Hysterisk häst, hur gå vidare?

Riley

Trådstartare
Jag skulle behöva goda råd från erfarna människor om hur jag ska jobba med min "det där lövet kommer döda mig"-häst, som just nu bara är en enda stor plåga. Jättetrevlig att hantera och rida på ridbanan och i hagen och helt trafiksäker (ridbanan/hagen ligger alldeles intill en väg där det åker mycket lastbilar och annan tung trafik) men sedan lämnar vi hemmets trygga vrå och går ut efter vägarna, och då klickar det totalt.

Hon blir rent panikslagen för allt. Fåglar, hundar, människor, läten, snö, hus, cyklar, träd... Jag rider av naturliga skäl inte ut längre, utan tar henne i repgrimma och långt grimskaft. Häromdagen var hon på väg att sticka när vi mötte tre skotrar och började sedan springa på tvären när vi mötte ett par med en hund. Så sent som igår flög hon en meter och började rusa runt mig för att en skata rörde sig i en buske, uppskattningsvis 10 meter bort. Efter det rusade hon förbi mig och på tvären hela vägen hem och småreste sig både en och två gånger, gud vet hur vi tagit oss hem om vägen varit trafikerad.

Nämnvärt är att när vi kom tillbaka och stannade till på infarten, kom en annan hyresgäst i stallet förbi med sin (stora) hund som skällde och gjorde bus-utfall mot oss, samtidigt som en större lastbil stod några meter bort tvärs över vägen och lastade ur saker, vilket skramlade och smällde lagom högt. Hästen höjde inte ens på huvudet och gick några sekunder senare självmant fram till den hoppande hunden för att hälsa.


Jag är medveten om att jag kan vara en partiell orsak till att vi aldrig får någon bukt med det här problemet, eftersom jag faktiskt inte har en aning om hur jag ska bete mig när hon får ett anfall. Jag skulle också ljuga om jag påstod att jag inte blir nervös när hon börjar stöka, det finns en anledning till att jag slutat rida henne och alltid bär hjälm och väst vid våra promenader.
Vad jag gör när vi är ute och går och hon sätter igång, är att totalt ignorera henne, jag höjer inte rösten, rycker inte i henne och förändrar egentligen ingenting i mitt kroppsspråk. Springer hon förbi mig och vänder sig mot mig brukar jag bara fortsätta gå rakt på, vilket resulterar i att hon flyttar sig och rätar upp sig (för stunden...).
Agerar jag rätt eller finns det något annat sätt jag bör prova?

I övrigt är hon harmonin själv vid in- och utsläpp, då hon står med boxdörren vidöppen medan jag borstar och hämtar täcken i andra delen av stallet, och bortsett från de här hysterianfallen tycker jag att vi har en väldigt bra relation. Det är bara när vi är ute hon flyger iväg. Något annat jag noterat är att hur rädd hon än blir är hon väldigt noga med att inte springa på mig, och även när hon blir rädd är hon kontaktbar: Om hon går bakom mig och jag stannar och börjar backa, då gör hon detsamma, om än fortsatt stressat. Tyvärr hindrar ju det inte henne från att springa förbi mig alternativt rakt ut i vägen.


Jag tänker inte göra mig av med hästen men jag tycker inte längre det är roligt att åka till stallet. Och jag vill ju för sjutton kunna rida ut på min egen häst utan att vara orolig för att hon ska skena och jag slå ihjäl mig. Vi har inte varit ute på en tur sedan augusti (som för övrigt slutade med att jag åkte av och hon skenade hem eftersom vi mötte en traktor).

Som det är nu har jag en häst att borsta på och skritta lite på ridbanan och jag är ganska övertygad om att inte heller hästen uppskattar det livet. Hon är egentligen en arbetsnarkoman som älskar att komma ut och jobba, men vad gör det när vi inte längre kan gå 5 meter från stallplanen utan att riskera både liv och hälsa?

Jag skulle gärna ta hjälp av en duktig NH-tränare, men tyvärr har vi inte några sådana inom rimligt avstånd och därför får vi försöka klara oss på egen hand.
Så, som sagt: Jag vill gärna ha tips och råd från människor med erfarenhet av den här sortens häst. Vad vi ska träna på tillsammans och hur, vad jag ska tänka på när hon börjar, allt som har minsta chans att fungera.
Tack på förhand.
 
Sv: Hysterisk häst, hur gå vidare?

Varför inte motionera den ordentligt på banan o sen rida ut en stund med sällskap?- rid dock först.

Gå inte utmed trafikerade vägar när du vet att du inte har koll!
Sätt på den träns!
Visst har det med dig att göra. Sätt den i händerna på ngn med Pondus o förändringen blir total.

Den är som jag fattar det idag en fara för sig själv o du är ansvarig.
motionera o traggla. du måste nu lägga ner mkt tid på den.
För mig är det uppenbart att den har överskottsenergi o är ovan att komma ut- få det till en rutin.

Om du ska anlita en Nh- människa så ta en erkänd- seriös. det finns några få bara.
 
Sv: Hysterisk häst, hur gå vidare?

Det hjälper absolut inte att motionera på banan först. Hon travtränades till för fyra månader sedan och var i princip i startkondition, så ska jag rida henne någorlunda trött får vi nog ägna oss åt skengalopp i många varv....

Sedan är jag tvärtemot dig övertygad om att det verkligen inte handlar om överskottsenergi. Hon har blivit mer och mer otrygg för varje flytt vi gjort (bytt stall 5 eller 6 gånger på 2½ år - vi har inte haft något val), har fått svårt att lita på människan som "ledare", och hon är precis likadan om någon mer erfaren person tar henne. Skillnaden är ju dock att förbättringen förmodligen skulle komma snabbare med någon som har jobbat med sådana här hästar tidigare och vet vad man ska träna på.

Något ridsällskap har vi tyvärr inte och vi måste gå efter en lätt trafikerad väg för att öht komma från stallet.
Träns använder jag inte av den enkla anledningen att hon inte fungerar på bett (dessutom vill jag inte att hon ska få ett ryck i munnen när hon börjar), sidepull är inte heller något alternativ.
 
Senast ändrad:
Sv: Hysterisk häst, hur gå vidare?

Varför kan du inte göra mer än att skritta på ridbanan? Ta på träns och prova att leda en jättekort bit och sedan vänd hemåt igen, gör samma sak i en vecka och se om du kanske kan gå en längre bit efter det. Tyvärr är det ju så att vissa hästar alltid är otrygga i sig själva, det behöver inte nödvändigtvis vara så att hästen blir på ett annat sätt bara någon annan håller i grimskaftet, vissa hästar fungerar så men långt ifrån alla. Har själv en häst som är rädd för ingenting och då menar jag verkligen ingenting hon blir okontaktbar och det spelar ingen som helst roll vem som håller i henne då. Vissa hästar får man bara acceptera att dom är på ett visst sätt, min häst är tex rädd för snö hon får panik och är inte alltid den roligaste att hantera hon kan stå helt paralyserad i boxen och skaka på huvudet hon vågar inte ens röra sin mat, finns inte så mycket att göra åt det, bara att hoppas på att snön smälter fort:grin: .Bara hon ser i fönstret att det börjar snöa så är det kört då vet hon precis hon blir så orolig att det är synd om henne.
 
Sv: Hysterisk häst, hur gå vidare?

Hon har för tillfället inte ridmuskler nog för att ridas i några andra tempon (vilket kommer sig av att vi inte kunnat rida ut och bygga muskler), och det blir ju lite väl vanskligt att trava runt med vagn på en liten ridbana.

Det låter inte speciellt roligt, det där. :crazy:
Visst tror jag också att vissa hästar alltid kommer vara mer nervösa och tittiga än andra, men i och med att mitt sto var världens tryggaste nybörjarhäst i början är jag övertygad om att det är något som går att få tillbaka, bara vi lyckas hitta rätt tillvägagångssätt.
Nu har vi kommit en bit på vägen i och med rutiner och det nya, lugna stallet, men jag tror att det krävs mycket arbete och träning för att få bort den här lättskrämdheten i skogen.
 
Sv: Hysterisk häst, hur gå vidare?

Att flytt skulle innebära stress fattar jag inte. Inte om DU är med hela tiden.


Så det är en travhäst som blivit mer eller mindre avställd-överskottsenergi som går upp i huvudet.

Inget ryck i munnen.:confused: Här får man nog välja om man inte vill råka ut för värre saker- broddtramp eller överkörd häst. Jag vet vilket alternativ som jag skulle välja. Tror du att nacken mår bra av att hållas så, som jag tror att du måste blåhålla den. Du måste ju bryta dess mönster. avleda- få kontakt.


Manhattan. visst finns det extrema hästar som kan bli såna- med som sagt är de få.
 
Sv: Hysterisk häst, hur gå vidare?

Att flytt skulle innebära stress fattar jag inte. Inte om DU är med hela tiden.
Hepp.

Så det är en travhäst som blivit mer eller mindre avställd-överskottsenergi som går upp i huvudet.
Hon har varit sådan här långt innan hon blev avställd.
Det började efter den näst senaste flytten som jag tror skedde för lite mer än ett år sedan.
Skillnaden är att hon stod så pass länge på det gamla stället och alltid hade sällskap med sig ut på turerna att hon hann bli van vid de vägarna och de eventuella faror som kunde dyka upp. Nu står hon på ännu ett "nytt" ställe med nya otrygga miljöer, med all stress det innebär.

Inget ryck i munnen.:confused: Här får man nog välja om man inte vill råka ut för värre saker- broddtramp eller överkörd häst.
Nej, det ena valet är inte bara "ryck i munnen" utan snarare "häst som är så irriterad på bettet att hon struntar i att lyssna och protesterar vid varje tygeltag vilket gör henne ännu svårare att kontrollera".

Tror du att nacken mår bra av att hållas så, som jag tror att du måste blåhålla den.
Jag går aldrig och blåhåller förutom de gånger det slår runt helt. Är hon "bara" stissig och inte helt panikslagen räcker det med att sträcka ut armen framför henne för att hon ska hålla sig bakom mig på långt grimskaft.
 
Senast ändrad:
Sv: Hysterisk häst, hur gå vidare?

Jag går aldrig och blåhåller när hon inte flippar. Är hon "bara" stissig och inte helt panikslagen räcker det med att sträcka ut armen framför henne för att hon ska hålla sig bakom mig på långt grimskaft.
Men NÄR hon "flippar" då? det är väl det vi avhandlar.
Sen skriver du att hon var van vid förra stället, så vänj den vid dess nya miljö. Det måste alla göra. Förstår inte problematiken- alls:confused:

Slappna av så gör hon likadant. Det är uppenbart att du stressar upp dig.

Tömkör henne ute om du inte vågar rida. Ta med hunden- om du har en sdn:love:
 
Sv: Hysterisk häst, hur gå vidare?

Ja, och problemet är återigen att jag inte vet HUR jag ska vänja henne i och med att hon numer till och med blir rädd när någon kommer och går längs vägen. Åter, hon har varit tittig och nervös sedan den näst senaste flytten, men aldrig på den här extrema nivån.

Och det hjälper fortfarande inte att sätta henne i händerna på någon som är trygg. Som jag nämnt är jag övertygad om att en duktig hästmänniska skulle få henne att varva ner på kortare tid, men nej, det sker ingen omedelbar förändring.

Att tömköra henne efter vägarna är ungefär detsamma som att skriva under på skentur och en ännu mer rädd häst, så det hoppar jag över. Hon är klart mer säker i sig själv när jag leder än när jag befinner mig bakom eller på.

Om du som du säger inte förstår problematiken är det kanske enklast att du inte heller svarar i och med att det blir svårt, för att inte säga omöjligt, att ha idéer om eventuella lösningar. :idea:
 
Sv: Hysterisk häst, hur gå vidare?

Fy så nepigt det låter. jag hade oxå en trevhäst som var nervös jämmt. men hon var alltid snäll och gjorde sitt bästa. Värst var det hos veterinären. Hon stod och svettades och skakade i behandlings rummet redan innan vet hade kommit in. Hon var mager nästan året om. Antagligen pga av att hon var så stressad jämmt. Tyckte verkligen synd om henne.

Men nu till din häst. Jag anntar att du har häst kompisar i stallet? Kan du inte få till det så någon går före med sin häst. Så kan din bara följa den trygga häst rumpan. Om inte häst kommpisen är en som sprakar så klart. Men du förstår kanske vad jag menar. Tror din häst behöver någon hon känner sig trygg med som kan "visa henne vägen"..
 
Sv: Hysterisk häst, hur gå vidare?

Jag har skrivit en hel del förslag, men du förkastar allt.
Ja då finns det bara kvar att den ska utsättas för NH- på en redan nervig häst.:crazy:
Hänvisar återigen till C.Millan- Hunden/ hästen behöver i första hand motion, disciplin o kärlek- för att fungera.

VEM handlar det om i 99,9 % av alla fall?
Djuret eller dess ägare?
Lite självkritik skadar aldrig!

De blir som man gör dem.
 
Senast ändrad:
Sv: Hysterisk häst, hur gå vidare?

Angående det med bett har du kollat munnen på henne?
Svår sits du är i men min förra häst var också så som din, rädd för ALLT.
Men det var dåligt självförtroende hos honom, så det krävde att inte jag blev rädd utan att jag var lugn och behöll lugnet. Han visade ingen respekt för människor och gick över oss. Men efter mycket träning så blev han bättre. Jag blev hans ledare och han litade mer på mig = han blev inte lika rädd för allt.
Vet inte var problemet kan sitta hos er men kanske det är självförtroendet.
Hoppas det blir bättre för er i alla fall.
 
Sv: Hysterisk häst, hur gå vidare?

Självklart ska man ha en måttlig dos självkritik, och det gäller i den här diskussionen inte bara mig. Jag ser ingen anledning till att inte tacka nej till förslag som kommer från någon som, både enligt mig och sig själv, inte förstått sig på problemet. Dessutom är det ganska uppenbart att du och jag inte delar åsikter om NH.

Cesar Millan och hans metoder har jag för övrigt inget till övers för.
Tack och hej.

Freaky_Em: Jag känner igen det beteendet (dock inte hos min egen häst... än) och det är verkligen inte roligt när det går så långt, varken för häst eller människor.

Min går - tyvärr - själv i hagen, men har en kompis i hagen bredvid som hon är väldigt förtjust i. Problemet är väl att vi ägare väldigt sällan är i stallet samtidigt och vad jag förstått är inte heller den hästen den allra tryggaste i alla lägen (är t.ex. livrädd för traktorer), så frågan är om de i ett sådant läge kan ta stöd av varandra eller om de bara jagar upp varandra ännu mer? :crazy:
 
Sv: Hysterisk häst, hur gå vidare?

Angående det med bett har du kollat munnen på henne?
Hon är kollad utan anmärkningar.

Svår sits du är i men min förra häst var också så som din, rädd för ALLT. Men det var dåligt självförtroende hos honom, så det krävde att inte jag blev rädd utan att jag var lugn och behöll lugnet.
Det är precis det jag tror är problemet här också. Så länge hon rör sig i miljöer hon är 100% trygg med har hon inga problem med självförtroendet, men när miljön byts ut och hon utsätts för något nytt blir det för mycket i hjärnan och den säkerheten hon annars känner stängs liksom av.

Får jag fråga vad och hur du tränade din förra häst? Ledarskapsövningar från marken och i sådana fall vilka, rida ut korta svängar med sällskap (om ridningen öht var ett problem), något helt annat?
 
Sv: Hysterisk häst, hur gå vidare?

Har inte läste hela tråden..

Tussar i öronen o en huva på det?
Om du inte använder det så är de mitt starkaste råd.
Skillnaden är otrolig. :eek:
 
Sv: Hysterisk häst, hur gå vidare?

Jag har provat att proppa i bomull och sätta en huva över det, men tycker inte det har gjort någon skillnad. Om det beror på att hon ändå är rädd när något rör sig eller att hon hör igenom kan jag inte svara på.
Dövar skumgummi mer än bomull, tro?
 
Sv: Hysterisk häst, hur gå vidare?

Hon kanske inte är van vid att vara ute på vägarna?

Jag tror att det enda som hjälper är att rida ut tillsammans med en lugn häst.
Det är bästa sättet för en häst att lära sig är av en annan häst. Har du ingen kompis som kan köra dit med sin häst och rida med dig eller tvärtom, åka till någon och rida ihop?
 
Sv: Hysterisk häst, hur gå vidare?

Jag har provat att proppa i bomull och sätta en huva över det, men tycker inte det har gjort någon skillnad. Om det beror på att hon ändå är rädd när något rör sig eller att hon hör igenom kan jag inte svara på.
Dövar skumgummi mer än bomull, tro?

Va synd, för de brukar ju vara en lösning för många som har hästar som du beskriver. Och som sen succesivt går att träna bort :)

Har du testat med att ha Gummitutor i huvan + bomull oxå?

Har hästen gått mycket med helstängt i träning?
 
Sv: Hysterisk häst, hur gå vidare?

Hon är egentligen van vid allt från att gå förbi skogsmaskiner i arbete till traktorer med skramlande kedjor, tidigare har vi haft delar av ridvägen alldeles intill en vältrafikerad landsväg, så jag tror inte det är där problemet ligger.

Jag skulle mer än gärna ha sällskap med någon, men tyvärr är det jäkligt svårt att få tag på ridsällskap. Vi i stallet är som sagt där på helt olika tider och merparten av mina hästägande bekanta bor ett antal mil bort.
Jag har funderat på om det skulle hjälpa att ta ett annat sorts sällskap och få min pappa att köra före oss i sin bil, som hon sedan tidigare är lärd att följa och är kolugn med (när hon travtränades tränade vi autostart i skogen på det sättet :angel:) men då är det ju det där med avgaserna eftersom det ju blir en ganska lång/sam sträcka när vi bara går.
 
Senast ändrad:
Sv: Hysterisk häst, hur gå vidare?

Alla förslag förkastas:rofl:

Ta dig tid o rid när ngn annan ska ut-
Hur svårt kan det vara att bestämma en tid:confused:

Tror att problemet är ngt annat.:cool:
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
685
Senast: Cattis_E
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 515
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
681
Senast: Trassel12
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 202
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp