Bukefalos 28 år!

Häst vill inte bli hämtad i hagen

Tildewn

Trådstartare
Hej! Jag har 25-årig valack. Världens snällaste och underbaraste man kan tänka sig. Men Jag har ett problem med honom, och det är att vissa dagar så vill han inte bli hämtad ur hagen. Så fort jag närmar mig, så vänder han och går liksom. Oftast går det att muta honom med morötter, men ibland funkar inte ens det.
Vissa dagar är han dock väldigt mysig och kommer och möter mig i hagen.

Har ni några bra tips på vad jag ska göra när han beter sig såhär? Eller vet ni kanske vad det kan bero på?:)
 
Sv: Häst vill inte bli hämtad i hagen

Svårt att ge ett konkret råd men du måste göra det åtråvärt för hästen att följa med dig in.

Tex nån form av smaskens i boxen. Han kanske inte är så sugen på att bli riden så du är tvungen att lura honom lite. Vänj honom vid att få komma in o få nåt smaskens och släpp sedan ut honom igen utan att rida.

Han kanske inte vill gå ifrån flocken. Det betyder att han inte riktigt ser dig som flockledare utan då kan du behöva jobba på det oxå.
 
Sv: Häst vill inte bli hämtad i hagen

Min häst är lite sån också. Men jag tror hon ska leka med mig då. Ibland står hon vid grinden sen när hon ser mig vänder hon och går en bit bort, sen håller hon koll på vart jag är och när jag närmar mig igen så går hon en bit till. Tills hon kommer längst ut i hörnet på hagen där stannar hon och låter mig sätta på grimskaftet och pussar på mig. Så har det varit några dagar i sommarhagen. (Som är vääldigt stor..)

Jag "lekplats med henne efter träningar och så ibland. Gjort lite följa John och så för att hon ska lita på mig och följa mig. Så nakna hon gå breve utan att jag håller. Jag har ett dressyrspö i handen för säkerhets skull så jag kan styra henne lite och visa vägen om det behövs!
Men behöver tips på bättre övningar man kan göra för att öka tilliten? Så att jag blir hennes flockledare? Är inte det direkt.. Hon vill bara ner till hagen direkt jag tar ut henne där ifrån
 
Sv: Häst vill inte bli hämtad i hagen

Vår tidigare ponny var lite svårfångad dagen innan tävling.

Så jag fick tips om att gå efter (bakom) hästen hela tiden. Stanna han så skulle jag smacka på så han gick vidare.
Första gången tog det nog nästan 2tim men sen tröttna han på mig och jag fick ta han.....vi fortsatte så tills han tröttna på mig och det gick fort det sista för han visste att jag inte skulle ge mig.

Jag gick ner lite i vikt oxå :D
 
Sv: Häst vill inte bli hämtad i hagen

Svårt att ge ett konkret råd men du måste göra det åtråvärt för hästen att följa med dig in.

Tex nån form av smaskens i boxen. Han kanske inte är så sugen på att bli riden så du är tvungen att lura honom lite. Vänj honom vid att få komma in o få nåt smaskens och släpp sedan ut honom igen utan att rida.

Han kanske inte vill gå ifrån flocken. Det betyder att han inte riktigt ser dig som flockledare utan då kan du behöva jobba på det oxå.
Håller med dig i allt utom det fetstilta.

Vi kan aldrig bli "flockledare" då vi inte lever med hästen. Hundar som lever med familjen däremot.
En flockledare överger inte de sina 22h. dygn.

hästar kan lägga ihop tas in= arbete o också få skit för att de lämnar flocken/ kommer tillbaka. Klart att de vill vara med de sina.
Hästen kan däremot se människan som "sin"
 
Sv: Häst vill inte bli hämtad i hagen

Om jag inte MÅSTE ta in hästen just då så skiter jag i honom och går iväg en längre stund, då brukar han stå vid grinden och undrar väl varför han inte får sin hink när jag kommer tillbaka. Men det är klart då får ju inte jag min motion :eek:
 
Sv: Häst vill inte bli hämtad i hagen

Många hästar är rätt nyfiket lagda något man kan utnyttja sådana här situationer. Om du kommer in i hagen och ser att hästen inte tänker låta sig fångas, byt kurs och sväng av mot en hink, vattenkar, sten eller annat som finns liggande/ståendes i hagen. Vänd ryggen till och börja "pyssla/prassla" med vad det nu är du "hittat". Detta kan fånga hästens nyfikenhet/intresse, vem vet kanske är det fodring på g och vips kommer han lunkande.... ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 788
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 038
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 848
Senast: Sel
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 348
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp