Bukefalos 28 år!

Hästägare överklagar omhändertagande

Sv: Hästägare överklagar omhändertagande

Blir lite smått förbannad när jag läser hans uttalanden..

"- Jag fick aldrig en chans att rätta till problemen. Jag hade kontakt med en hovslagare men han fick inte komma.."
Typiskt den sortens människor att på något sätt försöka lägga över ansvaret och skulden på andra. Hästarna har inte fått hovvård på ett år enligt artikeln, det är ett helt j*vla år han haft på sig att fixa till det, men nädå, det har inte fallit honom in, och nu sitter han där och lägger skulden på myndigheterna för att hästarna ser ut som de gör...

"- Jag hade ett jättefint och värdefullt avelssto. Veterinären rådfrågade en expert på hovar om det skulle gå att fixa och fick till svar jo, men det tar tid och kostar pengar." Uppenbarligen inte tillräckligt fin och värdefull för att han skulle bemöda sig att fixa till hovarna...
 
Sv: Hästägare överklagar omhändertagande

Blir ju mörkrädd när man tänker på att en sådan människa sitter som ordförande i en islandshästförening. Vilken hästhållning förespråkar de i den föreningen när de väljer en sådan ordförande. Och håller med, ett år är jäkligt lång tid att hinna få ut en annan hovslagare om inte den förste kunde komma.
Hoppas han får djurförbud :devil:
 
Sv: Hästägare överklagar omhändertagande

Är själv med i denna islandshästförening och är otroligt upprörd över hur en sån här grej ens kan hända. Hur en sån här person har kunnat sitta som ordförande år efter år.

Resten av styrelsen har inte yttrat sig alls vad jag sett..

Bara att leta ny förening till nästa år..
 
Sv: Hästägare överklagar omhändertagande

Instämmer. Tycker det är hemskt skämmigt också det gått så långt och mannen sitter som ordförande.
 
Sv: Hästägare överklagar omhändertagande

Vad jag förstår så är hästarna så pass ohanterade att de haft svårt att sko dem. Blir galen på alla hästfolk som inte är hästfolk... Jag kan faktiskt förstå de hovslagare som även säger ifrån de hästar som sparkar och säger åt hästägaren att lära dem lyfta hovarna först. Vet inte hur fallet varit här men det verkar ju troligt... Imorgon ska jag ta mig en promenad o spana in dem - just nu bor de tillfälligt här i krokarna och tydligen så har jag missat lite halabaloe :banana: i hagen idag då polis, veterinär o annat folk försökt dela upp hingstar o ston till olika hagar....=) Lite inavel lutar det nog åt...;)
 
Sv: Hästägare överklagar omhändertagande

själv försöker jag att inte lite BLINT pa vad som sägs och skrivs i tidningar och här i Bukefalos men de som jag läst verkar ju enormt tragiskt men om de e hela sanningen eller inte vet man ju aldrig, men om allt e sant enormt tragiskt
 
Sv: Hästägare överklagar omhändertagande

Det har ju inte varit någon bild i tidningarna på hur hästarna ser ut...Även om jag nu bor bara ngr hundra meter från där polisen nu ställt upp dem så har jag inte heller sett dem ännu. Bara rykten man hör o i en sån här by sprids det ju fort så att säga... Strongt gjort iallafall av min granne o stalltjejen där att helt plötsligt inhysa 20 extra hästar - inte bara platsmässigt, det kräver mkt tid o omvårdnad oxå. Självklart frivillig volontär här med om det behövs o de frågar. Vanvård är det värsta jag vet. Alla ägare slarvar kanske ngn dag. Dåligt väder för att rida, ingen rykt en dag eller så - men inte i år efter år...
 
Sv: Hästägare överklagar omhändertagande

Nu har jag inte själv varit på gården och sett hur det såg ut där, men jag kan säga att det som skrivits hittills stämmer bra med verkligheten.

Åtminstone vad gäller hästarnas skick.

Nu ska de få lugna sig, veterinärbesiktas, verkas och pysslas om i lugn och ro, så får vi se vad det blir av dem i framtiden. Och vilka skriverier det blir framöver... Det är så lätt att folk bildar sig uppfattningar innan de vet hela bakgrunden.:(
 
Sv: Hästägare överklagar omhändertagande

Vet inte, det vet nog ingen just nu.

Det är bara att ta en dag i taget och styra upp hovar och sånt till en början.

Polisen kanske har en plan, men jag vet inte.
 
Sv: Hästägare överklagar omhändertagande

Men Fy Fan ingen hov vård på ett år hur tänker man då ????
Jag har själv köpt en ohanterad kille som inte gick att ta upp hovarna på de första veckorna utan att han sparka hej vilt efter en och jag gillade inte hans hovar då de var en aning långa pratade med vet och hovslagarn om hur jag skulle gå till väga så efter dryckt 6 vec fick hovis komma ut o värka
han stog still på alla för alla ben och hovarna vart fina alla utom höger bak som tyvärr hade en yttlig spricka som nu är han värkad igen så nu syns de inte längre :)
tog alltså 6 veckor för att få en säker hantering för både hästen och hovslagaren de ska ju funka resten av hästens liv min är 1 år nu

hoppas att denna man lärt sig nått av detta att vill man ha häst så bör man nog inte ta sig vatten över huvudet vilket han tydligen gjort 20 hästar är väl o ta i om man inte klarar av en av de viktigast saker vi måste göra för våra hästar
är glad att någon våga slå larm modig människa en riktig djur vän starkt :bump:

Även otroligt stolt över att de finns vinglösa änglar som gärna ställer upp för de behövande djuren i nöd en iloge till den som gett hästarna hus rum i denna Akuta sittvation
 
Sv: Hästägare överklagar omhändertagande

Vet inte, det vet nog ingen just nu.

Det är bara att ta en dag i taget och styra upp hovar och sånt till en början.

Polisen kanske har en plan, men jag vet inte.
Bara yttrandetiden och tiden för att överklaga är några veckor, sedan ska ju pållarna få komma upp i hull och bli hanterade så att de kan säljas. Så någon eller ett par månader brukar man kunna räkna med.
 
Sv: Hästägare överklagar omhändertagande

Det kan ta mycket längre tid. Jag köpte ett par hästar av polisen i vintras och då var det över ett år sen de var omhändertagna. Först då var överklagandetiden över och det var ok att sälja dem. Det beror nog på vilken LST man ligger under...
 
Sv: Hästägare överklagar omhändertagande

*kl*

När man tar in beslagtagna hästar och upplåter sitt stall samt tar på sig att sköta dem, vem betalar? Foder, strö, vetvård osv.
 
Sv: Hästägare överklagar omhändertagande

Det spelar ingen roll vem som betalar eller inte. Idag har jag packat ihop en massa produkter från "firman" som jag skänker bort till dessa stackars hästar, förhoppningsvis kommer de till nytta.
Hoppas det får de bra tillslut
 
Sv: Hästägare överklagar omhändertagande

Nej det kanske inte spelar någon roll men det var inte därför jag frågade!
 
Sv: Hästägare överklagar omhändertagande

Polisen betalar.

Tack för svaret!

Det gör ju möjligt för fler att kunna ställa upp i sådana lägen. Särskilt med så många djur iblandade.

Har funderat på det många gånger, vem som betalar. Tex svåra fall behöver ju mycket vet vård, hovvård ofta, kanske special foder etc och det kan kosta väldigt mycket men jag antar att polisen själva kan besluta om avlivning då om kostnaderna blir stora för vissa djur?
 
Sv: Hästägare överklagar omhändertagande

Fast det är inte alltid sant, jag har bekanta som upplåtit plats till omhändertagna hästar och de fick inte ett öre eftersom hästarna inte genererade i någon större summa vid försäljning.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Connemarauppfödaren Jörgen Folkesson slipper betala över 800 000 kronor som polisen krävt honom på efter att hästar omhändertogs på hans...
Svar
0
· Visningar
420
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En hästägare hade tillstånd att ha tio hästar i lösdrift men när länsstyrelsen kom för att inspektera fanns över 60 hästar på gården...
Svar
0
· Visningar
402
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En hästägare i Hedemora kommun har fråntagits sina hästar på grund av vanvård. En av hästarna dog i januari och nu har länsstyrelsen i...
Svar
0
· Visningar
486
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Länsstyrelsen stoppade planerna på en ridanläggning på Brandthovda. Kommunen överklagar nu beslutet till regeringen. "Vi har gjort olika...
Svar
0
· Visningar
543
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp