Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Det var det mest korkade jag läst. :crazy:
Skall man ha någon som går med skattletarutrustning och letar småspik och annat som kan skada en häst ?
Tråkigt med det som hände hästen, men nu börjar Sverige likna USA där man stämmer alla till höger och vänster. :(
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

men What?
korkat är rätta ordet... Jag hade aldrig fått för mig att stämma någon för nått sånt här! Olyckor händer helt enkelt...
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Och jag har märkligt nog full förståelse för familjen! Har man en häst värd nästan en halv miljon kronor finns nog inte riktigt uttrycket "shit happens" i ens världsbild. Visst är folk inte mer än mänskliga och misstag kan begås, men att hålla stallgångar och spolspiltor fria från söm och annat skadligt material är så grundläggande och så enkelt att faktiskt se efter!

Jag hoppas att familjen vinner, och att ansvarsförsäkringen hos ridklubben täcker eventuella utgifter.
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

KL

Min häst fick en spik i hoven där jag hade uppstallat. Pencillin och stelkramp blev ordinerat av vet.
Jag fick inte något från stallägaren. Renovering pågick utanför stalldörren, och jag borde kollat marken bättre:crazy:
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

OT

Varför har man en häst värderad till 450 000 kr, inköpt för ca 230 000 kr, försäkrad i bara 80 000 kr?
:confused:
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Precis vad jag tänkte! Varför fick de bara 80 000 på förs?
Hur var den då försäkrad??
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

OT

Varför har man en häst värderad till 450 000 kr, inköpt för ca 230 000 kr, försäkrad i bara 80 000 kr?
:confused:

Jag har hört mer en en gång att personer i min närhet gjort så. Anledningen de har uppgivit är att de inte har råd att försäkra hästen till dess fulla värde eftersom premien blir såpass hög. Om det är det verkliga skälet vet jag givetvis inte.
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Har man gjort valet att underförsäkra sin häst så har man ju satt sig i sk*ten alldeles på egen hand.
Har man råd men en häst i den prisklassen har man väl antingen råd med försäkringen eller så har man råd att förlora pengarna när hästen skadas. Det handlar väl om vilka risker man vill ta.:confused:
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Fan vad snabba ni är med att dra slutsatsen att den är underförsäkrad. Hästen är inte avlivad, bara utdömd från tävlingsverksamhet. Då får man ut del av försäkringen.
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Jättetråkigt att hästen blev skadad men sånt händer tyvärr. Jag håller med trottoarbonden, det här börjar likna USA.
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Håller med dig och trottoarbonden. Snart har vi USA:s juridik här. :crazy:

Personligen, hade jag en häst värderad till dessa summor, och ville förvissa mig om att få ut försäkringspengar vid ev olycka, så skulle jag se till att ha sådan försäkring för det. Jag skulle inte få för mig att stämma någon. De borde väl ha kollat golvet själva?
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Och jag har märkligt nog full förståelse för familjen! Har man en häst värd nästan en halv miljon kronor finns nog inte riktigt uttrycket "shit happens" i ens världsbild. Visst är folk inte mer än mänskliga och misstag kan begås, men att hålla stallgångar och spolspiltor fria från söm och annat skadligt material är så grundläggande och så enkelt att faktiskt se efter!

Jag hoppas att familjen vinner, och att ansvarsförsäkringen hos ridklubben täcker eventuella utgifter.

Och jag håller med till 110%. Det handlar om ett jävla slarv från ridklubbens sida, och självklart får de ta ansvar för det.
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Fast, slarv från ridklubbens sida? Ska ridklubben ha en ansvarig som står där vid varje skoning och kollar så att alla hästägare städar upp efter sig, och sedan gå med metalldetektor på stallgången för att se att inget blev kvar?

Det är ju ändå en olycka och kunde ha hänt i deras eget stall.
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Håller med! :bow: verkar ju helt vettlöst med en sådan rigorös kontroll. Iom. sådant här så finns det ju stämmningsgrund för det mesta. lite vett och sans måste det ju finnas även om det är en väldigt tråkig händelse.

Kicki :laugh:
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Jag har personligen svårt att se värdet i en häst i pengar, oavsett om min häst kostar 5000 eller 500000 så blir jag lika ledsen över att hästen skadat sig så jag vet inte hur väl jag kan försöka sätta mig in i situationen. Men jag tycker det är lite väl överdrivet. Jag hade i sådana fall velat ha veterinärkostnaden av ridklubben, men att försöka stämma dom på nästan 400000 tycker jag är väldigt magstarkt.
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Oj! Påminner lite om Ninja la Silla och Falsterbo förra året - skitsynd när sådant händer.

Stackars hästen.
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Jag kan ju förstå deras tankesätt, men att stämma en ridklubb pga en söm är ju rätt patetiskt.
Det kan hända Alla att en söm råkar stanna kvar i ett hörn, som sen råkar sparkas ut i stallgången och en häst trampar på den.
Såvida man inte skrapar eller dammsuger (med rejält sug) eller liknande efter varje skoning.
Jag har själv hittat småsöm i stallgången trots att den blivit sopad ett par ggr efter senaste skoningen.



Och om det nu är så att de är medlemmar, och anser att det brister i rutinerna - varför har de inte aktivt tagit del i klubben och sett till att få en ändring?

Misstänker att de inte alls tyckt det vore lika kul om de varit aktiva i klubben, och ngn utomstående stämt dem för denna sak.
 
Sv: Hästägare stämmer Umeå Ryttarförening

Fan vad snabba ni är med att dra slutsatsen att den är underförsäkrad. Hästen är inte avlivad, bara utdömd från tävlingsverksamhet. Då får man ut del av försäkringen.

Ja, och du brukar få ut allt över 15 000 hos de flesta bolagen när hästen bedöms förlorat sin andvänbarhet...

*kl*
Jag förstår att man inte har hästen fullförsäkrad vid dom summorna för det handlar om enorma summor varje år i premier...

/Camilla
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Lysekils ryttarförening har kämpat i motvind ett tag. Men nu kommer en hjälpande hand. För efter Lysekilspostens reportage väljer nu...
Svar
0
· Visningar
245
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter EM i ridsport i somras blev en mångmiljonförlust för Göteborg. Det ska inte skymma att den svenska hästnäringen blomstrar och ge upphov...
Svar
6
· Visningar
681
  • Artikel
Hästnyheter Förmodade utländska ligor som stjäl sadlar har drabbat Häst-Sverige hårt. Frustrationen är enorm bland hästägarna då en ny sadel kan...
Svar
0
· Visningar
252
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Veterinärrådgivning för smådjur via mobilen och datorn har funnits hos en digital klinik i drygt ett år. Från och med i dag kan även...
Svar
0
· Visningar
326
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp