Bukefalos 28 år!

Häst som vinglar

Cocco

Trådstartare
Tänkte höra om någon varit med om att hästen blir vinglig/går snett efter att man spänt sadelgjorden? Samma sak med tömkörningsgjord.
Hästen har utprovad sadel och rygg och allt sånt är ok, det här är något annat. Det släpper och han går normalt och rör sig bra efter 20 meter.
Några idéer?
 
Sv: Häst som vinglar

Jag har sett det ett par gånger på andras hästar och det är när sadelgjorden är för hårt spänd:(
 
Sv: Häst som vinglar

Jag tror inte att det beror på det, sadeln ligger som sagt bra så sadelgjorden behöver inte vara hårt spänd. Har även lättat på sadelgjorden. Men nåt obehag är det ju, men jag tror inte att det sitter i utrustningen... Jag funderar på tumörer, hur vanligt är det runt sadelstaden?
 
Sv: Häst som vinglar

Tänkte höra om någon varit med om att hästen blir vinglig/går snett efter att man spänt sadelgjorden? Samma sak med tömkörningsgjord.
Hästen har utprovad sadel och rygg och allt sånt är ok, det här är något annat. Det släpper och han går normalt och rör sig bra efter 20 meter.
Några idéer?

Typexempel på sadeltvång. Spänn gjorden jättelöst först, sen går du några meter, spänner ett hål och så får du hålla på så tills gjorden är tillräckligt spänd. Ibland hjälper det att byta gjord.
 
Sv: Häst som vinglar

Okej, men hästen är 22 år och har aldrig visat symptom tidigare i livet. Detta har kommit nu senaste året. Och gjorden spänns alltid försiktigt..
 
Sv: Häst som vinglar

Det är ett missförstånd att bara unga hästar drabbas av sadeltvång. Det kan hända när som helst.

Eftersom hästen är gammal vill jag påminna om att muskulaturen ändras även på äldre hästar. När stoppades sadeln om senast? Det kan även vara ide att tänka på byte av schabrak.
 
Sv: Häst som vinglar

Har hört något om en nerv som kommer i kläm när man spänner sadelgjorden.
Kommer givetvis inte ihåg mer men det låter som samma symptom.
 
Sv: Häst som vinglar

Det är ett missförstånd att bara unga hästar drabbas av sadeltvång. Det kan hända när som helst.

Eftersom hästen är gammal vill jag påminna om att muskulaturen ändras även på äldre hästar. När stoppades sadeln om senast? Det kan även vara ide att tänka på byte av schabrak.

Jag ska kontakta veterinär, men då är det kanske någon form av sadeltvång. Trodde mest det drabbade yngre hästar, men jag ska kolla upp det. Tack! Sadeln är det som sagt inga fel på, och han beter sig lika med tömkörningsgjorden.
 
Sv: Häst som vinglar

Jag ska kontakta veterinär, men då är det kanske någon form av sadeltvång. Trodde mest det drabbade yngre hästar, men jag ska kolla upp det. Tack! Sadeln är det som sagt inga fel på, och han beter sig lika med tömkörningsgjorden.

Sadeltvång kan bero på olika saker, i det här fallet verkar det som att det skulle kunna vara nerv som kommer i kläm. Det finns inget veterinären kan göra åt det, tyvärr. Att se över utrustningen och att ta det lugnt vid sadling/selning är det enda som funkar.
 
Sv: Häst som vinglar

Jag ska forska vidare. Tycker fortfarande att det är lite märkligt. Det är en skimmel så jag vill vara säker på att det inte är nåt annat, dom får ju lätt cancer och tumörer. :(
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
596
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 713
Senast: Hoarfrost
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 040
Senast: Stereo
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 397

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp