Bukefalos 28 år!

Hästagility?

Sv: Hästagility?

Hej !
Vad roligt att det är så många som verkar vara intresserade av shettisagility samt andra bruksgrenar för sina ponnyer ! Som det har nämnts här i tidigare inlägg så är vi en klubb strax utanför Linköping som anordnar tävlingar i bruksgrenar för ALLA ponnyer oberoende av ras,stam eller mankhöjd.Välkomna att besöka vår hemsida på www.nogg.se/shettismammorna.Nästa tävling är planerad till den 6 juli då vi även kommer att ha en drive in utställning.Även här kommer icke stamboksberättigade samt korsningsponnyer att vara välkomna under förutsättning att dom har ett pass.(tex sv.ridponny). :rofl:
Ha en fortsatt skön hästsommar ! Hälsningar Gisela
 
Sv: Hästagility?

Jag kommer snart att starta upp ett litet hästcenter fyllt med kurser m.m. Bland annat Agility :heart Jag kan skriva vad hemsidan heter lite senare :-)
 
Sv: Hästagility?

Det låter ju jättekul med agility för häst. Men tråkigt att ni bara pratar om ponnyer.. Jag har själv en unghäst på 160 cm som skulle tycka sånt där var roligt..
 
Sv: Hästagility?

Hade vi haft större hinder så hade du fått vara med på vårat såklart. Men alla hinder är anpassade efter små ponnyer.
Men på några ställen har jag sett att det funnits hästagility även för stora hästar. Här tex.
 
Sv: Hästagility?

Hej!
vi är två tjejer som många andra här tycker att det är fel att utasluta ponnyer ur ponny agility endast pga deras stam!.
min shettis räddade jag från vanvård och han har inga pappaer men är jätteduktig på ponny agility och ja .. allt... men han får inte vara med baraför stammen?! i travet förstår jag eftersom de inte vill ha tex varmblod i shettisarna... men vad skulle man korsat shettisarna med för att få fram den ultimata ponny agility hästen?! bergsget eller?! xD haha !

nej men iaf så anordnar vi en tävling i ponnyagility här nere i det lilla hörnet av sverige rättare sagt Österlen!

Där ALLA ponnyer är välkomna ;)

för mer info kolla på www.hastpannband.webs.com
mindre%20ponny%20agility.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästagility?

Detta låter jättekul. Jag har länkat till er från mig på min sida.

Roligt med flera som ordnar med tävlingar för alla slags ponnyer. Jag förstår absolut att shetlandsföreningen och RKS vill främja aveln det är ju bara bra för rasen och uppfödare som lägger ett helt liv på sina hästar, men om man vill öka intresset för bruks hos ponnyägare och öka användandet i framtiden så måste man ju börja nånstans för att folk i allmänhet ska se att det går att använda ponnyerna. Då är det bra med brukstävlingar för alla slags ponnyer.

Börjar man så smått att tävla med sin ostammade ponny, så kanske nästa ponny blir en renrasig så att man kan börja räkna poäng i lite större tävlingssammanhang.

Lycka till!
 
Sv: Hästagility?

Vi har haft vår tävling i Sätila den 29 augusti. Superkul! Bilder från tävlingen finns på Bruksponnys hemsida, men här kommer några foton från våra egna ponnyer Merlin och Muller. Det blev tyvärr bara foton på eftermiddagen då det var lite ont om tid att hålla i kameran. Jag hade behövt klona mig då jag var med som arrangör, ponnymorsa som måste hjälpa barnen med sina starter, en hingst att hålla reda på samt att jag startade några gånger med båda hästarna.



 
Sv: Hästagility?

Okey, men min shettis har ingen stamtavla. :( Betyder det att jag inte kan tävla med honom då? :confused:

Som "Underbar" nämnde så behöver man inte ha en renrasig shettis med om shettismammorna anordnar tävlingarna.
Vi brukar ha lite småtävlingar här hemma (anordnat av just shettismammor), och då är det ingen "rasism".
Vi brukar ha både agility och hoppning, ibland även dressyr, tömkörning och körning, och till och med vi med stora hästar har fått vara med om vi velat (och ibland lite mer ofrivilligt med :angel: )
Agilityn är ju lite svårare för de lite större ponnierna, men det brukar lösas med att man kan göra något annat istället för det som ska göras (ex gå under plastband)

Andra typer av hinder som vi haft med är bla däck, där hästarna ska ställa ner sina framhovar och stå där x antal sekunder, rutan (ser ut som en ram i trä) där alla hovar ska vara i, och även där stå still en stund.
Sen har vi haft med en barnpool med sand och vatten i som de skulle gå igenom (inte så lätt som det såg ut....) och barnen har även råkat ut för en rutschkana :)

Men om ni inte hittar någon tävling i närheten så kanske ni kan anordna en själva? Bara ni har reglerna klara, så kan ju "vem som helst" döma agilityn och hoppningen. Värre är det väl om man vill ha med dressyr, tömkörning och körning..
Om man inte har tömkörning/körning mellan koner med bollar på, då det bara är att ta tid och räkna nerfallna bollar, typ :laugh:

Det är ju bara att ha tävlingen lite inofficiell (heter det väl?) eller som "träningstävling", och bjuda in alla som vill vara med. Även de med andra, mindre raser.
Tänk på att de inte får bli för tunga för trappor och vippbrädor bara...
Men har ni med hoppklasser så kan man ju få ihop lite folk :)
Ett tips i så fall är att ha en klass där barnen får ha med ledare (som hjälper till att LEDA hästen runt), en klass där barnen har en "banskrikare" (en som säger banan medans de rider och ev hjälper till om det verkligen skulle behövas) och en klass för de som hoppar helt själva.
Och så, självklart, olika höjder (allt från "pyramider" på marken och högre)

Huvudsaken är ju att alla har kul! :) Men några småpriser är ju alltid kul, men det kan man ju skrapa ihop lite själv... Det är tanken som räknas!

Lycka till med att hitta/"skapa" en tävling nu! :)
Och glöm inte; Bara fantasin sätter gränser.....
 
Sv: Hästagility?

*KL*
Som sagt så finns det en del för ponnyer, inte bara för shettisar. Svenska Blå Stjärnan har litegrann, Rappestad (shettismammorna) häst-ponny i Tåstarp, Västanbäck i Österlen, mfl. I år har det varit i Ale-Jennylund, Nuntorp, Sätila mfl. Alltså inte bara för shettisar och inte bara i stockholmstrakten. Jag kommer att ha med så mycket som möjligt på Bruksponnys hemsida. Kika in där.;)
 
Sv: Hästagility?

kommer arrangeras en tävling till på österlen nu den 17/10 :laugh:
den förra som var vår första tävling var mycket lyckad :D så nu har vi fått blodad tand!

tävlingen öppen för alla med a/b-ponny, ostammad som stammad!!!

en egen hemsida är under konstruktion,
www.osterlensponnyagility.webs.com

kommer komma mycket information om allt som rör sig om agility samt info finns om kommande tävling!

kanske vi ses ;)
 
Sv: Hästagility?

Jag har varit på agility träning och då var alla välkomna,vet inte dom riktiga reglerna för att börja tävla men vi som tränade då var i en ponnyavelsförening(ingen speciell ras = alla välkomna)
Vi höll till i Säter om du bor i närheten så kan jag kolla upp det bättre om du är sugen på att vara med och prova?
 
Sv: Hästagility?

Prop ute på hemsidan för tävlingen den 1/5 i Västanbäck/Österlen

www.skanesponnyagility.webs.com

hemsidan kommer uppdateras med ett utförligare TR inom kort tid!

Alla A-ponnyer, stammade som ostammade är mycket välkommna :p!

Hoppas vi ses :D
 
Sv: Hästagility?

Lycka till önskar jag er! Det går framåt med er förening, kul att följa utvecklingen.

Vi (bruksponny) har också tävling - helgen innan. Drygt 40 starter är vi uppe i nu och anmälningstiden hänger med några dagar till, fast vi har också andra bruksgrenar, inte bara agility. Jag kommer att uppdatera med foton efter tävlingen, på hemsidan (som också nämnts tidigare i tråden.) Gott om plats för publik tror jag att det är om nån vill åka och titta, ska åka och planera ikväll, banor och funktionärsuppgifter med mera.

Det är mycket trådar att dra i när man arrangerar tävling.
 
Sv: Hästagility?

Hej!

Detta är nåt jag saknat mycket- agility för häst. Jag skulle så gärna pyssla med det (också)- blir värre och värre sugen eftersom stallägaren har agility för hund på gården.

Nån som har några tips på hur man kan göra lämpliga hinder?

/Lavinia
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej alla kloka och erfarna! Jag undrar hur sent i livet astma kan ”växa bort”. Jag är nu 15 år och har haft astma nästan hela livet...
Svar
3
· Visningar
361
Senast: Gnist
·
Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
1 048
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 066
Senast: MiniLi
·
Utrustning Tjo, någon som vet hur de olika märkena på rundbalsnät ligger i storlek? Vi har haft dom från granngården, hansbro sport lr va dom nu...
Svar
4
· Visningar
421

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp