Bukefalos 28 år!

Hästägare överklagar omhändertagande

Sv: Hästägare överklagar omhändertagande

Vad menar du med "alla"? styrelsen eller boende runt i kring?
Vilka anmälningar har eventuellt gjorts av "alla" som visste, och är det länsstyrelsen som inte gjort tillräckligt eller är det de som visste som struntade i det, eller inte vågade agera?

Läste någonstans om några som avgått tidigare som visste om detta och inte kunde tolerera att han fick fortsätta som ordförande, är du en av dem? Vore intressant att få lite fakta om hur sådana här ärenden sköts och kunna få förståelse i hur det kan hända eller få fortgå?
 
Sv: Hästägare överklagar omhändertagande

Alla är kanske orättvist, men de flesta. Och framförallt hela styrelsen har vetat om att det är och har varit brister i hans hästhållning. Boende runt omkring visste om, och en annan Gyda medlem dessutom med egen hästhållning måste dagligen ha passerat dessa stackars hästar.
Ansvaret är naturligtvis Inges med familj, men då han tidigare har fått föreläggande för sin hästhållning bör de ha kontrollerat honom ofta! Grannar måste anmäla, inte välja att titta åt andra hållet. Vi måste alla ha ett moraliskt ansvar för levande varelser.
Och en styrelse som blundar skamligt.
Han har tydligen blivit tilldelat SIFs förtjänsttecken i brons. Skrämmande.

Idiotiska uttalande i lokalpress av styrelsemedlemmar, inte ett ord på Gydas hemsida, Fregna nerstängd, styrelseprotokoll som saknas, ett öppet brev till styrelsen som inte går att öppna..... Ynkligt!

I veterinärutlåtandet i djurskyddsärendet står det: Jag anser det anmärkningsvärt att djurägaren har låtit hästarna utsättas för allt detta. Det är en djurhållning som är förskräcklig anser jag och djuren har i de flesta fall utsatts för långvarigt och kraftigt lidande.
Skrämmande läsning, mitt hjärta värker för dessa hästar.....
 
Sv: Hästägare överklagar omhändertagande

Ja hjärtat värker verkligen för de stackars hästarna. :(

Typ kl
En liten detalj av allt elände som etsat sig fast är: varför igenspikade boxar? (ur arbetarbladets artikel och kanske ingen som kan svara men jag kan inte sluta grubbla)
 
Sv: Hästägare överklagar omhändertagande

Därför att hästarna hade klivit över boxväggarna annars... :crazy:

De stod högt upp under taket pga gödselmängden i boxarna, så istället för att skotta ut lite dynga så hade gubbf*n byggt upp väggarna lite extra. Påbyggnaderna hade väl inga dörrar, alltså var boxarna helt igenspikade.

Jag har inte varit i stallet själv, men hörde att de fått riva en sidovägg i en box för att få ut en häst.
 
Sv: Hästägare överklagar omhändertagande

Herregud vad förskräckligt! :eek:

Så ingen av dessa har anmält? :mad:

Sen undrar man ju om han fått förelägganden tidigare, hur allvarligt var läget då och varför har inte länsstyrelsen/ polis gjort fler besök? Dessa hästar kan omöjligt blivit i detta skick på en kort tid, vi måste prata om mer än ett år om man tittar på hovarna?

Håller med, var finns civilkuraget från de som sett eländet? Borde vara straffbart att blunda för sådant :mad:
 
Sv: Hästägare överklagar omhändertagande

Jag håller med dig om allt du skriver!!! Otroligt att det har fått fortgå!

Jag förmodar att du själv har anmält och agerat innan?
 
Sv: Hästägare överklagar omhändertagande

Fy fan vad vidriga bilder, lås in den här Inge och spika igen dörren :devil: Hur har djurskyddet kunnat vara där tidigare utan att ingripa? Detta kan inte blivit så här på ett år. Och till styrelsen i föreningen som blundat för detta säger jag bara, SKÄMS PÅ ER!!!
 
Sv: Hästägare överklagar omhändertagande

Alla är kanske orättvist, men de flesta. Och framförallt hela styrelsen har vetat om att det är och har varit brister i hans hästhållning. Boende runt omkring visste om, och en annan Gyda medlem dessutom med egen hästhållning måste dagligen ha passerat dessa stackars hästar.
Ansvaret är naturligtvis Inges med familj, men då han tidigare har fått föreläggande för sin hästhållning bör de ha kontrollerat honom ofta! Grannar måste anmäla, inte välja att titta åt andra hållet. Vi måste alla ha ett moraliskt ansvar för levande varelser.
Och en styrelse som blundar skamligt.
Han har tydligen blivit tilldelat SIFs förtjänsttecken i brons. Skrämmande.

Idiotiska uttalande i lokalpress av styrelsemedlemmar, inte ett ord på Gydas hemsida, Fregna nerstängd, styrelseprotokoll som saknas, ett öppet brev till styrelsen som inte går att öppna..... Ynkligt!

I veterinärutlåtandet i djurskyddsärendet står det: Jag anser det anmärkningsvärt att djurägaren har låtit hästarna utsättas för allt detta. Det är en djurhållning som är förskräcklig anser jag och djuren har i de flesta fall utsatts för långvarigt och kraftigt lidande.
Skrämmande läsning, mitt hjärta värker för dessa hästar.....

För att ingen ska missförstå nu så handlar detta inte om ett försvar.

Ett föreläggande och kontroll kommer när anmälningar har gjorts, alltså har inga anmälningar lämnats sedan tidigare kontroll. Har man då vid tidpunkten för den dåvarande kontrollen funnit att de brister som tidigare funnits har åtgärdats så sker inga fler kontroller utan kräver således nya anmälningar.

Blanda inte ihop äpplen och päron, ett förtjänst tecken har inget med hästar att göra, Personen kunde lika gärna har varit utan hästar och fått denna utmärkelse.

Första ansvaret står denna hästägare för, MEN att inte omgivningen har reagerat och anmält är en stor gåta för mig.
 
Sv: Hästägare överklagar omhändertagande

Det verkar ha gått snett på riktigt.
Ägaren verkar ju inte begripa allvaret i vanskötseln.
Om man inte förstår det så kan man inte ha djur.
Att ha djur kräver ett visst omdöme som verkar saknas.
 
Sv: Hästägare överklagar omhändertagande

Och till styrelsen i föreningen som blundat för detta säger jag bara, SKÄMS PÅ ER!!!

Tycker det är viktigt att poängtera, styrelsen är ingen dadda åt folk vare sig styrelsens eller föreningens medlemmar. Nu så är det ju med stor säkerhet så att det finns människor som sett detta långt mycket tidigare än styrelsen, skäms på dem som har blundat och inte gjort något.
 
Sv: Hästägare överklagar omhändertagande

Enligt kontrollrapporten så är det en box 3,1x3,6 m med två hästar i som är igenspikad. Bädden når upp till boxdörren avstånd till tak 140-175 cm. vatten saknas. Hästarna ca 25 år och 1 år, det äldre stoet är avlivad. Enl kontrollpunkt 18 står det:Gödselbädd så hög att boxvägg endast var några dm höga, medförde att hästarna med lätthet skulle kunna hoppa ur boxen med risk för skador.

Ingen aning om varför. stackars hästar.
 
Sv: Hästägare överklagar omhändertagande

Jag har tyvärr inte anmält jag har flyttat ifrån gästrikland så jag hade ingen aning om detta. Lämnade Gyda i början av Inges "karriär". Då var hans hästhållning ökänd, långa hovar feta hästar och inavel oregistrerade hästar. Vet att han då blev anmäld vid flera tillfällen. Har sedan hört att fd Gyda medlemmar uppmärksammat styrelsen om hans hästhållning. Vilket bara sopades under mattan.
Tog förgivet att någon som upprepade gånger fått förelägganden blir kontrollerad regelbundet.
Många Gydamedlemmar, hästmänniskor passerar hans hästar regelbundet varför har ingen anmält detta har ju pågått länge
 
Sv: Hästägare överklagar omhändertagande

Men om nu så många har vetat om detta, VARFÖR vet varken jag eller någon annan i mitt stall om det????!!!!!

Det sjukaste är väl att en veterinär uttalar sig i tidningen med att det har varit allmänt känt, men har själv inte gjort något trots att hon är veterinär.

Jag är så arg och besviken.

OCH ALLA NI SOM VETAT UTAN ATT GÖRA NÅGOT ÄR INTE BÄTTRE SJÄLVA!
 
Sv: Hästägare överklagar omhändertagande

Har sedan hört att fd Gyda medlemmar uppmärksammat styrelsen om hans hästhållning. Vilket bara sopades under mattan.

Sopa under mattan gör man när man lägger över ett ansvar på en eller flera andra personer, varför har dessa medlemmar inte själva gjort en anmälan vill jag då fråga. Varför skyller man hela tiden ifrån sig. Det är ju just på detta sätt dessa situationer uppkommer, därför att man väljer att lägga över ansvaret på andra hela tiden och tycker att dessa ska göra något åt saken. Varför gör man så? Som medlem har man ett precis lika stor ansvar vill jag nog påstå, att i det läget säga att man meddelat styrelsen håller inte.
 
Sv: Hästägare överklagar omhändertagande

Självklart visste ingen i styrelsen eller någon annan att det såg ut som det gjorde vid det uppmärksammade besöket. Jag som veterinär har självklart anmälningsplikt men vid mitt besök 2005 var inte misskötseln så grav att det föranledde en anmälan. Dessutom vidtog Inge då de åtgärder jag bad om. Men efter det slutade han använda mig som veterinär. Sedan dess har jag inte varit på gården och kan därav inte heller göra någon anmälan. Men skötseln var tillräckligt dålig för att jag skulle tycka att han var en olämplig ordförande. När han sedemera blivit anmäld och fått flera förelägganden angående misskötsel kontaktades styrelsen. Gården ligger så till att man inte kan se särskilt mycket från vägen.

Leg vet Lena Larsson
 
Sv: Hästägare överklagar omhändertagande

Om jag är rätt informerad så har en del fd medlemmar bla en veterinär anmält till länstyrelsen OCH informerat styrelsen. Men jag har flyttat så har ingen första hands info ang detta.
Vad jag vet är att det varit allmänt känt så det är hemskt att det fått gå så långt, stackars hästar.

Jag anser att en klubb inte ska ha en ordförande som bedriver en avel som inte är godkänd, fått upprepade förelägganden ang sin hästhållning.

Att ha mage att överklaga det här ärendet är så vansinnigt, inget straff motsvarar dessa hästars lidande.

Självklart hans ansvar att ta väl hand om sina hästar men även omgivningen bör skämmas.
 
Sv: Hästägare överklagar omhändertagande

...måste tillägga... jag har sett bilderna som LST tagit på hästarna (finns på www.arbetarbladet.se), och jag säger bara FY FAN! Att man har mage att överklaga beslutet säger allt om denna människa, tack och lov har jag inget med honom att göra.

(och har folk vetat om det :eek: )

De där bilderna var ju helt enkelt FRUKTANSVÄRDA... :(
 
Sv: Hästägare överklagar omhändertagande

Jo men att informera styrelsen är ju fel väg att gå, när den rätta vägen borde vara direkt till berörd myndighet. Det är flera faktorer som tyvärr spelar in här och som gjort att det har fått gå så långt, det är tragiskt tycker jag. Om det är så att det finns flera anmälningar gjorda efter 2005, så måste man ju fråga sig varför ingen inspektion har gjorts tidigare. Och då är det ju plötsligt myndigheter som ska svara på den frågan.
 
Sv: Hästägare överklagar omhändertagande

Tack för svar!

Vad jag uppfattade av tidningsartikeln är att flera visste om detta och det framgick aldrig att det var värre nu än förut.

Självklart ska man aldrig ta det som står i tidningen ordagrant men när man nästan blir anklagad för att vetat om det som medlem blir man upprörd!
 
Sv: Hästägare överklagar omhändertagande

tack gode gud säger jag bara att inspektionen gjordes!! Skäms för att jag varit medlem i Gyda och stått och pratat med Inge när han har "skrytit" om sitt stall och sina hästar, fy faan!! (kan säga att jag INTE varit hem till hans gård och bor några mil därifrån) Han har tydligen dragit in mycket pengar till klubben och hans familj stått där i kafeterian på tävlingar, men är det alltså DE som gjort att folk blundat!? och har varit "oumbärlig för klubben" . Det är pinsamt och hur f*n kan man försvara en sådan människa! Jag mår illa!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Connemarauppfödaren Jörgen Folkesson slipper betala över 800 000 kronor som polisen krävt honom på efter att hästar omhändertogs på hans...
Svar
0
· Visningar
420
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En hästägare hade tillstånd att ha tio hästar i lösdrift men när länsstyrelsen kom för att inspektera fanns över 60 hästar på gården...
Svar
0
· Visningar
402
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En hästägare i Hedemora kommun har fråntagits sina hästar på grund av vanvård. En av hästarna dog i januari och nu har länsstyrelsen i...
Svar
0
· Visningar
486
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Länsstyrelsen stoppade planerna på en ridanläggning på Brandthovda. Kommunen överklagar nu beslutet till regeringen. "Vi har gjort olika...
Svar
0
· Visningar
543
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp