Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Jag kollade faktiskt upp siffrorna och landade på 36.000 (29.000 med 20% rabatt men den kan man inte räkna med för all tid) för en försäkring på 450.000. Det varierar säkert mellan olika bolag dock.

Ungefär dom summorna hamnar man på om man har hästen försäkrad för drygt 100.000 i A1 och 350.000 i A2(I agria iaf..) Och jag tror/ganska säker på att A2 delen inte täcker en skada som den här.

Min häst skulle kosta 20.000/år att ha A1 försäkrad i Agria för 130.000, lite jämförelse bara.

Och har man flera hästar så blir det inte hållbart ekonomiskt ha dom försäkrade för så mkt pengar.

Och bara för att hästen är värderad till 450.000 så innebär inte det att hästen kostade det i inköp, den kanske inte hade startat så högt och kostade tex 200.000 att köpa, men med lite resultat så har den stigit i värde till 450.000, och det är ganska stor mellanskillnad, så helt enkelt eftersom jag är för trött för att formulera mig annorlunda..bara för att hästen är värderad till rätt mkt pengar så behöver det inte innebära att man faktiskt har dom pengarna.
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

*kl*

jag tycker iafl att när man VÄLJER att ha hästen försäkrad för ett lägre belopp än den är värd för att man är snål eller inte har råd, då ska man även ta den smällen MAN SJÄLV VALT att få när det väl händer något!!! man ska inte få ut mer pengar än man väljer att försäkra för. ja tycker det får skylla sig själva när de valt att underförsäkra hästen.

sen i frågan om sömmen vem som är ansvarig för vad och vem som ska ersätta tycker jag att klubben i sånna fall kan få ersätta vetkostnaden, och det enbart. för det är den dem har orsakt. inte livvärdet på hästen som ägaren varit för snål att hålla uppe i de pengar de vill ha ut.
det är ägarens ansvar det ekonomiska i livvärdet, inte klubben.
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Precis! Det är ju ett val man gör när man försäkrar en häst för långt under dess marknadsvärde! Jag har själv gjort det, har inte ansett jag haft råd med fullvärdesförsäkring i hästens marknadsvärde. Men då är jag ju medveten om att jag OM hästen förolyckas eller liknande så den måste avlivas eller inte kan ridas igen, då kommer inte försäkringen betala en likvärdig häst till mig!

Håller med dig om att det ju skulle vara ok om klubben betalade för veterinärvården, men då tycker jag det är självrisken de skulle betala, inte hela veterinärkostnaden.
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

ja men precis, självrisken. för försäkringsbolaget lär ju ta kostnaden utöver.

precis som du säger, man gör ett aktivt val när man bestämmer hur högt man försäkrar hästen, och det tycker jag man ska vara medveten om att det ''straffar'' sig när olyckan är framme. då ska man inte sitta och kräva nån annan på pengar som man själv inte velat lägga ut.
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Jag kräver inte metaldetektor.
Men att de som skor ansvarar för att det sopas upp ordentligt. Att missa en avklippt söm är lätt men en hel söm desto mindre lätt. Jag utgår ifrån att de skor i duchspiltan iom att det var där sömmen låg och det är ett vanligt ställe att sko på.
Det området brukar vara rätt lätt (imo) att sopa.

Nu kan det ju vara så att det var en otrolig otur, att det inte är vanligt med slarv av sopning och att hästen gick där och fick i sig en söm som är mycket ovanlig...
Fullt möjligt.
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Vi pratar förbi varandra, det behöver inte vara slarv (med sopningen), det var poängen med förra inlägget, det finns som sagt andra sätt för söm att hamna på golvet. Inklusive att ägaren till den skadade hästen kan ha tappat den där själv.

Kräver du att ett stall ska vara fritt från föremål en häst kan skada sig på så ska det i princip antingen vara förseglat eller varje mm vara under ständig bevakning. När en häst gjort sig illa på ett föremål som inte borde vara där och man stämmer någon för detta och skulle lyckas få rätt så spelar det mindre roll vad hästen skadar sig på, en glasskärva, vanlig spik, en skruv, ett balsnöre,en bit ståltråd, en kratta mm, kan ställa till allvarliga skador. Kan en klubb/arrangör bli skyldig att ersätta pga en söm så finns möjligheten även med andra föremål, i princip blir det i så fall det samma som man inte kan arrangera tävlingar utan att friskriva sig för skador på något vis och/eller kräva att folk är fullförsäkrade och eller teckna en säkerligen svindyr försäkring som täcker i princip allt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Jag tycker inte att någonting av det där bör finnas i närheten av hästen, eller på golvet och det är faktiskt inte särskillt svårt att hålla sånna saker från golvet där hästar går borta. Sånt som du räknade upp där ska inte finnas så hästar kan trampa på det, helst inte inom räckhåll för hästen alls.

Jag anser inte att det är särskillt svårt att hålla sånna saker borta från hästarna i stallet.

Men att stämma någon pga en sån sak är löjligt, det är tragiskt och slarvigt men olyckor händer och det får man räkna med tyvärr.

Sen hoppas jag att folk kanske kan bli mera noga efter att hovis varit där och plocka upp allt efteråt när man läser sånt här, tycker det är otroligt många som slarvar med sånt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Finns det någon som tycker att det ska finnas farliga saker i ett stall? Och tycker du verkligen att det är enkelt att säkerställa att allt är som det ska under en tävling i ett stall där man har gästande hästar och mycket folk i rörelse? Kan du inte se svårigheterna i att bevaka alla hela tiden? Det är det som krävs om man ska vara säker.
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Vi pratar förbi varandra, det behöver inte vara slarv (med sopningen), det var poängen med förra inlägget, det finns som sagt andra sätt för söm att hamna på golvet. Inklusive att ägaren till den skadade hästen kan ha tappat den där själv.

Kräver du att ett stall ska vara fritt från föremål en häst kan skada sig på så ska det i princip antingen vara förseglat eller varje mm vara under ständig bevakning. När en häst gjort sig illa på ett föremål som inte borde vara där och man stämmer någon för detta och skulle lyckas få rätt så spelar det mindre roll vad hästen skadar sig på, en glasskärva, vanlig spik, en skruv, ett balsnöre,en bit ståltråd, en kratta mm, kan ställa till allvarliga skador. Kan en klubb/arrangör bli skyldig att ersätta pga en söm så finns möjligheten även med andra föremål, i princip blir det i så fall det samma som man inte kan arrangera tävlingar utan att friskriva sig för skador på något vis och/eller kräva att folk är fullförsäkrade och eller teckna en säkerligen svindyr försäkring som täcker i princip allt.

Jag skrev om det i inlägg #56, men det verkar folk ha missat.

Tydligen är det särskilda hovslagarspiltor och spångång där.
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Jag skrev om det i inlägg #56, men det verkar folk ha missat.

Tydligen är det särskilda hovslagarspiltor och spångång där.

Och vad har jag sagt som får dig att tro att jag missat detta? Du citerar det jag skriver och jag berör inte ens den biten.
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Finns det någon som tycker att det ska finnas farliga saker i ett stall? Och tycker du verkligen att det är enkelt att säkerställa att allt är som det ska under en tävling i ett stall där man har gästande hästar och mycket folk i rörelse? Kan du inte se svårigheterna i att bevaka alla hela tiden? Det är det som krävs om man ska vara säker.

När det gäller spikar på golv och ja, allt du räknade upp så tycker jag att det inte är särskillt svårt att ha dom sakerna på platser i stallet där hästarna inte vistas. Sånna saker har inte i närheten av hästar att göra.

Sen kan hästar skada sig på allt men när det gäller sånna saker så får inte sånt ligga framme och kan man inte ha såpass ordning så ska man inte ha hästar där heller.

Inte mycket begärt av någon att plocka undan sömmar etc. om dom skott hästen. Det är enormt viktigt att sånt kommer bort från stallgolvet.
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Du missar poängen totalt, det handlar inte hur svårt eller lätt det är att sätta upp regler för vad man borde ha i ett stall eller inte. Inte hur mycket begärt det är att sopa efter sig utan svårigheten att kontrollera att alla efterföljer reglerna och att garantera att allt är säkert.

Hur ska då klubben kunna säkerställa att ingen av dessa gör något dumhet/misstag. Det är inte frågan om vad som borde finnas där eller hur lätt det är att undvika utan att man som tävlingsarrangör ska ansvara för många okända och riskera betala dryga skadestånd för misstag andra gör. Det är ju många som har access till stallet, ryttare/skötare/ägare.

---------------------
Ett annat exempel för att du ska förstå.

Du hyr en lokal, bjuder in vänner med respektive och deras vänner. Ni blir 100 pers, alla tar med dricka och betalar 200 kr för mat och lokal. Självklart har du kontrollerat att det är välstädat att all mat är okej etc. En gäst lägger en vinflaska på en hylla, denna trillar senare ned och slår en annan gäst i huvudet (jo det har hänt mig, jag fick bara en lätt hjärnskakning dock). Gästen får men för livet, synen är skadad och eftersom han inte har en försäkring stämmer han dig för att få invaliditetsersättning på 500.000 stackaren är ju nästan blind (eller så tappar någon av en outgrundlig anledning en söm en gäst trampar på den och får men för livet). Du är ansvarig för festen så givetvis ska du ersätta eller?
 
Senast ändrad:
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Det ska bli intressant att se vad en domstol säger om det hela efter att båda parter har lagt fram saken.

Jag har svårt att tro att de bara släpper det hela och säger att det är dumt och att man som hästägare får skylla sig själv.
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Jag förstår helt klart hästägaren. Min egen häst har skadats två gånger av andra människors slarv eller icke existerande säkerhetstänk.
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Lite info om anläggningen från en som varit där en hel del:

Privatstallet har över 60 hästar uppstallade och det ser ut ungefär som ett pi-tecken - en lång gång som det går ut två långa flyglar från.
Det finns två separata hovslagarspiltor, som ligger vid sidan av stallgången, mitt i den långa gången nästan mitt i stallet.
Stallgången är fylld med sågspån, flera centimeter tjockt, och det är alltid fuktigt och mjukt.
Spolspiltorna ligger 20-25 m från hovslagarspiltorna, i bortre änden av den långa stallgången, nära ridhusen. Dom används aldrig (!) för skoning. En hovslagare skulle inte få plats där och varför skulle man sko där när det finns två stora hovslagarspiltor med bra belysning?

Stallet är en kommunal anläggning, alltså ägd av kommunen, så den är öppen för vem som helst, hela dagarna. På andra sidan ridhusen är det ridskolestall med typ 50 hästar och ponnys.
Eftersom det finns över 60 hästar i stallet, och det finns andra som tar dit sina för att få dom skodda, så är det ju flera olika hovslagare som skor där, nästan varje dag.
Och på tävlingar brukar det vara fullt med provisoriska boxar utanför där det står tävlingshästar.

Sen har jag hört från folk som har hästarna i stallet att det var en gammal söm som hästen fått i hoven, och att tävlingsveterinären lär ska ha sagt att den suttit i ett tag. Det snackas också om att hästen gick kanonbra i två dagar. Den tredje vägrade den ut sig och sen efteråt i spolspiltan hittade man sömmen i sulan. Och det sägs att hästen sov hemma i egna stallet på nätterna...
Det är väl ingen som vet exakt när sömmen fastnade i hoven? Bara när dom upptäckte den.
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Och vad har jag sagt som får dig att tro att jag missat detta? Du citerar det jag skriver och jag berör inte ens den biten.

Sorry, jag antog det eftersom alla hela tiden pratar sopning, och som bekant kan man inte sopa en spångång :)
Dessutom påpekade jag också att det är lätt att tappa nåt från en ficka eller nåt som oförhappandes fastnat i kläderna.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Sorry, jag antog det eftersom alla hela tiden pratar sopning, och som bekant kan man inte sopa en spångång :)
Dessutom påpekade jag också att det är lätt att tappa nåt från en ficka eller nåt som oförhappandes fastnat i kläderna.

Ja man tappar bara saker där det går att sopa upp och det syns :angel:.
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Apropå sopning osv... alla rester från skoningen sopas upp och kastas i en speciell tunna, och alla gamla avlagda hästskor samlas i en speciell hink. Men det finns ju folk som inte har häst som besöker stallet och jag vet att det hänt att besökare plockat med sig nån gammal sko för att hänga upp på nåt uthus eller nåt, som prydnad, och om det då hänger kvar en använd söm i en kasserad sko, så kan den släppa och ramla ner i spånet i stallgången, eller så tar dom loss den och släpper den.
INGEN vet väl egentligen EXAKT var sömmen kom ifrån, eller EXAKT var den låg när den fastnade i hoven, eller hur sömmen hamnat där, eller EXAKT när den fastnade i hoven?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Lysekils ryttarförening har kämpat i motvind ett tag. Men nu kommer en hjälpande hand. För efter Lysekilspostens reportage väljer nu...
Svar
0
· Visningar
245
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter EM i ridsport i somras blev en mångmiljonförlust för Göteborg. Det ska inte skymma att den svenska hästnäringen blomstrar och ge upphov...
Svar
6
· Visningar
681
  • Artikel
Hästnyheter Förmodade utländska ligor som stjäl sadlar har drabbat Häst-Sverige hårt. Frustrationen är enorm bland hästägarna då en ny sadel kan...
Svar
0
· Visningar
251
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Veterinärrådgivning för smådjur via mobilen och datorn har funnits hos en digital klinik i drygt ett år. Från och med i dag kan även...
Svar
0
· Visningar
325
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp