HÄST SOM DARRAR NÄR DEN ÄTER

B

**BORTTAGEN**

MIN HÄST DARRAR I BENEN (GANSKA MYCKET) NÄR HON FÅR KRAFTFODER. SPECIELLT NÄR HON GÅR IN PÅ KVÄLLEN. KAN IBLAND SE UT SOM OM HON SKA FALLA FRAM, NER I SIN MATBYTTA. HON ÄR 7 ÅR OCH FÖR ÖVRIGT FRISK, HON ÄR ETT SV HALVBLOD. VERKAR SOM OM HON BLIR ALLDELES TILL SIG FÖR LITE KRAFTFODER, SÅ FORT DET ÄR SLUT OCH HON GÅR ÖVER TILL HÖET SÅ SLUTAR HON. HAR NÅGON VARIT MED OM SAMMA ELLER HÖRT NÅGOT LIKNANDE????
 
Jag har sett samma sak på tt flertal hästar. Fast de darrar inte så mycket, men liksom rycker i frambenen eller lyfter ett och "luftspringer" med det. typ krafsr i luften. Jag vet inte vad det beror på, kanske har den hästen behövt slåss för sin man ngn gång. Är din häst låg i rang?
 
TACK FÖR DIT SVAR. HON ÄR HÖGST I RANG AV 4 HÄSTAR. ÄVEN EN ANNAN HÄST DARRAR LITE MEN INTE SOM HON, HON SER VINGLIG UT, MEN DET ÄR JU BARA NÄR HON ÄTER KRAFTFODER SÅ JAG KAN INTE TÄNKA MIG ATT HON SKULLE VARA SJUK FÖR DÅ BORDE HON JU DARRA OCH VINGLA LITE DÅ OCH DÅ. VI HAR ÄVEN HAFT HÄSTAR SOM LYFTER ETT FRAMBET OCH KRFSAR I LUFTEN VID FODRING MEN DET SER MER OK UT.
 
Om du trycker ur Caps lock så får du nog fler svar på ditt inlägg. Att skriva med stora bokstäver är det samma som att skrika och det ser inte särskilt trevligt ut.
Som du säger så borde hon darra vid fler tillfällen om det är nåt fel. Jag gissar att hon blir alldeles till sig över kraftfodret eller att hon anstränger sig att äta upp det så fort som möjligt (och därför darrar) för att ingen ska ta det från henne. Är du orolig tycker jag du ska rådfråga en veterinär.
 
De vaktar maten. Kan stå med lyft ben hela tiden, stå och skrapa med det etc. Gäller ju att hålla maten för sig själv och få i sig den så fort att inga andra kommer och stjäl den. De fattar ju inte att det inte kommer in andra hästar i deras box och tar kraftfodret.

Ranghöge valacken står med en hov lyft hela tiden när han äter. Trots att INGEN skulle våga stjäla mat av honom ens om de kunde, och trots att han faktiskt glatt delar med sig om det är så. Men instinkten säger "vakta maten" och frambenet åker upp. Sen att han inte skulle försvara maten och att tom katten kan sätta sig i krubban när han äter och säga "hej, ska vi leka?" är en annan femma =)
 
Tack för era svar, jag har pratat med 3 veterinärer, 2 säger att det är maten som framkallare det, 1 sa hemska saker om blodtrycksfall, lågt blodsocker, eller blodsamling i bakhasorna mm. Jag gjorde ett prov i går när jag tog in dom, hon fick bara hö, stod där lugnt och mumsade, kom fram till boxdörren och undrade var är kraftfodret... Sen ställde jag in det och då började hon skaka och vingla lite. Om det vore en sjukdom borde det ju hända då och då, även när hon böjer ner huvudet och äter hö. Jag ska sluta oroa mig nu. Tack. :rofl:
 
De flesta hästar i vårt (förra) stall kör upp ena frambenet och "kör" med det när de får kraftfoder. Min dam gör ALLTID så. Däremot är hon inte vinglig och darrig, utan hårt och bestämt kör hon med benet böjt. Ser jätteroligt ut.
Men hur förknippar de frambenet med att vakta, egentligen? De blir väl bara mer "sårbara" om de inte står på alla ben...? Jag misstänkte att det fanns en anledning till beteendet, men jag visste inte att det var vaktinstinkter?! Knasbertor är vad de är, hästarna! :banana:
 
Kan meddela vad jag har hört, vet inte om det är santa lls. Men jag har hört att det tycker det är gott och därför lyfter på ena frambenet och ibland kan veva lite med det i luften.

behöver dock inte va sant eller så är det så.
 

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
640
Senast: skiesabove
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
601
Senast: Murray
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 048
Senast: Kalkon87
·
Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
950
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp