Häst som tvärvänder under utritter

Kiwifrukt

Trådstartare
Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt fem år nu. Jag har jobbat henne mycket från marken redan från start, för att undvika just de här problemen som uppkommit. Hon är trygg så länge jag står bredvid, därav att jag postade tråden på ridning och inte hästhantering, för det känns som att problemet grundar sig i ridningen.

Ponnyn reds in på våren som treåring, och var fruktansvärt snäll och okomplicerad under hela inridningsprocessen. Reds dock nästan uteslutande ut tillsammans med andra hästar, men det var aldrig några konstigheter. Gick på lång sommarvila, och sattes sen igång i oktober. Red ut ett par gånger själv under hösten, och det gick bra. Fick sen vintervila, och det var först när hon sattes igång på våren som fyraåring som problemen började på riktigt. Hon var med om en otäck händelse i trafiken, och den har satt spår som varit svåra att bryta. Har ridit ut mycket med andra, äldre och lugna/stabila hästar, och det har gått bra. Hon är inte helt hundra i trafiken, särskilt inte med tung trafik eller där utrymmena är trånga, men det går. Har inte upplevt henne som besvärlig i övrigt, utan bara vi har kommit in i skogen/bort från trafikerade vägar har det aldrig varit några problem. Snäll och trevlig att rida på ridbana.

Vi har inte ridbana vid stallet, utan måste rida dit, vilket är en väg (utan trafik) på cirka 30 minuter i skritt enkel väg. Inför hösten har mitt ridsällskap flyttat, delvis p.g.a. just bristen på paddock, och vi har varit tvungna att ta tjuren vid hornen och rida ut ensamma. P.g.a. mitt jobbschema har jag varit tvungen att rida ensam mycket även i sommar när hon var på bete, och det har gått bra. Som sagt är hon fortfarande lite skeptisk till trafik, men annars har hon varit fullt ridbar. Vi flyttade tillbaka till stallet i månadsskiftet augusti/september. Vi red ut själva, en vanlig vecka försöker jag röra på henne fem-sex dagar, varav minst ett avsuttet pass och två i paddock, och det har känts fullt tillräckligt.

Nu kom däremot två förändringar ganska snabbt. Hästarna stallades in på box i månadsskiftet september/oktober, och då började hon också äta kraftfoder. Har blivit rekommenderad det av en kompis som haft det till sin, heta, häst (någon form av havrefri müsli), och vi ligger lägre än vad försäljaren rekommenderade (hon sa ½-1 kg/dag, jag ger en kvarts kilo). Vi har provat havre, betfor, lucern och pellets tidigare, med samma effekt, hästen som en tickande bomb. Allt utom havren/lucern har vi dock provat innan hon började ridas. De första veckorna gick det bra, men i halva oktober fick jag jobb (har sommarjobbat i somras, men har sen dess pluggat på distans, så har kunnat lägga upp mina dagar som jag vill), och första veckan var jag bortrest på utbildning två dagar. Då fick hon stå, och efter det har det varit ett elände. Hon är spänd/nervös/reagerar på allt. Räcker med ett prassel i en buske och hon kastar sig åt sidan/sätter av hemåt. Det första vi kommer in på ridbanan slappnar hon dock av, men eftersom vi inte har ridbana vid stallet måste vi först ta oss dit, och hon gör kovändningar x antal gånger både på vägen dit och tillbaka (men är för det mesta bättre på hemvägen, när hon är lite trött). Förutom den veckan jag var bortrest har hon gått "normalt" antal dagar/ingen skillnad mot innan.

Jag har försökt sätta hårt mot hårt och rida igenom problemet. Jag har försökt sitta av och leda henne en bit, vilket hjälper för stunden, men sen hittar hon något nytt monster som är redo att kasta sig över henne och äta upp henne. Det är inte trafiken som är största problemet längre, utan nu reagerar hon på allt. Jag har ingen att rida ut tillsammans med, jag slutar inte förrän vid sextiden om kvällarna och den hästägare som är mest flitig med att rida i stallet är där redan vid tre-fyra (då jag alltså är kvar på jobbet, och inte kan vara i stallet). Jag vet alltså inte om hon skulle bete sig likadant om en annan häst var med.

Jag behöver alltså tips på vad jag kan göra för att få henne att lägga av? Både tips gällande fodret (är öppen för andra förslag om någon har något bättre alternativ), sätt att parera rycken när de kommer och hur man helt enkelt kan göra. Jag kan inte tvinga någon annan att rida med mig, och att byta stall till ett med ridbana är inte något som jag kan ordna i en handvändning även om det hade varit ett helt annat utgångsläge att kunna rida igenom henne ordentligt i en paddock på hemmaplan. Tränar redan för, en bra, tränare, men problemet är ju i första hand kopplat till utritterna, inte dressyrarbetet i sig. Hon har hittills inte fått som hon vill (= gå hem) utan har fått genomgå hela ridturen, även om jag gjort den delvis till fots. Är lika fjantig om det är vindstilla som om det blåser storm, så det känns inte heller väderrelaterat.
 
Om hon reagerar på ljud kan du ju sätta i öronproppar (skumgummi och sen en luva) så dämpas det och blir lite lugnare för henne. Men är det inte ljuden som spökar för henne så hjälper ju inte det.

Kan din tränare vid ett tillfälle ta med en häst till dig och rida med så får ni dels se om hon reagerar likadant med en annan häst med och om hon gör det så kan kanske tränaren kommer med råd om hur du kan jobba vidare med det? Att göra det som träningspass. Eller bara följa med ut till fots om det inte krävs att man går så långt innan hon reagerar?
 
Om hon reagerar på ljud kan du ju sätta i öronproppar (skumgummi och sen en luva) så dämpas det och blir lite lugnare för henne. Men är det inte ljuden som spökar för henne så hjälper ju inte det.

Kan din tränare vid ett tillfälle ta med en häst till dig och rida med så får ni dels se om hon reagerar likadant med en annan häst med och om hon gör det så kan kanske tränaren kommer med råd om hur du kan jobba vidare med det? Att göra det som träningspass. Eller bara följa med ut till fots om det inte krävs att man går så långt innan hon reagerar?

Jag har ridit ut mycket med henne tidigare (under hennes värsta bilnoja-period) med sällskap till fots, och då är hon trygg. Det är när vi är ute helt själva som hon, i alla fall tidigare, har reagerat. Det är nog inte möjligt att tränaren gör så som du föreslår, men däremot har jag en kompis från sommarbetet som har häst en bit bort, som jag kan rida ut med ibland. Dock har hon mycket träningar, så det är max ett par gånger/månad som det funkar att vi rider ihop, särskilt nu efter att jag började jobba. Vi har inte ridit ihop sen jag började jobba/problemet kom.
 
Jag menade just att tränaren skulle följa med för att se problemet in action och kunna ge tips och råd i situationen.
 
1, *behöver* hästen kraftfoder eller ges detta för sakens skull? Hur ser foderstaten/behovet ut i övrigt? (min Fröken blir tossig av energiöverskott, varesig det kommer från kraftfoder eller hö).

2, hur beter hon sig när någon annan rider ut på henne? samma problem? (jag funderar på om ni inte hamnat i lite av en ond spiral, du spänner dig för att du vet att något kommer att hända, det läser hästen som att något farligt är i närheten osv)

3 Hur beter hon sig om du tex tömkör ute? Samma saker?

4, Fröken tycker heller inte att rida ut ensam är särskilt ... eh... kul. Det blir lätt många stopp/helomvändningar/blandade småhopp. På henne har det hjälpt (lite) att rida samma runda varje gång. Vi har hållt på med detta i ett halvår, och det har blivit bättre (färre stopp/vändningar/kast) men det är inte som att rida trygge gamle Brunte.
 
Blir situationen farlig eller är det "bara" ett irriterande störningsmoment?

90 % störningsmoment, 10 % farligt i nuläget, skulle jag vilja säga. Hon har liksom inte koll på när det passar jättedåligt att kasta sig runt, som på en smal stig där det lutar brant åt något håll.
 
1, *behöver* hästen kraftfoder eller ges detta för sakens skull? Hur ser foderstaten/behovet ut i övrigt? (min Fröken blir tossig av energiöverskott, varesig det kommer från kraftfoder eller hö).

2, hur beter hon sig när någon annan rider ut på henne? samma problem? (jag funderar på om ni inte hamnat i lite av en ond spiral, du spänner dig för att du vet att något kommer att hända, det läser hästen som att något farligt är i närheten osv)

3 Hur beter hon sig om du tex tömkör ute? Samma saker?

4, Fröken tycker heller inte att rida ut ensam är särskilt ... eh... kul. Det blir lätt många stopp/helomvändningar/blandade småhopp. På henne har det hjälpt (lite) att rida samma runda varje gång. Vi har hållt på med detta i ett halvår, och det har blivit bättre (färre stopp/vändningar/kast) men det är inte som att rida trygge gamle Brunte.

Svarar med samma nummer som du. ;)
1) "Behöver" nog egentligen inte kraftfodret i sig. Äter nio kilo torrhö/dag utöver kraftfodret, står sig bra på det. Otroligt lättfödd, mängden hö beror mest på att hon går med en annan häst i hagen som har större behov, och de måste ligga på någorlunda samma nivå. Har som sagt inte ätit något kraftfoder alls sen våren -14 tidigare, men dels klagade andra i stallet på att hon förde oliv när de andra hästarna fick sitt kraftfoder, dels var min tanke lite mer energi i dressyrarbetet. Dock har träningen för tränare väckt henne/mig/oss som ekipage utan kraftfodret, så det kanske inte behövs egentligen? Bantade faktiskt ner det hon fått till en näve idag bara för att hon ska ha något när alla de andra äter.

2) Det vet jag inte. Jag litar inte på folk tillräckligt mycket för att låna ut henne. :o Dessutom är hon bara 1,40 hög, det är svårt att hitta någon som är tillräckligt liten för att kunna rida henne. Vill absolut inte låna ut henne till ett barn om hon gör likadant med henom.

3) Tömkörning är den tråkigaste syssla som finns hälsar fröken ponny. Jag kan inte heller, vilket bidrar till att vi hamnar på kollisionskurs direkt. Vi gjorde det lite innan hon reds in, men då i paddock. Går jag vid sidan om sköter hon sig dock nio gånger av tio.

4) Ja, det är ju det jag är rädd för. Vi har gjort likadant som du hela sommaren/början av hösten, först promenerat, sen ridit samma runda x antal gånger för att avdramatisera det. Och det har funkat helt okej fram tills för två veckor sen. Tyvärr är det ju så att det inte finns några alternativ i mitt stall. De som rider, rider på helt andra tider än jag, och det är tider jag inte kan styra över för att de är kopplade till mitt jobb. Dessutom tränar de mycket för tränare, så flera gånger/vecka går bort på att de tränar. I fulla grupper/hoppgrupper ska tilläggas, så jag kan inte nästla mig in i deras träning heller.
 
Jag har upplevt att många hästar blir mer på tårna ute när det går mot vinter. En del av det kan ibland bero på kallare väderlek som piggar upp, mindre utevistelse, mer kraftfoder, mindre motion i samband med mörker och dåliga underlag, tråkigare motion i samband med "frusen" ryttare som tråkar ut hästen inne i ridhus.

Om jag skulle vara du skulle jag försöka rida igenom problemen. Det är oftast lättare om du sitter kvar på hästen än att du försvinner ner på marken när hästen reagerar på något. (Däremot förstår jag dig om du ibland väljer att hoppa av och ta hellre det säkra före det osäkra så att du inte skadar dig!)

Ta upp problemet med din tränare. Även om hästen inte reagerar på samma sätt på ridbanan, så kan du kanske få "träna på" eller få tips om hur du kan hantera hästen om den t.ex. tvärvänder.

Annars är mitt generella tips att du lär dig läsa hästen så att du hinner agera innan den reagerar. Många spänner sig och tittar till, är du snabb och kan avleda så blir inte explosionen så stor eller plötslig.

Nästa är att du verkligen "rider" när du rider ut. Jobba hästen och underhåll den med uppgifter. Låt den få använda både knopp och kropp. Det lugnar oftast.

Se över din egen ridning. Är du spänd och osäker? Kan du slappna av om hästen är spänd?
Blir du hängande i tygeln när hästen reagerar på något?
Hamnar du ur balans så att hästen får mer vatten på sin kvarn att vara rädd? (Träna i så fall på både din balans, men också att hästen vänjer sig vid att en ryttare rör sig lite yvigt :D i sadeln.)
Kan du sätta in ett jävlar-anamma-tänk med drivning och på så sätt få den att tänka framåt istället för att tvärvända?
Eller behöver hästen få stå still och reflektera över "faran"?
 
Jag har upplevt att många hästar blir mer på tårna ute när det går mot vinter. En del av det kan ibland bero på kallare väderlek som piggar upp, mindre utevistelse, mer kraftfoder, mindre motion i samband med mörker och dåliga underlag, tråkigare motion i samband med "frusen" ryttare som tråkar ut hästen inne i ridhus.

Om jag skulle vara du skulle jag försöka rida igenom problemen. Det är oftast lättare om du sitter kvar på hästen än att du försvinner ner på marken när hästen reagerar på något. (Däremot förstår jag dig om du ibland väljer att hoppa av och ta hellre det säkra före det osäkra så att du inte skadar dig!)

Ta upp problemet med din tränare. Även om hästen inte reagerar på samma sätt på ridbanan, så kan du kanske få "träna på" eller få tips om hur du kan hantera hästen om den t.ex. tvärvänder.

Annars är mitt generella tips att du lär dig läsa hästen så att du hinner agera innan den reagerar. Många spänner sig och tittar till, är du snabb och kan avleda så blir inte explosionen så stor eller plötslig.

Nästa är att du verkligen "rider" när du rider ut. Jobba hästen och underhåll den med uppgifter. Låt den få använda både knopp och kropp. Det lugnar oftast.

Se över din egen ridning. Är du spänd och osäker? Kan du slappna av om hästen är spänd?
Blir du hängande i tygeln när hästen reagerar på något?
Hamnar du ur balans så att hästen får mer vatten på sin kvarn att vara rädd? (Träna i så fall på både din balans, men också att hästen vänjer sig vid att en ryttare rör sig lite yvigt :D i sadeln.)
Kan du sätta in ett jävlar-anamma-tänk med drivning och på så sätt få den att tänka framåt istället för att tvärvända?
Eller behöver hästen få stå still och reflektera över "faran"?

Tack för dina tips. Den enda förändringen som skett, egentligen, är att hon börjat äta kraftfoder, plus att hon gick en dag mindre första veckan när jag jobbade, för att jag var borta. Efter det har hon ridits lika mycket/ofta/hårt som hon gjorde innan, och i somras kunde hon stå tre dagar/vecka utan att bli helt knäpp när jag satt upp igen. Så ska jag vara ärlig är det nog kraftfodret som är boven i dramat.

Jag försöker redan jobba henne/aktivera henne när vi rider ut. Hon får inte gå och lulla om vi inte rider med någon annan. Hoppar av gör jag när det känns ohållbart att sitta kvar. Hon lugnar sig oftast bara jag kommer av. Jävlar-anamma-tänket försökte jag i lördags, det gick om möjligt ännu sämre än allting annat, och slutade med att jag ändå fick hoppa av. Givetvis blir jag spänd och osäker när det händer, men inte så att jag sitter och spänner mig från det att jag sitter upp tills jag sitter av. Det otäcka är när hon gör det på totalt olämpliga ställen, där det kan bli direkt farligt om hon tappar fotfästet.
 
Jag skulle tagit bort kraften helt. Om de andra tycker hon måste få ngt: lägg i en morot eller ngt.

Det finns ju diverse preparat som kan ta udden av mental spändhet/solkigare etc. Jag provade ett sånt IOM att jag fick det. Min flaxiga häst är mkt mer avtrubbad på den oljan. Sen att han musklar sig bättre gör ju inte saken sämre.

Sen hade jag antingen lärt mig tömköra och kört ute. Då får de lära sig klara saker utan att vi är precis bredvid. Eller lärt mig skicka hästen framför i lina.
Alt ridit om jag inte reder ut ovanstående.
Och då hade jag tagit samma runda iaf ca 8 ggr innan jag börjar ta andra svängar.
I absolut värsta fall hade jag tagit en kort runda och ridit den många varv.
 
Jag skulle tagit bort kraften helt. Om de andra tycker hon måste få ngt: lägg i en morot eller ngt.

Det finns ju diverse preparat som kan ta udden av mental spändhet/solkigare etc. Jag provade ett sånt IOM att jag fick det. Min flaxiga häst är mkt mer avtrubbad på den oljan. Sen att han musklar sig bättre gör ju inte saken sämre.

Sen hade jag antingen lärt mig tömköra och kört ute. Då får de lära sig klara saker utan att vi är precis bredvid. Eller lärt mig skicka hästen framför i lina.
Alt ridit om jag inte reder ut ovanstående.
Och då hade jag tagit samma runda iaf ca 8 ggr innan jag börjar ta andra svängar.
I absolut värsta fall hade jag tagit en kort runda och ridit den många varv.

Tack för tipsen! Har plockat bort kraften nu till att börja med. Har två rundor, en kort och en lite mer normal, som oftast blir de jag rider eftersom alla andra blir jättelånga. Går vi till ridbanan är det delvis samma runda som den lite längre. Så jag fortsätter rida dem för att vänja henne vid dem utan och innan.
 
Jag skulle tagit bort kraften helt. Om de andra tycker hon måste få ngt: lägg i en morot eller ngt.

Det finns ju diverse preparat som kan ta udden av mental spändhet/solkigare etc. Jag provade ett sånt IOM att jag fick det. Min flaxiga häst är mkt mer avtrubbad på den oljan. Sen att han musklar sig bättre gör ju inte saken sämre.

Sen hade jag antingen lärt mig tömköra och kört ute. Då får de lära sig klara saker utan att vi är precis bredvid. Eller lärt mig skicka hästen framför i lina.
Alt ridit om jag inte reder ut ovanstående.
Och då hade jag tagit samma runda iaf ca 8 ggr innan jag börjar ta andra svängar.
I absolut värsta fall hade jag tagit en kort runda och ridit den många varv.

Lägger till att tömkörning är toppenbra på alla sätt, man kan få med sig hästen som man kanske inte klarar i ridningen. Men låt bli om du riskerar tappa hästen om den tvärvänder. Dels risken med att den springer iväg och fastnar, men också om den lär sig att den kan slita sig.
 
Börja med att ta bort kraftfodret! Hästar ska äta hö/grovfoder, det finns inget behov av att ge en ridhäst kraftfoder. Särskilt inte när du skriver att du vet att hon blir het och nervig av annat än hö. Sen finns det många tillskott på marknaden som kan hjälpa till att lugna ner henne, de flesta är baserade på magnesium och örter.

Det är också normalt att en unghäst förr eller sen går in i en sorts trotsålder där de testar sina egna och omvärldens gränser och kan bli väldigt osäkra.

Vad gäller trafik så är det tyvärr jättesvårt att få dem helt trygga om de blivit påkörda eller haft andra otäcka upplevelser. :( Min är inte trygg och det kommer han aldrig bli heller... Vanliga bilar går bra om de saktar av och om de inte kommer för nära så han känner sig trängd. Men kommer det något stort så måste vi av vägen, annars får han panik. Då blir han såklart ännu räddare nästa gång. Ju fler upplevelser en häst får där den blir väldigt rädd eller panikslagen, ju räddare blir den nästa gång. Det är en ond cirkel.

Det är svårt att träna på pga att du aldrig kan veta vad ni möter och hur snäll föraren är; saktar han ner/stannar eller snittar han stigbygeln i 70 km/t? Det hjälper att träna med egen bil men det blir aldrig det samma som att möta tex sopbilen i full fräs runt en sväng. Gäller att lyssna efter ljud så man kan gå av vägen om det kommer något stort. Det du kan göra är att få med dig någon till fots som kan få fordon att sakta ner eller stanna medan du passerar. Det är lite olika vad de föredrar, min blir nästan ännu mer misstänksam om bilen stannar helt. Att helt hålla sig undan trafik är svårt och då kommer hästen defintivt aldrig bli tryggare i trafiken. De måste få uppleva trafik men samtidigt känna sig trygga.
 
Börja med att ta bort kraftfodret! Hästar ska äta hö/grovfoder, det finns inget behov av att ge en ridhäst kraftfoder. Särskilt inte när du skriver att du vet att hon blir het och nervig av annat än hö. Sen finns det många tillskott på marknaden som kan hjälpa till att lugna ner henne, de flesta är baserade på magnesium och örter.

Det är också normalt att en unghäst förr eller sen går in i en sorts trotsålder där de testar sina egna och omvärldens gränser och kan bli väldigt osäkra.

Vad gäller trafik så är det tyvärr jättesvårt att få dem helt trygga om de blivit påkörda eller haft andra otäcka upplevelser. :( Min är inte trygg och det kommer han aldrig bli heller... Vanliga bilar går bra om de saktar av och om de inte kommer för nära så han känner sig trängd. Men kommer det något stort så måste vi av vägen, annars får han panik. Då blir han såklart ännu räddare nästa gång. Ju fler upplevelser en häst får där den blir väldigt rädd eller panikslagen, ju räddare blir den nästa gång. Det är en ond cirkel.

Det är svårt att träna på pga att du aldrig kan veta vad ni möter och hur snäll föraren är; saktar han ner/stannar eller snittar han stigbygeln i 70 km/t? Det hjälper att träna med egen bil men det blir aldrig det samma som att möta tex sopbilen i full fräs runt en sväng. Gäller att lyssna efter ljud så man kan gå av vägen om det kommer något stort. Det du kan göra är att få med dig någon till fots som kan få fordon att sakta ner eller stanna medan du passerar. Det är lite olika vad de föredrar, min blir nästan ännu mer misstänksam om bilen stannar helt. Att helt hålla sig undan trafik är svårt och då kommer hästen defintivt aldrig bli tryggare i trafiken. De måste få uppleva trafik men samtidigt känna sig trygga.

Tack för dina tips! Jag har dragit bort nästan allt kraftfoder nu, hon får en halv deciliter vid insläpp för att jag inte orkar med tjafset från andra i stallet om att hon står och bankar i väggen. Hon nöjer sig med det och äter sitt hö sen.

Vi har jobbat lite så som du beskriver med trafiken länge. Pappa gick med till fots när hon var yngre, då är hon hyfsat trygg. Sen flyttade vi in i nuvarande stall hösten -14, fram tills vi kom tillbaka från betet i september i år så har det varit lite av ett icke-problem eftersom jag har haft flera att rida tillsammans med. Nu ställdes saker till sin spets när jag måste rida ensam. Alltid. Precis som för dig går det okej om vi bara kommer av vägen.

Nu har hon bråkat mycket i situationer där det inte varit trafik, eller där det inte ens finns något att vara rädd för. Men vet inte om det är en kombination av kraftfodret och lite för lite "riktig" ridning under en period. Tänkte försöka ta mig bort till ridhuset ett par gånger i veckan i alla fall, om jag så ska gå dit.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
729
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: valy
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 490
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 306
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp