Häst som bajsar vatten varje höst

Jag är lite besviken på hur tyst det blivit av studien. Inte hört nåt sen i maj. :(

Min är bra i magen sen vi bytte lösdrift, vilket stärker min tes att han åt sånt som inte var bra för honom. Nu äter han hygieniskt bra halm och samt betfor, så glad att det funkar. :)

Se mitt inägg ovan
 
Jag med.

Jag vill ju veta allt. Vårt silage hade bra hygienisk kvalitet, så jag kan bara skylla på mitt matvrak och hennes glupskhet.

Betfor tar död på mins mage ännu mer... Varken halm eller hö har gjort det bättre.


Jag är lite besviken på hur tyst det blivit av studien. Inte hört nåt sen i maj. :(

Min är bra i magen sen vi bytte lösdrift, vilket stärker min tes att han åt sånt som inte var bra för honom. Nu äter han hygieniskt bra halm och samt betfor, så glad att det funkar. :)
 
På min mara var det uppenbart allt grävande efter rötter osv eftersom det blev bättre så fort tjälen slog till.
 
Min verkar vara på väg in i sin andra vinter med bra mage. För honom är det en kombination av fyra faktorer som bidrar till att hålla magen frisk:
- Aldrig överutfodra protein
- Sakta ner äthastigheten med t ex finmaskigt hönät samt ev inblandning av halm
- God tillgång till fiber i form av halm
- Hö eller torrt hösilage
 
Fattar jag det rätt att hästarna får bajsvatten av första skörden?

Det är så för många hästar, men inte för alla. Min har inte det beteendet tex, där verkar det delvis hänga ihop med hur bra hygienisk kvalitet fodret har (inkl de "ofarliga" svampsporerna) samt hur stora temperaturväxlingar det är. Han blir tex alltid sämre när vi går från plusgrader till minusgrader. Värst är det när det är några dagar varmt, följt av några dagar med frost och sen några dagar varmt igen.

Jag tror att det finns massor med olika orsaker till FFV, precis som med sjukdomar som kolik och fång.
 
Köpte en ponny förra veckan som var jätte dålig i magen.
Han hade innan hösilage och Lucern.
Nu ger jag torrhö, lucern och betfor och magen blev mkt bättre på bara ett par dagar och idag är denn n nästan helt bra.
 

Liknande trådar

Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 001
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 456
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 382
Senast: Shixle
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 520
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp