Häst som gått med föl??

L

linabergmer

Hejsan!
Idag fick jag min foder häst, som oxå idag skildes från sitt föl.
Hon har fortfarande mjölk kvar i juvret, jag har mjölkat henne idag för juvret kändes lite spänt.
Men om jag mjölkar henne så producerar hon ju mer mjölk, finns det något sätt som man kan få mjölken att försvinna fortare?
Finns det stor risk att hon kan få juver inflamation eller någon annan sjukdom?

Tacksam för svar!

Och tack på förhand!

Mvh Lina
 
Motion och ta bort allt kraftfoder! Mjölka INTE ur. Håll koll på tempen så du märker i tid om hon börjar bli dålig.
 
Jag gör som tidigare skrev, efter motion blir juvret mjukare direkt. Håll koll på juvret såklart så märker du fort eventuella förändringar.
 
Oki, tack, bara motion man ska ge inget annat som hjälper?, vad ska hästarna ha för temp ungefär?
 
Normaltemp ligger runt 38. Fråga gärna ägaren om hon/han vet vad just den här hästen brukar ligga.
 
Oki, tack!

Hur mkt motion tror ni behövs?

Om dom springer o rör sej mkt i hagen?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 334
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Dagbok Idag för femton år sen köpte jag min tredje häst. Älskade Ariel, som egentligen inte ens var till salu. Vi har hunnit vara med om...
Svar
3
· Visningar
1 853
Senast: pannkaka
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 167
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp