Häst som kickar.

H

Hannzo

Rider en häst som kickar ibland då man borstar henne. Inte ofta.
hon kan även kicka då man ska kratsa bakhovarna.
När man ska sadla henne så bits hon o sparkas hon som bara den. Hon är en :devil: då..

Hon brukar springa in i boxen när man ska tränsa av henne också..

Varför gör hon såhär??
Kan man göra något som får det att bli bättre?? :confused:
 
Kickar hon när du borstar på något speciellt ställe på kroppen?
Jag kan ju bara svara för vad Jag tror och vad jag hade gjort, men jag hade kollat upp hästen. Med tanke på att hästen kickar när bakhovarna ska kollas, även när hon ska sadlas (kolla även över utrustningen, såklart). Hästen gör det nog inte för att vara en :devil: utan för att h*n vill uppmärksamma att någonting är fel.
 
Tycker att det låter som att hon har ont och inte tycker att det är speciellt kul att bli riden. Är hon kollad av equiterapeut?
 
Om hästen kickar o bits när man ska sadla, skulle inte du bry dig??!
 
Jo, det tror jag också..
Men det e som sagt inte min häst, men vill ju inte direkt riskera att få ett ben avsparkat.. :crazy:
 
Beror på hur mycket det är. Min valack grinar illa när man borstar/sadlar honom och det är för att han är kittlig. Har köpt en extra mjuk borste och ger B-vitamin så blir han mindre grinig.
 
Säker?
Hans kittlighet kan bero på att han har spänningar i kroppen.
 
Som jag ser det är hon väldigt kittlig eller så har hon ont nånstans. Att hon även är grinig vid sadling, och när man lyfter bakbenen kan tyda på att det är smärtrelaterat.
 
min e jättekitlig under magen och insidan på bakbenen,när man borstar där gäller de och passa sig,men en supermjuk borste och rejäla tag så går de bättre och bättre..

Men att den springer in i boxen och dyl låter ju inte bra,antingen har den ont lr så driver den med dig.
 
Att hon springer in i boxen när du tränsar av tror jag är av olydnad. Bli lite arg och säg åt henne att "sådär gör man inte!", beröm henne när hon lyssnar på dig.

Jag sköter en häst som också är kittlig, dock inte så mycket som den häst du sköter (bilden =)). Han brukar lyfta upp bakbenet men då säger jag till honom, för jag vet att han kan bli ryktad utan att han gör så, han har nämligen lite olika humör ibland. Ibland är han snäll som ett lamm och ibland är han sur som en citron och lyssnar inte alls på mig, och då måste jag stå på mig! Han gillar förresten piggborste mer än rotviska. Har din häst också olika humör? I så fall så måste du också stå på dig och säga ifrån. Annars så kanske du ska prata med någon kunnig, för det är inte kul att sköta en häst som är sådan att man blir rädd för den, för det skulle jag bli om den inte lyssnade på mig!

Hoppas att det löser sig!
 

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 490
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
450
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
696
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 331
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp