Häst som rymmer

Har du blank tråd? Annars, sätt en sån på lämplig höjd. Om möjligt, koppla ett eget aggergat till den tråden 😇
Vanlig eltråd just nu, den blanka verkar lite halvsvår att hitta?
Har ingen erfarenhet alls av hur den är att sätta upp och hantera.
 
Har nyss tömt gödselplattan så skulle nog fungera dåligt 😅

Ska försöka få till en till tråd med jord kopplat direkt till.

@skogaliten aldrig hittat någon info på aggregatet (är gammalt) så antalet jordspett är nog underdimensionerat helt enkelt.

Idag går hon i rundcorallen och har inte tagit sig ur den. Sätta brädor runt hela hagarna är inte möjligt överhuvudtaget, kan lika gärna köpa en ny häst för de pengarna det skulle kosta.
Inte ens information om fabrikat/märke?

Vissa av de gamla aggregaten (15 år+) är väldigt hållbara (gammaldags hög kvalitet).

Prova att mäta på tråden enligt ovan, och så mät på jordspettet.

Om antalet volt på jordspettet är mer än 300 volt, så behövs mer jordning. Komplettera med ett till jordspett (minst 3 meter från första - använd matarkabel mellan jordspetten, se till att det god kontakt ). Mät igen på jordspettet längs bort, fortfarande mer än 300 volt? Då behövs ett jordspett till. Fortsätt så tills antalet volt på jordningen gått ner till rimlig nivå.

När jordningen fungerar, så bör/ska också "sprutten" (antalet volt och kraften i stötarna) på själva stängslet ökat rejält.
 
Vanlig eltråd just nu, den blanka verkar lite halvsvår att hitta?
Har ingen erfarenhet alls av hur den är att sätta upp och hantera.
Vad är "vanlig eltråd"?

Den tråd till hagar som håller längst, leder ström bäst, är lätt att skarva och spänna upp och samtidigt går sönder på ett bra sätt (utan att skada djuren nämnvärt) är försträckt dubbel eller trippel galvaniserad metalltråd. Denna sort tråd kallas för "High Tensile" som förkortas "HT-tråd".

Den finns i tjocklekar från 1,6 mm och uppåt. 1,6 mm tycker jag är så tunn att den blir svår att hantera, men duger bra till hästar. Jag föredrar 2,0 mm tråden.

OBS, metalltråden måste hållas ordentligt sträckt! Görs enklast med Gripples.
Exempel: https://www.lgprodukter.se/brand.html/gripple


Aluminium tråd leder ström extremt bra, men går av alldeles för lätt, och är svår att skarva.

De flesta elrep och elband leder ström mycket dåligt redan från början (några få sorter är bättre, men alla sorter är sämre än metalltråd), och rep/band går inte av när djur med panik springer på tråden (utan extra tillbehör), med risk för svåra skador. Dessutom så bryts plastmaterialet ner av UV-ljuset på bara några få år (de extra UV isolerade håller något år längre), och när ytan blir uppruggad börjar det växa lav och alger på den uppruggade plastytan, så att ledarna blir "bortisolerade" = väldigt dålig sprutt i stängslet.

Smal eltråd i plast, stängselwire, och taggtråd är så farligt för djuren (skaderisker) så att dessa varianter borde vara helt förbjudna.


Av olika skäl kollade jag runt på stängseltråd häromdagen för att se vad som gick att få tag på.

Det mesta fanns i lager.

Granngården har ett väldigt klent sortiment stängselgrejer tyvärr. Andra aktörer har bättre sortiment.

Det här är enligt mig "bästa metalltråden" i hållbarhet och ledningsförmåga:
https://www.bole.se/jarntrad-crapal-optimum
 
Vad är "vanlig eltråd"?

Den tråd till hagar som håller längst, leder ström bäst, är lätt att skarva och spänna upp och samtidigt går sönder på ett bra sätt (utan att skada djuren nämnvärt) är försträckt dubbel eller trippel galvaniserad metalltråd. Denna sort tråd kallas för "High Tensile" som förkortas "HT-tråd".

Den finns i tjocklekar från 1,6 mm och uppåt. 1,6 mm tycker jag är så tunn att den blir svår att hantera, men duger bra till hästar. Jag föredrar 2,0 mm tråden.

OBS, metalltråden måste hållas ordentligt sträckt! Görs enklast med Gripples.
Exempel: https://www.lgprodukter.se/brand.html/gripple


Aluminium tråd leder ström extremt bra, men går av alldeles för lätt, och är svår att skarva.

De flesta elrep och elband leder ström mycket dåligt redan från början (några få sorter är bättre, men alla sorter är sämre än metalltråd), och rep/band går inte av när djur med panik springer på tråden (utan extra tillbehör), med risk för svåra skador. Dessutom så bryts plastmaterialet ner av UV-ljuset på bara några få år (de extra UV isolerade håller något år längre), och när ytan blir uppruggad börjar det växa lav och alger på den uppruggade plastytan, så att ledarna blir "bortisolerade" = väldigt dålig sprutt i stängslet.

Smal eltråd i plast, stängselwire, och taggtråd är så farligt för djuren (skaderisker) så att dessa varianter borde vara helt förbjudna.


Av olika skäl kollade jag runt på stängseltråd häromdagen för att se vad som gick att få tag på.

Det mesta fanns i lager.

Granngården har ett väldigt klent sortiment stängselgrejer tyvärr. Andra aktörer har bättre sortiment.

Det här är enligt mig "bästa metalltråden" i hållbarhet och ledningsförmåga:
https://www.bole.se/jarntrad-crapal-optimum

Vad är stängselwire?
 
@skogaliten taggtråd är förbjudet till häst :)

Jag har elrep som jag tycker fungerat bra. Rymningarna är ett nytt påfund.

230 V 50 Hz /7,5 W kunde jag läsa på aggregatet nu. Equistop N65 kan modellen vara.
 
Japp, blir väl närmaste helgernas nöje :cautious::meh::rofl:
Räknade ut att det är ca 1 km tråd för att lösa ett till varv i vinterhagen..

Har lägsta tråden på 40 cm, men ska man dra över eller under den tror du? Liksom, brukar de krypa under helt eller kliva över den understa?
Hmmm jag hade nog satt den på ca 45-50cm. Då bränner det till om ponny försöker gå lågt och gå under, eller om dom sticker ut huvudet och försöker gå över.
 
@skogaliten taggtråd är förbjudet till häst :)

Jag har elrep som jag tycker fungerat bra. Rymningarna är ett nytt påfund.

230 V 50 Hz /7,5 W kunde jag läsa på aggregatet nu. Equistop N65 kan modellen vara.
Till häst är taggtråd förbjuden, men den är faktiskt tillåten till andra djurslag, t.ex. Nöt. Även kor borde få slippa eländet...

Om det heter "Equistop" så har jag hittat tillverkaren! Tysk firma, hemsida på tyska.
https://animalcare.horizont.com/de/weidezaungeraete-230-v1.html

Titta på bilderna om du inte kan läsa tyska, och försök hitta ett aggregat med samma design.

Aggregaten har tydligen bytt namn. från Equistop till att alla deras aggregat heter "Horizont".

Om det heter Equistop/Horizont N65 och jag har en korrekt uppfattning om hur tillverkaren namnsätter sina produkter, så ger aggregatet max 0,65 Joule i stötarna! Alltså hur du än jordar och har dig.

Det räcker för skrämma en nakenråtta med en elstöt, men inte en hårig Shettis som kommit på att det är möjligt att rymma.

Det här verkar vara en mycket nära släkting till ditt aggregat:
https://animalcare.horizont.com/de/p/horizont-230-v-weidezaungeraet-trapper-n45

Det här märket (AKO) gör bra aggregat med bra pris, och det finns reservdelar.
Den här modellen är bra om man har rymmare:
https://www.lgprodukter.se/product.html/elstangselaggregat-ako-power-n-3500---230-volt

Leta efter aggregat som ger åtminstone 2,5 Joule i stötarna, mer än 5 joule borde inte behövas.
 
Min ena shetlandsponny har fått den fula ovanan att börja rymma. Jag har staket med tre trådar (40, 80 och 120 cm), och hyfsad kräm i grejerna (baserat på när jag själv kommit åt stängslet).
Någon som har ett mirakeltips att testa?

Hästen är oskodd och har rätt mycket päls, så tänkte testa att klippa och se om det hjälper. De har fri tillgång på halm men p.g.a. shetlandsponny begränsad tillgång till annat grovfoder.

Hon förstör inget utan måste väl krypa ut. Aldrig kommit på hur hon rymmer.
Jag har skott mitt rymmarruss! Rymningarna har, peppar peppar ta i trä, minskat drastiskt. Det är nog två år sedan han rymde sist.
Mitt russ hoppar mellan trådarna så strömstyrka spelar ingen roll för rymmandet. Däremot hjälper ordentligt med ström mot "gräset är grönare på andra sidan tråden".. han står och töjer ut trådarna för att kunna beta utanför hagen.
Jag kommer klippa undersidan av halsen för att han ska känna strömmen :devil:
 
Jag har skott mitt rymmarruss! Rymningarna har, peppar peppar ta i trä, minskat drastiskt. Det är nog två år sedan han rymde sist.
Mitt russ hoppar mellan trådarna så strömstyrka spelar ingen roll för rymmandet. Däremot hjälper ordentligt med ström mot "gräset är grönare på andra sidan tråden".. han står och töjer ut trådarna för att kunna beta utanför hagen.
Jag kommer klippa undersidan av halsen för att han ska känna strömmen :devil:
Tanken med skor har faktiskt slagit mig med, men vore också lite synd för hon har fina barfotahovar.
Min ponny ska också klippas mera..
 
Vanlig eltråd just nu, den blanka verkar lite halvsvår att hitta?
Har ingen erfarenhet alls av hur den är att sätta upp och hantera.
Blank tråd finns på Börjes tex.

Man får se till att den är spänd (precis som alla sorts tråd, då de dels syns bättre men även går sönder bättre om de fastnar)
men jag har dragit det runt en hage utan problem, så det är inte jättesvårt att hantera.

Det blir betydligt mer kräm i en sån tråd. Min rymmarponny höll sej inne..
 
Du ska sätta en tråd som endast är kopplad till ett jordspett, tillräckligt bära den nedre tråden för att ponnyn ska komma åt båda trådarna när den kryper under. För, jag kan med 99,99% säkerhet säga att det är så rymningen sker.
Har du bra kräm på strömmen i trådarna så brukar det räcka. Här har det fått både extremt rymningsbenägna ston och rymmande unghingstar att stanna i hagen.
 
@ameo och @skiesabove vet ni om jordtråden måste gå hela vägen runt? Alltså i en slinga? Måste klura på något för öppningen till ligghallen isf.. och måste jordspetten sitta på samma ställe, eller kan man ha flera olika längs med staketet?
 
Tillräckligt mycket el, så rymmer ingen. Jag lovar dig. Skaffa ett riktigt starkt aggregrat och se till att det jordas ordentligt. Sätt gärna ståltråd istället för plasttråd. Då är det kräm i att.
 
Tillräckligt mycket el, så rymmer ingen. Jag lovar dig. Skaffa ett riktigt starkt aggregrat och se till att det jordas ordentligt. Sätt gärna ståltråd istället för plasttråd. Då är det kräm i att.
Att byta till ståltråd är ju inget man gör i en handvändning, behövs ofta starkare stolp och spänn-anordningar. Dessutom en helt annan prisklass.

Själv är jag nu inne i säsongen då det jordar dåligt för alla typer av staket (har en släkting med jättefina ståltrådsstaket). Det går ju inte att komma runt att hästarna inte jordar mot backen när det är torr snö. Det enda som hjälper mot det fenomenet är att sätta en jordtråd/koppla polar.
 
Att byta till ståltråd är ju inget man gör i en handvändning, behövs ofta starkare stolp och spänn-anordningar. Dessutom en helt annan prisklass.

Själv är jag nu inne i säsongen då det jordar dåligt för alla typer av staket (har en släkting med jättefina ståltrådsstaket). Det går ju inte att komma runt att hästarna inte jordar mot backen när det är torr snö. Det enda som hjälper mot det fenomenet är att sätta en jordtråd/koppla polar.
Sant, jag har dock en unghäst som rymt femtioelva gånger och det hjälpte att sätta en ståltråd mellan de vanliga plasttrådarna. Bytte inga stolp eller något, tror jag gav 400:- för tråden.
 
Att byta till ståltråd är ju inget man gör i en handvändning, behövs ofta starkare stolp och spänn-anordningar. Dessutom en helt annan prisklass.

Själv är jag nu inne i säsongen då det jordar dåligt för alla typer av staket (har en släkting med jättefina ståltrådsstaket). Det går ju inte att komma runt att hästarna inte jordar mot backen när det är torr snö. Det enda som hjälper mot det fenomenet är att sätta en jordtråd/koppla polar.
Nu är ju själva metalltråden, även den av hög kvalitet, billigare än rep eller band per meter.

Det som kostar är att man måste ha trästolpar eller grova plaststolpar (inte sådana där "trampa ner stolpar") och staga hörnen.

Å andra sidan så slipper man en massa underhåll varje år med ordentliga stolpar och hörn.

Spänner tråden gör man med Gripples nuförtiden. Dessa är billiga och lätta att använda
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
14 897
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp