå om hon stressar mer o mer och tillslut flippar, stanna på ett lämpligt ställe och gör något lämpligt innan det går över styr behöver inte vara långt bort alls. Låt henne beta, sitt o fika longera lite eller liknande. Fungerar ju inte om hon bara är otålig utan mer om hon bara är rädd för allt runt omkring. I enkel mening så kanske du bara kan gå på andra sidan hagarna eller dylikt?

En annan tanke är det där med att trava, att bara låta henne rulla på helt monotont utan att ha tid o glor så mkt. Men det fungerar ju bara om du rider (eller kör) och det verkar ju inte vara så säkert.

Sedan tycker även jag att du borde hitta ngt hästsällskap, varför inte annonsera? Det lät på dig som att det fungerat i ett tidigare stall? Då vet du ju åtm ett sätt som fungerar för henne om man lägger tid på det :)

Annars fungerar det ofta bra med en extra människa eller en hund på marken, mer folk ju mer folk verkar det som ibland. Första gången min ungis gick över vatten under ryttare skickade jag hunden före och eftersom han ständigt tävlade med hunden om att vara först så var han ju tvungen att klampa efter, trots att han tvekade när vi först kom fram och jag kände att han nog inte skulle gå över om jag bad honom. När hunden knatade förbi så gick han självmant igång efter henne utan min uppmuntran.

Jag skulle aldrig låta henen springa framför/runt mig, det stressar mkt mer än det lugnar tycker jag. Ha henne vid sidan men lite längre bak och låt henne inte gå förbi dig och var konsekvent med det. Hon är nog som de flesta andra hästar tryggast strax snett bakom dig? Springer hon förbi dig har hon redan blivit så uppstressad att hon tappat tryggheten hos dig (upplever jag det som med mina hästar) och låter du henen gå förbi så lämnar du liksom henne mer själv om du förstår hur jag menar. Håller du henne konsekvent lite vid sidan/snett bakom så finns du som broms och släpper du den bromsen släpper du även mkt stöd från dig. Använd dig av att hon stannar bakom dig om du viftar ut med handen. Ha henne dock inte rakt bakom/ur sikt om du inte känner dig säker, dvs kanske inte alls vid era utepromenade, jag snackar om strax bakom som att du har hennes huvud 0.5-1 m till höger/vänster om din höger/vänsta axel, inte längre bak.

Men mitt självklara första tips är - lär henne stå still! Ha ett komando för att stå stilla när du bett henne göra halt (som BARA betyder halt och i alla lägen halt), mitt för halt är "prrooo" och "stillaaa" om de börjar bli oroliga i halten eller om jag vill parkera dem direkt efter att de stannar på haltkomandot. Lär henne stå still så länge som du vill och viktigast - stå still och slappna av, att det inte är någon idé att stressa utan ni går inte vidare förrän hon lugnt står kvar.

Mitt "fusk" för att se om min kille verkligen lyssnat på komandot (han är bara överpigg, aldrig stressad/rädd som din) är att om han vänder på huvudet utan att börja gå så kommer han stå där tills fötterna växer fast. Ofta står han prickstill och man ser att han är så på tårna att han vilket sekund som helst kommer börja gå igen - då tycker jag inte komandot gått igenom (vilket det heller inte har fö han börjar i 10 fall av 10 att takta o trava kort efter att jag bett honom om skritt). Men står han så på g och tittar sig omkring - då väntar han på mitt komando att börja gå och då kan jag be honom om skritt igen och han behåller skritten - lugnat sig. Det handlar inte om lång tid alls, utan om att tolka reaktionerna. Ibland behöver man bara göra halt och sätta igång igenom efter 1 s för hästen har hajat och lugnar sig, om man tydligt och konsekvent just lärt hästen att stanna, stå still och slappna av - sen får man gå. Det blir som att ge en injektion lugnande, inte en enda gång under våra 2 år har det inte fungerat. Han kan vara hur apknäpp och uppstressad som helst ute i skogen (spec när vi hade stora problem att få rätt galopp o han blev heltokig och tog fel hela tiden och allt knöt sig) men släpper man bara alla krav och gör halt och korrigerar den så han står still så fattar han snabbt att det enda som önskas är att stå still och ta det lugnt. Sedan kan man plocka upp tyglarna och försöka igen, med en lugn häst som återigen försöker tolka den klumpiga ryttarens försök att välja en galopp :crazy:

Det är verkligen något jag kommer lära alla mina kommande hästar i mitt hästliv, att kunna få dem att stanna upp och koppla av i alla situationer är oerhört viktigt för mig som är väldigt säkerhetstänkande. Är nog lite som de där one rein stoppen man kan läsa om på buke ibland (som jag inte kan ngt om alls), där hävdar utövare att det inte handlar om att dra omkull hästen utan att hästen är så inprogramerad och trygg i att när ryttaren tar i ena tygeln (och gör ngt mer med sisten eller liknande antar jag?) så stannar hästen - den böjer inte ens in huvudet som man ofta lär in dem utan bara stannar för att det betyder stopp, i alla lägen och det är inget den ens funderar över.

Börja träna i liten skala och se om det hjälper, mig har det hjälp oerhört mkt! Det låter som att ni har en bra relation för övrigt och ni känner ju varandra väl sedan flera år tillbaka så våga vara konsekvent och hålla henne i sin position bredvid dig så tror jag hon blir mycket tryggare bara av det. I kombo med inövandet av halten (där du oxå måste vara konsekvent, låt henne aldrig gå iväg på eget bevåg även om du i början kanske får nöja dig med att hon inte stressar ner innan ni börjar gå igen) och lite planering av vägarna (korta bitar, samma vägar, om och om igen eller liknande) så kanske åtm promenaderna blir trevliga så ni har ngt att bygga vidare på sedan :)

Ursäkta stavfel o dyl, det blev långt och jag är tyvärr rätt lat :o
 
Senast ändrad:
Sv: Hysterisk häst, hur gå vidare?

Delvis kl

Tack för bra och utförliga (inte kl ;)) svar.
Vi var ute en sväng idag, den här gången med både bomull och gummiklädd huva över öronen, och det blev faktiskt skillnad! Inte så pass att hon blev 100% lugn och trygg, men de där hysteriska utbrotten blev aldrig fullt så hysteriska och när hon väl reagerade gick det liksom i etapper, jag hann själv bli beredd och lugna innan hon flög i luften.

Ska behålla huvan på och prova mig fram i träningen med några av de tips jag fått i tråden, så får vi se var det leder. Målet är förstås att hon ska kunna gå utan någon dövning, precis som hon alltid gjort tidigare, men som det verkade idag kan det nog bli en väldigt nyttig detalj såhär i början.


Kan ju dock passa på att svara på lite frågor ändå, för fler tips är fortfarande välkomna.

Hon går ute 7-21 och har fri tillgång på grovfoder både ute och inne, sätter i sig uppskattningsvis 12-13 kg om dagen. Vi har stått i det nuvarande stallet i ungefär två och en halv månad.

Jag vill helst inte köra när hon är såhär eftersom det s.a.s kräver lite mer om hon får ett utbrott. Vi behöver bland annat korsa en hög, ganska smal bro för att ta oss någonstans och skulle det hända något där vill jag inte ha en stor vagn att hålla koll på också. Dessutom är hon inte 100% säker då hon efter en olycka är lite nervig över skalmarna, så tills vidare tror jag det är lugnast om vi fortsätter gå.

Trava förbi det otäcka har vi inte gjort, jag är väl lite rädd för att det där med att springa ifrån något obehagligt ska trigga igång flyktbeteendet än värre, men det kan möjligen vara något att prova längre fram, när hon blivit lite mer trygg.
 
Senast ändrad:
Sv: Hysterisk häst, hur gå vidare?

Violator- Känner igen mig så himla mkt i den travhäst jag har nu på 10+. Vill du prata lite mer åh vi kan diskutera våra hästar så kanske vi kan maila? Min adress är acesfine@hotmail.com
Jag har haft problem med min häst en längre tid med åh försöker hitta ngn som kan ge en tips åh så.. Men att vi har liknande problem vore ju det bästa åh kanske hjälpas åt om du förstår var jag menar...
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
685
Senast: Cattis_E
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 509
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
681
Senast: Trassel12
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 201
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp