Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

kl
tycker att hela händelsen är väldigt tråkig både för klubben och ryttaren. Förstår att hon vill ha någon form av ersättning av klubben för det inträffade, beloppet i sig är kanske något högt. Men det är en dyr häst hon förlorat som dom lagt mycket pengar på, nu ska hon ju behålla henne i avel men som sagt mycket pengar som försvann på några få sekunder där.

Ang. att hon inte verkar ha sin häst så högt försäkrad. Vet folk hur mycket det kostar?? Min häst är ganska högt försäkrad och hade det inte varit för min mamma bestämt sig för att hjälpa mig med försäkrings kostnaden hade jag bara kunnat försäkra honom för halva det beloppet jag har nu.
Många bra hästar är faktiskt inte särskilt högt försäkrade eftersom det är dyrt och har man ett par hästar som går högt kostar det tusentals kronor om året.
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

*kl*

Jag kan inte hjälpa att tycka att hon faktiskt som hästägare har ett eget ansvar. Man kollar av det ställe man är på väg att gå med hästen innan man går... Eller så tar man smällen av att hästen klivit på idiotiska saker...

/Camilla
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Med tanke på att hon själv är medlem i klubben så stämmer hon sig själv, teoretiskt sätt kan dessutom vara hästen i fråga som sömen kommer ifrån. Vad säger deras uppstallningsavtal, många anläggningar friskriver sig från ansvar vid olyckor.

Det är en tragisk olycka, men frågan är om klubben kan göras ansvarig, och så undrar jag lite över värderingen av hästen. Frågan är också om vilket samhälle vi går emot om man kan stämma och få rätt i i stort sett vas som helst. Rutinerna kring hovslagning kan även fungera perfekt, det händer faktiskt att söm åker av genom normalt slitage. Hästen kunde lika gärna trampat på en spik ute på en väg eller som hände mig vid ett tillfälle, hästen trampade på sömmen från skon som trampades av sekunderna innan, skulle man stämma hästägaren, hästens ryttare eller hovslagaren då?

Jag förstår familjen frustration, men det är en risk man tar när hästen inte är fullförsäkrad, man försäkrar ju den för att täcka upp när något går snett. En fundering, vad kostar en A1 försäkring på beloppet i fråga, och hur pass oberoende var värderingen?
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

*kl*

Vad kan hästen få för skada av att trampa på en söm? som gör att den blir så pass dålig att veterinären rekommenderar avlivning och att hästen inte går att använda mer? Helt ärlig fråga alltså, för detta kan jag inte mycket om.

Tacksam om nån ville svara..=)
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Väldigt tråkigt.. Är där väldigt ofta , på sätt och vis förstår jag att man stämmer dom. Men jag tycker inte Umeå rf bär ansvaret för att sömmen låg där egentligen. Vilken häst som helst kan ha tappat den av olyckshändelse. Och som nån skrivit tidigare. Är det nödvändigt att gå med metalldektektor varannan minut för att hitta sömmar på golvet....
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Tycker detta är rättfärdigt i detta fallet, nåt ansvar måste ligga på klubben, däremot undrar man vilken skada de ådragit sig av en söm samt vilken försäkring, är den triangelmärkt borde de fått ut mer..
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Tycker detta är rättfärdigt i detta fallet, nåt ansvar måste ligga på klubben, däremot undrar man vilken skada de ådragit sig av en söm samt vilken försäkring, är den triangelmärkt borde de fått ut mer..

Varför skulle de fått ut mer? De har säkert fått ut i relation till vad hästen är försäkrad i. Nu vill de dessutom få ut mer än vad hästen var värd, hästen lär inte vara helt värdelös som avelshäst med tanke på dess prestationer.
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Varför skulle de fått ut mer? De har säkert fått ut i relation till vad hästen är försäkrad i. Nu vill de dessutom få ut mer än vad hästen var värd, hästen lär inte vara helt värdelös som avelshäst med tanke på dess prestationer.

Ett förtydligande, de stämmer klubben på "drygt 380 000 kronor" får ut 80.000 och hästen har ett visst värde som avelshäst, är den triangelmärkt lär det vara minst 15.000. Sammanlagt vill de ha ut drygt 460.000 + behålla hästen.
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Ja 450 000 för en 13-åring som bara gått msv uppe i Norrland är bra betalt.

Om jag inte minns helt fel så har hästen i alla fall gått 1.40 och har placeringar och vinster upp till 1.30 på större nationella tävlingar. Sen om prislappen är korrekt kan/vill jag inte uttala mig om.

Vad spelar det för roll om det skulle vara så att den inte har varit söderut och tävlat?
/Lady_S

Men du vet väl att i norrland är hindren minst en dm lägre än i övriga sverige. :grin:
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

En viss betydelse kan det nog ha för vilket pris man kan få ut för en häst om den deltagit i större tävlingar i södra delen av landet jämfört med om den bara deltagit i några regionala och nationella tävlingar i Norrland. Kanske mest för att fler presumtiva köpare haft möjlighet att se hästen, men också för konkurrensen på tävlingen.
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Fast en felfri 1.40 är väl en felfri 1.40 oavsett var i landet det är. Jag håller med om att det kan vara svårare att vinna en 1.40 mot elitryttare än vad det är på en del tävlingar i norra norrland, men felfritt är ju felfritt oavsett var i landet du befinner dig.
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Visst är det så, men det är lättare att bedöma hur bra hästen är om motståndet är tuffare. Och jag skrev faktiskt att det främst var en marknadsföringsgrej, köpare som har råd att betala så mycket finns det fler av, inbillar jag mig i varje fall, i södra delen av landet.

Så jag försökte inte alls nedvärdera tävlingar i Norrland.
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Visst finns det fler köpare, men det var inte så det lät i ditt första inlägg. Då var tonen väldigt nedvärderande. Och hästen blir ju varken bättre eller sämre av var den finns i landet.
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Inte alls nedvärderande mot Norrland eller tävling på Msv nivå men kanske lite mot det pris som en hästen påstås ha varit värd.
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Man kan alltid ifrågasätta ett angivet pris. Om någon är villig att betala priset så är hästen värd det om inte så är den inte värd det.
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Och då kommer frågan, är det någon som är villig att betala 450.000 för denna häst (när den var frisk förståss)? Jag vet inte prisbilden men det låter inte som de tagit till i underkant. Mer än 80.000 som de fick ut på försäkringen var den rimligen värd, långt mer.
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

*kl*

Verkligen enorm otur att ett sömtramp får dessa följder :( Dock undrar man ju kanske varför ägarna väntar 1 månad efter händelsen med att få hästen undersökt? (Detta står inte i Ridsports notis utan på vk.se) eller kan väntetiden för en remitterad häst till SLU Uppsala kanske vara så lång?!

Iaf, tråkigt för både ägarna och URF!
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Jag vet inget om detta fall, men att hästen först behandlats lokat för ett "normalt" sömstick och först när den inte tillfrisknar som förväntat skulle väl inte kännas helt onormalt. Att sedan transportera hästen från Umeå till Uppsala kräver förmodligen lite förberedelser t ex att fixa övernattning och ta semester.


KL Rent generellt är det väl inte orimligt att man i det här fallet försöker utreda var ansvaret egentligen ligger, för hittills har ingen hänvisat till något prejudikat från liknade fall. Hästägaren verkar inte på något sätt ha bidragit till att hästen skadades och jag tycker inte att man utan vidare ska ta smällen för en skada på en underförsäkrad häst om det går att visa att någon annan är betalningansvarig.

Det belopp som redan betalats ut är inte särskilt högt för ett bolag så jag förstår att de inte bryr sig om att försöka föra saken vidare(om de ens har info om hur skadan uppstått), men om hästen varit försäkrad för några milioner antar jag att bolaget också undersökt möjligheten att gå vidare med krav på ridklubben. Ridklubben har ansvar för anläggningen och om de inte själva kontaktar sitt försäkringsbolag för att se hur de ställer sig till ansvarsfrågan i just detta fallet förstår jag att hästägeren stämmer dem.

Ridklubben (eller deras försäkringsbolag) kan sedan ta sig en funderare på om man vill gå vidare och försöka föra över ansvaret på hovslagaren och dennes ansvarförsäkring.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Lysekils ryttarförening har kämpat i motvind ett tag. Men nu kommer en hjälpande hand. För efter Lysekilspostens reportage väljer nu...
Svar
0
· Visningar
245
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter EM i ridsport i somras blev en mångmiljonförlust för Göteborg. Det ska inte skymma att den svenska hästnäringen blomstrar och ge upphov...
Svar
6
· Visningar
681
  • Artikel
Hästnyheter Förmodade utländska ligor som stjäl sadlar har drabbat Häst-Sverige hårt. Frustrationen är enorm bland hästägarna då en ny sadel kan...
Svar
0
· Visningar
251
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Veterinärrådgivning för smådjur via mobilen och datorn har funnits hos en digital klinik i drygt ett år. Från och med i dag kan även...
Svar
0
· Visningar
325
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp