Bukefalos 28 år!

Hästägare överklagar omhändertagande

Sv: Hästägare överklagar omhändertagande

Hade de inget avtal då? LST måste väl betala om det är avtalat så.
 
Sv: Hästägare överklagar omhändertagande

Fast det är inte alltid sant, jag har bekanta som upplåtit plats till omhändertagna hästar och de fick inte ett öre eftersom hästarna inte genererade i någon större summa vid försäljning.

Betalt har man alltid rätt att få, annars får man väl tacka nej helt enkelt. Det har inte med priset på hästarna att göra. Däremot gör ju polisen ofta en dålig affär i de här ärendena.
 
Sv: Hästägare överklagar omhändertagande

Tack för svaret!

Det gör ju möjligt för fler att kunna ställa upp i sådana lägen. Särskilt med så många djur iblandade.

Har funderat på det många gånger, vem som betalar. Tex svåra fall behöver ju mycket vet vård, hovvård ofta, kanske special foder etc och det kan kosta väldigt mycket men jag antar att polisen själva kan besluta om avlivning då om kostnaderna blir stora för vissa djur?
Det är länsstyrelsen som tar de besluten, men oftast i samråd med polisen och behandlande vetrinär förstås. Mycket gamla och mycket sjuka djur med stora problem med skador från vanvården får ofta slippa lidandet som lång rehabilitering kan kräva, men varje djur utvärderas ju individuellt. Polisen får så gott som aldrig tillbaka det de lagt ut, men avlivar inte för kostnadens skull (även om de vill det många gånger) Då skulle varenda omhändertagen häst bli avlivad eftersom det innebär väldigt stora kostnader med uppstallning och veterinärvård.
 
Sv: Hästägare överklagar omhändertagande

Betalt har man alltid rätt att få, annars får man väl tacka nej helt enkelt. Det har inte med priset på hästarna att göra. Däremot gör ju polisen ofta en dålig affär i de här ärendena.

Ja fast det visste de ju inte, tänk om man hade haft ett facit i hand. Ett annat stall upplät plats för tre omhändertagna hästar, de hade också avtal men fick endast 50% av den kostnad hästarna hade kostat. Så här är en orsak till varför många drar sig för att göra en insats.
 
Sv: Hästägare överklagar omhändertagande

Ja fast det visste de ju inte, tänk om man hade haft ett facit i hand. Ett annat stall upplät plats för tre omhändertagna hästar, de hade också avtal men fick endast 50% av den kostnad hästarna hade kostat. Så här är en orsak till varför många drar sig för att göra en insats.

Men vadå "visste de inte"? Jag skulle nog vilja säga.... är man dum får man lida. Lite får man tänka själv.
 
Sv: Hästägare överklagar omhändertagande

...sen handlar det säkert oftaom människor som av välvilja gör en god gärning. Hedervärt! Men då tycker jag inte att man kan komma och "klaga" i efterhand på att det kostat pengar.
 
Sv: Hästägare överklagar omhändertagande

Med tanke på hur mycket spån som krävdes i lastbilen för att hästarna skulle kunna åka och transportörens beskrivning så tror jag inte ett år räcker.:mad:
 
Sv: Hästägare överklagar omhändertagande

på någe sätt försöker jag typ då gruppsvara till alla oss i Gyda... Vad gör vi nu? Lägger oss ner och dör? Ställer oss upp och visar hur JÄVLA BRA VI ÄR? Hoppas att träffa er alla på nästa möte - ett sånt möte som är öppet för oss alla alltså:o
 
Sv: Hästägare överklagar omhändertagande

Ja vad gör vi?
Känns som att jag väntar på ett uttalande från styrelsen.,

Ryktena går ju att folk visste om detta. Och om det var en endaste som sitter i styrelsen som visste om detta vill jag inte vara med.

Det finns andra klubbar jag kan lägga mina pengar på istället isåfall.
 
Sv: Hästägare överklagar omhändertagande

...måste tillägga... jag har sett bilderna som LST tagit på hästarna (finns på www.arbetarbladet.se), och jag säger bara FY FAN! Att man har mage att överklaga beslutet säger allt om denna människa, tack och lov har jag inget med honom att göra.

(och har folk vetat om det :eek: )
 
Sv: Hästägare överklagar omhändertagande

Eran viktigaste uppgift blir väl kanske att som medlemmar ställa upp och reda upp saken?
*Dvs fanns det personer som visste om dessa förhållanden, och varför gjorde de ingenting?

*eller gjorde dom det men fick inget gehör?

*Har man blundat med vilje, och hur ska man då bemöta det?- gäller det styrelseledamöter, läs stadgarna för hur ni kan begära styrelsens avgång och om det är möjligt finns det någon annan som vill och kan ta över?

*Se till att denna INGE blir utesluten ur föreningen och förbundet, nu finns bildbevis på att hästarna är grovt vanvårdade, magra, misskötta hovar, instängda under smutsiga och trånga förhållanden utan tillgång till att röra sig fritt, samt saknar hästpass. Det är ingen tvekan om sanning eller osanning!

Upprätta en handlingsplan för hur man går tillväga om misstanken uppstår att detta händer igen, hos denna person eller hos någon annan.

(Denna man verkar inte förstå att han har vanskött dessa djur så grovt, att han riskerar fängelse? bara det är en risk i sig att han kommer upprepa detta. :mad:


Och viktigast av allt, svik inte er förening, ni är en del av en ideell organisation där ni både kan ställa krav, men också har ett ansvar. ( Naturligtvis menar jag inte att ni har ett ansvar för vad som hänt djuren, utan för föreningen och att den fungerar som den ska, med en styrelse som är vald på rätta kriterier. Väldigt många föreningar saknar ens en valberedning idag.. )Få tycks förstå vad föreningslivet idag går ut på... Har man betalat medlemsavgift och blivit godkänd som medlem ska man ta del av stadgarna, gå på årsmöten och ta del av vad som händer. Inte bara tro att man gjort sin del för man betalat.

Det är lika illa som att ta på sig ett styrelseuppdrag, gå dit och sitta av mötestiden och låta starkast tala och styra.

Men det viktigaste ni också kan göra är att ha ögon och öron öppna och delge oss andra också. Våga visa civil kurage om så behövs.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästägare överklagar omhändertagande

En fråga om någon vet.... (det poppar upp så mkt konstigt när man går o mockar :angel:)

Men... jag förmodar att det är särskilda regler som går in när det gäller försäljning av hästar såhär? Jag menar, sätts köplagen/konsumentköplagen åt sidan om tex en privatperson köper en omhändertagen häst av en myndighet, tex polisen eller kronofogden? Eller kan dom tex reklamera hästen för dolt fel och då till säljande myndighet? Hur ser lagstiftningen ut runt detta?

Någon som vet?
 
Sv: Hästägare överklagar omhändertagande

Hur lagstiftningen ser ut vet jag inte, men jag har köpt såna hästar (nu är jag visserligen näringsidkare). I mitt fall så var polisen väldigt noga med att jag var medveten om hästarnas bakgrund. Jag tror också att det står i avtalet att jag köper dem "i befintligt skick" (fast dessa var jättefina och jag tror aldrig de var särskilt vanvårdade utan det var mer ett byråkratiskt omhändertagande... nån dag jag har gott om tid ska jag åka till LST och läsa handlingarna ;)).

Tror inte att polisen har så bra koll på vad som gäller faktiskt, en av de hästarna jag köpte hade inget pass (men stam), så vi fick upplysa dem om att det var olagligt att sälja hästar utan pass :p.
 
Sv: Hästägare överklagar omhändertagande

Vilket jäkla svin han är som försöker skylla i från sig, hoppas han aldrig mer får ha djur. :mad: Tänk hur dessa stackars hästarna har lidit. :cry:
 
Sv: Hästägare överklagar omhändertagande

Ja det är lite intressant att veta tycker jag. För om det inte träder in någon annan lagstiftning så kan ju annars polis/KFM hållas ansvariga vid ev dolda fel. Det går ju inte att sälja en häst i befintligt skick så att säga, definitivt inte till en privatperson.
Och den fd ägaren kan ju inte hållas ansvarig för vad polisen/kfm (kan det finnas fler myndigheter som säljer?) säger till exempel...

Ja det är sådant som jag går o funderar på :angel:


*kl*
Kommer ihåg en större försäljning i Östergötland jag var på, där ett stort antal omhändertagna hästar såldes på en auktion. Mestadels fullblod, araber, korsningar o några andra. Många köpte sig där en "billig" förstahäst till sin lilla dotter osv, utan någon kunskap om de långvariga särskilda behov dessa stackars hästar hade, de flesta för resten av sina liv. De hade varit i fruktansvärt skick och hade vid auktionen varit ett bra tag under vård, de var fortfarande magra och eländiga och behövde hamna i kunniga händer men tyvärr hamnade många hos helt okunniga människor....
Det gjorde mig fruktansvärt ont i hjärtat, de hästarna var liksom värda klass 1 behandling resten av sina liv och flera som jag vet snabbt reds in efter försäljning borde inte ha ridits på eller tränats på flera år, vissa aldrig....
 
Sv: Hästägare överklagar omhändertagande

Hela Gydas styrelse informerades om Inges hästhållning för flera år sedan, han hade redan då förelägganden från länsstyrelsen. Obegripligt att det får gå så här långt och upptäcks vid en rutinkoll inte en anmälan visst han bor avsides men fullt synlig från vägen.... Alla visste om att hans hästar är vanvårdade, oregistrerade, inavel osv
Inget straff han får motsvarar dessa hästars lidande
Hur kan man ha mage att överklaga detta.
Tävlingsansvarigs uttalande i lokalpress att han varit ovärderlig för klubben, pinsamt.

Hur har ni Gyda medlemmar kunnat rösta fram honom som ordförande år efter år? Styrelsen hur har ni kunnat blunda för detta och låtit det gå så långt? Skäms-
Avgå!
 
Sv: Hästägare överklagar omhändertagande

Här var det inte välvilja, utan faktum var att de bad på sina bara knän just därför att de inte var någon annan som ville ta sig an hästarna. Undrar varför.:grin:
 
Sv: Hästägare överklagar omhändertagande

En fråga om någon vet.... (det poppar upp så mkt konstigt när man går o mockar :angel:)

Men... jag förmodar att det är särskilda regler som går in när det gäller försäljning av hästar såhär? Jag menar, sätts köplagen/konsumentköplagen åt sidan om tex en privatperson köper en omhändertagen häst av en myndighet, tex polisen eller kronofogden? Eller kan dom tex reklamera hästen för dolt fel och då till säljande myndighet? Hur ser lagstiftningen ut runt detta?

Någon som vet?

Nej du kan inte reklamera, och varken köplagen eller konsumentköplagen gäller när man köper från myndigheter. Nu kommer ju iofs ev överskott gå tillbaka till ägaren om det blir ett sådant men ändå.

De redovisar alla myndigheter tydligt vid försäljning, som köpare är undersökningsplikten väldigt tung vid dessa köp.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Connemarauppfödaren Jörgen Folkesson slipper betala över 800 000 kronor som polisen krävt honom på efter att hästar omhändertogs på hans...
Svar
0
· Visningar
420
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En hästägare hade tillstånd att ha tio hästar i lösdrift men när länsstyrelsen kom för att inspektera fanns över 60 hästar på gården...
Svar
0
· Visningar
402
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En hästägare i Hedemora kommun har fråntagits sina hästar på grund av vanvård. En av hästarna dog i januari och nu har länsstyrelsen i...
Svar
0
· Visningar
486
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Länsstyrelsen stoppade planerna på en ridanläggning på Brandthovda. Kommunen överklagar nu beslutet till regeringen. "Vi har gjort olika...
Svar
0
· Visningar
543
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp