Häst som rymmer

@ameo och @skiesabove vet ni om jordtråden måste gå hela vägen runt? Alltså i en slinga? Måste klura på något för öppningen till ligghallen isf.. och måste jordspetten sitta på samma ställe, eller kan man ha flera olika längs med staketet?
Bara en gång till: Ditt elaggregat är väldigt svagt.

Jag rekommendera varmt att byta ut det till ett starkare, oavsett om du sätter jordtrådar/extratrådar eller ej.

Fiffiga ponnyer kan tråckla sig igenom om de inte får stötar.
 
Tillräckligt mycket el, så rymmer ingen. Jag lovar dig. Skaffa ett riktigt starkt aggregrat och se till att det jordas ordentligt. Sätt gärna ståltråd istället för plasttråd. Då är det kräm i att.
Det finns en begränsning för hur starka stängselaggregat som får säljas i Sverige.

Och ponnyer som vill rymma brukar vara snabba på att springa under tråden, även om man har hur bra el som helst.
Av egen erfarenhet kan jag säga att det enda som fungerat på rymmande shetlandsponnyer här är att dra en extra jordad tråd, så att de får en ordentlig stöt - vilket de får även om man inte har något värsting-elaggregat - när de är på väg att krypa under trådarna. Den extra jordtråden kompenserar för halvbra jordning i övrigt och fungerar även torra somrar och snöiga vintrar.
 
Nu är ju själva metalltråden, även den av hög kvalitet, billigare än rep eller band per meter.

Det som kostar är att man måste ha trästolpar eller grova plaststolpar (inte sådana där "trampa ner stolpar") och staga hörnen.

Ja, och för mig så är iaf stolpsäsongen över om man inte hyr en stark jordborr. Tjäle du vet.

Och på 1km så har iaf jag ca 250 trästolp (var fjärde meter). Det skulle kosta mig 10 000kr minst om jag skulle byta alla stolpar till redigare trästolp, förmodligen närmare 20k. Jag har ganska tunna trästolp och skulle inte känna mig bekväm med att dra ståltråd på det, då vill jag ha redigare trästolp.

Så även om du har "rätt i sak" så är det ju inte ett särskilt pragmatiskt svar. Det är slutet på november i början på en finanskris, kanske inte läge för folk att grundrenovera hagen.
 
Ja, och för mig så är iaf stolpsäsongen över om man inte hyr en stark jordborr. Tjäle du vet.

Och på 1km så har iaf jag ca 250 trästolp (var fjärde meter). Det skulle kosta mig 10 000kr minst om jag skulle byta alla stolpar till redigare trästolp, förmodligen närmare 20k. Jag har ganska tunna trästolp och skulle inte känna mig bekväm med att dra ståltråd på det, då vill jag ha redigare trästolp.

Så även om du har "rätt i sak" så är det ju inte ett särskilt pragmatiskt svar. Det är slutet på november i början på en finanskris, kanske inte läge för folk att grundrenovera hagen.
Jag har 8 km med rovdjursavvisande stängsel. Innanför vilka både hästar och får går.

Förutom i hörnen och som "grindstolpar", så har jag 6 cm stolpar, mer behövs inte.

Men de flesta här på forumet har inte tjäle än.
 
Det finns en begränsning för hur starka stängselaggregat som får säljas i Sverige.

Och ponnyer som vill rymma brukar vara snabba på att springa under tråden, även om man har hur bra el som helst.
Av egen erfarenhet kan jag säga att det enda som fungerat på rymmande shetlandsponnyer här är att dra en extra jordad tråd, så att de får en ordentlig stöt - vilket de får även om man inte har något värsting-elaggregat - när de är på väg att krypa under trådarna. Den extra jordtråden kompenserar för halvbra jordning i övrigt och fungerar även torra somrar och snöiga vintrar.
Ja, det finns en begränsning för styrkan i aggregaten.

Den begränsningen ligger på 25 joules i stötarna. Ska man kraftigare aggregat så får man söka ett undantag hos Länsstyrelsen.
Det är skyhögt mer än vad jag menar med ett lite kraftfullare aggregat till för någon som TS.

En fårägare med måttligt stora hagar har ett aggregat på kanske 5-10 joules i stötarna.

Jag har två separata slingor på mina 8 km fem- och sextrådiga stängsel: en slinga med ett 15 joules aggregat, och en med ett 18 joules aggregat.

TS med sina två hektar, skulle nog vara betjänt med att ha ett aggregat på 2-5 joules i stötarna.

Många som har häst, har väldigt svaga aggregat, kanske därför att hästar normalt är väldigt känsliga för el.

TS aggregat har (såvitt gårdagens utredning är korrekt) 0,65 joules i stötarna. Det är pyttelite.

Många hästägare använder dessutom Elrep eller Elband till sina hästar. Dessa material leder ström väldigt dåligt redan från början, och bryts ner ganska fort, vilket gör att materialet leder ström ännu sämre.

Kombinationen svagt aggregat, och dålig ledare är liksom inget bra val om man har en rymningsbenägen häst.
 
Ja, och för mig så är iaf stolpsäsongen över om man inte hyr en stark jordborr. Tjäle du vet.

Och på 1km så har iaf jag ca 250 trästolp (var fjärde meter). Det skulle kosta mig 10 000kr minst om jag skulle byta alla stolpar till redigare trästolp, förmodligen närmare 20k. Jag har ganska tunna trästolp och skulle inte känna mig bekväm med att dra ståltråd på det, då vill jag ha redigare trästolp.

Så även om du har "rätt i sak" så är det ju inte ett särskilt pragmatiskt svar. Det är slutet på november i början på en finanskris, kanske inte läge för folk att grundrenovera hagen.
Dessutom så undrar jag om du verkligen hunnit få mer än någon cm tjäle än?
 
Ja, och för mig så är iaf stolpsäsongen över om man inte hyr en stark jordborr. Tjäle du vet.

Och på 1km så har iaf jag ca 250 trästolp (var fjärde meter). Det skulle kosta mig 10 000kr minst om jag skulle byta alla stolpar till redigare trästolp, förmodligen närmare 20k. Jag har ganska tunna trästolp och skulle inte känna mig bekväm med att dra ståltråd på det, då vill jag ha redigare trästolp.

Så även om du har "rätt i sak" så är det ju inte ett särskilt pragmatiskt svar. Det är slutet på november i början på en finanskris, kanske inte läge för folk att grundrenovera hagen.
Ett tips är att ha bra stolpar i hörnen och på raksträckorna räcker det med klena stolpar då dom bra behöver hålla uppe tråden och inte blir påfrestande i sidled så som hörnstolparna.
 
Okej större delen av hagens yttre gräns har nu kompletterats med en extra tråd direkt till jord. Anslutningskabeln till aggregatet behövde också bytas så det blev också gjort.

Ska förstärka sista lilla biten så snart jag kan och hoppas detta fungerar så länge.
 
Närmaste mätpunkten säger att det är cirka 1 meter just nu. 1cm var för typ en månad sen 😂.

Källa: https://tjaldjup.trafikverket.se/#/
Fast hur hårdgjorda ytor, t.ex. vägar (grus eller asfalt) leder kyla, och därmed tjälar, respektive mark av olika slag tjälar, är inte samma.
En håtrdgjord yta leder kyla väldigt bra, och tjälar fort med risk för halka, medan den andra ytterligheten, en fuktig torvmark tar väldigt lång tid på sig att tjäla. Åkermark/betesmark ligger någonstans i mellan, beroende på marktyp.
Finns snötäcke, så isolerar detta och tjälen tar lång tid på sig. Vid barmark och minusgrader går det fortare.
Så trafikverkets uppfattning som handlar om väghållning och halka är föga användbar för att bedömma om man kan köra ut en skogsmaskin på en viss plats.
Man brukar alltså snöröja/platta till snön på basvägarna, för att skapa tjäle...
 
Fast hur hårdgjorda ytor, t.ex. vägar (grus eller asfalt) leder kyla, och därmed tjälar, respektive mark av olika slag tjälar, är inte samma.
En håtrdgjord yta leder kyla väldigt bra, och tjälar fort med risk för halka, medan den andra ytterligheten, en fuktig torvmark tar väldigt lång tid på sig att tjäla. Åkermark/betesmark ligger någonstans i mellan, beroende på marktyp.
Finns snötäcke, så isolerar detta och tjälen tar lång tid på sig. Vid barmark och minusgrader går det fortare.
Så trafikverkets uppfattning som handlar om väghållning och halka är föga användbar för att bedömma om man kan köra ut en skogsmaskin på en viss plats.
Man brukar alltså snöröja/platta till snön på basvägarna, för att skapa tjäle...

Ja... Min hage är hårdgjord och kylan kom utan snötäcke 😅. Som den så ofta gör i november. Marken har varit stenhård i flera veckor redan, även nere på betet. Vi hade nyss en vecka med temperaturer på -13C till -17C varje dag.

När det börjar frysa på vet jag att jag har cirka 1 vecka på mig innan det går för djupt och blir omöjlig att stolpa utan att hyra jordborr. I slutet av oktober brukar backen börja frysa.

Men det är ju oavsett sjukt drygt att stolpa och skruva isolatorer i minusgrader, så jag liksom alla andra norrbottningar planerar för att få allt med hage och markberedning och flytta saker klart innan det fryser.

Jag glömde dock att ta in en gummimatta från uppbindningsplatsen i år -_-. Funderar på vad som blir bästa taktiken för att få upp den från marken nu, kanske får dra lös den med bilen eller nåt. Det är lite mildare den här veckan, så det kan gå.
 
Uppdatering ifall någon är nyfiken. Ponnyn har hållit sig innanför staketet i över en vecka.
Grannen hörde en häst skrika till en gång när han var ute och rastade hunden,när staketet var nytt. En teori är helt klart att ponnyn testade tråden och tja, fann upplevelsen oangenäm.

Tack för alla tips!!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
14 897
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp