Häst som vart behandlad & halt igen ;(

nice and happy

Trådstartare
Skall försöka få med allt rätt här (kommer nog bli långt) :)
Jag fick ett fullblod förra året i april, han är nu 9år. Han har har haft en chip fraktur v.f som dem opererade & sen har han gått som ridhäst.

När han kom till mig så var han tortalt omusklad & avstäld pga han stått på en ridkols adär han skickade av sina små ryttare (fattar inte vad en outbildad fbl gör på en ridskola med iaf)
Han var veterinärbesiktad där vid dem & här vid mig när han kom. Gick igenom med UA.
Han var dock sned i korset, har haft kiropraktor på han & senast i onsdags & då sade han att han var mkt bättre & att nästa gång kanske han skulle ge tummen upp :) Blev så glad...

Nu till hältorna. I november gick han omull i hagen, han var ohalt på mjukt underlag & kändes väldigt stel i bogarna. Kollade på hårt underlag & då var han så klart halt bägge fram :(
Veterinär: bedöva & satte i hovlederna. Behandla med cortison & metacam.
Vetrinär ville vänta med att röntga om han inte var bra vid återbesök.
Efter 4 veckor så var han helt bra i bägge fram, det var den 17/12.
Han sattes igång väldigt försiktigt, skrittade i 5 veckor, sen travade jag i 4veckor, sen lade jag in lite galopp. Jag har börjat tränat dressyr för tränare varannan måndag men har kört mkt gympa i skritt & sen lite trav jobb på fyrkanten & någon 20metare.

Förra veckan, varm i h.f kota & ner i hoven. Longera i ridhuset pga isgata ute men ohalt. Vila & värmen försvann efter 2 dagar. Inge konstigt i ridning.
Igår hade isen försvunnit & stallbacken var bar så ville kolla på hårt underlag för att vara på säkra sida. Halt h.f.
Jag ville lägga mig ner & dööö... varför?

Han är ju inte ens 100% igång & har varit så sjukt försiktig.
Visst är han kung i hagen & lever fan så kan ju hoppas på en vrickning bara.
Eller om det är något som skulle synas på röntgen som syns. El hovledsinflammation tillbaka, kommer det så lätt trotts att hästen nästan bara är promenad riden. Varit i ridhuset ca 10gånger bara.

Han står nu i liten hage. Skall jag veterinär i veckan el avvakta en vecka för att se om det är en vrickning?

När tar elänet slut ;(
 
Sv: Häst som vart behandlad & halt igen ;(

Börja med att utreda vad det är. Utredning för hältor på klinik, med tillgång till t ex röntgen för fördjupad undersökning. Och ta nu verkligen plåtar på de områden där hästen visar problem.

Att hatta med vila och lång igångsättning, smärtlindring och rehab känns inte meningsfullt om man inte vet vad man behandlar.
 
Sv: Häst som vart behandlad & halt igen ;(

Ja det är vad vi kommer göra denna gång, röntgen osv!
Jag ville röntga sist med den vetrinären tyckte vi skulle avvakta vilket känns väldigt dumt nu i efter hand...
Om dom har tex pålagringar i hovleden blir dem verkligen helt bra vid behandling & vila? Han visade verkligen inget vid återbesöket.
Är det vanligt om det nu bara är hovledinflammation att det kommer tillbaka lätt? Nu är det ju så dåligt underlag i hagen så lätt att trampa snett osv.

Men då tycker du att det är bättre att försöka få komma in redan nästa vecka & göra en ny utredning & kräva röntgen? El om man skall avvakta en vecka ifall det finns risk för en vrickning bara (vilket det säkert inte är med min himla otur)?
 
Sv: Häst som vart behandlad & halt igen ;(

Vad ska du vänta en vecka för? Håller med föregående, bättre att ta reda på vad det är och behandla utifrån det än att famla i luften.
 
Sv: Häst som vart behandlad & halt igen ;(

Men då tycker du att det är bättre att försöka få komma in redan nästa vecka & göra en ny utredning & kräva röntgen? El om man skall avvakta en vecka ifall det finns risk för en vrickning bara (vilket det säkert inte är med min himla otur)?

En tid för utredning så fort som möjligt (gärna så länge den fortfarande är halt). Annars blir det lätt att man låter hästen vila en vecka, ser att jamen det blev ju lite bättre -då får den vila en vecka till så är den ohalt sen. Men eftersom man inte vet vad det var så är risken för att problemet kommer tillbaka när man kommit igång lite mer ganska stor.
Hoppas ni hittar vad som är fel
 
Sv: Häst som vart behandlad & halt igen ;(

Ja ni har ju helt klart rätt! Självklart vill man hästens bästa o hoppas kunna hitta orsaken, även om den kan vara mörk så skönt att Veta så man kan ta beslut.
Men nu måste jag ta mig ur detta o tänka positivt!
Man brister ju i gråt bara man tänker på sin fina springare! ;(
Har redan slängt iväg ett mess till veterinären så hoppas på en tid nästa vecka!

Bor på en ö där kliniken endast är öppen 2 dagar i veckan, varannan vecka ibland längre uppehåll. Sen ofta olika veterinärer som kommer vilket jag inte tycker är bra. Då jag vart inne med en annan häst 5gånger med o hade 3 olika veterinärer o en gång fel behandlad så vill helst inte in dit igen...
Denna veterinär jag har nu har jobbat på kliniken o har all utrustning mobilt. Vilket är smidigt o samma ögon som ser hästen.
 
Sv: Häst som vart behandlad & halt igen ;(

Tycker nog att du ska ta med det sneda bäckenet i ekvationen.

Underlaget o hovvården är det allra viktigaste för hovledsproblem o broddtider är inte det mest gynnsamma.

Måla inte :devil: på väggen o du kan väl meddela vad de hittar.

Jag väntar max 3 dagar för att se om det vänder om det nu inte är så att jag känner igen symptomen.
 
Sv: Häst som vart behandlad & halt igen ;(

Stackare :(
Men säger som övriga - åk in .
Du kan väl uppdatera hur det går ?
 
Sv: Häst som vart behandlad & halt igen ;(

Ja visst försöker jag se helheten med snedheten, super dåligt underlag, broddar, bus i hagen. Vi får hoppas på det bästa. Trotts att jag bara haft han i 11månader så har jag fått så starka känslor för denna underbara o personliga kille som har ett hjärta av guld.
Skriver hur det går efter veteriär besöket.
Håll tummarna!
 
Sv: Häst som vart behandlad & halt igen ;(

Han är inte plattfotad? Ömfotad? Vårt fullblod måste ha sulor fram så fort det blir lite hårt å knögligt ute, kan det vara nåt sånt?
 
Sv: Häst som vart behandlad & halt igen ;(

Jo han är plattfotad & ngt ömfotad. Vi har kört sulor på han, hovarna blev ganska dåliga av det. sen när snön kom så fick han sjuka styltor med sulorna så då bytte vi till snö sulor. Men nu när jag tänker efter så har snösulan på det benet gått sönder & mer än halva har ryckts bort så han har bara någon ca sula på det halta benet & hela snö sulan kvar på ohalta benet.
Kanske skall ta ut hovslagaren innan onsdag för att kolla av??

Men då borde han va halt på rakt spår oxå & inte bara på volt? Och även visa i bägge fram, nu haltar han i höger varv. Om det skulle va ömhet? Har tryckt/hamrat på sulan & tycker inte att han reagerar på det.
När han var behandlad bägge hovlederna sist så syntes det oxå bara på hårt underlag & då hade jag hovslagaren innan som inte hittade något.

Veterinären jag hade sist var sjuk & visste inte när hon kunde komma.
Så jag ringde till kliniken & hade tur, dom har öppet på ons-tor denna vecka & den veterinären som är nere har jag haft förut till den andra hästen & är jätte bra på hältor. Så blev en tid på kliniken 15.40 på onsdag, håll tummarna!
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som vart behandlad & halt igen ;(

Nu hade jag tur nu... Hovslagaren är vid grann stallet så skall gå dit så skall han undersöka hoven. Hoppas hoppas han hittar nå fel där.
 
Sv: Häst som vart behandlad & halt igen ;(

Det kan vara snösulan som gett sultryck. Hoppas på det.
Om det kom i samband med att snön blev till is menar jag.

Den ena hoven kan vara plattare om nu sulan gått sönder där.

Om du longerar på mjukt underlag- vad visar den då?
 
Sv: Häst som vart behandlad & halt igen ;(

Nu vet jag inte vad för snö sula du har men är det den jag tänker på så hamnar det skit mellan sulan och hoven och känsliga hästar känner av det trycket som blir.
 
Sv: Häst som vart behandlad & halt igen ;(

Hovslagaren kände igenom hoven med visiterings tång & han visade ingen smärta, tyvärr :(
Han tog dock inte av skon pga han inte kommer ha någonstans att sätta söm när han skall skos nästa vecka om vi skall ta av & på skon 3 gånger (sade han)
Mm sand emellan skon/sulan & hoven. Han borde ha visat smärta när han klämde på skon/sömmar om den var under skon?
Han kände igenom benet & tyckte att han var liiite svullen kotan & ner till kronranden. Han var lite svampig där dem dagarna han var varm. Han gissade på en vrickning el att vi kommer behöva spruta en omgång till i hovleden. Han försökte uppmuntra mig med att det nog inte är så farligt, att hästen har så fina ben annars.

När värmen kom så gick vi till ridhuset & longerade & då syntes inget! (mjukt underlag)
När värmen försvann så skritta jag han & joggade även en dag i ridhuset men kändes INGET!
När isgatan försvann vid stallet så tänkte Hypokondriker man är, jag vill se han på hårt underlag oxå för att vara helt 100% & där var han halt!
Så tydligt halt att min häst okunniga sambo såg det.
Skulle longera han på samma ställe idag för att cheka av & tyckte att det även syntes i skritten, typ som aj aj något steg innan han trava & ja lika halt i traven.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som vart behandlad & halt igen ;(

Jag hade nästan precis samma problem med min häst. Tillslut visade det sig att det var en brosktillväxt på hovleden. Idag är hon triangelmärkt och kan skritta men haltar i traven(och galoppen).
 
Sv: Häst som vart behandlad & halt igen ;(

Nä men huu... Det hoppas jag verkligen inte min har :( Om han bara kommer gå att skritta på o är halt i trav o galopp då kommet han få somna in. Hemsk tanke.
Din visade det endast på hårt underlag på volt? Berätta gärna :)
 
Sv: Häst som vart behandlad & halt igen ;(

Men en brosktillväxt på leden, är det samma som pålagring??
Har du han skodd med pg beslag?
 
Sv: Häst som vart behandlad & halt igen ;(

Igår var vi på kliniken igen.
Börja med att gå/springa med han syntes igen. Böjde han o hade ytterst lite på böjprov. Sen longera vi o halt höger fram o även liiite på vänster oxå.
Bedöva hovleden o kollade efter 5min igen, den släktes. Han sade att hade det varit nå mjukdelar så hade han ännu vart halt eftersom vi kollade han redan efter 5min för då hade bedövning inte satt sig på mjukdelarna uran bara hovleden. Röntgade o veterinär sade att det är ovanligt med så fina bilder på en ex galoppör, inget på röntgen förutom jätte lite hovbroskförbening som var ca 1cm på bägge fram o inte borde störa han.
Så behandla bägge hovlederna o metacam o ska tillbaka om 4v.
Ska även sko han lite special.
Antingen har han vrickat upp skiten el så kan de va så att de inte va helt utläckt sedan sist.
Men sist han hade det så var han jätte halt på böj, galoppera ur o kunde inte trava o mkt halt på volt så det verkar inte va lika mkt denna gång.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 793
Senast: Ida94
·
Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
26 207
Senast: Sirap
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 810
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Nelly har ett överben en bit under framknäet fram, troligen orsakat att att hon slagit sig. Jag upptäckte det för ca 5 veckor sedan, det...
Svar
0
· Visningar
740
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Flytta eller ej?
  • Köpa hus
  • Det här med klädsel

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Magsår eller kolik?
  • Vi som letar häst II
  • Hovelände

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp