Bukefalos 28 år!

Häst som ska sättas igång ordentligt, stärkande träningstips? Någon?

S

Sommartjej

Vad jag vet är "barock folk" väldigt duktiga på att bygga upp sina hästar så att de blir starka och hållbara :).

Jag ska låna en 12årig halvblodsvalack i sommar (3 månader).
Just nu rids han lätt i skogen ca varannan dag. Han är FET, omusklad, dålig kondition och stel. Senast han var igång på riktigt var i julas.
Han är rätt välutbildad och kan skänkelvikning, öppna, sluta osv.

Några tips om hur jag ska lägga upp hans träning?
Vet att öppna är stärkande och bra men kan jag arbeta honom i öppna när han är i så dåligt skick?
Hur lång tid kan man uppskatta att det tar det tills jag kan rida ordentligt?

Behöver alla tips som jag kan få :bow:
 
Tyvärr är det nog så att du måste lämna tillbaka hästen utan att ha kunnat rid ordentligt en enda gång. 3 månader är inte speciellt lång tid så om jag var du skulle jag nog rida lite som jag tror att hästen orkar och skippa hela tanken bakom uppbyggnad.

Jag antar att du har hästen för att du tycker det är roligt och inte för att rida till honom för någon annan, eller?

Lite öppna i skritt och kanske trav kan de flesta hästar klara. När du känner att han orkar så kan du börja testa om det funkar i traven också.

mvh Jessica
 
Nej, jag ska inte rida till honom utan bara rida honom för nöjes skull :)
Han ska säljas efter sommaren så det vore bra om han då är i någorlunda form :D
Därför ber jag er om tips och råd!

:bow:
 
Finns det inga hästfolk här som har erfarenhet av igångsättning och uppbyggnad av hästar? :confused:
 
Att utbilda och bygga upp en häst tar lång tid, betydligt längre än tre månader.

Vad jag förstår från det du beskriver så svarar jag så här:

1. Banta ner honom! Om han verkligen är så fet som du säger behöver han komma ner till en normal vikt.
2. Låt honom röra sig ut i skogen, kliva över stock och sten, gärna utan ryttare.
3. Börja grundutilda honom - för att veta hur du ska göra det, läs böcker, kolla gamla trådar här på Buke och allra bäst - gå en kurs för en instruktör.
 
Tack för dina tips!
Givetvis ska jag banta ner honom, han är inte enorm men han har börjat anta formen av en köttbulle vilken inte är smickrande för ett halvblod :crazy:
Jag ska börja med att rida honom mycket i skogen. Jag har rätt okej kondis själv så jag kan mycket väl tänka mig att gå vid sidan om någon/några dagar/vecka.
Jag har inte tänkt att börja utbilda honom inom det akademiska eftersom jag tycker att 3 månader är för lite tid samtidigt som han kommer att säljas efter sommaren och de som då köper honom kommer antagligen rida engelskdressyr.

Hästen är 12 år och har varit riden sen har var 5 år (reds in som 5-åring). Har är lite mer än grundutbildad inom den engelska ridkonsten. Så det är ju inte så att jag ska utbilda och bygga upp en häst på 3 månader.
Jag ska helt enkelt finslipa hans form och kondition, då han för tillfället inte rids mer än varannan dag pga. bristande intresse hos ägaren

:bump:
 
Jag skulle absolut fokusera på uteritter. Långa skritturer i varierad terräng, mixat med (efter pålles förmåga/form) kortare travpass och dressyrövningar. Inget som säger att man måste öva öppna på ridbanan :) Tycker det går jättebra längs en stig/grusväg men någorlunda jämnt underlag. Man kan ju göra små övningar i form av volter runt träd osv.
Fantasin sätter gränsen igentligen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 956
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! Min häst vrickade sig för ca 1 vecka sedan. Vi har varit in till vet och ultraljudat benet ok det visade ingenting utan hon sa att...
Svar
0
· Visningar
392
Ridning Hej! Har nyligen blivit medryttare till en 11-årig islandshäst och behöver tips. När ägaren köpte honom stod han på lösdrift och var...
Svar
8
· Visningar
1 610
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 843
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp