Häst som rusar vid uteritt

methol

Trådstartare
Jag har en medryttarhäst som jag rider ett par dagar i veckan. Har gjort det sen typ 3 månader. Hon kan ofta vara ganska stark i galoppen vid uteritter men lyssnar ändå och det går att få henne att sakta av. Jag har dock fått höra innan att hon kan sticka iväg och det gjorde hon alltså idag. Första gången fick jag stopp på henne ganska snabbt, men så tyckte tjejen jag rider med att vi skulle försöka igen eftersom hon brukar kunna göra så enstaka gång och sen är det bra. Den andra rusningen fick jag verkligen inte stopp på henne. Det var längesen jag red så jag hade inte så många knep att ta till annat än att försöka sitta tillbaka och hålla tillbaka tyglarna och pulsera med tyglarna, efter typ 300 meter eller så saktade vi av och stannade (oklart om det var på grund av min inverkan eller på grund av att hon tyckte det var dags 😁). Denna gången red jag utan bett (hackamore) och den andra medryttaren (hon har nyligen slutat) brukar kunna rida på hackamore och även galoppera på hemvägen, vilket var det vi gjorde idag. Skulle inte säga att jag blev rädd, försökte mest bara få stop på henne. Den andra ryttaren (vars mamma äger hästen och som rider henne regelbundet) sa att jag borde ”såga” tyglarna för att få stopp på henne och att om jag bara håller tillbaka så får det hästen att sticka ännu mer. Nu tänker jag i förebyggande syfte... Hur ska jag göra för att undvika att hon rusar sådär? Och hur får jag stopp på henne när hon väl är igång? Obs. Hon skenar alltså inte på grund av rädsla eller så, hon rusar mest iväg i okontrollerad galopp...
 
Jag hade ett sto som ibland drog och med henne fick jag ta tag i ena sidan släppa och sen ta tag i andra sidan och samtidigt använda rösten
 
@methol jag hade inte galopperat ute innan du hittat lite bättre knappar och där bromsen funkar. Börja med att rida i lägre gångarter och skola hästen för gas och broms. När allt funkar i skritt och trav och hästen inte går i spänning mot dina hjälper kan du prova galopp. Galoppera några språng, sakta av, skritta. Långa tyglar i skritten där hästen direkt kommer ur ev spänning från galoppen. Då kan du fatta galopp/ galoppera en liten sträcka igen. Osv.

Målet ska vara att hästen inte hamnar i spänning alls i galoppen även om den blir pigg och het. Det ska gå att galoppera i god fart men när du saktar in ska hästen svara och i skritt ska den direkt kunna gå på lång tygel. När du kortar upp tygeln igen för att gå in i en högre gångart ska hästen inte gå in i spänning utan skritta kvar avslappnat på kort tygel tills du ger hjälpen.

Lycka till !
 
Senast ändrad:
Såga ska du absolut inte göra. Däremot kan att ta och ge i omväxlande höger och vänster tygel ( dvs. krama omväxlande höger och vänster tygel) fungera bättre än att bara hålla emot och/elller att ta och ge i båda tyglarna samtidigt. Det viktigaste är dock att du bromsar med sitsen. Det gör du enklast genom att helt enkelt sitta emot varje steg och det utan att spänna dig så att du hamnar ovanför sadeln. Din sits ska vara djupt ner i sadeln, avslappnad men ändå "gå emot" nästa steg. Att galoppera hemåt är ett riskmoment så det kan vara vettigt att undvika det helt.
 
Galoppera i uppförsbacke så får du en tröttare häst. Ingen har sagt något om bettet så jag vet inte men jag tycker inte om hävstångsbett, så svårt att veta vad som är inverkan, men jag är inte van och tycker inte om hävstången.
 
Jag har en medryttarhäst som jag rider ett par dagar i veckan. Har gjort det sen typ 3 månader. Hon kan ofta vara ganska stark i galoppen vid uteritter men lyssnar ändå och det går att få henne att sakta av. Jag har dock fått höra innan att hon kan sticka iväg och det gjorde hon alltså idag. Första gången fick jag stopp på henne ganska snabbt, men så tyckte tjejen jag rider med att vi skulle försöka igen eftersom hon brukar kunna göra så enstaka gång och sen är det bra. Den andra rusningen fick jag verkligen inte stopp på henne. Det var längesen jag red så jag hade inte så många knep att ta till annat än att försöka sitta tillbaka och hålla tillbaka tyglarna och pulsera med tyglarna, efter typ 300 meter eller så saktade vi av och stannade (oklart om det var på grund av min inverkan eller på grund av att hon tyckte det var dags 😁). Denna gången red jag utan bett (hackamore) och den andra medryttaren (hon har nyligen slutat) brukar kunna rida på hackamore och även galoppera på hemvägen, vilket var det vi gjorde idag. Skulle inte säga att jag blev rädd, försökte mest bara få stop på henne. Den andra ryttaren (vars mamma äger hästen och som rider henne regelbundet) sa att jag borde ”såga” tyglarna för att få stopp på henne och att om jag bara håller tillbaka så får det hästen att sticka ännu mer. Nu tänker jag i förebyggande syfte... Hur ska jag göra för att undvika att hon rusar sådär? Och hur får jag stopp på henne när hon väl är igång? Obs. Hon skenar alltså inte på grund av rädsla eller så, hon rusar mest iväg i okontrollerad galopp...

Galoppera inte ute om hon gör sådär. Varje gång hon sticker så förstärker du beteendet, och snart är det en vana att vara olydig - för galopp ute = full kareta. Slarvigt av din ridkamrat att vilja galoppera igen när din häst just dragit iväg, det är bara dumt att provocera fram sånt.

Se till att den är lydig i skritt och trav. När du galopperar så rid först och rid bara tre-fyra språng, sedan direkt ned i skritt och beröm - avslappning. Läs @mackan s inlägg, jag håller med helt.

Målet är att aldrig hamna i en situation där hon sticker, du ska inte såga i tygeln, lösningen är inte att göra henne illa. Rid mjukt och fint, ha henne rundad, med fokus på avslappning. Först ingen galopp alls. Sedan bara ytterst korta galopper, sedan längre i takt med att hon håller sig lugn.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
841
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
723
Senast: Lutten
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 966
Senast: JohannaB
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp