Bukefalos 28 år!

Häst utsattes för grov misshandel

(TTELA)
Natten till tisdag tog sig någon in i Brätte ridskolas stall och trasade sönder ett stos könsdelar.
- Jag är så arg och ledsen och undrar hur man kan vara så grym mot ett djur som inte kan försvara sig, säger Linda Svensson, ridskolechef och ägare till det utsatta stoet som heter Romantica.

http://www.ttela.se/artikelmall.asp?version=117722
 
Sv: Häst utsattes för grov misshandel

Ena stallet har satt in securitas larm och vi har bommat igen och låst så gott det går. Vi har gjort en del saker till som jag inte vill skriva om ifall dåren är här och läser.

Kruxet med kameror är att det är en ridskola och för att skydda den personliga integriteten får man inte göra det hur som helst utan tillstånd.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst utsattes för grov misshandel

FY FAN FÖR SÅNA MÄNNISKOR.
Blir riktigt riktigt arg :mad:
 
Sv: Häst utsattes för grov misshandel

Usch...:(
Man blir riktigt rädd när sånt här händer det är sjukt...:eek: :eek:
om DU känner hästen hälsa från mig:crazy:

:eek: :eek: hur kan man bara göra en sådan sak mot ett oskyldigt djur??:confused:

jag :bow: att hon ska bli bra

FAN ta den som gjorde det:devil:
 
Sv: Häst utsattes för grov misshandel

Men alltså.. visst hade jag kanske fått stoppa in något i henne :crazy: men om det gjorde ont hade hon ju sagt ifrån. och som nu, när stoet tydligen va söndertrasar (?) så klart hon hade sparkat, iaf ej tillåtit det :eek:

så jä*la vidrigt :mad:

ja håller med hon måste ju ha skrikit och sparkat och bitit omkring sig ofatbart att vissa hästar är så snälla:eek: ... hon kan ju ha blivit schokad och inte kunnat göra nåt?? så var det för mig när jag blev hotad med kniv då stod jag bara helt stilla jag kunde inte röra mig.... tycker såååå synd om Romantica.... :cry:

hur sjuk får man bli egentligen:confused: :confused: :cry:
 
Sv: Häst utsattes för grov misshandel

Ena stallet har satt in securitas larm och vi har bommat igen och låst så gott det går.

Jag rekommenderar stark att ha larm i stallet! Jag skulle aldrig låsa till hästarna, just för att det kan handla om sekunder vid en ev. brand, men i stallet vi håller på att bygga kommer det att vara larm på dörren som man sedan kopplar till en siren in till huset eller ut på gården, eventuellt även med en varningslampa i stallet. Det är ett billigt och bra skydd. Ligger stallet avlägset så erbjuder ju larmfirmor utryckning vid larm. Det är hemskt att detta skall behövas men jag tar i alla fall det säkra före det osäkra och det kan även rädda andra värdefulla saker som sadlar och dylikt.
 
Sv: Häst utsattes för grov misshandel

ja håller med hon måste ju ha skrikit och sparkat och bitit omkring sig ofatbart att vissa hästar är så snälla:eek:

Fast biter och sparkar era hästar när ni är hos veterinären och han/hon måste göra något som gör ont?

Det kanske syns ännu tydligare på hundar hur mycket de "ställer upp på" när en människa gör något mot dem. Min erfarenhet är att djur möjligen försöker komma undan, men sällan försvarar sig. Hunden drar, trycker ifrån med tassarna, piper, gnyr - men hugger inte.
 
Sv: Häst utsattes för grov misshandel

Det känns så fruktansvärt. Vad ska man göra? Vi har pratat på att hålla vakt men vad gör man om en psykopat med kniv kommer mot en. Kanske gör jag mitt barn moderslöst istället.....

Jobbigt och otäckt! Men vad jag har läst/hört om personer med sådana här störningar är att de sällan ger sig på människor. Om man tar honom/henne på bar gärning kanske man kan råka illa ut. Men om han/hon kommer till stallet där det står en vakt kommer han/hon nog att agera normalt - så normalt att man antagligen inte ens anar att det var gärningsmannen.
 
Sv: Häst utsattes för grov misshandel

Jobbigt och otäckt! Men vad jag har läst/hört om personer med sådana här störningar är att de sällan ger sig på människor. Om man tar honom/henne på bar gärning kanske man kan råka illa ut. Men om han/hon kommer till stallet där det står en vakt kommer han/hon nog att agera normalt - så normalt att man antagligen inte ens anar att det var gärningsmannen.

Nä jag tycker att man skall vara mycket försiktig runt en sån är person, tror att det finns en stor risk för att den är farlig
 
Sv: Häst utsattes för grov misshandel

Till Heulwen: Jo det finns myriader av insekter och det kanske inte verkar som att de är till någon nytta men alla djur (även insekter) fyller en funktion i våran ekologi. Som mat till fåglar och även till andra insekter och de flesta insekter bryter ner gamla växter eller djur. Om en hundradel av våra insekter skulle försvinna skulle snart våra gator vara täckta av ett lager kompost... ja näst intill iallafall.. kanske tar lite tid men ändå.

Och det här med att djur plågas i stora företag är faktiskt sant. Om man vill bojkotta djurplågeriet utan att bli vegeterian så ska man försäka köpa från mindre gårdar som man kan besöka själv och sådär. (har kompisar med liknande gård i Dalarna). Där har djuren det bra, utan trånga burar och plågerier. Nackdelen är att man inte direkt kan "storhandla", maten innehåller inga kemiska medel (är visserligen positivt) som bevarar dem så man måste äta upp dem ganska snabbt om man inte väljer att konservera själv och dessutom kan det vara väldigt dyrt att hålla på så. Tyvärr!
 
Sv: Häst utsattes för grov misshandel

alltså ursäkta mig men ser du motsägelsen i vad du själv skriver? Tycker det är förvånandsvärt att folk debattarerar hätskt för att försvara kycklingars rätt till ett värdigt liv åt ena hållet och åt andra hållet tävlar om vem som kan komma på det mest fasansfulla sättet att plåga sjuka människor :(

hihi :p Det blev lite kul!
Men jag menar typ, att man inte ska göra någon illa,
men att farliga människor måste stoppas!
 
Sv: Häst utsattes för grov misshandel

Detta hände min häst och en häst som gick i samma hage den 1/11 i år.. Min häst har tidigare blivit utsatt i Trollhättan för ca 1½ år sen... Detta som skedde nyligen skedde inte i trollhättan utan några mil söderut.. det händer på dagen.. Det är det som är det riktigt otäcka.. Oftast kan vem som helst promenera förbi hagen utan att grannar tänker på det.. Har fått sätta upp video övervakning i hagen nu.. Går det någon förbi eran hästhage eller en person som ni aldrig sett förut.. Fråga vad den/denna gör där!! Det kan göra all skillnad sedan om det händer något!!!
 
Sv: Häst utsattes för grov misshandel

Detta hände min häst och en häst som gick i samma hage den 1/11 i år.. Min häst har tidigare blivit utsatt i Trollhättan för ca 1½ år sen... Detta som skedde nyligen skedde inte i trollhättan utan några mil söderut.. det händer på dagen.. Det är det som är det riktigt otäcka.. Oftast kan vem som helst promenera förbi hagen utan att grannar tänker på det.. Har fått sätta upp video övervakning i hagen nu.. Går det någon förbi eran hästhage eller en person som ni aldrig sett förut.. Fråga vad den/denna gör där!! Det kan göra all skillnad sedan om det händer något!!!

Jag lider verkligen med dig... och din häst...

Kanske dags att installera kameror och larm hemma nu ja... isch.
Hoppas verkligen att de stackars sjuka människorna som gör sånt här hittas och får vård.. (alt låses in någonstans...)
 
Sv: Häst utsattes för grov misshandel

Jag fattar inte hur kul det kan vara att misshandla ett djur som inte kan försvara sig :/
 
Sv: Häst utsattes för grov misshandel

Det värsta jag vet är våld mot DJUR och BARN, dom är försvarslösa, oskyldiga varelser även ett aggresivt djur är oskyldigt, det är ju människan som har gjort det aggresivt :idea: . Jag skäms för att vara människa när jag läser detta, att man är samma varelse som sånna.

Och sen så skäms jag för att vara svensk i sånna här fall, för som sagt tre månader, va faaan är det :devil: i Usa har dom lite bättre straff för våld, misskötsel mot djur. men i sverige är det ingen fara för en sån, för det händer faan inget med den ändå, lagligt vill säga :devil: . skulle jag fått tag i en sån person så hade den ärligt talat bara mystiskt försvunnit :o och för det hade jag fått fängelse, men det hade jag stått ut med, för sånna människor ska inte sitta inlåsta och kosta samhället massa pengar gör samma sak mot dom som dom gjort mot djuret/barnet tills dom dör utav någon orsak, dom ska uppleva samma smärta, rädsla som dom har orsakat en annan varelse :bump: .

Skäms även för att vara människa pga att människan tycker sig vara så speciell att den tycker att den kan massproducera djur för ätandets skull :devil: fy vad hemsk människan är, vem har sagt att den är bättre än någon annan varelse här på jorden :confused:

Vill bara säga att jag älskar djur :love: mer än vad jag gillar människor

Oj det blev lite långt.
 
Sv: Häst utsattes för grov misshandel

Detta hände min häst och en häst som gick i samma hage den 1/11 i år.. Min häst har tidigare blivit utsatt i Trollhättan för ca 1½ år sen... Detta som skedde nyligen skedde inte i trollhättan utan några mil söderut.. det händer på dagen.. Det är det som är det riktigt otäcka.. Oftast kan vem som helst promenera förbi hagen utan att grannar tänker på det.. Har fått sätta upp video övervakning i hagen nu.. Går det någon förbi eran hästhage eller en person som ni aldrig sett förut.. Fråga vad den/denna gör där!! Det kan göra all skillnad sedan om det händer något!!!

Stackars häst :cry: ändå är dom så snälla och litar på människor igen.
 
Sv: Häst utsattes för grov misshandel

Stackars häst :cry: ändå är dom så snälla och litar på människor igen.

Ja,det är helt otroligt att dom litar på en igen..Men det märks tydligare på min häst att hon aktar sig för nya människor och detär ingen idé för någon som inte känner henne att gå in i hagen..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp