Bukefalos 28 år!

Häst som kniper med svansen, varför?

T

Trollungen

Hästen i fråga kniper med svansen åt ena hållet om ni förstår hur jag menar. Har även svårare för att sätta under det benet den kniper mot vid t ex galoppfattningar. Min tanke är att hästen kan vara låst i sidan den kniper åt, men kan det vara så enkelt att den bara är svagare i den sidan?

Inte min häst, bara nyfiken...
 
Sv: Häst som kniper med svansen, varför?

Finns ju många orsaker..
Den kan ha ont i ena sidan av ryggen/ryggmusklerna, den kan vara lite mer otränad i ena sidan, vara född sned eller ha lätt skolios osv.
Mao måste man nog veta om den alltid varit sned, och man måste nog få den undersökt av veterinär ev röntgad, för att veta varför.
 
Sv: Häst som kniper med svansen, varför?

Hästen i fråga kniper med svansen åt ena hållet om ni förstår hur jag menar. Har även svårare för att sätta under det benet den kniper mot vid t ex galoppfattningar. Min tanke är att hästen kan vara låst i sidan den kniper åt, men kan det vara så enkelt att den bara är svagare i den sidan?

Inte min häst, bara nyfiken...

Hej! Bara svagare tror jag inte, däremot problem och spänningar i de muskler som har och göra med framåtdrivande och galoppfattningarna. Det finns en muskel som har sitt ursprung från de två första svanskotorna och som fortsätter ner längs benet på "baksidan". Inte så konstigt att hästen kniper med svansen om den muskeln och kort och spänd, visst? :) Svårt att förklara utan att kunna visa men det låter som stretching av denna muskeln och massage skulle kunna hjälpa hästen. Be en massör visa och hjälpa :) Lycka till!
 
Sv: Häst som kniper med svansen, varför?

Tack båda två för era svar! Då är jag inte helt ute och cyklar iaf ;) Ska framföra era svar till ägaren så hon får ta ställning till hur hon vill göra :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 383
Senast: Ridinglady
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
719
Senast: Blyger
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 351
Senast: iNHALE
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 071
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp