Hysterisk häst, hur gå vidare?

Sv: Hysterisk häst, hur gå vidare?

Hej!
Det är helt klart ledarskapsträning (natural hosemanshipträning) som behövs i det här fallet.
Det är tydligt då hon funkar bra i sin trygga hemmiljö Men inte klarar uppgiften att va ledare när hon är hemmifrån, att hon dessutom har en "underårdnad" som inte lyssnar och stretar emot vid varje möjlig fara stressar henne bara ännu mer.
Anledningen att det funkade så bra på det andra stället var att hon som du sa kände till de möjliga "farorna" och att du red ut med en annan häst som kunde ta ansvaret att vakta ifrån henne.
Jag tog hand om en lika dan häst för några år sedan och gick på ett antal ledarskaps kurser.
Där fick vi lära oss hästpsykologi och hur man tränar bort rädsler och övningar för att bli ledare mm.
Och hon blev som en helt annan häst,blev inte rädd för något om inte jag reagerade gick med mig överallt lös som en hund och reds enbart på vikthjälper.
Du skulle hellst ta kontakt med en som sysslar med det här då det behöver visas "in action".
Jag skulle kunna tala om hur de olika sakerna går till men det tar en himmla massa tid och det är ändå inte säkert att du förstår hur jag menar.
Men jag kan om du vill!
Det finns filmer och böcker som beskriver hur man gör, skulle rekomendera att du såg nåra filmer, och sen fråga om det är något du undrar.
Skulle även kunna visa från det jag filmat hemma...
Hör av dig om du är intresserad.:laugh:
Annars lycka till! ;)
 
Sv: Hysterisk häst, hur gå vidare?

Jag har en häst som är precis som din....

Hade hon levt i det fria hade hon aldrig blivit ett bytesdjur:cool:
Hon ser vargen i horisonten - överallt - ständigt strids/flyktberedd.

Är däremot den snällaste häst som finns, dett finns absolut inget ont i henne.
Allt det hon kan, allt som är befäst funkar till 100%.

Hon skulle aldrig krångla i daglig hantering, men vid ridning är det en helt annan sak. På ridbanan fungerar allt perfekt, men vid uteridning tror hon att hon måste hålla koll på alla faror.

Som jag har kämpat på med denna häst... Jag har utbildat ett antal unghästar från noll upp till Msv klass, men det här är den svåraste (och mest kapabla) häst jag någonsin mött.

Lösningen för oss heter (förutom tålmodigt & konsekvent arbete:D) BOMULL och huva.
Jag fick en helt annan häst sedan jag "dövade" ner henne, grundproblemet/flyktinstinkten finns kvar men är inte lika framträdande eftersom hon inte hör alla farliga löv som prasslar (och alla farliga fåglar som fjärtar) i skogen.:angel:

Vi har även ett par startande travhästar som kan vara "fjantiga" på olika vis vid ridning. Lösningen för dom är helt annorlunda - den heter fart - håll upp farten förbi det farliga, låt inte hästen stanna och fjanta/titta.

Jag tror inte att du triggar upp något flyktbeteende genom att hålla hästen i rörelse förbi faran (om du förstår hur jag menar).

Travhästen fokuserar bättre på uppgiften om man håller den i rörelse.
Travhästen (om den är i tävlingskontdition) kräver oftast mer motion/rörelse än en "vanlig ridhäst".

Ridhästen/halvblodet blir oftast stökigare och struligare (bockar och kastar) så där är lösningen oftast att stå still och titta ut det farliga...

Håll ut & kämpa på, det kommer att ordna sig!:banana:
 
Sv: Hysterisk häst, hur gå vidare?

jag är nära bekant med en sån häst, och det jag tänker säga, till skillnad från övrigas råd och tips runt hur du ska promenera med henne osv, är - SLUTA ta ut henne till fots på promenader så länge det är såhär, rid på ridbanan och där det funkar.

Eftersom hon inte uppför sig och du inte har kontroll när du promenerar, så späder du bara på ett beteende du inte vill ha, dvs hästen exploderar och gör lite som den vill. Promenad vid hand i motionssyfte på en sån häst är värdelöst, det ger absolut ingenting, annat än lär hästen att den kan fara och flyga som den känner behov och anledning till. Det blir bara negativt för hästen och farligt för er bägge.

Rid där det funkar, jobba systematiskt, och låt hästen gå i hagen när den ska vara ledig/vistas ute. Gör detta en period tills ni fått bukt med ridningen och grundlydnaden rent allmänt. Givetvis kan du även jobba henne från marken men gör då detta på ridbanan.

en sån häst, med mycket nerv och stress, brukar funka bäst med mycket regelbundna rutiner i fråga om hantering och arbete, för att komma ner och landa.
 
Sv: Hysterisk häst, hur gå vidare?

Jag kan väl säga såhär, jag har erfarenhet av stirriga hästar, och även av travare då jag jobbat med dem. Jag skulle råda dig att stoppa massor av bomull i öronen och binda för ögonen på hästen och på så sätt stänga av lite av alla intryck, och så håller du henne i grimman så att hon känner dig, hon kommer höra dig svagt, och så känner hon dig.
Det kan verka jätteknepigt detta, men en unghäst vi hade var totalt hysterisk direkt han gick utanför stallbacken, även att ta honom till hagen en bit ifrån stallet vad helt livsfarligt.

Det var stigbett och träns och repgrimmor och gud vet allt på den stackaren, men så träffade jag en person som föreslog att vi "stängde ner" sinnena så han inte fick så många intryck, och så testade vi, och det gick över förväntan så länge det var någon han litade på som gjorde detta. Viktigt är att du ser till att hon KÄNNER din närvaro dock, annars blir hon nog ännu tokigare. Men testa att gå en kort sväng med henne i repgrimma, som jag för övrigt tycker är en bra lösning om hon ogillar bettet.

SJÄLVKLART har flyttar mellan olika stall påverkat hennes temperament, för jag antar att detta inneburit att hon fått byta kompisar och rutiner till viss del, eller hur?

Försök ge henne trygghet, kanske i form av en liten kanin i sin box, eller en get, flera travare som jag känner har gillat getter av någon skum anledning..*ler* Dessa kan man dessutom ta med sig i lina när man rider, till skillnad från kanin.

Jag tror att din häst har full respekt för dig som ledare, men att hon inte vet hur hon ska bete sig när hon kommer ifrån sin fasta punkt, stall och ridbana. Många flyttar på kort tid kan ställa till det ordentligt i huvudet på hästar, de är vanedjur och behöver stabilitet och rutiner, vilket din häst troligen känner att hon inte har, jag tror att hon har tappat förtroendet för att hon har en given plats där hon hör hemma pga alla flyttar.

Hoppas verkligen du får ordning på din häst för allas skull.
Lycka till!
Jessica
 
Sv: Hysterisk häst, hur gå vidare?

Violator du har fått massor av tips och en del väldigt dumma kommentare (som det alltid verkar bli här på Buke), du frågar flera gånger hur DU ska bete dej och jag ser inte att du har fått svar på den frågan... jag VET inte men jag har en häst som tar över ansvaret för vakthållningen om JAG slappnar av... dvs jag lunkar fram och låtsas som ingenting och hon får för sig att NU e re farligt BÄST JAG gör något... SÅ JAG ska bli aktiv och bestämd i min kropp när hon funderar på faror, ha järnfokus på vart vi sak ett MÅL som hon kan läsa i din hållning och sätt att röra dig, förstår du hur jag menar? Om jag stannar och står och väntar på att hästen skall lugna ner sig (och försöker hålla mej själv lugn) så kan dessa hästar uppfatta det som att det är DE som måste ta ansvar för att det händer nåt nu när det verkar farligt. Så var aktiv, rör dig bestämt och ha fokus på vart ni SKA (dvs en punkt framåt bara) GÖR gärn saker med henne när hon stissar upp sig istället för att lämna henne i fred att stissa upp sig mer.

En annan sak du kan LÄRA henne är att lugna ner sig på kommando, dvs sänka huvudet mot marken. De här hästarna brukar tycka att det är skönt när de kommer på hur lugnt det blir i hjärnan när de gör det. Det utlöser endorfiner och gör dem faktiskt lugna. Träna detta på cowboysätt med att bara be henne med ett lätt tryck nedåt i ledrepet och beröm (be om längre och längre ner resp tid) eller använd clickerträning! (lätt som en plätt och går fort)

EN del hästar AVSKYR att flytta och din låter som en som vill ha fasta rutiner, samma sak på lika sätt jämt, så hon VET vad som kommer att hända.

All lycka till dej och din häst!
 
Sv: Hysterisk häst, hur gå vidare?

Violator du har fått massor av tips och en del väldigt dumma kommentare (som det alltid verkar bli här på Buke), du frågar flera gånger hur DU ska bete dej och jag ser inte att du har fått svar på den frågan...

Jaså det gör du inte : )

jag är nära bekant med en sån häst, och det jag tänker säga, till skillnad från övrigas råd och tips runt hur du ska promenera med henne osv, är - SLUTA ta ut henne till fots på promenader så länge det är såhär, rid på ridbanan och där det funkar.
Eftersom hon inte uppför sig och du inte har kontroll när du promenerar, så späder du bara på ett beteende du inte vill ha, dvs hästen exploderar och gör lite som den vill. Promenad vid hand i motionssyfte på en sån häst är värdelöst, det ger absolut ingenting, annat än lär hästen att den kan fara och flyga som den känner behov och anledning till. Det blir bara negativt för hästen och farligt för er bägge.

Rid där det funkar, jobba systematiskt, och låt hästen gå i hagen när den ska vara ledig/vistas ute. Gör detta en period tills ni fått bukt med ridningen och grundlydnaden rent allmänt. Givetvis kan du även jobba henne från marken men gör då detta på ridbanan.

en sån häst, med mycket nerv och stress, brukar funka bäst med mycket regelbundna rutiner i fråga om hantering och arbete, för att komma ner och landa.


ang. vad du anser dumma kommentarer så kanske du ska uttrycka det lite mindre arrogant.
 
Sv: Hysterisk häst, hur gå vidare?

Håller med mackan; håll er där det fungerar ett tag, så att hon får en chans att landa lite. Sen kan ni 'börja om' med att vänja in alla livsfarliga hästätande saker.
Finns det någon möjlighet att ta med t.ex. grenar och liknande till ridbanan, så att hon kan få komma lite underfund med dem i sin trygga miljö?

Mitt sto, 8år i april, också hon en travare, blev som förbytt när jag satte igång henne efter 3 månaders vila pga behandling. Hon såg spöken precis överallt (innan var hon vaken, men ändå cool), slängde av mig två gånger inom loppet av en vecka, exploderade i bockningar, bakutsparkar, stegringar..försökte sticka. När jag promenerade med henne sista gången förra veckan, fick hon ca 50m från stallet tokspel, jag hann precis få ner henne på ett närliggande fält - sen exploderade hon i linan, när jag försökte ställa mig i vägen höll hon på att rusa ner mig, och stack tillbaka hem. Jag slängde ut en trevare här och fick svar från många.
Så i måndags tog jag ett stort glas temperament, kastade in rädslan i sadelkammaren när jag hämtat grejorna, och red ut 2 timmar i skogen. Honey fortfarande hyper när vi kom hem, men på tisdagen när jag longerade henne en stund var hon väldigt mycket lugnare. Igår red vi en 2mil lång runda och då var hon nästan sig själv igen.

Så mycket kan nog också vara överskottsenergi. En väldigt väldigt pigg häst påverkas mycket av det mentalt. Och din häst gick väl i träning tills ganska nyligen? Jag säger inte att det är enbart energi, men det kanske förvärrar allt ytterligare?

Vad gäller dig, så måste du 'ta dig i kragen' och vara trygg i dig, så att säga. Scenario: hon blir skrämd av något. Du spänner dig, blir nervös. Hon blir ännu räddare, eftersom du också är det.
Om du reagerar med rädsla när hon blir rädd/nervig av t.ex. ett ljud, är det som att säga till hästen att du också hört det mycket farliga ljudet. När vi blir skrämda skickas mängder av signaler via kroppsspråket, och jag skulle kunna svära på att rädsla luktar. Den känns i luften. Blir du rädd, finns det i hästens ögon något att vara rädd för, eftersom hon känner och litar på dig. Kasta rädsla längst in i garderoben och stampa på den :devil: ;)
 
Sv: Hysterisk häst, hur gå vidare?

Äsch mackan jag syftade inte på ditt inlägg det var väl inte dumt heller???? Jag uppfattade det som hon verkligen frågade om hur hon skulle BETE Sig just när hästen började fladdra och det såg jag inga svar på. DET var vad jag menade.
 
Sv: Hysterisk häst, hur gå vidare?

*KL*
Om det är en före detta travare skulle jag sätt på helstängt huvudlag med så kommer det nog att gå bra. Låter som en typiskt travare har dock inte läst hela tråden. Dom är oftast vana vid "banor" och så vidare och är lugna där dock inte vana vid vägar och så vidare.
Bomull och huva är bra med som jag såg att någon skrev. :)

P.S. Du måste nog säga ifrån på skarpen med om den springer över dig. Ta med en pisk och få den på andra tankar du behöver nog aldrig ens röra hästen med pisken bara visa den så den förstår att du menar allvar.
 
Senast ändrad:
Sv: Hysterisk häst, hur gå vidare?

kl

Ska inte ha hästen kvar av andra skäl så jag behöver inga fler svar.
Tack (för vissa. :angel:) av de som svarat hittills.
 
Sv: Hysterisk häst, hur gå vidare?

Att flytt skulle innebära stress fattar jag inte. Inte om DU är med hela tiden.


Så det är en travhäst som blivit mer eller mindre avställd-överskottsenergi som går upp i huvudet.

Inget ryck i munnen.:confused: Här får man nog välja om man inte vill råka ut för värre saker- broddtramp eller överkörd häst. Jag vet vilket alternativ som jag skulle välja. Tror du att nacken mår bra av att hållas så, som jag tror att du måste blåhålla den. Du måste ju bryta dess mönster. avleda- få kontakt.


Manhattan. visst finns det extrema hästar som kan bli såna- med som sagt är de få.

Axel, jag tycker att du som vanligt har en taskig, snorkig och överlägsen attityd. Det är inte så självklart för alla att hantera hästar med problem!
Förresten, var det inte du som skrev en tråd om att byta ut ordet ledarskap mot partnerskap? Ryck i munnen som du förespråkar här- vad vill du nå med det? Lydnad eller ett långt snack om vilket beteende som är rätt för stunden?!
 
Sv: Hysterisk häst, hur gå vidare?

Men vad nu? :(
Har följt er och dig i diverse trådar men aldrig lämnat avtryck...
 
Sv: Hysterisk häst, hur gå vidare?

För att göra en lång historia kort lider jag sedan många år av diverse svåra psykiska bekymmer, och nu har mina föräldrar tydligen bestämt sig för att ta bort hästen för att få mig att "skärpa mig".
Så ja.
 
Sv: Hysterisk häst, hur gå vidare?

För att göra en lång historia kort lider jag sedan många år av diverse svåra psykiska bekymmer, och nu har mina föräldrar tydligen bestämt sig för att ta bort hästen för att få mig att "skärpa mig".
Så ja.

????????????:confused:
 
Sv: Hysterisk häst, hur gå vidare?

Till Violator... Vilka jäkla föräldrar du verkar ha... Så kan man väl inte göra??? Att man har en psykisk sjukdom kan man inte hjälpa och det gör ju inte att straffa bort. Och djur brukar ha en välgörande inverkan på människor som har det svårt. Vad arg jag blir när jag hör detta... Hoppas att det löser sig...
Min häst är likadan som din. Det är tjuren Ferdinand som lunkar och luktar på blommer till en frustande galning som hoppar runt och gör caprioler och blir tre meter hög med bakutsparkar upp till trädtopparna:devil:. Något som funkar för oss när det är något litet läskigt som en sten eller något, det är att jag fäster blicken på något på motsatt håll. Så visst överför man mycket till hästen. Men det är inte lätt att behålla lugnet eller fortstätta träna på de stora farorna när något har hänt :cry:. Det jag inte förstår i de tips som ges här varför många envisas med att ett träns skulle göra skillnad?? Som Violator skriver så är det inte problem att hålla hästen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
685
Senast: Cattis_E
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 514
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
681
Senast: Trassel12
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 202
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp