Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Jag tycker det känns så märkligt att stämma klubben för en sådan sak.
Att sedan vilja få ut mer än vad hästen är värd och dessutom behålla den som avelssto får jag inte ihop.

Sen är jag också nyfiken på vad för skada sömmen orsakade, eftersom veterinären ville avliva hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Ridklubben (eller deras försäkringsbolag) kan sedan ta sig en funderare på om man vill gå vidare och försöka föra över ansvaret på hovslagaren och dennes ansvarförsäkring.

Det här tror jag är totalt omöjligt, även om hovslagaren är ansvarig för att sopa rent efter sig kan man omöjligt bevisa att sömmen kommit ut på stallgången i samband med skoning.
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Ja skulle i normal fall hålla med dig om det hade handlat om ett stall av mer privat natur, nu handlar det om en ridklubb alltså en förening vilket gör att det finns mååånga ansvariga inklusive omnämnd hästägare.;)

Om det finns prejudikat vet jag inte, men det finns domar i liknade fall och där man sas fått vara med och dela på ansvaret.
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Varför skulle de fått ut mer? De har säkert fått ut i relation till vad hästen är försäkrad i. Nu vill de dessutom få ut mer än vad hästen var värd, hästen lär inte vara helt värdelös som avelshäst med tanke på dess prestationer.
Formulerade mig konstigt, tycker mest att det är konstigt att hästen är försäkrad till ett så lågt pris när den är såpass högt värderad!
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Ja skulle i normal fall hålla med dig om det hade handlat om ett stall av mer privat natur, nu handlar det om en ridklubb alltså en förening vilket gör att det finns mååånga ansvariga inklusive omnämnd hästägare.;)

Om det finns prejudikat vet jag inte, men det finns domar i liknade fall och där man sas fått vara med och dela på ansvaret.

Ja i praktiken stämmer de sig själva för att det legat söm på stallgången. En klubb består av dess medlemmar, det är inte ett företag med en tillsatt ledning utan en förening där de själva är med (eller åtminstone har rätt att vara med) och väljer styrelse samt påverkar rutiner såsom hur man säkerställer säkerheten i stallet/stallarna.
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Formulerade mig konstigt, tycker mest att det är konstigt att hästen är försäkrad till ett så lågt pris när den är såpass högt värderad!

Svaret är enkelt, det är dyrt som sjutton att försäkra en halvblodshäst fullt ut i 450.000 kr klassen, lär väl kosta en 30-40.000 om året eller så. Det är inga småpengar.
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Tycker detta är rättfärdigt i detta fallet, nåt ansvar måste ligga på klubben, däremot undrar man vilken skada de ådragit sig av en söm samt vilken försäkring, är den triangelmärkt borde de fått ut mer..

OM dessa människor vinner och kan kräva föreningen på alla dessa pengar - vem kommer då nånsin vilja anordna vare sig tävlingar eller träningar ?

Det är tragiskt framförallt för hästen oavsett vad nån har betalt för den, men det är ingen vett och sans i att föreningen skulle hållas ansvarig för det inträffade.

Skulle dom vinna över URF så blir det även en omöjlig situation att öht hålla anläggningar öppna för träning och tävling... och om den drabbade familjen då måste bygga sitt eget ridhus och underhålla detta så blir slutnotan avsevärt mycket dyrare än 380 000 :grin:
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Svaret är enkelt, det är dyrt som sjutton att försäkra en halvblodshäst fullt ut i 450.000 kr klassen, lär väl kosta en 30-40.000 om året eller så. Det är inga småpengar.

Men om man har köpt en häst för flera hundra tusen, så borde man ju ha råd att betala försäkringen också? Eller?

För mig känns det märkligt att folk har råd att ha hästar överhuvudtaget som kostar mer än vad hela min gård har kostat att köpa. Men det är klart det finns ju folk som är hemskt rika.

Just därför känns det väldigt avigt att stämma en ryttarförening. Ideella föreningar drösslar ju inte av pengar precis.

Och om man själv är aktiv tävlingsryttare- borde man då inte vara angelägen om att det ska finnas ridklubbar med ekonomi nog att arrangera tävlingar... då borde man väl inte stämma en ryttarförening på flera hundra tusen???

Självklart förstår jag att de blev ledsna när hästen skadades så illa. Men det rör sig om maximal otur. De flesta stall är noggranna med att ta bort söm efter att hovslagaren varit där. I mitt eget stall så brukar jag tom dra med en kraftig magnet nära golvet för att fånga upp allt. Men så har också vår ena häst fått en spik i hoven när vi byggde om- trots att vi rigoröst letade spik hela tiden bygget pågick. vår häst hade dock tur och gick ur det hela utan minsta men.
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Fast det är ju inte säkert. Bara för att man köper en dyr häst betyder inte det att man badar i pengar. Jag sparde i över ett år för att ha råd med min häst + pengar jag fick ut vid t-märkning av min gammla häst+ lån av föräldrar. Har han försäkrad för 120 000 och det kostar oss ca 20 000 om året. Skulle gissa på att hon hade hästen försäkra runt 100 000 för man får ut ca 10-20 000 mindre när man t-märker hästen (som jag antar hon gjort) än om hästen döms ut.


kl
angående tävlingar uppe i norrland tycker jag att det är ganska nedvärderande att säga att det är "sämre" där uppe. Om inte jag har helt fel var hon väl ner och red lag-SM på den är hästen för nått år sedan och hon har dessutom varit neråt Gävleborg och tävlat. Ekipagen där uppe är bättre än man tror, ända problemet är att dom har för långt att åka nedåt landet för att bevisa det för andra ryttare.
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Det är väldigt många som inte har sina hästar fullförsäkrade.
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Svaret är enkelt, det är dyrt som sjutton att försäkra en halvblodshäst fullt ut i 450.000 kr klassen, lär väl kosta en 30-40.000 om året eller så. Det är inga småpengar.

Räkna med det dubbla i premier, vet en häst i den prisklassen som skulle kosta närmare 100.000/år att ha försäkrad i A1, och det är nog ganska få hästägare som har råd att lägga 7-8000 varje månad bara på att betala försäkringen.


Min hovslagare lyckas konstigt nog alltid hålla ordning på sömmarna, så omöjligt är det inte
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

*KL*

Men hur långt in kan en söm komma för att hästen ska vara i så dåligt skick att veterinären vill avliva den??

Alltså, ärligt talat. Det känns ju som att någon slarvat ordentligt. Det är ju knappast en begagnad söm som går så långt in att hästen behöver så enormt mycket vård. De är alldeles för korta. Det verkar som att det är en ny söm som aldrig varit använd. Eller?

Som tävlande ska man inte komma till tävlingsplatsen och behöva förutsätta att stallgångarna är fulla av skräp som hästen kan skada sig på. Man ska kunna förutsätta att golvet är rensopat!
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Räkna med det dubbla i premier, vet en häst i den prisklassen som skulle kosta närmare 100.000/år att ha försäkrad i A1, och det är nog ganska få hästägare som har råd att lägga 7-8000 varje månad bara på att betala försäkringen.


Min hovslagare lyckas konstigt nog alltid hålla ordning på sömmarna, så omöjligt är det inte

Jag kollade faktiskt upp siffrorna och landade på 36.000 (29.000 med 20% rabatt men den kan man inte räkna med för all tid) för en försäkring på 450.000. Det varierar säkert mellan olika bolag dock.
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Som tävlande ska man inte komma till tävlingsplatsen och behöva förutsätta att stallgångarna är fulla av skräp som hästen kan skada sig på. Man ska kunna förutsätta att golvet är rensopat!

Hur noga en arrangör än är så kan det hamna skräp på golvet som en häst kan skada sig på, även om man soppar var 3-minut. Skulle klubben verkligen bli dömd till skadestånd kanske arrangörer antingen kommer att kräva att alla hästar som vistas i anläggningen är fullförsäkrade eller skriver på ett papper att de tar på sig ansvaret. Det är inte värt risken att tvingas betala ut miljonbelopp för att kunna hålla tävlingar.
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Räkna med det dubbla i premier, vet en häst i den prisklassen som skulle kosta närmare 100.000/år att ha försäkrad i A1, och det är nog ganska få hästägare som har råd att lägga 7-8000 varje månad bara på att betala försäkringen.


Min hovslagare lyckas konstigt nog alltid hålla ordning på sömmarna, så omöjligt är det inte

Jag kollade faktiskt upp siffrorna och landade på 36.000 (29.000 med 20% rabatt men den kan man inte räkna med för all tid) för en försäkring på 450.000. Det varierar säkert mellan olika bolag dock.

Korrigering, räknade igen och hittade skillnaden, hade inte räknat på fullt livbelopp utan någon begränsad historia. Kunde inte få fram siffror på fullt livbelopp. Jag antar att amn måste ringa om så höga belopp :).
 
Senast ändrad:
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

kl

Som jag har förstått det, utifrån debattinläggen på Ridsport, så har de särskilda hovslagarspiltor och spångång i stallet.

Spekulera kan man alltid göra, men det behöver inte ens vara slarv. En söm som ramlat ur en ficka? Fastnat i ett klädesplagg på någon? Etc...

För att vara 99% säker på att det öht inte finns något i en spångång, där många rör sig i, som hästen kan trampa på måste man ju gå igenom den med finkam varje gång man ska förflytta en häst i den.

Rimligt? Nej, jag tycker inte det. Accepterar man att stå i ett stall med spångång där man inte kan se golvytan, så får man nog finna sig i att det kan ha tappats ett och annat som man inte kan se.

För mig är det lika orimligt att stämma klubben för detta som att jag skulle ha stämt skogsägaren den gången jag råkade få en rostig spik tvärs igenom foten när jag sprang i skogen.
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

OT

Varför har man en häst värderad till 450 000 kr, inköpt för ca 230 000 kr, försäkrad i bara 80 000 kr?
:confused:

Snålhet? Och i och med att de agerar som de gör så kan man ju dra slutstatsen att de tycker någon annan ska betala det de själva inte tog sig råd att göra...
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Med tanke på att hon själv är medlem i klubben så stämmer hon sig själv, teoretiskt sätt kan dessutom vara hästen i fråga som sömen kommer ifrån. Vad säger deras uppstallningsavtal, många anläggningar friskriver sig från ansvar vid olyckor.

Det är en tragisk olycka, men frågan är om klubben kan göras ansvarig, och så undrar jag lite över värderingen av hästen. Frågan är också om vilket samhälle vi går emot om man kan stämma och få rätt i i stort sett vas som helst. Rutinerna kring hovslagning kan även fungera perfekt, det händer faktiskt att söm åker av genom normalt slitage. Hästen kunde lika gärna trampat på en spik ute på en väg eller som hände mig vid ett tillfälle, hästen trampade på sömmen från skon som trampades av sekunderna innan, skulle man stämma hästägaren, hästens ryttare eller hovslagaren då?

Jag förstår familjen frustration, men det är en risk man tar när hästen inte är fullförsäkrad, man försäkrar ju den för att täcka upp när något går snett. En fundering, vad kostar en A1 försäkring på beloppet i fråga, och hur pass oberoende var värderingen?

Det är en skillnad ansvarsmässigt i att hästen trampar på något som ligger ute på en väg och vad som ligger i en stallgång.

En stallgång ska det gå hästar i och där ska det vara rent.
Det är en självklarhet.
Sen kan olyckor hända, men det Kan likaväl vara så att det ofta ligger söm i stallgången och då är det frågan om rent slarv.

Men i mina ögon är det lika allvarligt att slarva med sopning av stallgången (så att en skaderisk förekommer) som det är att slarva med rengöringen av en krubba där medecinering skett.


Att sömmen kunde göra sådan skada att hästen inte längre är brukbar måste (imo, som kan avra fel) betyda att sömmen var lång, kanske en felspikning som dragits ut. Jag har svårt att tänka mig att spettsen från en söm som knippsats av efter att den sitter i hoven skulle kunna gå så långt upp i hästens hov att den skadar en häst allvarligt.
Alt sömmen från en sko som dragits ut.


Ang försäkringen så kan det vara så att de har flera hästar, vem har råd att hålla 5 hästar försäkrade till ett värde av 100.000:-+?
Den diskutionen har varit ippe förr här på buke.
Det är apdyrt att ha hästar försäkrade och ofta kommer det upp i fantasisummor när hästarna är värda mkt.
Jag vet vad jag har mina försäkrade för, och hur dyrt det är per år... *ryser*



Nu kan jag tycka att ja det var synd att hästen förlorade sitt tävlingsvärde, men det är ett sto och är hon värd pengar som ridhäst så har hon troligast värde som avelssto med, om än inte lika mkt.
Så att begära hela mellanskillnaden tycker jag låter lite magstarkt. Men det är jag det.
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Som flera tycker så instämmer jag också i att det är ju helt absurt att stämma klubben för en sådan här sak! Och jag undrar också förvånat hur skoning går till i deras stall? För som hästägare i många år så vet även jag hur lätt det är att en söm blir liggande någonstans i stallgången, även om man städar alldeles så noga efter skoning! Och ju fler hästar som skos, desto fler sömmar är det ju som tas ur och slås i!
Men vi vill ju likna USA i så mycket, det här är väl bara ytterligare något någon vill härma USA i! :grin:

Min gammelpålle trampade in en söm precis på det sätt som artikeln beskriver. Alltså en söm kvarglömd efter skoning. Min häst var tillbaka i full ridning efter ca två månader. Hans diagnos var att antingen blev han frisk nära nog direkt (han var 2-gradigt halt tom ett par veckor efter händelsen), eller också kunde jag räkna med konvalescens på över ett år.
Han hade trampat in en fullång söm rakt in i sulan så långt det gick.

Om dessa hästägare får rätt och klubben blir ersättningsskyldiga är det mycket otäckt! För hur ska då klubbar över huvud taget våga ta in annat än sina egna hästar i sitt stall och på sina ridbanor och i sina ridhus? Och hur ska då denna hästägare (och alla andra hästägare) kunna rida kurser och tävlingar?
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Nej det behöver inte vara rent slarv, inte från arrangörens sida i varje fall, för att söm ligger i gången. Visst kan det var det men det finns ingen automatik. Ponera att de har rutinen att gå med en metalldetekor var 10:de minut. En besökare har av någon anledning några söm och en näsduk i fickan. 1 minut efter gången genomsökts så tar besökaren upp näsduken och sömmen faller ner i spångången, 2 minuter senare trampar en häst på den.

Nu tror jag inte att klubben är så noggranna som jag beskriver, det är extremt, däremot är det inte ens långsökt att någon faktiskt tappar en söm (eller något annat man kan skada sig på) i stallgången, allt ifrån en söm från en sko som lossnar, via någon som slarvat till rent sabotage. Utgår man per automatik att klubben slarvat så kan jag förstå att man håller den ansvarig, men frågan är om det ens kan räknas som slarv.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Lysekils ryttarförening har kämpat i motvind ett tag. Men nu kommer en hjälpande hand. För efter Lysekilspostens reportage väljer nu...
Svar
0
· Visningar
245
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter EM i ridsport i somras blev en mångmiljonförlust för Göteborg. Det ska inte skymma att den svenska hästnäringen blomstrar och ge upphov...
Svar
6
· Visningar
681
  • Artikel
Hästnyheter Förmodade utländska ligor som stjäl sadlar har drabbat Häst-Sverige hårt. Frustrationen är enorm bland hästägarna då en ny sadel kan...
Svar
0
· Visningar
251
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Veterinärrådgivning för smådjur via mobilen och datorn har funnits hos en digital klinik i drygt ett år. Från och med i dag kan även...
Svar
0
· Visningar
326
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp