Bukefalos 28 år!

Hästägare på fredag, massa frågor!

I

indra76

Jag och maken får hem vår islänning på fredag. En 13-årig vallack som är 4-gångare med bra gångarter. Han är lite tävlad.

Jag har bara ridit islänning några månader (då som medryttare), har tidigare ridit 7 år. Maken har ridit 2 år tidigare och enbart turridning på islänningar. Vår ambition är att ha en häst med bra gångarter som vi kan tävla lite med och att träna en del NH med honom.

Lite frågor...

1. Hur ska vi får hästen att känna sig hemma hos oss? Vi kommer ha honom i ett stor anläggning med 40 andra islänningar, på lösdrift. Hur mkt bör vi rida honom i början, ska vi mer hantera honom först för att få honom trygg med oss?

2. Hur kan man lägga upp en träningsvecka varierat? (rida ut, på volten, markarbete, etc)

3. Hur lätt är det att tölten försämras om man inte är jättevan islandsryttare? Han är lättöltad och har bra trav. Väl skilda gångarter och behöver inte drivas mkt alls när han väl kommit in i rätt gångart. Hur får man en fortsatt bra tölt...?

4. Övriga tips när man får hem en häst till ett nytt ställe? Tror att han kommer gå tillsammans med några få hästar i början, men det får stallägaren bestämma som är van vid nykomlingar ;)

Tack på förhand!
 
Sv: Hästägare på fredag, massa frågor!

1. Hur ska vi får hästen att känna sig hemma hos oss? Vi kommer ha honom i ett stor anläggning med 40 andra islänningar, på lösdrift. Hur mkt bör vi rida honom i början, ska vi mer hantera honom först för att få honom trygg med oss?

Jag tycker det är viktigt att ge hästen några dagar att bara komma in i flocken så dom första dagarna hade jag valt att bara låta honom vara. Kanske klappa lite och så men inte ge mig ut och rida. Sedan hade jag, eftersom ni är nya människor för honom, börjat hantera från marken, gått promenader och sånt någon gång innan jag provat att rida.

2. Hur kan man lägga upp en träningsvecka varierat? (rida ut, på volten, markarbete, etc)

När jag har planerad träning försöker jag tänka att inte tre dagar i sträck använda samma muskelgrupp utan försöka att ha lite varannandagsstuck över det hela.

Det kan se ut, om det är en vecka vi ska träna mycket. Jag brukar personligen jobba min häst mer från marken men ibland kan det se ut såhär.

Måndag: Rida ut, mycket tölt.
Tisdag: Dressyr, lösgörande.
Onsdag: Tömkörning, samlande övningar.
Torsdag: Rida ut, träna trav och galopp.
Fredagar: Vila
Lördag: Löshoppa
Söndag: Dressyr, börja lösgöra från marken mer krav uppsuttet.

3. Hur lätt är det att tölten försämras om man inte är jättevan islandsryttare? Han är lättöltad och har bra trav. Väl skilda gångarter och behöver inte drivas mkt alls när han väl kommit in i rätt gångart. Hur får man en fortsatt bra tölt...?

Det är nog väldigt individuellt om den försämras mycket eller inte. Helt beroende på hur säker den nu är i tölten och hur bra ni rider. På en del hästar är det lätt att ta bort tölten på andra svårare.

Lycka till!
 
Sv: Hästägare på fredag, massa frågor!

1. En okomplicerad, vuxen häst hade jag börjat rida med en gång. Hanteringsmässigt hade jag tänkt igenom hur jag vill att det skall funka, och sedan hanterat utefter det från dag ett. Alltså, vill jag att hästen skall kunna stå still i stallgången så kräver jag det från början, får den inte tigga godis så får den inte osv, osv. Likadant med ridningen - lugnt och konsekvent så som jag vill ha det från första början.

2. Precis som _moa_ försöker jag att inte göra samma sak för många dagar i streck. Har aldrig ridit efter något i förväg uppgjort schema, men har jag ridit tuffa pass på banan två dagar, så rider jag ut den tredje, till exempel. Försöker sprida ut vilodagar så jämnt som möjligt.

3. Tyvärr är det jättelätt att försämra tölten om man inte är så van islandsryttare. Givetvis beror det på hästen också - har den naturligt ren tölt så håller den sig ren längre.... Bästa sättet att bibehålla och/eller förbättra gångarterna är att regelbundet rida för instruktör med islandsinriktning.

4. Ja, det kan vara bra att nykomlingen går med en eller ett par hästar till en början. Det kan också vara ett bra sätt för er att få det lite lättare vid t.ex. hämtning i hage. Att hämta en relativt okänd häst i en flock på 40 hästar är ju inte alltid okomplicerat, i en mindre flock på mindre yta har ni förmodligen lite lättare att få kontakt med er häst.

Lycka till!
 
Sv: Hästägare på fredag, massa frågor!

. Hur ska vi får hästen att känna sig hemma hos oss? Vi kommer ha honom i ett stor anläggning med 40 andra islänningar, på lösdrift.
Släpp ihop hästen i flocken och låt hästen få hitta sin rang först oftast brukar detta ske inom några timmar efter ihopsläppet.

Hur mkt bör vi rida honom i början, ska vi mer hantera honom först för att få honom trygg med oss?
Är det en lugn och trygg häst så kan ni börja rida dagen efter tycker jag, börja med att rida ut med andra ta det ganska lugnt skritta ut på härliga turer.

2. Hur kan man lägga upp en träningsvecka varierat? (rida ut, på volten, markarbete, etc)
Detta med ridschema är jag lite emot, jag rider som jag lite känner mig för att rida,.Vill jag rida ut så gör jag de men brukar väl försöka rida dressyr iaf 3 dagar i veckan



3. Hur lätt är det att tölten försämras om man inte är jättevan islandsryttare? Han är lättöltad och har bra trav. Väl skilda gångarter och behöver inte drivas mkt alls när han väl kommit in i rätt gångart. Hur får man en fortsatt bra tölt...?
Kan man inte tölta så får man ju inte den där braiga tölten och får en häst gå dåligt i en gångart en längre tid klart den försämras till slut!
Jag skulle hålla mig till tölten bara när ni tränar för tränare i början och sen hålla mig till skritt trav och galoppen i början
Träna 1-2 ggr i veckan för tränare tills ni känner att nu kan ni få hästen att tölta bra en kortare sträcka och tölta inte mer än vad ni klarar av..Klarar ni bara att bibehålla tölten i 30 steg så tölta inte mer än de!


4. Övriga tips när man får hem en häst till ett nytt ställe? Tror att han kommer gå tillsammans med några få hästar i början, men det får stallägaren bestämma som är van vid nykomlingar
Som sagt är hästen lugn och tar flytten med ro så är det ju bara att tuta och köra..
Men om hästen stressar upp sig och är orolig låt den vara tills den coolat ner sig


Massa bilder vill vi ju se nu på Fredag=)

:banana::bump:
 
Sv: Hästägare på fredag, massa frågor!

Nu kanske jag sticker ut hakan, men om jag får hästen att tölta utan problem, är det då skillnad på bra tölt och nybörjartölt, mer än på säg trav och trav under en van och ovan ryttare?

Jag upplevde honom som väldigt lättöltad, jag kunde få honom både att tölta väldigt långsamt och även i ökad tölt utan att han började gå i fel gångart. Han bara gick på så att säga, samma sak i trav, skritt och galopp.

Funderar bara lite kring om det kan bli så fel om hästen har en bra tölt, vad jag fick beskrivet för mig av ägarna så var det bara att sitta med och ev driva med överskänkeln om det behövdes.

Jag har planer på att ta lektioner i höst för att bli bättre och bättre på islandshästridning och ridning generellt.

Undervisa mig gärna lite i detta med tölt och dess säkerhet jämfört med de andra gångarterna ;)
 
Sv: Hästägare på fredag, massa frågor!

Nja, ren tölt är ju ren tölt. Däremot kan det ju vara stor skillnad i hästens form, samlingsgrad och aktion med van islandsryttare jämfört med en som inte är van. Men det är som du säger inte större skillnad på tölten än motsvarande i t.ex. traven eller galoppen.

Jag håller för övrigt INTE med Niela om att begränsa töltridandet. Så länge alla gångarter funkar någorlunda tycker jag att man skall rida i alla gångarter. Man skall också komma ihåg att gångarterna påverkar varandra. Tölten kan bli bättre/sämre även av det man gör med hästen i skritt, trav och galopp, och därför tycker jag det är bättre att regelbundet rida i alla gångarter för att "kolla av" att inget oönskat händer....

Har ni hittat en häst med fyra helt rena, säkra gångarter är det bara att gratulera! De hästarna är ovanliga - oftast har hästen en liten (eller lite större) dragning åt passtakt eller travtakt, och då kan det vara lätt att man som lite ovanare töltryttare inte märker det utan rider på i t.ex. passtaktig tölt, vilket förvärrar passtakten. Det är det jag menar med att det är "lätt" för en ovan ryttare att försämra tölten.

Nej, har hästen bra tölt från början och du får hästen att gå i ren tölt, så kan det sannolikt inte bli jättefel. Kommer du dessutom att rida för instruktör, så är det nog lugnt. Det låter som om det kommer att gå jättebra - uppdatera oss gärna när du fått hästen och när du haft den ett tag!
 
Sv: Hästägare på fredag, massa frågor!

Rid hästen i tölt så mycket du känner att du vill och kan:laugh: Och samma sak med de andra gångarterna!
Om du inte kommer att rida för instruktör förrän till hösten tycker jag du ska be någon duktig i ditt stall titta lite på när du rider i de olika gångarterna. Be sedan denna person kika på er med jämna mellanrum och se om gångarterna fortfarande ser rena ut. Då kan du få en uppfattning om att allt står rätt till.
Jag är säker på att detta kommer gå jättebra för er, lycka till!
 
Sv: Hästägare på fredag, massa frågor!

Ett annat bra tips vid töltridning, om man inte har någon som tittar, är att lyssna på takten. Funkar bäst på hårdare underlag, typ grusväg. Företagsnamnet Black & Decker funkar som takthållare - helt ren fyrtakt skall låta: black-å-decker-black-å-decker-black-å-decker.... Det är faktiskt en riktigt bra hjälp!
 
Sv: Hästägare på fredag, massa frågor!

Å när man kommer i grisepass låter det Bosh, bosh, bosh, bosh....:angel:

Fast numera har jag lärt mig att känna skillnaden direkt (vet inte om det är bra eller dåligt, eftersom det betyder att grisepassen förekommit en del, men positivt att jag vet när det är fel, lite lättare att göra nåt åt det då än att bara glida på och tänka "Åh, vilken härligt svängstötig tölt!":p:angel:)
 
Sv: Hästägare på fredag, massa frågor!

Jag tror det är positivt att du lärt dig känna skillnaden! För att lätt känna skillnaden måste det ju nämligen ha blivit rätt några gånger också!!! Problemet är ju annars ofta att en mindre van ryttare inte riktigt vet hur det skall kännas utan tror att det är tölt när det egentligen är grisepass.... Är man tillräckligt van för att lätt känna skillnaden, så är det ju "bara" att rätta till takten när det blivit fel!
 

Liknande trådar

Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
4 672
Senast: Boj
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 217
Senast: Trissa
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 466
Senast: Hedinn
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 631
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp