Bukefalos 28 år!

Häst som slickar på sitt sår?

Andira

Trådstartare
Tog av bandaget på min hästs sår (på skenbenet fram, sytt av veterinär, ska ta stygnen imorgon) och medans jag gick och hämtade ljummet vatten att tvätta med så hade hästen slickat upp såret så det blödde. Har väldigt liten erfarenhet av sårvård då jag har haft sån tur att de knappt aldrig skadat sig.
Är det vanligt att de gör så här? Är det farligt? Veterinären kommer ju imorgon men ville höra era erfarenheter. Nu fick det vara utan bandage med trätjära på för att hindra att flugorna rör det.
 
Det är ju lite sent nu, men till nästa gång så är det generellt bättre att låta sår vara bandagerade och inte byta förband mer än varannan/var tredje dag. Om du ska tvätta sår så använd enbart fysiologisk koksaltlösning som du sköljer med, undvik att peta i såret, och ta aldrig på salva, spray, kräm eller liknande om inte veterinären uttryckligen har ordinerat det. För bandagering av svåråtkomliga ställen rekommenderar jag varmt snögg animal polsterplast, ett klisterbandage där du kan sätta på en steril kompress (sorbact tycker jag är bäst, de motverkar infektion och fastnar inte i såret) och få som ett stort plåster att bara klistra på. Man brukar vilja undvika att djuren kommer åt att slicka på sår, jag skulle tro att det är för att de har bakterier i munnen som kan orsaka infektion och att det retar sårytan att de är där och pillar.

Jättebra att du får hjälp av veterinären idag, hoppas hästen läker snabbt.
 
Veterinären la bandage med specialkompress och annat, så hon ska ha bandage på tills det är så fint att det räcker med sprayplåster som finns hos veterinären. Det såg bra ut, ingen infektion och tydligen så tar så på benen lång tid att läka hos hästar. Fick specialkompress och klisterbinda så det räcker till en omläggning till. Känns bra att det läker som det ska. Nu kan hon ju inte slicka på det heller. Veterinären som sydde ville det skulle vara bart efter tre dagar, men nu gör jag som hon som var här idag säger.
 

Liknande trådar

Katthälsa I torsdags var Miss Li hos veterinären för att hon hade ett litet sår, cirka 2-3cm, som behövde tittas till. Veterinären konstaterade...
Svar
2
· Visningar
779
Senast: Bapelsin
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 130
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 087
Katthälsa Min katt låg på lur bakom gardinen vid balkongdörren när jag stängde den och klämde hennes svans.... Det verkar som att hon bara...
Svar
0
· Visningar
1 104
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp