Häst som "puffas".

H

Hannzo

Häst som \"puffas\".

Är medryttare på ett sto som ofta puffas på en. Och hon har väldigt svårt för att stå still.
Om man står framför henne så kan hon när som hellst slå upp huvudet. Inte skönt att bli nockad. :crazy: AJ!

O hon har även svårt för att stå still. Några tips? :idea:
 
Re: Häst som \"puffas\".

Min sköthäst brukar stå och tokslå med huvudet i luften. det är grymt irriterande, och man får akta sig så man inte får en nock... en sak du kan prova som jag jobbar med är att vänligt men bestämt lägga en hand över nosryggen och "hålla fast/hålla bort" huvudet och säga ett bestämt Nej eller Fy! det atr lång tid, men efter ett tag borde hästen fatta det...
 
Re: Häst som \"puffas\".

Det är ett sätt för hästen att visa vem som bestämmer. Skjut bort huvudet på hästen nästa gång, ja alltså inte med närmsta jaktgevär men med handen över tex nosryggen, om hästen knuffas igen gör du tillbax igen.
En vacker dag om inte allt för länge slutar hon....Min häst knuffar inte mig längre men nytt folk som ska hälsa på henne knuffar hon all världens väg.... :o :D
 
Re: Häst som \"puffas\".

Haha.. Min häst är likadan. Alla nya måste man prova om det går att putta och klia sig på. Men han skulle aldrig drömma om att göra det på mig.
 
Re: Häst som \"puffas\".

backa hästen ordentligt ca 10m.sen gör du så varenda gång den puttar dig och till slut kommer den att välja att inte puttas.hästar är av naturen bekväma djur. /Tess
 
Re: Häst som \"puffas\".

Mitt sto puffade när hon blev tränsad. Det visade sig att hon hade ett genetiskt tandfel och var oerhört spänd i käkarna. När tandläkaren fixat henne i munnen så slutade hon puffas.

Jag ser tillbaka på hennes puffande som ett sätt för henne att försöka tala om att hon hade det jobbigt. Och det hade hon faktiskt oxå.
Så när du vet att det inte är något fysiskt problem så kan du ju alltid testa att:
Stå rak i ryggen och intala dig själv att du inte låter dig puffas på. Testa om det hjälper. Det är inte alltid att ord behövs för att man ska bli förstådd. ;)
 
Re: Häst som \"puffas\".

jag har hört att det är dominansbetéende, men jag vet inte vad man ska göra åt det! :confused:
 
Re: Häst som \"puffas\".

Regel nummer 1: kolla så att det inte finns några fysiska fel som orsakar puffandet. Regel nummer 2: Stå aldrig framför en puffande häst. Det är så tråkigt att gå omkring med blåtiror och spruckna läppar :crazy:

Min gamling puffade/buttade alltid mig vid tränsning. Jag kollade först upp så att det inte var några tandproblem etc och när sedan allt var okej så började jag min "fight". Varje gång när jag tränsade så vinklade jag armbågen lämligt så att han slog sig själv på armbågen varje gång han knuffade till mig. Jag rörde mig alltså inte. Man kan jämföra det med att han slår i huvudet i något. Detta koncept gjorde att han efter 2-3 ggr gav sig att butta på mig. Sedan var ju alla andra tvungna att göra samma sak eftersom han testade alla. Han slutade ganska omgående med sin olat. :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 345
Senast: MiniLi
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 315
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
462
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 322

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp