Häst som bara river

Stalltjej111

Trådstartare
Känner att jag skulle behöva lite tips och idéer då jag har slut på egna..

Jag har ett 12-årigt sto som jag har haft i ca 2,5 år. Jag importerade henne direkt från Irland själv där hon hade gått en del terränghoppning, inte så mycket banhoppning och därav inte så välskolad för sin ålder. Däremot otroligt hoppglad och positiv, hoppar allt i alla lägen MEN hon river nästan alltid 1-2 hinder i varje klass på tävling, och då pratar vi klasser mellan 80-100cm vilket är vad vi har hoppat hittills. Det spelar alltså inte så stor roll vilken höjd vi hoppar, det är inte där problemet ligger. Till synes kommer hon rätt på hindren men river ändå.

Hon är checkad helt UA av både veterinär och equiterapeut.

Tränat för flera olika tränare, men känns inte som att någon kan direkt sätta fingret på varför det sker. Givetvis händer det att vi kommer fel, obalanserat och andra saker som går att rätta till för mig som ryttare, men jag syftar på de gånger som vi kommer i ett bra tempo, i balans och till en bra avsprångspunkt men ändå får nedslag.

Jag gör mycket övergångar och tempoväxlingar samt studs för att få henne kvick och snabbtänkt samt att stärka upp galoppen. Men galoppen är inte dålig utan åtminstone medioker. Känns som att 80-100cm ska kunna hoppas felfritt utan jättemycket styrka.

Börjar bli otroligt omotiverande att tävla och träna, samtidigt som både hon och jag älskar att hoppa.

Så till min fråga, har någon haft ett liknande problem och har ni kunnat få det till det bättre? Eller ska man bara inse att hon inte är försiktig nog för att hoppa felfritt? Jag har inga stora ambitioner men skulle ändå vilja kunna plocka lite placeringar i lägre klasser åtminstone.

Finns det något mer man kan göra? Någon övning som förbättrar tekniken/språngkurvan?

Allt är välkommet!😁
 
Känner att jag skulle behöva lite tips och idéer då jag har slut på egna..

Jag har ett 12-årigt sto som jag har haft i ca 2,5 år. Jag importerade henne direkt från Irland själv där hon hade gått en del terränghoppning, inte så mycket banhoppning och därav inte så välskolad för sin ålder. Däremot otroligt hoppglad och positiv, hoppar allt i alla lägen MEN hon river nästan alltid 1-2 hinder i varje klass på tävling, och då pratar vi klasser mellan 80-100cm vilket är vad vi har hoppat hittills. Det spelar alltså inte så stor roll vilken höjd vi hoppar, det är inte där problemet ligger. Till synes kommer hon rätt på hindren men river ändå.

Hon är checkad helt UA av både veterinär och equiterapeut.

Tränat för flera olika tränare, men känns inte som att någon kan direkt sätta fingret på varför det sker. Givetvis händer det att vi kommer fel, obalanserat och andra saker som går att rätta till för mig som ryttare, men jag syftar på de gånger som vi kommer i ett bra tempo, i balans och till en bra avsprångspunkt men ändå får nedslag.

Jag gör mycket övergångar och tempoväxlingar samt studs för att få henne kvick och snabbtänkt samt att stärka upp galoppen. Men galoppen är inte dålig utan åtminstone medioker. Känns som att 80-100cm ska kunna hoppas felfritt utan jättemycket styrka.

Börjar bli otroligt omotiverande att tävla och träna, samtidigt som både hon och jag älskar att hoppa.

Så till min fråga, har någon haft ett liknande problem och har ni kunnat få det till det bättre? Eller ska man bara inse att hon inte är försiktig nog för att hoppa felfritt? Jag har inga stora ambitioner men skulle ändå vilja kunna plocka lite placeringar i lägre klasser åtminstone.

Finns det något mer man kan göra? Någon övning som förbättrar tekniken/språngkurvan?

Allt är välkommet!😁
Hur mycket dressyr rider/tränar ni? Om du ridit för flertalet hopptränare och det inte gett lyckat resultat så kanske du skall göra ett omtag och byta strategi.
 
Spontant tänker jag i och med att hästen hoppat mycket terräng, där kan man va i lite med hovarna utan att det rivs och därav hästen gör likadant på banhoppningshinder.
Har själv varit på Irland och hoppat terräng och det var många gånger de var i och touchade hindren lite med hovarna.

Hur man ska få bukt med det har jag dessvärre inget svar på.
 
Hur mycket dressyr rider/tränar ni? Om du ridit för flertalet hopptränare och det inte gett lyckat resultat så kanske du skall göra ett omtag och byta strategi.

Tränar självklart dressyr också samt jobbar markarbetet varje dag såväl ute som på banan. Det kan absolut förbättras (som hos alla hästar), men så bristfälligt så att hon ska behöva riva så pass ofta som hon gör ser jag inte att det ska behöva vara. Hon har blivit mycket lydigare sedan hon kom och blir inte speciellt stark längre.
 
Spontant tänker jag i och med att hästen hoppat mycket terräng, där kan man va i lite med hovarna utan att det rivs och därav hästen gör likadant på banhoppningshinder.
Har själv varit på Irland och hoppat terräng och det var många gånger de var i och touchade hindren lite med hovarna.

Hur man ska få bukt med det har jag dessvärre inget svar på.

Min tanke också.
 
Min tanke också.
Ja precis, det förstår jag också att det är en bidragande faktor. Det var därför jag över huvud taget tyckte att det var relevant för inlägget. Men undrar väl egentligen mer över om någon annan tränat bort liknande problem och om någon har tips.🙈
 
Spontant tänker jag i och med att hästen hoppat mycket terräng, där kan man va i lite med hovarna utan att det rivs och därav hästen gör likadant på banhoppningshinder.
Har själv varit på Irland och hoppat terräng och det var många gånger de var i och touchade hindren lite med hovarna.

Hur man ska få bukt med det har jag dessvärre inget svar på.

Ja precis, det förstår jag också att det är en bidragande faktor. Det var därför jag över huvud taget tyckte att det var relevant för inlägget. Men undrar väl egentligen mer över om någon annan tränat bort liknande problem och om någon har tips.🙈
 
Har en stallkompis med en häst som kan bli nonchalant på det sättet. Oftast river han fram, och på rättuppstående. De jobbar mycket med bommar framför hinder, studs, 5 och halvan och liknande övningar där man hjälper hästen hitta en bra avsprångspunkt, för att göra det lättare för den.

Det har hjälpt men är ingen mirakelkur, hästen tenderar fortfarande till att släppa en hov ibland men det har blivit bättre.
 
Tränar självklart dressyr också samt jobbar markarbetet varje dag såväl ute som på banan. Det kan absolut förbättras (som hos alla hästar), men så bristfälligt så att hon ska behöva riva så pass ofta som hon gör ser jag inte att det ska behöva vara. Hon har blivit mycket lydigare sedan hon kom och blir inte speciellt stark längre.
Ok. Ett annat spår. Upplever du att hästen har god kroppsuppfattning? Har den koll på sina hovar och på sin kropp?
 
En sån har jag med haft :) Irländare. En riktig nonchalant herre så fort han såg en bom. Vi brukade skoja att han hade missuppfattat vad hoppning gick ut på; att han trodde att det var meningen att det skulle låta ”klonk” varje gång man hoppade :rofl: Däremot var han exemplarisk i terrängen.

Det blev bättre efter några år med MASSOR av bom-arbete, gå i skogen, klättra, allmän vara kvick och lyfta-på-fötterna-träning. Och sen blev det bättre när hindren blev lite högre. Så fort man höjde till över en meter så skärpte han sig och rundade till språngkurvan.
Men kunde inte hoppa med lätta bommar, det märkte han direkt och rev som bara den.

För oss var det en kombination av att han gått jakt som ung, var allmänt oriden och omusklad och att han helt enkelt var en riktig klumpeduns rent allmänt, han var även ganska korkad och långsam i huvudet. Och det sista är ju svårt att göra något åt. Men han var en underbar häst :love::love: Jag var heller inte så intresserad av att göra nån hoppkarriär, utan var nöjd om vi kunde klara oss igenom banhoppningsmomentet i fälttävlan. Min hopptränare sa till slut att ja, vissa hästar är helt enkelt inte så försiktiga. De kan förbättras med god ridning och bra träning, men är de inte naturligt rädda om sig är det inte mycket att göra.
En positiv sak med hans oförsiktighet var ju att om vi typ kraschade in i ett hinder brydde han sig inte så mycket, utan hoppade glatt och ärligt vidare. Inga självförtroende-dippar här inte :heart
 
Har hon boots när hon hoppar? Tänkte om det bara är det att hon är oförsiktig kanske det hjälper om hon känner att hon är när?

Håller med om att hon borde klara den höjden utan jättebra förutsättningar, det gör min häst (travare) utan några som helst problem äben när hon saknar lite muskler.
 
De gånger du kommer bra på hinder och hästen river ändå, kommer du verkligen BRA? Eller kommer du "såpass ok att den borde ställa upp"?
Bra skulle jag absolut våga mig på att säga, DEFINITIVT för att hoppa runt 90cm. Jag har två hästar där jag känner en markant skillnad i försiktighet. Självklart förväntar jag mig inte att hon ska hoppa felfritt om jag som ryttare klantar till det😅 Utan frågan är hur/om det går att få hästen försiktigare.😊
 
Har hon boots när hon hoppar? Tänkte om det bara är det att hon är oförsiktig kanske det hjälper om hon känner att hon är när?

Håller med om att hon borde klara den höjden utan jättebra förutsättningar, det gör min häst (travare) utan några som helst problem äben när hon saknar lite muskler.
Ja precis, den höjden klarar de flesta hästar tänker jag, sen förväntar jag mig absolut inte 100% felfria språng för den sakens skull! Jag hade boots på henne förra pay and jumpen och då hade vi fler nedslag än någonsin, sen om det hade något samband eller inte vet jag inte men🙈 Annars har hon inte boots i vanliga fall.
 
En sån har jag med haft :) Irländare. En riktig nonchalant herre så fort han såg en bom. Vi brukade skoja att han hade missuppfattat vad hoppning gick ut på; att han trodde att det var meningen att det skulle låta ”klonk” varje gång man hoppade :rofl: Däremot var han exemplarisk i terrängen.

Det blev bättre efter några år med MASSOR av bom-arbete, gå i skogen, klättra, allmän vara kvick och lyfta-på-fötterna-träning. Och sen blev det bättre när hindren blev lite högre. Så fort man höjde till över en meter så skärpte han sig och rundade till språngkurvan.
Men kunde inte hoppa med lätta bommar, det märkte han direkt och rev som bara den.

För oss var det en kombination av att han gått jakt som ung, var allmänt oriden och omusklad och att han helt enkelt var en riktig klumpeduns rent allmänt, han var även ganska korkad och långsam i huvudet. Och det sista är ju svårt att göra något åt. Men han var en underbar häst :love::love: Jag var heller inte så intresserad av att göra nån hoppkarriär, utan var nöjd om vi kunde klara oss igenom banhoppningsmomentet i fälttävlan. Min hopptränare sa till slut att ja, vissa hästar är helt enkelt inte så försiktiga. De kan förbättras med god ridning och bra träning, men är de inte naturligt rädda om sig är det inte mycket att göra.
En positiv sak med hans oförsiktighet var ju att om vi typ kraschade in i ett hinder brydde han sig inte så mycket, utan hoppade glatt och ärligt vidare. Inga självförtroende-dippar här inte :heart

Låter som att det finns många likheter mellan våra, sen är min rätt kvick och snabbtänkt i övrigt, lite fullblodstyp så verkligen inte tung eller klumpig i sina rörelser i övrigt.
Men, som du säger är ju fördelen att de inte är rädda för något eller tittar på något. Är övertygad om att hon skulle kunna glänsa i terrängmomentet i fälttävlan😁
 
Min irländare kan riva om jag blir det minsta hängande i munnen. Det gäller att bli klar innan hindret så jag kan lägga fram handen ganska rejält. Då river han sällan.
 
Känner att jag skulle behöva lite tips och idéer då jag har slut på egna..

Jag har ett 12-årigt sto som jag har haft i ca 2,5 år. Jag importerade henne direkt från Irland själv där hon hade gått en del terränghoppning, inte så mycket banhoppning och därav inte så välskolad för sin ålder. Däremot otroligt hoppglad och positiv, hoppar allt i alla lägen MEN hon river nästan alltid 1-2 hinder i varje klass på tävling, och då pratar vi klasser mellan 80-100cm vilket är vad vi har hoppat hittills. Det spelar alltså inte så stor roll vilken höjd vi hoppar, det är inte där problemet ligger. Till synes kommer hon rätt på hindren men river ändå.

Hon är checkad helt UA av både veterinär och equiterapeut.

Tränat för flera olika tränare, men känns inte som att någon kan direkt sätta fingret på varför det sker. Givetvis händer det att vi kommer fel, obalanserat och andra saker som går att rätta till för mig som ryttare, men jag syftar på de gånger som vi kommer i ett bra tempo, i balans och till en bra avsprångspunkt men ändå får nedslag.

Jag gör mycket övergångar och tempoväxlingar samt studs för att få henne kvick och snabbtänkt samt att stärka upp galoppen. Men galoppen är inte dålig utan åtminstone medioker. Känns som att 80-100cm ska kunna hoppas felfritt utan jättemycket styrka.

Börjar bli otroligt omotiverande att tävla och träna, samtidigt som både hon och jag älskar att hoppa.

Så till min fråga, har någon haft ett liknande problem och har ni kunnat få det till det bättre? Eller ska man bara inse att hon inte
Känner att jag skulle behöva lite tips och idéer då jag har slut på egna..

Jag har ett 12-årigt sto som jag har haft i ca 2,5 år. Jag importerade henne direkt från Irland själv där hon hade gått en del terränghoppning, inte så mycket banhoppning och därav inte så välskolad för sin ålder. Däremot otroligt hoppglad och positiv, hoppar allt i alla lägen MEN hon river nästan alltid 1-2 hinder i varje klass på tävling, och då pratar vi klasser mellan 80-100cm vilket är vad vi har hoppat hittills. Det spelar alltså inte så stor roll vilken höjd vi hoppar, det är inte där problemet ligger. Till synes kommer hon rätt på hindren men river ändå.

Hon är checkad helt UA av både veterinär och equiterapeut.

Tränat för flera olika tränare, men känns inte som att någon kan direkt sätta fingret på varför det sker. Givetvis händer det att vi kommer fel, obalanserat och andra saker som går att rätta till för mig som ryttare, men jag syftar på de gånger som vi kommer i ett bra tempo, i balans och till en bra avsprångspunkt men ändå får nedslag.

Jag gör mycket övergångar och tempoväxlingar samt studs för att få henne kvick och snabbtänkt samt att stärka upp galoppen. Men galoppen är inte dålig utan åtminstone medioker. Känns som att 80-100cm ska kunna hoppas felfritt utan jättemycket styrka.

Börjar bli otroligt omotiverande att tävla och träna, samtidigt som både hon och jag älskar att hoppa.

Så till min fråga, har någon haft ett liknande problem och har ni kunnat få det till det bättre? Eller ska man bara inse att hon inte är försiktig nog för att hoppa felfritt? Jag har inga stora ambitioner men skulle ändå vilja kunna plocka lite placeringar i lägre klasser åtminstone.

Finns det något mer man kan göra? Någon övning som förbättrar tekniken/språngkurvan?

Allt är välkommet!😁

jag har haft en häst som var så, han blev efter tids träning klockren i terrängen, verkligen pepp på det, helt ok i dressyren även om han kunde spänna till lite låg vi alltid runt 65 men banhoppningen blev svår för oss, dels att han kunde sluta svara fram eller titta på något utanför banaN och då springa rätt igenom hinder, på träning hoppade han ofta bra och var avslappnad men även där (även när vi kom helt rätt) så rev han utan anledning.
Pratar om höjder mellan 80cm-1m nu. Min teori var inte att han var oförsiktig utan snarare lite avstängd? Menar inte att din är det men så var det för oss. En del hästar kanske inte är hopptävlingshästar.
hur som så efter att vi gått omkull i ett hinder tappar jag förtroendet och sålde honom senare, nya ägaren visste om problematiken men provade att hopptävla På KM-nivå med de kom inte runt banan så hen lade ned hopptävlandet.
 
Jag har haft ett hbl-sto som hade ett nerslag per runda oavsett klass. Hon var fantastisk på att ge sin ryttare självförtroende för hon bangade ALDRIG, men försiktighet var inte hennes grej.
I sällsynta fall var hon felfri på hinder, men jag vågade sällan rida riktigt fort på henne för då ramlade det ännu fler bommar :D.
 
Känner att jag skulle behöva lite tips och idéer då jag har slut på egna..

Jag har ett 12-årigt sto som jag har haft i ca 2,5 år. Jag importerade henne direkt från Irland själv där hon hade gått en del terränghoppning, inte så mycket banhoppning och därav inte så välskolad för sin ålder. Däremot otroligt hoppglad och positiv, hoppar allt i alla lägen MEN hon river nästan alltid 1-2 hinder i varje klass på tävling, och då pratar vi klasser mellan 80-100cm vilket är vad vi har hoppat hittills. Det spelar alltså inte så stor roll vilken höjd vi hoppar, det är inte där problemet ligger. Till synes kommer hon rätt på hindren men river ändå.

Hon är checkad helt UA av både veterinär och equiterapeut.

Tränat för flera olika tränare, men känns inte som att någon kan direkt sätta fingret på varför det sker. Givetvis händer det att vi kommer fel, obalanserat och andra saker som går att rätta till för mig som ryttare, men jag syftar på de gånger som vi kommer i ett bra tempo, i balans och till en bra avsprångspunkt men ändå får nedslag.

Jag gör mycket övergångar och tempoväxlingar samt studs för att få henne kvick och snabbtänkt samt att stärka upp galoppen. Men galoppen är inte dålig utan åtminstone medioker. Känns som att 80-100cm ska kunna hoppas felfritt utan jättemycket styrka.

Börjar bli otroligt omotiverande att tävla och träna, samtidigt som både hon och jag älskar att hoppa.

Så till min fråga, har någon haft ett liknande problem och har ni kunnat få det till det bättre? Eller ska man bara inse att hon inte är försiktig nog för att hoppa felfritt? Jag har inga stora ambitioner men skulle ändå vilja kunna plocka lite placeringar i lägre klasser åtminstone.

Finns det något mer man kan göra? Någon övning som förbättrar tekniken/språngkurvan?

Allt är välkommet!😁
Jag instämmer med föregående talare. Mina rivare har blivit bättre med bättre kondition, styrka och när de kommit loss från handen.

Det är ett svårt problem, för det är så små saker som gör skillnad så det är inte säkert att man märker när man gör fel. Men man märker när man gör rätt och hästen slutar riva! ;)

Mvh,
Lady_S
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 003
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 752
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 485
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 116
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp