Häst som vägrar att gå framåt vid uteritt.

Sv: Häst som vägrar att gå framåt vid uteritt.

Återställa till säljaren?

Jag har så svårt för det här "ge inte upp", vi lägger ner snuskiga summor pengar och tid på detta. Den dag min häst och jag inte lirar så gör jag mig av med honom. En häst som jag haft i två måndader och inte går att rida ut på, vad är egentligen poängen med det här att "vara envisare" "visa vem som bestämmer" osv.

Det ska och måste vara skitkul att rida, det lär ta emot ändå.

Jag skulle så säljaren en pling och förklara att det hela inte fungerar.
 
Sv: Häst som vägrar att gå framåt vid uteritt.

Jag antar att hästen är rätt välriden o nog vet vad spöt betyder.

Om den inte går o du känner att du inte behärskar situationen- hoppa av blixtsnabbt o ge den en hörvel baktill så att den far iväg framåt- häng med o beröm o sitt upp igen. De är flyktdjur o springer framåt OM man inte samtidigt drar den i munnen- motstridiga signaler.

den kommer garanterat att reagera lika för spöt då när du kommer upp.
Spöt ska användas bakom skänkeln- som förstärkning när den inte lyssnar- ALDRIG på bogen, vilket kan göra att den tänker bakåt.

att backa när man vill att den ska gå framåt är inte tydligt- man ger bara igen.
Man kan böja halsen på den o sen ha spöt på samma sida o då rubba dens rumpa- få den att röra sig framåt även om det går ett helt varv runt, men... det man måste göra sedan är att sätta fart på den för att den inte ska göra samma sak igen. galopp om så behövs dra inte o överdriv berömmet.
Det är när hästen skrittar som den kan hitta på skit. trava o galoppera o hästen tycker att det är kul. den slipper oxå titta på så mkt- får fly förbi.

det senare sättet gjorde jag på min kompis jättestora unghäst för många år sedan när den skickade henne 3 ggr på stallplanen o alltid kom hem själv- när de väl kom ut.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som vägrar att gå framåt vid uteritt.

Om den inte går o du känner att du inte behärskar situationen- hoppa av blixtsnabbt o ge den en hörvel baktill så att den far iväg framåt- häng med o beröm o sitt upp igen. De är flyktdjur o springer framåt OM man inte samtidigt drar den i munnen- motstridiga signaler.


......och om man tappar den....?
 
Sv: Häst som vägrar att gå framåt vid uteritt.

Återställa till säljaren?

Jag har så svårt för det här "ge inte upp", vi lägger ner snuskiga summor pengar och tid på detta. Den dag min häst och jag inte lirar så gör jag mig av med honom. En häst som jag haft i två måndader och inte går att rida ut på, vad är egentligen poängen med det här att "vara envisare" "visa vem som bestämmer" osv.

Det ska och måste vara skitkul att rida, det lär ta emot ändå.

Jag skulle så säljaren en pling och förklara att det hela inte fungerar.

Och vad ska säljaren göra åt det?
Om det var jag som sålt hästen hade jag inte velat ha tillbaka en häst som har ett problem som den inte hade när jag lämnade den. Jag hade självklart kunnat tipsa om hur jag hade haft hanterat problemet men jag hade med största sannolikhet inte tagit tillbaka hästen.

Har man köpt något man inte klarar ut så är det tyvärr inte säljarens problem, om du ger upp så får du många gånger själv ta tag i att sälja hästen igen.

/Camilla
 
Sv: Häst som vägrar att gå framåt vid uteritt.

Jag skrev just att man ska hänga med för att inte dra den i munnen. sen kan man säga ptrooo. En normal trygg häst får inte jucket för en dask i ändan utan bara fattar var skåpet ska stå;)
 
Sv: Häst som vägrar att gå framåt vid uteritt.

Svarar till alla.

Visst känns det lite hopplöst just nu men det är en fin häst och antagligen kommer hon bli kanon för mig, med väldigt mycket tid och tålamod.

Jag skulle rida med sällskap i torsdags och då reste hon sig flera gånger rätt upp och studsade och höll på, så stall ägaren och jag bytte häst då. Jag fick sätta mig på gammelmannen och hon satte sig upp på min då. Hon lät henne studsa och fara med syftet att hon själv skulle vilja gå framåt. Jag travade först och hon lät henne studsa och kicka tills hon började slappna av.

Vi har bytt bett mot ett så snällt som möjligt och idag när jag longerade henne idag så var hon mer avslappnad än vanligt, antingen på grund av bettet eller så var hon väl bara trött? ;)

Stallägaren ska få rida henne nu i helgen, hon sitter bättre kvar i sadeln och jag sla få upp självkänslan lite genom att få rida hennes häst.

Tanken nu är att rida med sällskap så jag får lite draghjälp.

Det är jätte synd att hon är så rädd för spön som hon nu är. Det finns inte en chans att ha ett spö i handen när man rider henne, tyvärr!

Tack för de peppande orden jag har fått!
 
Sv: Häst som vägrar att gå framåt vid uteritt.

*KL*
Jag tror inte att hästar :devil:-as som gör såhär, jag tror att det har med omställningen att göra.
Nja, jag vet inte. För många år sedan hade jag ett halvblodssto. Under de 8 år jag hade henne bytte jag stall kanske 4 gånger och hade henne på olika sommarbete alla år, nästan. Det var när jag kom till det sista stället som hon efter 3-4 veckor började krångla när vi skulle gå ifrån stallet. Jag minns jag blev jätteförvånad och undrade vad som tagit åt henne. Vi höll på i 20 minuter. I början trodde jag hon var rädd och alla möjliga tankar for i huvudet. Tills en äldre tjej kom och undrade vad vi höll på med. Jag förklarade och hon svarade, ge´na rejält med smisk, det är bara dumheter.
Jag smiskade ett par rapp och hon backa ännu mer och tjejen mana på och jag smiskade lite till och bankade och smackade...efter en kort stund gick hon iväg som om ingenting hade hänt. Apa:). Efter det var det aldrig några problem mer.
Nu kände jag min häst väl och hon reste sig inte eller så och jag kan förstå att det känns läskigt om hästen börjar resa sig i protest.
gualn
 
Sv: Häst som vägrar att gå framåt vid uteritt.

Du har givetvis rätt att han ändå bestämde men det var ganska enkelt att komma förbi det utan bråk, så varför bråka?

Han var aldrig tjurig sen eller i andra situationer så jag tycker nog man kan välja sina krig. Genom att göra som jag gjorde kom vi ut rätt snabbt ändå utan incidenter, från att ha stått och tjafsat på gårdsplan länge och ofta innan.
 
Sv: Häst som vägrar att gå framåt vid uteritt.

Jag ser det som en principsak. Jag är hästens ledare, den ska inte ifrågasätta mig. Jag är ingen 'nazi' med hästarna, men har jag sagt att vi ska till den och den punkten så ska vi det. Genom att jag vinner dom fajterna så slipper jag andra som annars hade kunnat dyka upp. (t.ex. jag vill inte galoppera mera, jag vill inte stå här, ge mig mat NU). Jag ser det inte som att jag undkommer fajter, jag ser det som att han får fortsätta att tro att han bestämmer.

Du kanske inte upplever att han är tjurig vid andra tilfällen, men han kan säkerligen lirka med dig som du gör med honom ; )

Bråkar jag den gången och tvingar honom till den punkten, så blir nästa gång mindre, tredje gången kommer den troligtvis inte ens kolla. Så hellre det stora(?) bråket än att mygla undan problemet xx gånger och låta honom vinna.

(Jag vill också poängtera att när hästen väl går framåt, dit jag styrde, så är det klapp och beröm! Det ska vara kul att vara med matte och se vad för äventyr det kan bjudas på.)
 
Sv: Häst som vägrar att gå framåt vid uteritt.

Min förra häst gjorde så när man va ute o red. Hon kunde fastna/stanna av olika orsaker. När jag använde benen/fötterna så reste hon sig bara, mer ben ju högre gick hon. Men jag rider med delade långa tyglar så jag la på ,använde tygeländen på rumpan o det lossade henne alltid så hon gick :).
 
Sv: Häst som vägrar att gå framåt vid uteritt.

Jag har liknande problem med min häst och de uppstod ungefär i samband med att hon började bli komfortabel i den nya flocken, apropå vad nån annan har framfört ovan i denna tråd). Den metod som jag har haft viss framgång med hittills är att vara mycket ute och leda min häst på de slingor där jag sedan rider, kombinerat med lite olika ledarskaps/NH-övningar från marken för att jag ska bli en i hennes flock och för att hon skall vänja sig vid att lita till mig. Vi har också ridit mycket dressyr på ridvolten vid stallet, med enkla sidledsövningar som skänkelvikningar, bak- och framdelsvändningar, och ryggningar, vilket syftar till att få makt över hästens hovar och att hästen vänjer sig vid att jag kan flytta den även från hästryggen. Även om du inte är dressyrintresserad är detta bra övningar att göra och du behöver inte fokusera så mycket på hur det ser ut (om du inte vill) utan det viktiga är att du lyckas förflytta hästen i sidled/bakåt. Ett annat plus med detta är att hästen inte förknippar stallet enbart med vila, mat och lek med de andra hästarna utan förstår att arbete kan behövas även vid stallet.

Om hon någon gång har krånglat så länge att det helt enkelt har varit omöjligt att komma iväg har jag sett till att aldrig vända åter precis på den plats hon ber om det, utan åtminstone några meter senare så att det är jag som bestämmer när vi vänder. Sedan har jag försökt att arbeta igenom henne ordentligt på volten så att hon inte belönas med att slippa arbeta.

När min häst krångar yttrar det sig så att hon tvärstannar och/eller vänder, och lättar fram ibland. (Inte högt, och inte för att kasta av mig, men för att lättare komma runt. För mig är det inte svårt att sitta kvar men om du har svårt att sitta kvar ska du absolut inte riskera din säkerhet.) I detta läge använder jag mycket sits och skänklar kombinerat med ett "one rein stop" eller "kyssa stigbygeln" som gör att hon inte kommer någonstans annat än i cirkel (titta gärna på inslag på Youtube om denna teknik innan du testar - det är inte svårt men rätt teknik är viktig). Jag använder inte spö (trots ivriga uppmaningar från omgivningen!) och är noga med att lägga tryck med skänklarna men aldrig sparka, eftersom jag tror att det finns risk att hästen förknippar uteritt, eller mig, med smärta, och blir ännu mera bunden till flocken. Jag försöker att inte tappa tålamodet eftersom jag har fått lära mig att hästar inte förstår skillnaden mellan ilska och rädsla, och en rädd ledare är en dålig ledare.

Efter målmedvetet arbete på det sätt jag har beskrivit ovan har vi nått såpass långt att jag kan få henne att lämna stallplan efter vissa förhandlingar. :D Oftast fungerar det bättre när vi kommit iväg en bit från stallet och vi rider nu timslånga turer på egen hand.

Lycka till!
 
Sv: Häst som vägrar att gå framåt vid uteritt.

Nja, jag vet inte. För många år sedan hade jag ett halvblodssto. Under de 8 år jag hade henne bytte jag stall kanske 4 gånger och hade henne på olika sommarbete alla år, nästan. Det var när jag kom till det sista stället som hon efter 3-4 veckor började krångla när vi skulle gå ifrån stallet. Jag minns jag blev jätteförvånad och undrade vad som tagit åt henne. Vi höll på i 20 minuter. I början trodde jag hon var rädd och alla möjliga tankar for i huvudet. Tills en äldre tjej kom och undrade vad vi höll på med. Jag förklarade och hon svarade, ge´na rejält med smisk, det är bara dumheter.
Jag smiskade ett par rapp och hon backa ännu mer och tjejen mana på och jag smiskade lite till och bankade och smackade...efter en kort stund gick hon iväg som om ingenting hade hänt. Apa:). Efter det var det aldrig några problem mer.
Nu kände jag min häst väl och hon reste sig inte eller så och jag kan förstå att det känns läskigt om hästen börjar resa sig i protest.
gualn

Jag skulle ändå inte tro att hon :devil:-ades. Det var förmodligen något med just det stallet - hon gillade inte omgivningarna, hade blivit väldigt fäst vid en annan häst, eller nåt. En häst som aldrig har bråkat förut börjar inte plötsligt bråka med samma matte utan anledning.
 
Sv: Häst som vägrar att gå framåt vid uteritt.

Jag har så svårt för det här "ge inte upp", vi lägger ner snuskiga summor pengar och tid på detta. Den dag min häst och jag inte lirar så gör jag mig av med honom. En häst som jag haft i två måndader och inte går att rida ut på, vad är egentligen poängen med det här att "vara envisare" "visa vem som bestämmer" osv.

Fast om man resonerar så kan man ju aldrig i stort sett köpa nya hästar, mer eller mindre alla hästar testar ju ägaren så småningen och vissa gör det mer och vissa mindre.

Jag ser det inte som att hästen är dum, mer att den testar hur pålitlig ryttaren är, om den nya ägaren står fast vid vad den vill och får igenom det den vill så är den att lita på och hästen kan slappna av och släppa kontrollen.
 
Sv: Häst som vägrar att gå framåt vid uteritt.

Och vad ska säljaren göra åt det?
Om det var jag som sålt hästen hade jag inte velat ha tillbaka en häst som har ett problem som den inte hade när jag lämnade den. Jag hade självklart kunnat tipsa om hur jag hade haft hanterat problemet men jag hade med största sannolikhet inte tagit tillbaka hästen.

Har man köpt något man inte klarar ut så är det tyvärr inte säljarens problem, om du ger upp så får du många gånger själv ta tag i att sälja hästen igen.

/Camilla


:bow::bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 307
Senast: JohannaB
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 397
Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
1 499
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
743
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp