Bukefalos 28 år!

Häst som inte vill gå fram!?

Ofeigur1979

Trådstartare
Hej! Min unghäst vill inte ta ett steg fram i ridning men det går bra när jag tränar vid hand. Min medryttare red i går och han vägrade gå framåt fast hon hade piska i baken och smackade och hade sig. Det krävdes att jag tog tag i han i nosgrimman lite lätt så gick han direkt. Men så fort jag gick iväg en bit eller släppte så stod han still! Någon som har ngr tips hur man kan göra? :confused:

Jenny
 
Sv: Häst som inte vill gå fram!?

Eftersom han är en unghäst så kanske ni måste ta ett steg tillbaka, låt någon gå brevid honom tills han känner sig trygg att gå själv. Du ska vara glad att han visar att han inte känner sig riktigt säker, ärliga hästar lever längre :) Min frieser gjorde precis lika när han var ung så det var bara att ta ett steg tillbaka, efter några ggr så hade han fått tillbaka självförtroendet
 
Sv: Häst som inte vill gå fram!?

Ja det får bli så. Han lär sig väl så småningom att gå fram även utan mig brevid=)
 
Sv: Häst som inte vill gå fram!?

Har du möjlighet att rida ut med någon annan häst så kanske han lättare vågar gå fram. Först rida bakom, sen kanske rida bredvid varandra och till sist se försöka få den att gå först, de är viktigt att hästen får upp förtroende och vågar själv fram och vara först. Är det när ni ska rida ut som hästen vägrar eller också i manegen/plan? De kommer nog att lösa sig :)
 
Sv: Häst som inte vill gå fram!?

Ja det kan vara en bra ide. Nu är det ju iof första gången i hagen som hon rider utan mig brevid så det kan ju bli bättre när han går på en liten väg utanför hagen. Vi testar oss fram så får vi se=) tack för svaren:laugh:
 
Sv: Häst som inte vill gå fram!?

Jag skulle också säga lite; börja om lite smått!
Förstår han alla hjälper från marken? Hur reagerar han om man longerar honom med ryttare
på ryggen osv?
Lycka till :-)
 
Sv: Häst som inte vill gå fram!?

Har du testat att introducera tömkörning? Super för framåtbjudningen och självförtroendet.
 
Sv: Häst som inte vill gå fram!?

Frän marken funkar allt. Har inte testart tömkörning iof.=) Tack ! att jag inte tänkte på det!
 
Sv: Häst som inte vill gå fram!?

jepp, tömkörning de är säkert en bra idé. :) de där skall jag också komma ihåg när jag skaffar min andra unghäst en dag :)
 
Sv: Häst som inte vill gå fram!?

Provade tömkörning i början men det då blev det full fart istället så jag inte han med haha Nu kanske han är mognare och kan lyssna bättre på mig.=)
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 485
Senast: zarmino
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 318
Senast: Mabuse
·
Ridning Det diskuterades lite i en tråd för inte så länge sedan angående paus för att hästen bajsar i dressyrprogram, vilket gjorde att jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 316
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 283
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp